• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käräytätkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toisaalla keskustellaan jo "kotipoliiseista" mutta siitä huolimatta avaan samaa aihetta sivuavalla kysymyksellä:

Käräytätkö, jos sattuu tilaisuus, ratti-/tankojuopon, kaaharin? Entä mopovarkaan? Miksi tai miksi et?

Veikkaan, että mopovarkaan kohdalla useimmat katsovat velvollisuudeksi ilmiantaa mutta esim. keulimistapauksissa alkaa vääntö, kuuluuko homma vain poliisivalvonnalle.
Laki on kuitenkin präntätty samaan lakikirjaan liikennerikkomuksista ja omaisuusrikoksista eli eroa ei siinä mielessä ole. Varkaus ei vaaranna useinkaan suoranaisesti kenenkään turvallisuutta mutta se kaahailu saattaa vaarantaa.(Em. ihan provona  
033102bebe_1_prv.gif
)

Ajotapaan en puutu, jos joku hölmöilee niin omalla vastuullaan sen tekee. Rattijuopot ja varkaat saavat tarttumaan luuriin.
Miksi? Olen aikanaan kaapinut kumpiakin raadoista irti, jotkut säkkiin ja jotkut teholle. Juopoilla ja varkailla ei niin väliä ole mutta ne sivullisten kokemat menetykset ovat jokseenkin "turhia".

Ihan varmasti käräytän juopot ja varkaat. Pari juoppoa olen käräyttänytkin, en tiedä jäivätkö kiinni. Toiselta koitin ottaa avaimet pois mutta moran pelossa jäi saamatta.

Yhden "kaaharin" perään olen kytät soittanut motarilla. Pojat veti avomesellä varmaan 160 taulussa kun pari jannua istui takaluukun päällä hoippuen ja veti bissee. En soittanut sen kaahauksen takia vaan niiden kahden hörhön turvallisuuden takia, oli sen verran hurjan näköistä. Muuten kaahailkoot kukin tyylillään kunhan ei muita teilaa.

Rattijuoppo on aina riski ja varkaat vituttaa muuten vaan.

Rattijuoppojen ja varkaiden perään soitan sinivuokot, muut saa ajella miten ajelee. Itse ajan tietysti liikennesääntöjen mukaan
baaa.gif
Eli lähden helposti mukaan jos joku kisailee ja vedättää oikein huolella
biggrin.gif

Kerran yhen selkeesti juopuneen kuskin käräytin. Asemalla kun katoin kaverin auton tankkausepisodia niin kyllä luuri käteen nousi. Ei se kauas päässy, muutaman kilometrin päähän oli pysäytetty ja rautoihin lyöty.. Samasta autosta lähti toinenkin sälli raudoissa posliinin matkaan. Mitähän lie pahaa olivat tehneet?
omg.gif

Omalla kohdalla linjaus menee about jos posliinit paikalle saapuessaan voivat vielä todeta että käräytys oli aiheellinen, käräytän. Eli juoppo tuskin tuossa ilmon ja narahtamisen välillä selviää tai varas sitä varastamaansa palauttaa, mutta eturenkaan keventäjä tuskin enää sen tunnin tjsp jälkeen on samoissa maisemissa etunen ilmassa niin ihan turhaahan noita on kellekään ruveta raportoimaan
lookaround_orig.gif

Sivullisten turvallisuuden vuoksi ilmoitan poliisille rattijuopoista, en sen takia että saisin jonkun käräytettyä. Varkaudet ja ilkivalta on myös asioita jotka saa tekemään ilmoituksen. Muutoin tuolla näkee niin paljon kaikenlaista että saisi olla luurissa jatkuvasti. Viikko sitten olin juuri pysähtynyt punaisiin valoihin ja jalankulkijat olivat jo suojatietä ylittämässä kun viereistä kaistaa laski linja-auto päin punaisia risteyksen läpi jalankulkijoiden edestä. Silloin oli ilmoitus lähellä mutta what a hell.. olkoon.
nixweiss.gif

Ratti-/ tankojuopot kuuluu ilmiantaa, vissii varkaatkin. Ylinopeutta saa mun puolesta ajaa sen, mitä lystää...

rattijuopot ja tankojuopot ilmiannetaan jos ovat liikenteen sekaan lähdössä. Mun puolesta omalla pihalla saa ajaa ruohonleikkurilla parin kaljan jälkeen (autoon ei kosketa) ja polkupyörälläkin saa kurvailla pienessä tuiterissa. Noikin on lain silmissä tanko/rattijuoppoja.

Varkaat, ilkivallan tekijät, pahoinpitely, etc. ilmoitetaan myös. näistä oon ajatellut, että voin joskus olla itse uhrina ja silloin arvostaisin jonkun tekemää ilmoitusta.

Ajotapaa ja nopeutta valvoo poliisi, mutta joskus on tullut ilmoitettua yleistä vaaraa aiheuttaneesta yksilöstä. Lähinnä esimerkkinä eräs rekka joka ajoi 1-tietä ilman valoja lumimyräkässä pimeällä. Eli keulimista, ylinopeutta, burniksia tai ohittelua en ala ilmoittelemaan.

joo, kyl juopot ja varkaat vasikoidaan.
Itel ei oo viel jälkikasvuu, joten voi tulla asenne muuttumaan, mut en kovin helposti lähtis jostain vetohenkilöstä soittelee ja vaivaamaan virkavaltaa...
Paitti jos ihan reikäpäässä vedetään taajamassa ees taas koulujen/lastentarhojen tms lähellä ni voipi olla et ilmottaisin.

