• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kamerat on kaikkialla

Minua ei kiinnosta
Oikea asenne  
033102ass_1_prv.gif

Jaksoit kuitenkin jostain kiinnostua ... kameroista mitä ei vielä ole.
Mielestäni kameroita on jo nytkin liikaa  
033102ass_1_prv.gif

Ja minun asenteeni ei kuulu sinulle hevonvittua.
Kuuluu niin kauan kun itket netissä ... ja monetko sakot olet saanut kameroiden takia prätkällä ? Vai kulkeeko se edes niin kovaa, että sakot sais  ?
Itse tässä itket, minä täällä hykertelen.
Itse olen viimeksi saanut sakot noin kymmenen vuotta sitten Valkeakoskella ja auton ratissa. 60km/h 50 alueella.
Täysin turha sakko, ja johtui joko siitä, että missasin jonkun liikennemerkin.
Se etten ole sen jälkeen saanut sakkoja kertonee lähinnä siitä, että jos joskus ylitän rajoituksia, teen sen silloin kun en vaaranna ketään muuta.
Eihän poliisien kannata tyhjiä teitä kytätä.

Minua ei vituta rajoitukset, vaan se että ihmisiin ei luoteta edes sen vertaa, että annettaisiin jotakin pientä mahdollisuutta päättää jostakin asiasta itse.

Ole onnellinen että mahdollinen (ei välttämättä todennäköinen) saastuttaminen on tällä hetkellä toistaiseksi ainoa yhteiskunnallinen ongelma, mihin minä saatan syyllistyä.

Kyllä niitä yhteiskunnallisia ongelmia alkaa löytyä siinä vaiheessa kun liekanuoraa riittävästi kiristetään.
Miksi editoit ja lisäilet kaikkiin viesteihin ?
Miksi en lisäilisi ja miksi en editoisi? Kirjoituksen hiominen jälkikäteen parantaa kirjoitusta.
Tietysti etukäteen hiominen olisi fiksua, mutta olen impulsiivinen henkilö, ja minulle ei sovi sellainen toimintatapa.

Itse olen viimeksi saanut sakot noin kymmenen vuotta sitten Valkeakoskella ja auton ratissa. 60km/h 50 alueella.

Minua ei vituta rajoitukset, vaan se että ihmisiin ei luoteta edes sen vertaa, että annettaisiin jotakin pientä mahdollisuutta päättää jostakin asiasta itse.
Joopa joo. Lue uudestaan mitä kirjoitit ja koita olla editoimatta
liikaa ... menee idea koko "keskustelulta".

Siis pitäisi saada itse päättää nopeusrajoituksista ... hyvä idea sinulta. Kannatan ja varmaan kaikki muutkin kannattaa.

Ole onnellinen että mahdollinen (ei välttämättä todennäköinen) saastuttaminen on tällä hetkellä toistaiseksi ainoa yhteiskunnallinen ongelma, mihin minä saatan syyllistyä.

Kyllä niitä yhteiskunnallisia ongelmia alkaa löytyä siinä vaiheessa kun liekanuoraa riittävästi kiristetään.
Miksi en lisäilisi ja miksi en editoisi? Kirjoituksen hiominen jälkikäteen parantaa kirjoitusta.
Tietysti etukäteen hiominen olisi fiksua, mutta olen impulsiivinen henkilö, ja minulle ei sovi sellainen toimintatapa.
Hyvähän se on jälkikäteen editoita oma kirjoitus toisen vastauksen mukaan. Vedä kätees <= editoin tuon pois kun olet vastannut jotain sopivaa
biggrin.gif

Joopa joo. Lue uudestaan mitä kirjoitit ja koita olla editoimatta
liikaa ...  menee idea koko "keskustelulta".

Siis pitäisi saada itse päättää nopeusrajoituksista ... hyvä idea sinulta. Kannatan ja varmaan kaikki muutkin kannattaa.
Jos on tyhjä tie eikä vaaranna ketään muuta, niin minun mielestäni silloin voisi ihan vapaasti ajaa tilannenopeutta, mikä ei ole todellakaan sama mitä paikallinen nopeusrajoitus.
Tällaiseen joustavuuteen ei varmaan ikinä päästä.
Se tilannenopeus ei sitten myöskään ole sama mikä on pyörän huippunopeus.

Minä olen turvallisuusasioista kirjoitellut täällä aika paljon, niin että sopii lukea. En ole mikään reikäpää.

