• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaikki ei ole aina itsestä kiinni!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tää hommeli menee naurettavaksi vakuutusyhtiön kanssa...
033102ass_1_prv.gif

Ne sanoi, että koska ei ole tapahtunut varsinaista kosketusta ao. linja-auton kanssa, menee pyörän rikkoutuminen mun kaskon piikkiin. Samoin se edelläni ollut auto, jonka puskuriin mun Strommini liukui, kustannukset menee mun liikennevakuutuksesta.

Voi hyvää päivää... Jos nyt sitten poliisi saa sen linja-auton kiinni ja kuskin kuulusteltavaksi sekä tietenkin todistajat ja minut, arvioidaan linja-auton tuottamuksellisuus joko sopimalla tai oikeudessa. Kaikissa muussa tapauksissa meikäläinen maksaa viulut ... ¤#¤%&"/(&&%#¤/...
veryangry.gif

kaboom.gif
linja-auton kuljettajalle,

Muistan lukeneeni joskus jostain vastaavaa että vakuutusyhtiö olisi yrittänyt olla korvaamatta MP:lle sattunutta vahinkoa hirvikolarin välttämisen seurauksena kun oli kaatanut tai väistänyt lepikonpuolelle tuota metsän kruunupäätä. Vakuutusyhtiö oli vedonnut juuri tuohon ettei mitään hirvikolaria ole sattunut kun ei ole taphtunut yhteen törmäystä tuon hirven kanssa. Mutta vakuutuksessa on/oli kohta jossa vakuutuksen ottaja on velvoitettu estämään jos mahdollista moiset onnettomuudet ja tätähän sinäkin olit tehnyt, estänyt vakavamman tahi suuremman vahingon syntymistä.
Tähän hätään en löytänyt missä tuosta oli puhetta ja en muista oliko siellä tapahtuma paikalla käyty tarkistamassa hirven jälkiä mutta se ei kuitenkaan poista tuota mahdollista ennalta ehkäisevää velvoitetta.
Tosin tuo sinun tapaus on silleen erillainen kun siinä on ollut toisena osapuolena tuo linja-auto.
Toivotaan että asia kääntyy eduksesi.

No on se vielä reilua, että vakuutusyhtiö yrittää tuossakin asiassa kusettaa. Eikö mistään saa enää reilusti korvauksia per*ele. Pitää ajaa Pendolinon alle ja sittenkin VR varmaan maksattais mopoilijan vakuutuksesta.

Onneksi selvisit. Ei se aina todellakaan ole itsestä kiinni, mutta kun parhaansa yrittää, niin ainakin voi pienentää riskiä. Olin maanantaina suomenojalla liikennevaloissa ja bussi meinasi tulla pysäkiltä päällä. En tiedä mitä tuo kuljettaja ajatteli, kun ajoi bussinkeulan muutaman kymmenen sentin päähän pyöräni kyljestä. Tuntui iljettävältä, kun bussi huohottaa niskaan.

Terve,

Menin sitten kumoon pyörälläni keskiviikkona klo 19:56 länsiväylän alussa...
nixweiss.gif

Ajoin Porkkalankadulta länsiväylälle vievää kolmikaistaista tietä. Ajoin siinä keskimmäistä kaistaa jonossa 1. olevan henkilöauton perässä. Tuossa kohtaa, kun liikennevaloista lähdetään valtatie 51:lle (länsiväylä), samaan aikaan oikeaa kaistaa ajoi kaksi linja-autoa perä-perää. Se vasen kaista oli myös täynnä kohta 80:iin kiihdyttäviä henkilöautoja.
Tärkeintä on, että kuskille ei käynyt sen kummemmin.

Arki-iltana ei klo 20 aikaan useinkaan ole mitään ruuhkaa Länärillä. Sen verran usein on tullut tuohon aikaan ajettua siellä, tosin useimmiten autolla. Vasemmalla kaistalla on Porkkalankadun ja Länärin alun mutkassa usein naftaa, joten siinä ei kannata vetää torvia auki tai prätkä lähtee käsistä heti. Tapahtunutta analysoitaessa voidaan todeta, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä keskikaistalta olisi voinut jossain välissä ennen bussikaistan päättymistä (matkaa on n. 0,5 km) koukata vasemmalle kaistalle ja antaa kunnolla hanaa, jolloin olisi välttänyt tilanteen, että dösä tunkee eteen. Itselleni on aina löytynyt tilaa tuossa Länärin alussa, olin sitten liikkeellä prätkällä tai autolla. Tärkeintä on, että ei jäädä Länärin alun kilpa-ajoissa kykkimään mitään sallittuja nopeuksia, vaan kiskaistaan prätkällä (ja myös autolla) kunnon kiihdytys jonnekin nopeuteen 110 km/h ja ongelmaa ei ole. Prätkällähän tuo 110 km/h ei useimmiten tahdo riittää alkuunkaan kun nopeus karkaa aivan itsestään huomattavasti korkeammaksi. Paskalakit eivät voi käytännön syistä ruveta tutkaamaan liikennettä aivan Länärin alussa aiheuttamatta jumalatonta liikenteellistä kaaosta ja saamatta tiellä liikkuvien vihaa päälleen.

