Lehtipuhallin oli vain sen hetkinen päähänpisto, kun muuta ei ollut käytettävissä. en todellakaan ole ollut siinä käsityksessä, että simuloisi todellista käyttötilannetta.
Kyllin herkällä painemittarilla voisi varmaan mitata esim. Lambda anturin liitännästä. Tuskin tarvitsisi edes hidastettua mittaria, koska suuremmilla kierroksilla paine on kyllin stabiili ja esim metri letkua ennen mittaria varmaan vaimentaisi värinät.
Jatkakoon joku muu ajatusleikkiä.
Jospa joku päättäisi jopa toimia ja jakaisi kokemuksen ja tuloksen meille kaikille.
Paine-eron saa kyllä mitattua. Minulla, kuten varmasti hyvin monella muullakin on painemittari, jolla voi mitata yhden pascalin paine-eron. Tämä vastaa käytännössä paine-eroa, joka ilmanpaineessa tapahtuu kun noustaan 8 cm korkeuteen.
Paine-ero pakoputkessa voi tosin johtua muutoksesta lämpötilassa tai virtausnopeudessa, jolloin voi olla hankala arvioida, mikä osuus johtuu "vastuksesta". Täytyy pähkäillä vähän lisää.
edit: typo
Jos mittaa sarjan ylipaineen määrätyllä kierrosnopeudella ennen ja jälkeen katin poiston.
Eikös se olisi siinä?
Tämä tietysti edellyttää joko erillistä kattia ja vaimenninta tai vaimentimen lopullista modifiointia.
Luotettavin tapa lienee ajaa mopo säädettynä dynossa katin kanssa, poistaa katti, säätää ja ajaa uudestaan dynossa. Tuosta saa sen todellisen vaikutuksen selville.
Tais mennä Nitroukselta ohi?
Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
Uskaltaisko toivoa, että Vetomies asiaa ymmärtävänä kiinnostuisi selvittämään asian oikein kokemusperäisesti, vaikka vain suuruusluokan antavana.
Ainakin itse olen utelias asian suhteen.
Katalysaattorin poikkipintaa pienentävä osuus oli muistaakseni jonkun lähteen mukaan alle 1%. (auton katti)
Itselläni ei ole asian vaatimia välineitä. (Koska lehtipuhallinta ei kelpuutettu käytettäväksi tieteentekovälineenä. heh heh)