• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaikki ei ole aina itsestä kiinni!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä opimme edellä:

a) Jos pyörä on kallellaan ei voi jarruttaa, koska voi mennä nurin.

b) Jarruttamisen asemesta pitäänkin vetää etupyörä lukkoon, jotta kaatuisi.

c) näin saamme aikaan hallitun kaatumisen, joka vuoden -85 teknisen tietämyksen mukaan oli paras tapa pysäyttää moottoripyörä.

Vai käsitinkö jotain väärin?
Siis tilannehan oli minun sen hetkinen pakkotilanne, jossa jarruttamalla olisin mennyt edelläajavan konttiin, koska pyörä oli kallellaan.

Ei ole mitään järkeä kaataa pyörää, jos ei ole pakko.

Vuonna 85 opettaja opetti, että hallitulla kaatamisella saattaa monessa tapauksessa välttyä luiden rikkomiselta. Sorry nyt kovasti, jos tuputan tätä mielipidettäni, se sopi tähän tilanteeseen.

Ei ole olemassa mitään yksioikoista muottia, jonka perusteella pitää toimia. Sen takia niitä jarrutushajoituksia pitää tehdä suoralla ja paljon kallistettuna, että oppii tuntemaan gummin pidon eri tilanteissa.

Nyt kaikesta ymmärtäneenä tungen mieluiten "paalupaikalla" ja annan pyörälle happea, jotten joudu jalkoihin. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi, alta pois ja keskaria kehiin.

062802moto_prv.gif
keskittyen olennaiseen,

Niille mp-kuskeille, jotka kiihdyttävät pois hullujen autoilijoiden läheisyydestä, haluan muistuttaa, että heti kohta teillä on aivan varmasti uusi hullu siinä edessä - niitä ei pääse ajamalla karkuun.
Kokemuksesta voin kertoa, että olen monet kerrat päässyt vaivattomasti prätkällä hulluja autoilijoita ajamalla karkuun ja uskon, että tulen pääsemään jatkossakin. Täytyy vain olla sellainen peli (esim. Gixxeri tai vastaava) alla, että kyllä lähtee.
wink.gif

Tuolla ABS ketjussa oli jonkun verran keskustelua pyörän kaatamisesta tarkoituksella. Mielipiteitä molemmin puolin. Itse en ole koskaan joutunut tarkoituksella pyörää kaatamaan, en ole varma osaisinko edes jos tilanne tulisi eteen.

Hirmu usein kuulee kommentin "opettele pyörän kaataminen" kukaan ei vaan ole halunnut lainata pyörää opetteluun ja omaa ei viitsisi harjoitusmielessä kaataa. Ajatuksissa olen käynyt erilaisia skenaarioita läpi ja miettinyt kuinka toimia. Jos vaikka tuo joidenkin tilanteiden valmiiksi miettiminen auttaisi sitten jos/kun joutuu oikeeseen tilanteeseen.

On aika ristiriitainen tilanne, yrittääkö viimeiseen saakka väistää vai pitäisikö jossain kohdassa tajuta kaataa pyörä.

Niille mp-kuskeille, jotka kiihdyttävät pois hullujen autoilijoiden läheisyydestä, haluan muistuttaa, että heti kohta teillä on aivan varmasti uusi hullu siinä edessä - niitä ei pääse ajamalla karkuun.
Kokemuksesta voin kertoa, että olen monet kerrat päässyt vaivattomasti prätkällä hulluja autoilijoita ajamalla karkuun ja uskon, että tulen pääsemään jatkossakin. Täytyy vain olla sellainen peli (esim. Gixxeri tai vastaava) alla, että kyllä lähtee.
wink.gif
Eipä siihen kovin kummoista mopoa tarvii että normiauton jättää liikkeelle lähtiessä.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki mopoilijat ei splittaa. Jos ei splittaa on ihan normaalia että ajelee siellä jonossa autojen kanssa, jolloin se karkuun kiihdyttely ei vaan onnistu.

Itse pyrin noissa luiskakohdissa olemaan siellä vasemman reunimmaisella kaistalla. En sit tiedä onko se oikeasti yhtään sen turvallisempi kaistana mutta näin olen itse kokenut.

