• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasuttimien kurkut halkeilleet - onko pahalla mallilla? FZS600

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yfzs600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
20170420_181040.jpg 20170420_181010.jpg

Moro!

Elikkäs niinkuin kuvista näkyy, niin ovat ruvenneet kurkut halkeilemaan. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako enää paljoa noilla ajella, vai kannattaisko suosiolla vaihtaa? Jos täällä on näistä asioista tietäviä, niinkuin varmasti onkin, niin toivoisin että voisitte vähän ohjeistaa.

Tullut about 2tkm noilla kurkuilla ajettua ja pysyneet aikalailla samalla mallilla. Onko vain ajan kysymys milloin halkeaa kokonaan?

Kiitti!

yfzs600 sanoi:
katso liitettä 13347 katso liitettä 13348

Moro!

Elikkäs niinkuin kuvista näkyy, niin ovat ruvenneet kurkut halkeilemaan. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako enää paljoa noilla ajella, vai kannattaisko suosiolla vaihtaa? Jos täällä on näistä asioista tietäviä, niinkuin varmasti onkin, niin toivoisin että voisitte vähän ohjeistaa.

Tullut about 2tkm noilla kurkuilla ajettua ja pysyneet aikalailla samalla mallilla. Onko vain ajan kysymys milloin halkeaa kokonaan?

Kiitti!

Kone toimii normaalisti?
saattvat mennä vielä pitkäänkin, samannäköisillä tuli ajettu joskus 4v
mitä sitten tapahtuu kun murtuvat läpiasti kone käymiten sattuu matka voi jäädä kesken
huonolla tuurilla menne niin laihalle että tule kone tuho

jos ~100€ saa kaikki niin vaihtaa ehjät

1340R86 sanoi:
Kone toimii normaalisti?
saattvat mennä vielä pitkäänkin, samannäköisillä tuli ajettu joskus 4v
mitä sitten tapahtuu kun murtuvat läpiasti kone käymiten sattuu matka voi jäädä kesken
huonolla tuurilla menne niin laihalle että tule kone tuho

jos ~100€ saa kaikki niin vaihtaa ehjät

Kone toimii normaalisti joo - en ainakaan mitään outoa ole huomannut.

Osat eivät siis ole pahan hintaiset, mutta mitenhän niiden vaihto? Kannattaako edes yrittää alkaa itse vaihtamaan, kun ei ole kovin paljoa kokemusta mpyörien värkkäämisestä?

Saattaisi kai se onnistuakkin, mutta lähinnä peljättää sitten taas se, että jos siinä vaihdon aikana rikon jotain muita osia. Vai onko ihan simppeli juttu?

yfzs600 sanoi:
Kone toimii normaalisti joo - en ainakaan mitään outoa ole huomannut.

Osat eivät siis ole pahan hintaiset, mutta mitenhän niiden vaihto? Kannattaako edes yrittää alkaa itse vaihtamaan, kun ei ole kovin paljoa kokemusta mpyörien värkkäämisestä?

Saattaisi kai se onnistuakkin, mutta lähinnä peljättää sitten taas se, että jos siinä vaihdon aikana rikon jotain muita osia. Vai onko ihan simppeli juttu?

Kyllä nuo pystyy vaihtamaan itse, jos on asennusarkuutta niin muistaa ottaa kuvia purkuvaiheessa, helpottaa kasausvaihetta.

Minulla sama pyörä ja sama "ongelma" muutama vuosi sitten.

Näyttivät ihan samanlaisilta. Minun aikana (n 2v) en niitä vaihtanut. Mielenrauhan takia niitä voi vaihtaa mutta ongelma on se että uudet menee suhtkoht nopeasti samaan kuntoon.

Minulle kerrottiin että ei kannata vaihtaa ennen kun tulee ongelmia. Sekin on helppo tarkistaa - crc:llä tai starttikaasulla kun suihkuttaa kurkuille pyörän olleessaan käynnissä ja lämmin, nouseeko kierrokset niin kurkut "vuotavat" (siis imevät ilmaa) -> vaihtoon.

Joo saattaahan nuo mennä vielä pitkäänkin ja tuurillahan ne laivatkin seilaa :grin:Jos voit elää sen asian kanssa että matka saattaa katketa tai pahimmoilleen moottoririkko tapahtua noiden kurkkujen lopullisen rikkoontumisen takia niin siittä vaan.

TuppervaariNG sanoi:
Kandeeko noiden kanssa alkaa leikkiä kun kerta huonompaan päin ollaan kuitenkin menossa?

+1. Vaihtoon vaan niin on yksi potentiaalinen tiellejättö tai ongelmakohta vähemmän ja ei tarvii stressata. Tuurillaan löytyy vielä samassa savotassa joku muukin vaihdettava osa, tiiviste tms :p

Itse olen huomannut kurkkujen halkeavan vain pinnasta. Tubesta löytyy myös plasti dipillä korjausta (pinta näyttää uudelta ja tiiviltä käsittelyn jälkeen).

raulo1 sanoi:
Itse olen huomannut kurkkujen halkeavan vain pinnasta. Tubesta löytyy myös plasti dipillä korjausta (pinta näyttää uudelta ja tiiviltä käsittelyn jälkeen).

