• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kameran paikka. kypärä vai pyörän runko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesako
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
rodder sanoi:
Nostetaan vanhaa topicia. Tuli ostettua gopro 3 white ja tänään hain R.M Heinolta sidemountin tuolle kameralle eli tarkoitus olisi kiinnittää kamera kypärään, josta päästäänkin siihen että sivulle vai kypärän leukaosaan?

https://www.youtube.com/watch?v=aNwPKlILPLI

Tossa videossa molemmat vaihtoehdot "in live action" tosin leukaosa kamera suurimmalta osalta. Tarkoitus olisi molempiin kypäriin virittää kinnikkeet kunhan vaan osais päättää kumpaa kokeilen ensin. Onko sitten vuoden 2014 jälkeen orggilaisille tullut kokemuksia kumpi parempi? Omat ajot tulee olemaan mutkapätkiä ja muutamat ratailut.

Suoraan ei omaa kokemusta löydy mutta olen jäänyt käsitykseen, että sivukiinnityksellä kamera repii päätä aikalailla voimakkaasti yhtään reilummassa vauhdissa.

Rossifumi sanoi:
Suoraan ei omaa kokemusta löydy mutta olen jäänyt käsitykseen, että sivukiinnityksellä kamera repii päätä aikalailla voimakkaasti yhtään reilummassa vauhdissa.

Näinhän asia varmasti on. Tänään moottoritie nopeuksissa ajoviima aika rajusti riepotteli vaikka mitään kameraa ei edes ollut kiinni zubussa. Sommittelin jo kypärään kiinnikkeitä ja tällä erää ei löydy sopivia kiinnikkeitä tai ainakaan itse en vielä keksinyt miten noilla saisi kameran leukaosaan kiinni niin että kamera osoittaa järkevään suuntaan. Voipi olla että yritän saada tuohon leukaosaan kiinni ensin ja jos se ei onnistu niin sitten tyydyn tuohon sivu kiinnitykseen ja kokeilen sillä.

Radalla mä laittaisin kuskin taakse, niin näkis sitte mitä siinä pyöränpllä puuhastelee.

mä olen pitänyt ohjaustangossa ,koska mun mielestä tulee typerän näköistä videoo kun pää pyörii kuin sipuli.

shyhander sanoi:
Radalla mä laittaisin kuskin taakse, niin näkis sitte mitä siinä pyöränpllä puuhastelee.

Mä luulen, että jos tämän kuski suoritus radalla tallennetaan, niin materiaali päätyy hauskat kotivideot formaattiin :)-

rodder sanoi:
Mä luulen, että jos tämän kuski suoritus radalla tallennetaan, niin materiaali päätyy hauskat kotivideot formaattiin :)-

Vähän samaa mieltä. Se on sitten kiva katsella videolta puoli tuntia omaa persettä :D

Niin se tietty on siitä kiinni mikä on tavoite. Rata-ajelun muisteluun varmaan parhaiten sopii kypäräkamera ja kai siitä omaa ajolinjaakin jotenkin näkee. Luulis että jos haluaa tietää miten vaikka tiettyyn suuntaan taittuvat mutkat menee, niin kamera sitten sen puolen katteissa. Huomioitavaa on että kuvaako kamera kurvissa taivasta ja suoralla tankkia, mikä taitaa olla keissi jos kamera on rinnalla kiinni.

Itse olen todennut parhaaksi kiinnittää kamera leukaosaan ylösalaisin ja kamerasta kääntö päälle valmiiksi niin on editoidessa mukavampi haeskella pätkiä (kääntö kestää renderöimällä yllättävän kauan). Tällöin kuvaan tulee ainakin ajoittain myös mittaristo ja peilit (matkaenskalla). Vilkuilusta ei ole haittaa, liiallisen panoroinnin voi jättää pois editoinnissa. Tällä kiinnityksellä ei tuuli ota kameraan, sivukiinnitys kyllä haittaa yli 140 vauhdeissa. Teletappikiinnitys päälaelle antaa hieman tylsän kuvan, vauhdin tunne typistyy eikä pyörä näy kuvassa (riippuu objektiivista).

Kameran paikka. kypärä vai pyörän runko?

Itselläni myös ollut kiinni kypärässä sivukiinnityksellä, joskaan ei nyt uudessa kypärässä. Sitten pyörässä on kolmessa paikassa RAM kuulat joihin voi sitten laitella vaihtelevasti matkalla gopron kiinni. Ei ole vielä löytynyt suosikkipaikkaa, jokaisessa on jotain huonoa. Pää pyörii, kiinnikkeet täristää jne. Rintakiinnitykseen en ole vielä kokeillut pyörällä (lasketellessa kylläkin), mutta korkean pleksin vuoksi siitä näkymä olisi varmaan kehno. Ja se etäohjaus on stongassa josta kyllä kameraa on helppo käyttää.

Olen ajatellu seuraavalle reissulle (jos sellainen vielä tulee) kahta kameraa. Toinen leukaosaan ja toinen värinänvaimennuksella ja gimbaalilla pyörään, ram-kuula olis hyvä, sais nopeesti vaihdettua suuntaa. Mutta reissuvideossa ja ratatallenteessa eri asiat ovat tärkeitä.