Crossi pyörällä järvenjäälle kunnon varusteet päällä harjoittelemaan kaatumista. Näin minä olen ton asian funtsinu, ei puutu kun crossi pyörä ja varusteet. Muuten kaatumista ei oikein voi käytännössä harjoitella. Toinen seikka siinä on , että vaikka miten mentaali harjottelet pyörän kaatamista niin kyllä se aika hurjatemppu on kaataa pyörä liukuun.

Minä aion opetella seuraavaksi hyppäämisen. Juuri ennenkuin tömähtää hyppään jalkatapeilta ilmaan. Vastaan tullut kotilo menee ali ja minä yli ja vauhdit otan lopuksi pois hiljentämällä juoksuvauhtia. Jos kotilo on menossa samaan suuntaan, matka jatkuu turvallisesti katolla istuen.

Jaa juu ja vielä se, että kehätiellä saa ajaa sitä vasenta kaistaa ihan vapaasti vaikka koko ajan. Velvollisuus ajella pääsääntöisesti vain oikeata kaistaa koskeepi moottoriteitä. Siirtykäämme siis piirun verran vasemmalle!

Minä aion opetella seuraavaksi hyppäämisen. Juuri ennenkuin tömähtää hyppään jalkatapeilta ilmaan. Vastaan tullut kotilo menee ali ja minä yli ja vauhdit otan lopuksi pois hiljentämällä juoksuvauhtia. Jos kotilo on menossa samaan suuntaan, matka jatkuu turvallisesti katolla istuen.

Jaa juu ja vielä se, että kehätiellä saa ajaa sitä vasenta kaistaa ihan vapaasti vaikka koko ajan. Velvollisuus ajella pääsääntöisesti vain oikeata kaistaa koskeepi moottoriteitä. Siirtykäämme siis piirun verran vasemmalle!
Koskee myös muita teitä.

Koskee myös muita teitä.
Koski 20 v. sitten. Ei koske esim. kehä I ja III, missä kaksi samansuuntaista ajokaistaa, mutta ei ole moottoritie. Asiasta on väkevä todistus uusimmassa TM:ssä, lukee sieltä, en jaksa alkaa vääntää.

sanoi:
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että "etuajo-oikeus" -termi pitää
poistaa kaikesta liikenteestä ja korvata se väistämisvelvollisuudella.

Sarkasmia: Jos eutajo-oikeus korvataan väistämisvelvollisuudella niin kaikkien risteysten "velvollisuudet" heittää 180 astetta eli kääntyy päälaelleen
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif

062802jumpie_prv.gif
Otin kuivaharjoituksia olkkarin lattialla. Tää vois toimia.

Pitäis enää päättää minkä asennon ottaa ilmassa: Perinteinen Nykäsen Masa, Teräsmies yhdellä tai kahdella kädellä vai Hämis, eli villisti pyöritellään etu- ja takajalkoja.

Lisäksi laskeutuminen taitaa mennä roll-oniksi, eli parilla kärrynpyörällä vauhti pois, sitten muutamalla hölkkäaskeleella pysähdyt siten, että susta saa hyviä kuvia.

wink.gif
Eipä siihen kovin kummoista mopoa tarvii että normiauton jättää liikkeelle lähtiessä.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki mopoilijat ei splittaa. Jos ei splittaa on ihan normaalia että ajelee siellä jonossa autojen kanssa, jolloin se karkuun kiihdyttely ei vaan onnistu.

Itse pyrin noissa luiskakohdissa olemaan siellä vasemman reunimmaisella kaistalla. En sit tiedä onko se oikeasti yhtään sen turvallisempi kaistana mutta näin olen itse kokenut.
Tuossa länsiväylän alussa tarvii kyllä semmosen ihme laitteen jolla voi loikata sillalta merelle ja jatkaa vesiteitse matkaa kotiin. Jos siis meinaa jättää autot ym tiellä pääsääntöisesti liikkuvat vekottimet.
tounge.gif

wink.gif
Vai niin .. mulle on ainakin ihan aina käynyt niin, kun olen livauttanut
ohitse, että pienen ajan päästä siinä edessä on taas joku ehkä
vielä hullumpi kuin se edellinen -- on se ihme vaikka minusta ei ole
kukaan mennyt ohi - eikös vain olekin ihme .. mistäköhän niitä tulee ..
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Ilmeisesti sitten pitäisi teilläkin olla vielä nopeampi kuin gixxxxeri ..
sport05.gif

Back