Hyvähän se on jälkikäteen editoita oma kirjoitus toisen vastauksen mukaan. Vedä kätees <= editoin tuon pois kun olet vastannut jotain sopivaa  
biggrin.gif
Ei tarvii editoida. Käteenvetäminen on ihan kiva harrastus, kunhan et kerro mun muijalle  
biggrin.gif

Mikähän se sopiva on mitä minulta odotat? Jotakin joka vastaa omaa mielipidettäsi?

sanoi:
Seuraava askel on luonnollisesti, että moottoripyöriin vaaditaan kilpi myös eteen. Eikös sitä ole jo ehdotettukin?

Juu, yksi populistinen pyrkyri on moista mennyt ehdottamaan, (kun hänet on joskus mopottimella vauhdikkaasti ohitettu ja hän itse on saanut sakot peltipoliislita) ja tunnetusti nopeusfundamentalistinen poliisimies on sitä tukenut, ja asiaa ajetaan eteenpäin.
Kyllähän kaikenlaisia esityksiä tehtaillaan eduskunnassa monta monituista vuodessa, mutta vain pieni osa päätyy säännöiksi ja laeiksi asti.
Tuossa etukilpiasiassa vaan se ikävä puoli, että se sopii mainiosti suomalaiseen kateuteen ja tasapäistämiseen taipuvaiseen mielenlaatuun, ja siksi se saattaa hyvinkin mennä vielä läpi.
Perusteluinahan on ollut se, että autoilijat ovat eriarvoisessa asemassa mp-kuskeihin verrattuna. Kumma vaan että kukaan ei ole hoksannut, että niitä kameroita on (vielä toistaiseksi) vähemmän kuin mopoja, joten voisi olla helpompi ja halvempi vaikka kääntää niitä peltikyttiä 180 astetta, kuten se jossain muualla tehdään.
...Tai hetkonen, miksei sitten voitaisi poistaa etukilvet myös autoista? Ei ois enää volvokuskitkaan eriarvoisia...
idea3.gif
biggrin.gif

Arvatkaa vaan kuka maksaa uudet kilvet pyöriin, ja minkälainen pysäytys-sakotusrumba tuleekaan sitten niistä mahdollisista tarrakilvistä, kun ne on jotenkin yritetty erimallisiin keulamaskeihin asentaa, ja entäs sitten kun kilpi joskus joudutaan vaihtamaan...

Sitten seuraava askel onkin se että kaikkiin uusiin pyöriin tulee pakolliseksi varusteeksi ns. chippi eli mikrosiru, jolla isoveli voi määrittää mopon paikan, nopeuden ja liikesuunnan missä vaan.
Toki sillä voi olla hyötynsä mahdollisen varkauden sattuessa, mutta kovin suurta käytännön hyötyä sillä ei pyörän omistajalle ole, kuten ei muistakaan häläreistä nykyään, kun/jos mopot katoavat pikavauhtia rajan taa. Tai kun pyörä kaadetaan ja rikotaan.

sanoi:
Mikä erivapaus pitäisi motoristeilla olla piittaamatta ympäristöstä ?

Noh noh...
Kaikesta trendikkäästä viherpiiperryksestä huolimatta kannattaa pitää pieni lähdekritiikki mielessä ja muistaa, että Esim. Suur-Lontoossa on n. 5 miljoonaa autoa, siis enemmän kuin koko Suomessa, noin 50x50 km suuruisella alueella. Sen kyllä nokkakin sanoo ainakin muutamina tuulettomina päivinä Lontoon keskustassa. Siksi yhtä tiukat päästönormit ja sanktiot sekä ruuhkaisissa miljoonakaupungeissa ja harvaan asutussa skutsi-suomessa ei tunnu oikein reilulta.

Saasteettomuus ja varsinkin kierrätys on sinänsä hyvä asia, mutta nykyisiä (puna)viherhenkisiä tiedotteita mm. telkkarista seuratessa huomaa monesti joko tahallista tai tahatonta itsekritiikin ja isompien kokonaisuuksien hahmottamisen puutetta, sekä tavanomaista johdattelevaa politikointia, asioiden yksinkertaistamista jne..

Itse asiassa moottoripyörällä ajaminen on ekoteko, koska se saastuttaa vähemmän kuin auto, eihän niillä edes ajeta talvisin, ja keskimääräinen moottorikoko on pienempi.
biggrin.gif

...mutta tosiaan, tämä lienee ihan oman threadinsa aihe, eli se päästöpolitiikasta.