Peukkuu ylöspäin saa nää yhellä pyörällä ajajat, jos vaikka sattuu mun ohi tulemaan tms, kunhan paikka on sellanen, ettei siel tapeta turhanpäitten muita.

Omalla kohdalla linjaus menee about jos posliinit paikalle saapuessaan voivat vielä todeta että käräytys oli aiheellinen, käräytän. Eli juoppo tuskin tuossa ilmon ja narahtamisen välillä selviää tai varas sitä varastamaansa palauttaa, mutta eturenkaan keventäjä tuskin enää sen tunnin tjsp jälkeen on samoissa maisemissa etunen ilmassa niin ihan turhaahan noita on kellekään ruveta raportoimaan
lookaround_orig.gif
Olen samoilla linjoilla. Joskus ajoin autolla yhden todennäköisen juopon/narkin takana. Huomio kiinnittyi siihen ennen näkemättömään siksakkiin mitä se veti ja kilometrikaupalla. Aina näytti olevan menossa vastaantulevia autoja/rekkoja päin ja viime tingassa veti takasin oikealle. Otin muutaman sadan metrin välin siihen ja soitin poliisille. Muutaman kilometrin päässä ne olikin liputtamassa sitä varikolle. Toivottavasti ei ollut aiheeton pysäytys.. no pysäyttelyhän ei ketään vahingoita, vai?

Juopot ja varkaat käräytän. Kenenkään ajotapaan en puutu ja ei taida olla itsellä paljon varaakaan.

Ilmoitan sellaisessa tapauksessa, että tilanne on selkeä ja vaaran aiheuttaminen on ilmeinen. Eli täys jurrissa auton rattiiin tai vaelteleva ajotapa, josta voisi päätellä kuningas alkoholilla olevan osuutta asiaan. Kyllä nuo jurriset idiootit ovat aivan tarpeeksi koheltaneet liikenteessä. Motoristeihin sen verran luottoa ettei hirveästi nappaa ilmoitella ylinopeudesta, hytti ylhäällä ajosta......... Ajamista varten ne on pyörät tehty. Jotkut ajaa kovaa, rajoituksia vastaan, mutta suurimman osan siitä ajasta sellaisissa olosuhteissa joissa tappaa korkeintaan itsensä jos käpy käy.
Ai niin ja varkaat perkele.....Siinä on semmoinen ryhmittymä joka joutais julkisesti piestä

Käräytän harkinnan mukaan.
Harkinta tarkoittaa suuhteessa siihen vahinkoon, joka
on aiheutettu tai joka mahdollisesti käräyttämällä ennalta
ehkäistään ja mikäli konkreettista näyttöä pystyn antamaan
.
Ihan heti en pysty liikennerikkomuksista keksimään sellaista ellei
sitten jo ole tullut esim. henkilövahinkoja. Kolaripaikalta
karkaaminen, rattijuopumus, ihmisten päälleajot, varkaudet ja
sen semmoiset varmaan ilmoittaisin, mutta eipä ole vielä tullut
tilannetta, että olisin ilmoittanut muuta kuin yhden ainoan.

Kävi niin, että olin lastani katsomassa lasten sairaalassa (HYKS)
ja parkkiksella oli autooni tullut klommo - ei iso, mutta selvä ja
teräväreunainen klommo. Tuulilasiini oli jätetty lappu, jossa
silminnäkijä ilmoitti puhelinnumeronsa. Kolhija oli "joku arabi" ja
oli tullut ulos katsomaan, että jäikö jälkiä ja luikki sitten tiehensä
jättämättä mitään tietoja itsestään. Ilmoitus poliisille ja homma
eteni itsestään kunnes tuo tyyppi soitteli ja pyyteli sovintoa.
Sanoin, että, mikäli olisit jättänyt tietosi, niin sovittelisin, mutta
nyt täysin omien valintojesi vuoksi se on enää mahdotonta.
Hemmo rukoili oikein huolella, kun pelkäsi lentävänsä maasta
pois. Sanoin sille, että katsoo peiliin, niin näkee kuka sen virheen
oli omasta vapaaehtoisesta halustaan tehnyt.

Rehellisyydessä ja suoraselkäisyydessä on jotain sellaista, jota
minut on lapsesta saakka opetettu kunnioittamaan - eikä nuo
ole hullumpia asioita lainkaan.

"Puhtain asein puhtaan asian puolesta"
- Marski - homojen pomo nykyään -
biggrin.gif

jos joku kaveri on lähössä hönöpäissään ajelee niin siinäkohtaa avaimet pois vaikka väkivallan avulla. jos taas tienpäällä huomaa että jollain ajolinjat heittelee puolelta toiselle niin kyllä mä yleensä luuriin tartun..

Rattijuopon käräytän tai humalassa ajamaan yrittävän aikeet pyrin estämään. Liikaa sattuu noita rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia, joissa loukkaantuu ulkopuoleinen.
baaa.gif

Back