Kevyessä pyörässä matkustajan vaikutus tuntuu selvemmin kuin isossa, jossa uusille matkustajille olenkin ohjeistanut, että:
- kyytiin ja pois vain silloin kun minä annan luvan
- anna merkki kun olet valmis ja saan lähteä liikkeelle
- alle polkupyörän nopeudessa istu aivan neutraalisti keskellä
- muista tervehtiä muita motoristeja (tärkein!)
Ja sitten tulee se vakiokysymys kaarteeseen kallistamisesta, johon vastaan, että voimistele vaikka ulkokurvin sivulaukun päällä jo se tuntuu mukavalta. Isoa pyörää on pakko ajaa vastaohjauksella, joten eipä se väärään suuntaan kallistava satakiloinen matkustaja mitään hämminkiä saa aikaan. Raskaamman ohjaustuntuman ainoastaan.
Mutta kevarissapa voi saadakin. Ja vaikka kuski tietoisestikin olisi ajanut vastaohjauksella, niin matkustajan paino takana muuttaa keulakulmaa ja vaatii siten vauhdissa lisää voimaa vastaohjaukseen.
Sattuneesta syystä tänä kesänä hieman kevarilla itsekin ajaneena huomaan, että valitettavasti A1 korttilainen joutuu aloittamaan monia asioita hieman vaikeamman kautta kuin ison pyörän kuljettaja.
Vaikka ajaisin samalla kohdalla kaistaa kuin omallani, ei kevari autoilijan mielessä ota omaa tilaansa samalla auktoriteetilla kuin Pannari kaikkine laukkuineen, selkä- ja käsinojineen.
Sitten kun takaa lähestyvä alkaa saavuttaa "mopoa", en voikaan säätää hänen ohituspaikkaansa 126 hevosvoiman sallimin vapauksin.
Sitten kun auto menee ohi, ei ole metrin levyisiä sivulaukkuja ja peilejä riittävää sivuetäisyyttä turvaamassa.
Jos itse saavutan jonkun, niin millä eväillä ohi?
Eihän tässä ole edes ABSeja!
Matkustaja ja tavarat painavat hentoista takajousitusta aivan eri malliin -> 50 kiloinen matkustaja muuttaa ohjauskulmia aivan eri tahtiin kuin 300 kilon omapainoisessa järkäleessä.
Lahja-A:n kanssa aikanaan kävin keskustelun kotona juuri tästä aiheesta enkä huolinut ketään takapenkille ennen itse asettamani harjoittelumatkan täyttymistä.
Sama harjoittelumatka on nyt A1 korttilaisella täyttynyt ja sopimuksemme mukaan sen kevarin takapenkille pitäisi pian uskaltaa itse harjoittelukuormaksi, huu...