Re: Kameran paikka. kypärä vai pyörän runko?

Olen joskus katsellut tuolla gimbaalilla otettua mp-kuvaa. Näyttää muuten hyvältä, mutta eikös se vie siitä pyöräilystä vähän terää. Mutkatiellä ajossa näkyy vain vaakasuorassa oleva horisontti ja kuva ei juurikaan tärähtele. Yksi juju mp-ajossa on ne kallistukset mutkissa.

yoohah sanoi:
Olen joskus katsellut tuolla gimbaalilla otettua mp-kuvaa. Näyttää muuten hyvältä, mutta eikös se vie siitä pyöräilystä vähän terää. Mutkatiellä ajossa näkyy vain vaakasuorassa oleva horisontti ja kuva ei juurikaan tärähtele. Yksi juju mp-ajossa on ne kallistukset mutkissa.

Gimbalin kanssa kuvatessa ois hyvä saada pyörä /kuski ainakin osin kuvaan että vältetään juuri tuo "autonkeulla efekti".
Netistä löytyy paljon hyviäkin esimerkkejä gimbalin käytöstä.

Edit: esim tuossa. Hieman kaukaa takaa tankin päältä mut muuten asemointi aika onnistunut tuommoseen ajoon. https://youtu.be/UjueRW0L-kA

yoohah sanoi:

Joissakin gimbaaleissa voi säätää mitä akselia seurataan. Pyörään kiinnitettynä olisi kallistus varmaan syytä jättääkompensoimatta.

Re: Kameran paikka. kypärä vai pyörän runko?

https://youtu.be/P8f_NQM32Zg

Gimbal näyttää erittäin hienolta kun kameran sijoittaa kunnolla ja ajaa ihan oikeasti.

Kamera ei missään tapauksessa kuulu pyörän nokalle. Videosta tulee mahdottoman mekaaninen. Parasta materiaalia tarjoaa leukaan sijoitettu kamera. Pään pyörittely ei ole häiritsevää, vaan luo hieman tunnelmaa. Toki eri kiinnitystavoille on tarkoituksensa, mutta tuo toimii viihdyttävää videota tehdessä.

Jote sanoi:
https://youtu.be/P8f_NQM32Zg

Kamera ei missään tapauksessa kuulu pyörän nokalle. Videosta tulee mahdottoman mekaaninen. Parasta materiaalia tarjoaa leukaan sijoitettu kamera. Pään pyörittely ei ole häiritsevää, vaan luo hieman tunnelmaa.

Olen samaa mieltä, paitsi että oma kamerani on kypärässä vasemmalla puolen. Esim. Norjan maisemista saa paremman skaalan irti kun kamera kuvaa katseen suuntaan, ne adhd pyöritykset kuuluu jättää sitten siinä leikkausvaiheessa pois, ennen valmista jakoon menevää videota. :thumbup:

Onkohan kukaan huomannu et onko noissa gimbaleissa mahollisuutta säätää vakautuksen suhdetta? Siis vaikka puolittaa kallistus kulma? Esim kunkiinnityskohta kallistuu 30° niin kamera kallistuisi puolet, 15°?
Tuolla vois saada vauhdikkaamman mut silti rauhallisemman/vakaamman tunnelman. Siitä kiinteän ja gimbal-vakautetun välimailta.

specka sanoi:
Onkohan kukaan huomannu et onko noissa gimbaleissa mahollisuutta säätää vakautuksen suhdetta? Siis vaikka puolittaa kallistus kulma? Esim kunkiinnityskohta kallistuu 30° niin kamera kallistuisi puolet, 15°?
Tuolla vois saada vauhdikkaamman mut silti rauhallisemman/vakaamman tunnelman. Siitä kiinteän ja gimbal-vakautetun välimailta.
Ainakin Feiyussa voi asettaa hallitun seurannan. Äkkiliikkeet suodattuu kuiteskin. Tuubista löytyy esimerkkejä.

oma asennus... kun ei keskelle leukaa löydy tasaista kohtaa curved-läpyskälle liimaaantua

ei vielä hajua miten toimii, mutta lujaa on kiinni.. sormiruuvit vaihdoin kätevämmän kotosiin ruuveihin ja muttereihin
sain hyvin battery backpack lisäpulikan tuohon myös sopimaan, joten riittää virtaa vähän pidemmäksi aikaaa
samoin ulkonen mikrofoni vielä ujutetaan vaikka kypärän sisään tuosta vielä.

ps. parhaat ajovideot juutuubissa on kyl leuka-asennuksilla kuvattu.. *mielipide*

20160209_175559-e1455033589367-750x400.jpg

Onko joku syy kun kypäräkamerat on pääsääntöisesti oikealla puolella kypärää? Olen asentamassa kameraa kypärääni ja tuntuu järkevämmältä asentaa kamera vasemmalle puolelle. Ei tarvitse kättä irroittaa laadulta kun laittaa kameran päälle. Vai onko kaikilla kamera oikealla puolella kun kypäräpuhelin on vasemmalla. Omaa Cardoa pystyn käyttämään vaikka kamera olisikin samalla puolella.

Back