Tää hommeli menee naurettavaksi vakuutusyhtiön kanssa...  
033102ass_1_prv.gif

Ne sanoi, että koska ei ole tapahtunut varsinaista kosketusta ao. linja-auton kanssa, menee pyörän rikkoutuminen mun kaskon piikkiin. Samoin se edelläni ollut auto, jonka puskuriin mun Strommini liukui, kustannukset menee mun liikennevakuutuksesta.

Voi hyvää päivää... Jos nyt sitten poliisi saa sen linja-auton kiinni ja kuskin kuulusteltavaksi sekä tietenkin todistajat ja minut, arvioidaan linja-auton tuottamuksellisuus joko sopimalla tai oikeudessa. Kaikissa muussa tapauksissa meikäläinen maksaa viulut ... ¤#¤%&"/(&&%#¤/...  
veryangry.gif

kaboom.gif
linja-auton kuljettajalle,
Luulisi saavan kiinni noilla alussa esittämilläsi tiedoilla. Varsinkin jos on tiedossa kenen liikennöitsijän auto on kyseessä...
Niin ja vaikka olisi kuinka iso kyseessä, niin se väistää jonka kaista loppuu ja tulee toisen kaistalle...

Minä olin siinä liiikennevaloissa ns. toisessa lähtörivissä, joten en voinut aukaista torvia, koska edellä ajanut naisihminen piti vauhdin maltillisena
062802moto_prv.gif
. Vasemalla sivustallani oli toisen auton keula. Sen edellä ajaneen 1. rivin autojen väli kapeni koko ajan, kun bussi tunki meitä päin. Mulla ei siis ollut mitään mahdollisuutta ottaa edes vasenta kaistaa tai pujahtaa autojen välistä
crazy.gif
. Oli helvetillinen fiilis, kun bussin kylki on kuin seinä vierellä ja kaistalla on tilaa juuri yhden henkilöauton leveyden verran
nixweiss.gif
. Siinä vaan ei tee muuta, kuin yrittää jarruttaa... kun huomaa, että peräkonttiin kolahtaa, vaikka jarrutan... pyörä kumoon ja liike-energia persnahan kuluttamiseen. Se teko taisi ihan oikeasti säästää meikäläisen ilman katkenneita raajoja tai hajonutta pernaa...

Helposti, päästä kädet itri stongasta ja paina takajarru pohjaan satasen vauhdissa niin eiköhän mene nurin . Jarrut on muuten koristeet pyörässä (homoja varten)ei niitä kannata käyttää harjotellaan vaan kaatumista.
idea3.gif

Äskeiseen viestiin liittyen ja topicin asiaakin sivuten, lukekaapas korkeimman oikeuden ratkaisu KKO:2007:23 täältä.

Aika mielenkiintoista...
crazy.gif
Hirvi- ja eläin onnettomuudet joissa kontaktia ei ole ilmennyt , ovat niitä tyypillisimpiä, joissa vakuutusyhtiöt yrittävät luistaa korvauksista. Kassillinen karvoja ja pesismaila takahutlariin kaiken varalle.
crazy.gif
Onneksi olet vielä täällä kirjottamassa aiheesta. Ens kerralla muistat mennä jono 1.
wink.gif
splittaamisen vaarat muistaen. Toivottavasti saat pyörän pian allesi, vielä on kesää jäljellä...
Aika hauska toi vakuutus tarina. Iso vakuutusyhtiö tappelee 143,40€ takia oho
biggrin.gif
lukihärö sehän oli 6143,40
biggrin.gif
no kuitenkin. Montakohan kymmentätuhatta toi hirvenväistö sitten maksoi if:lle? Ei ihme että vakuutusmaksut nousee, jos kerta joka ikinen korvaus vedetään korkeimman oikeuden kautta...
veryangry.gif

Ei taida kumminkaan kaatua pelkästään kädet irrottamalla ja takajarrua painamalla,kas kun sielläkin jyllää ABS.Taitaisi pyörä mielumminkin pyrkiä enemmän pystyasentoon.Ei kai ole pääteltävissä muuta kuin, että kusessa ollaan kaikki Bemukuskit.Lentohommista ei ole juurikaan kokemusta,mutta havaintojeni mukaan ruuhkat eivät kuitenkaan ole ihan samaa luokkaa.

Tuosta kaatamisesta sen verran että en viitsisi edes miettiä sitä jonossa tai ruuhkassa ajaessa. Varmaan aika ikävä tunne kun itse makaa maassa ja takanatulija jyrää yli. Pysähtyykö vauhti nopeammin jos pyörän kaataa verrattuna normaaliin jarrutuksen asvaltilla?

