• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaistojen välissä ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JPNIEMI
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kaistojen välissä ajaminen - moniko harrastaa...

• Harrastan aina, kun mahdollista.

Ääniä: 50 27,6%
  • En harrasta ikinä.

Ääniä: 37 20,4%
  • Harrastan välillä, kun hermot menee jonossa seisomiseen.

Ääniä: 94 51,9%

• Ääniä yhteensä
    181
Hullun hommaa, jos ei järki ole mukana!

Tässä muutama kuukausi sitten, minä motoristi, olin aiheuttaa toiselle kanssaveljelle hieman harmia, istumalla itse auton ratissa. En huomannut, en kuullut (vaikka oli Harrikka kysessä), sieltä se vain tuli vasenta kylkeäni nuollen kaistallani. tajusin tilanteen vasta, kun hän oli oveni kohdalla. Pienikin virheliike, niin se olisi ollut hänen menoaan, vauhtia oli kuitenkin 80.

Valehtelematta sivupeilin ja hänen kätensä väliin jäi Hesarin rako
veryangry.gif

No onni onnettomuudessa, mitään ei käynyt...

Mutta te hyvät kaistojen kiitäjät, jättäkää hyvä turvarako sivuttaissuunnassa
thumbs-up.gif
Itse en moiseen leikkiin uskaltaudu...  
talktohand.gif
Kahdeksankymppiä vauhtia ja silti pitää pyörällä tunkea kaistojen väliin... Jos jotain käy, niin siinä tapauksessa on kyllä motoristin vika
mad.gif

Itse surffailen kaistojen välissä ainoastaan mikäli jono matelee alle 40 kilsan tuntivauhtia. Silloinkin pitää seurata silmä tiukkana edessä ajavien autojen menoa. Jos auton vieressä näyttää olevan parin auton menevä tila, niin vierelle ei parane tunkea. Pahimmassa tapauksessa kotilokuski älyää asian juuri samaan aikaan kuin minä...

Eli ei surffailla yli neljänkympin nopeuksissa, kiitos. Minä en ainakaan seuraile kotilolla ajaessani koko aikaa peiliä ja kaistojen väliä viittäkymppiä suuremmissa nopeuksissa. Välillä täytyy katsella edessäpäin olevia jarruvalojakin...

Joka aamu tulee ajettuu pohjosesta Nokalle ja aina on ruuhkaa, samoin pois. Ei ole tullu ajettu välissä ku harvoin,,(käyrä ollu korkeella). Kaikilla kiire, kaikki vaihtelee kaistaa miten sattuu (vilkku ja samantien vaihto). Eli kantti ei riitä aamuisin ja kateellisena olen kattonut iltaisin kun joku vetää välistä. En tiedä paljonko siinä voittaisi, mutta jos sen joka aamu tekis, niin kyl ois talvella enemmän duunattavaa, aikakin mulla. Taas löysin aiheen kadehtia.
nixweiss.gif

En ole tästä käpykylästä vielä semmoisia ruuhkia löytänyt, että olisi pitännyt lanesplitata.
Ruuhkasuomessa asuessa sitä tuli kyllä harrastettua työmatkoilla kehä I:lla, mutta kyllä se aina vähän jännitti...  
ghostface.gif

edit:typoja

silloin tällöin tullut harrastettua, kun rupeaa oma ja pyörä käymään kuumana, kuitenkin sillä varauksella että ajan kaistojen välissä yksin kyytiläinen on kuitenkin mun vastuulla ja saattaa haitata väistöä tms. Oma kulta siellä takapenkillä on kuitenkin arvokas!!
biggrin.gif
enkä viitsi sitä vaarantaa

Eli ei surffailla yli neljänkympin nopeuksissa, kiitos.
Juuri näin
thumbs-up.gif
Alle 40 rupeaa mopoilusta tulemaan kiemurtelua (=ikävää) ja yli tuon alkaa kotiloiden sivuttaisliikkeet olemaan melko nopeita (=turvatonta). Itsekin joudun ajelemaan työmatkani Kehä I ruuhkissa ja pitää sanoa että ihmeen hyvin on homma toiminut. Koko kautena oikeastaan vain pari sellaista varsin-läheltä-piti -tilannetta ja antisplittereitäkään (="per...e tuosta et ainakaan mene sillä mopollasi!") ei viimeisen kuukauden aikana ole taas näkynyt lainkaan
thumbs-up.gif
No mutta kohtahan se taas koittaa prätkän hibernaatio ja on siirryttävä 50cc mopoon & pyöräteille niin saavat kotilot kökkiä rauhassa jonoissaan - taas ennen ensikevättä
tounge.gif

Tuleehan sitä ajeltua, hiukan vaan jännittää ne autoilijat, joilta "sattuu vahingossa" ovi aukeamaan juuri kun on pyörällä kohdalla. Itselle niin ei ole käynyt, mutta juttuja on esson baarissa pyörinyt...;)

Oliskos joukossamme joku lainoppinut, joka meille kertoisi kaistojen välissä ajamisen ja rystyltä ohittamisen juriidisesta etiikasta. Rysty ohitus ei ole oikein suotava, sen verran ne autokoulussa valaisi.

Kun hermot menee jonossa.... tosin täällläpäin on niin harvoin ruuhkia, jotta tartteis lähteekään kieppumaan autojen väliin...

Kotimaassa aika harvoin, kun kaupunkipörräily ei juuri kuulu suosikkitoimintoihini eikä pääkaupungin liikennesumppuihin ole kovin usein asiaa. Mutta esim. Saksan moottoriteillä joutuu aina ruuhkaan, jolloin pujottelua pääsee harrastamaan.

Silloin kun jono seisoo paikallaan niin ajan lähes aina.
Liikkuvaa jonoa ohittelen hyvin harvoin.  Viimeksi muistaakseni Jyskälässä kun kotelot oikein ajatuksella antoivat tilaa.

Aina kun järkevästi mahdollista. Tosin oma kynnys on melko korkea järkevän määritelmälle. Tarkoituksella en yritä saada autoilijoiden vihoja moottoripyöräilijöiden niskaan.

Itse annan aina tietä moottoripyöräilijöille, kun ajelen kotilolla.

Harvemmin tulee ajeltua autojen välistä kuin mitä tekisi mieli, mutta täytyy myöntää että joskus houkutus käy liian suureksi. Ja itse kotilolla liikkuessa vilkuilen taustapeiliin ja annan pyörille tilaa, harvemmin ne kuitenkaan sitä liikennettä siellä edessäpäin tukkivat
sport05.gif

lookaround_orig.gif
kaistal ajan, mutten välis..Mut monelta oon kuullu, ku heit närästää tuommonen, ja pipot on heti kireellä  ja yks sano kerran, et "tekis mieli pläjäyttää ovi auki semmosen kohdalla"....tjaa....Mua se ei henkilökohtasesti haittaa, jos kerran jono kulkee sujuvasti...No..Kerran pari on ollu sellanen tilanne, et oon ajanu ohituskaistalla ja sattumoisin(onneksi)huomasin, et joku katupyörä pyyhältää siittä mun vasemmalta ohi tuhatta ja sataa...Et hypähti kyl sydän kurkkuun....puh....
mad.gif

Back