Edit: krijoitusvihre poistettu ja ihan piruuttaan editointimerkintä hommattu

Itse asiassa moottoripyörällä ajaminen on ekoteko, koska se saastuttaa vähemmän kuin auto, eihän niillä edes ajeta talvisin, ja keskimääräinen moottorikoko on pienempi.
biggrin.gif
Mihin tutkimukseen perustuu toi saastuttaa vähemmän ?
Ei kai siihen tutkimuksia tarvita. Mieti nyt itekin, jos ihminen liikkuu yksin 5-6 kertaa painavammalla autolla moottoripyörän sijaan, niin tottakai siinä kuluu enemmän polttoainetta, ja sitämukaa saastuttaa enempi.
Sehänse vasta hauskaa olisikin, jos jokaisella ihmisellä olis linja-auto, ja ihan yksikseen silti ajelisivat sillä joka aamu töihin...  
biggrin.gif

...josta tulikin mieleeni, että eikös Kiinassa ole yleisimpiä polttomoottorivehkeitä moottoripyörät ja mopot...

Ei kai siihen tutkimuksia tarvita. Mieti nyt itekin, jos ihminen liikkuu yksin 5-6 kertaa painavammalla autolla moottoripyörän sijaan, niin tottakai siinä kuluu enemmän polttoainetta, ja sitämukaa saastuttaa enempi.
Sehänse vasta hauskaa olisikin, jos jokaisella ihmisellä olis linja-auto, ja ihan yksikseen silti ajelisivat sillä joka aamu töihin...  
biggrin.gif

...josta tulikin mieleeni, että eikös Kiinassa ole yleisimpiä polttomoottorivehkeitä moottoripyörät ja mopot...
Aha, mulla on kyllä prätkä kuluttanut aina enemmän tai vähintään saman kuin auto sen 7-8 litraa ... nykyään Daytona taitaa kyllä viedä vähemmän n. 6 l

biggrin.gif

Aha, mulla on kyllä prätkä kuluttanut aina enemmän tai vähintään saman kuin auto sen 7-8 litraa ... nykyään Daytona taitaa kyllä viedä vähemmän n. 6 l
Jaa no mulla syö pyörä 6 litraa sadalla, ja autoista toinen 15litraa sadalla, jos ei polje (ei oo jenkki), ja toinen noin 12 litraa sadalla ajo miten ajo. Sillä kun ei edes ylinopeutta pääse.
Kyllä se pyörällä ajo kukkarossa kivasti tuntuu kun ei mee niin paljon bensaa.

Ei noita kameroita ihan älyttömästi tartteis laittaa, tien surkea kunto on jo nopeuden rajoittaja sinänsä
tounge.gif
Enpä vielä peltipoliisiin ole naamaani jättänyt vaikka lähellä oli
crazy.gif
Vahingossa liian kovaa ohituksen jälkeen, mites menet ohi edes autolla jos kaikenmaailman peltipollarit kyttää ettei vaan kukaan ajelisi liian kovaa, muuten mites paljon pitää olla ylinopeutta että se ottaa kuvan? kymppi, viistoista yli? Onneksi ei ainakaan tänä vuonna pysty saamaan ainakaan mp:llä sakkoja, ainakaan maanantain jälkeen.

ot: töissä on tarpeeksi kameroita mitä seurata, mikäs sen hauskempaa kuin kattoa kamerasta kun duunikaveri meinaa nukahtaa
tounge.gif
Onneksi kunnon suma senkin herättää
idea3.gif

Minä olen turvallisuusasioista kirjoitellut täällä aika paljon, niin että sopii lukea. En ole mikään reikäpää.
Ja sun mielestä lisää turvallisuutta se, että varoitellaan toisia puhallutuksista, kuten tuolla eräässä toisessa topikissa hehkuttelit?

Korjaa toki jos olen väärässä.

Jk. Sen aamulehden tilauksen voi lopettaa, ei sitä ole pakko lukea.

Ja sun mielestä lisää turvallisuutta se, että varoitellaan toisia puhallutuksista, kuten tuolla eräässä toisessa topikissa hehkuttelit?

En muista mikä on aikasemmin ollu juttu tuosta "puhallus"-hommasta.
nixweiss.gif

Mutta oon sitä mieltä että aina kannattaa varoitella jos possuauto on parkissa. Ite mitä oon huomannu, niin myös puhallusratsian aikaan on tutka päällä. Tuskimpa sitä ees huomaa jos joku on niin kännissä että toinen varoittaa, taikka on "krapulassa" niin sit keskittyy mahd. paljon ajamisen ettei kiinnitä huomiota jos joku väläyttää valoja tms..

Mutta nyt vedän
033102beer_1_prv.gif
kaljaa enkä aja millään ennen huommista. ... siis moottori käyttöisellä.
lookaround_orig.gif

En mää kyllä muista mitään puhallutuksista varoittaneeni. Se on eri asia jos oon ollu kolmen romillen humalas, mut ite en kyllä humalassa ajele.

Back