Valaisisiko joku tuota pyörän hallittua kaatamista? Kuinka se tapahtuu ja onko pyörän mallilla merkitystä. Itse en muista, että asiasta olisi autokoulussa edes mainittu ja tilannetta en viitsisi harjoitella uuden karhealla pyörällä.

Kiitos
En ole kokeillut kuin fillarilla aikoinaan mutta takarengas lukkoon ja stonga poikittain niin kyllä lähti. Voisi kuvitella saman toimivan mopottimessakin jos ei ole ABSeja.

Ei pitäis tähän aikaan enää kirjoitella mitään, mutta...

Oli sullakin vissiin suht naftisti tilaa edellä ajaneeseen ennen ko. tilannetta.
Se kotilo kerkes kuitenkin pysäyttää ennen bussia.
Onhan jollainlailla ennakoitavissa, että se bussi jossain vaiheessa kiihdyttelyä siirtyy sieltä kiihdytyskaistalta pois.
Yleensä ennemmin kuin myöhemmin. Hanaa vaan ja oikeen kautta kuittaat sen bussin perkele.

Kyllä se pyörän tarkoituksella kaataminen kannattaa pitää poissa selkärangasta,
vahinko konttaamisetkin v*tuttaa, mites sit kun aina ylättävässä tilanteessa menee takanen lukkoon. Kallista lystiä.
Hitaammin se kokonaisuus nykyään kyljellään pysähtyy muutenkin.

Jarrutus, väistö, keskisormi. Ei pidä luovuttaa, pystyssä pysytään.

Hyvä kuitenkin, ettei pahemmin sattunut.

Mitä opimme edellä:

a) Jos pyörä on kallellaan ei voi jarruttaa, koska voi mennä nurin.

b) Jarruttamisen asemesta pitäänkin vetää etupyörä lukkoon, jotta kaatuisi.

c) näin saamme aikaan hallitun kaatumisen, joka vuoden -85 teknisen tietämyksen mukaan oli paras tapa pysäyttää moottoripyörä.

Vai käsitinkö jotain väärin?

*HUH*
crazy.gif
- no onneksi ei pahemmin ..

Tietenkin kaikea yllättävää voi sattua .. mutta .. vielä muistin virkistämiseksi
ajateltuna asiaa juuri toisinpäin .. siis niin, että muut voisivat tietää mitä
motoristin mielessä liikkuu .. käyttäkää maltillista nopeutta muun liikenteen
seassa ja vilkkuja vaikka liioitellun aikaisin. En rupea moralisoimaan mitä
nopeutta sitten ajattekin jossain metsien keskellä ilman muuta liikennettä,
on teidän oma asianne, mutta muistutan, että tieltäsuistumiset ilman muuta liikennettä
ovat suurin yhtenäinen onnettomuuksien syy. Ihan parasta liikenneturvallisuutta
on ennakoiminen, mikäli se vain suinkin on mahdollista. Kokeumus auttaa
ennakoimisessa aika paljon. Tuollaisessa alussa kuvatussa tapauksessa
ennakoimisen mahdollisuus on tietenkin melko olematonta. Kaikkien
liikennesääntöjen ideana on juurikin tuo ennakoitavuus. Ajatelkaa vaikka
kaikkia väistämissääntöjä :
Esim:
15 §
Väistämisen osoittaminen.

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on
<u>väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai
pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa
velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen
sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava
ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo
joudutaan pysäyttämään risteykseen.

MP-kuskeille lisäksi, että mikäli toiset eivät näytä väistävän tai se
väistäminen näyttää jäävän aivan viimetippaan, niin silloin ihan varmasti
kannattaa mp-kuskin väistää vaikka olisitte miten "etuajo-oikeutettuja"
tahansa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että "etuajo-oikeus" -termi pitää
poistaa kaikesta liikenteestä ja korvata se väistämisvelvollisuudella.

Jonkun verran nyppii nekin kuskit, jotka panevat vilkun päälle ja kun ovat
jonkun aikaa ajaneet vilkku päällä (3 sec max) niin katsovat, että nyt tämä
riittää ja tulevat väkisin sekaan - mahtui sitten tai ei - mulqwisteja. Motoristilla
pitäisi olla aina kasa tiiliskiviä mukana, joita voisi paiskoa tarpeen
vaatiessa ympäriinsä.

Niille mp-kuskeille, jotka kiihdyttävät pois hullujen autoilijoiden läheisyydestä,
haluan muistuttaa, että heti kohta teillä on aivan varmasti uusi hullu siinä
edessä - niitä ei pääse ajamalla karkuun.

Liikenne on aika suuressa määrin asennekysymys - mukaanlukien kaikki
"minä-minä"-kuskit, joista ei ole kuin harmia.

Back