Kyllähän niitä voi korjata vulkanoivalla teipilläkin, suosittelen kuitenkin uusien kurkkujen vaihtoa.
Vanhaan fasuun tuli vaihdettua uudet aikoinaan ja samalla katosi huoli jos sattuu murtumaan läpi asti kumikurkut.
Vajaa satanen on pieni hinta kun toiseen kertaan ei tarvitse ihan heti vaihtaa.

tate66 sanoi:
Kyllähän niitä voi korjata vulkanoivalla teipilläkin, suosittelen kuitenkin uusien kurkkujen vaihtoa.
Vanhaan fasuun tuli vaihdettua uudet aikoinaan ja samalla katosi huoli jos sattuu murtumaan läpi asti kumikurkut.
Vajaa satanen on pieni hinta kun toiseen kertaan ei tarvitse ihan heti vaihtaa.

Matkoille muuten tuo vulkanoituva teippi on hyvä ottaa varalle, sillä saa just noi pikkuvuodot paikattua hyvin siihen saakka kun pääsee kotiin. Nimimerkillä vulkanoituvaa teippiä alle ja gorillateippiä päälle turbodieselin ahtoletkuun ja vajaat 2000 km pelasi OK

Ne kumit joiden kanssa itse olen temunnut, ovat kuitenkin olleet sisältä umpimetallia. Siis kumin sisällä on ollut metalliputki, ja ainoastaan liitospinnat sylinterikanteen ja kaasareihin ovat olleet läpikumia.

Nyt jos halkeama on keskellä kumia, niin todennäköisimmin vuotoa ei em. syystä pääse syntymään.

Mikeyx sanoi:
Ne kumit joiden kanssa itse olen temunnut, ovat kuitenkin olleet sisältä umpimetallia. Siis kumin sisällä on ollut metalliputki, ja ainoastaan liitospinnat sylinterikanteen ja kaasareihin ovat olleet läpikumia.

Nyt jos halkeama on keskellä kumia, niin todennäköisimmin vuotoa ei em. syystä pääse syntymään.
Kyllä meikän nykyisessä jammussa on ilman metallia olevat kumikurkut, fasun vanhoja kurkkuja ei enää löydy tallilta mutta muistelisin olleen ilman metallia.
Kannen puolella taitaa laipassa olla metallilevy.

Jätti-Potti sanoi:
Minulla sama pyörä ja sama "ongelma" muutama vuosi sitten.

Näyttivät ihan samanlaisilta. Minun aikana (n 2v) en niitä vaihtanut. Mielenrauhan takia niitä voi vaihtaa mutta ongelma on se että uudet menee suhtkoht nopeasti samaan kuntoon.

Minulle kerrottiin että ei kannata vaihtaa ennen kun tulee ongelmia. Sekin on helppo tarkistaa - crc:llä tai starttikaasulla kun suihkuttaa kurkuille pyörän olleessaan käynnissä ja lämmin, nouseeko kierrokset niin kurkut "vuotavat" (siis imevät ilmaa) -> vaihtoon.

Samaa mielipuolta. Minulla oli kaasari irti puhdistettavana niin levittelin halkeamia ja laitoin bison tixiä, halkeamat pinnassa, en meinaa vaihtaa. Pitää jeesusteippiä mukana jos joskus menisi läpi niin voi tukkia, tuskin menee.

Jossain oli ja linkitinkin jonnekin tänne, niin olivat vetäneet kumikurkkujen päälle jotain jykevähköä kutistesukkaa, näytti siistiltä ja toimivalta.

shyhander sanoi:
Jossain oli ja linkitinkin jonnekin tänne, niin olivat vetäneet kumikurkkujen päälle jotain jykevähköä kutistesukkaa, näytti siistiltä ja toimivalta.

En nyt oikein ymmärrä kuinka tuo tepsisi itse ongelmaan eli murtuneisiin kaasarinkurkkuihin?

Toki näyttää siististä, mutta eikö se murtunut ts käpettynyt kaasarinkurkku ole yhä siellä?

Itse näkisin asian näin... moottoripyörän huolto perustuu ennakointiin ettei vehkeet leviäisi tonne tienvarteen.
Tietenkin on omaa valintaa ajella siihen saakka kun pyörä vain suinkin liikkuu tai vaihtaa vasta sitten päivänsä nähnyt osa uuteen tai korjata teipillä.

Jesarit ja nippusiteet on oiva ensiapu ja lääke motoristi-moodin vaihtumista patikka-moodia vastaan.

Mutta siinä vaiheessa kun aletaan korjailemaan viottunutta osaa kotipihassa....ollaan liki siirtymistä rottapyöräilyyn.

Mut joo..makuasioita...kerta menee, mutta kun aikansa hommaa harrastaa tulee eteen tilanne jossa koko pyörä pysyy kasassa jesarilla.

Back