• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasukahva apuri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mänä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ittellä oli tollanen käytössä. vanhassa 600cc cbr:ssä toimi ihan ok:sti. sitten tuli mopon vaihto eteen ja kokeilin ko. vermettä "uudessa" R1:ssäni..
vit..si,meinas mopo lähteä kävely vauhdissa alta pienenpienen varomattoman ranneliikkeen takia.
kannattaa todellakin isompien pyörin kanssa olla tarkkana jos tota käyttää.

itselläni throttle aid ollut jo kymmenisen vuotta ja vaikka nykyisessä pyörässäni on vakionopeudensäädin, laitoin myös tuon apurin. Kun ajaa pitkiä matkoja, rasittuu ranne ja itse asiassa koko käsi, kun käsi joutuu puristamaan kaasua. Kun kaasun pito ei nyt vaadi puristamista, loppuu käden rasituskin. Hyvä verme. Joskus saa jonkun osan moottoripyöräänkin halvalla ominaisuuksiinsa nähden.
smile_org.gif

Tosi kätevä ja tarpeellinen lisähärpäke tuo apupoika. Itsellä kaasukäsi kipeytyy nykyään pitemmillä matkoilla kyynärtaipeesta iliman tuota lärpäkettä, (olisko yli 25v motskarilla ajo tehenyt tehtävänsä). Se, että se olis tiellä, kun tankoa pitää muka työntää on ehkä vähän kyseenalaista. Kyllähän sitä tankoa voi toisella kädellä vähän vetää, sen sijaan, että orjallisesti muka työnnetään. Itse ainakin käytän molempia teknikoita, sen mukaan mikä tuntuu sillä hetkellä parhaammalta. Toki kaikissahan on riskinsä, kuten motoilussa itsessäänkin.

Tulin lisäämään, että voihan se olla, että hätätapauksessa se jotain aiheuttaakin, mutta pitemmällä taipaleella tuo kuitenkin on nykyään ehdoton itselleni.

Kaasukäsi kipeytyi viime kesänä sellaiseen kuntoon, että apuri tuli hankittua. Eihän se tietenkään kipeytyisi, jos olisin nuori ja muistaisin ajaa rentona.

Kaasukahvaa kannattaa myös säätää apurin lisäksi. Kaasukahvaan laitettiin huollossa hieman vapaaliikettä ja tällä säädöllä en usko, että tässä tulee mitään ylimääräisiä kaasutuksia, vaikka joutuisi yllättäväänkin väistöön. Alkuperäisellä kaasukahvan säädöllä riski oli olemassa.

Pitääkin vissiin ite hakea Biltemasta myös. Onko Stormin rocker mukavempi? Siis ei se Storm-logo, vaan muodot
biggrin.gif
2 krt. kalliimpi.
Mulla on molemmat...siis Stormin ja Bilteman lärpäkkeet. Ei niissä ole mitään eroa. Stormin lärpäkkeessä lukee vain "Storm" ja Piilteman lärpäke on kokonaan musta. Ainoa ero on hinnassa.
Joo, tänään oli kaveri käyny sellasen biltemaversion hakemaan. Taidankin itse kävästä myös
sport05.gif
voi olla ahvenanmaan reissu mukavempi.

Porasin siihen reijän ja vedin nipparilla kiinni. Eipähän katoa toisten matkaan.

Työntöohjaus toimii kun työntää peukalo_etusormi taipeella eikä kämmenpohjalla jossa pikkurilli ja "apupoika". Pikkasen totuttelua vaatii, mut todella kätevä laite.

Hommasin tuollaisen kans tuossa kuukausi sitten. Hyvä kampe.

Itse asiassa mulla jäis aikalailla ajot pois jos ei tuota olis. Käsissä onpi joku vaiva, mistä lääkärit ei saa selvää ja se aiheuttaa sen, että ajaessa käsi menee lyhyessä ajassa lähes täysin tunnottomaksi. Lärpäkkeen kanssa ei tarvi kahvaa puristaa ja vaiva katoaa. Pystyypä jarruttamaankin, jokseenkin hyödyllistä.
crazy.gif

toiset tykkää. itse en ole oppinut käyttään vaikka sellanen tankkilaukussa mukana kulkeekin. sormien puutuminen on mulle ennemminkin lyhyen matkan ongelma
nixweiss.gif
paikat kun lämpee ja rentous löytyy niin menee sen matkan putkeen, mitä ilman rööki/kahvitaukoa muutenkin kestää
tounge.gif

Bilteman versio löytyy penkin alta mutta ei tule käytettyä kuin tosi pitkillä matkoilla. Apukahvan pinta on niin liukas että kiihdytyksissä joutuu puristamaan kahvaa normaalia lujempaa jolloin käsi väsyy taas entistä enemmän.

Noniin, nyt on ajettu sitten tämän lämiskän kanssa 650 km. Hinta-laatusuhde täydellinen, maksoin siitä vitosen ja todellakin toimii.
062802moto_prv.gif

Kymmenen vuotta ilman ja nyt muutama kuukausi Bilteman apupojan kanssa. Itselleni siitä on matkatessa iso riemu. Enpä olisi uskonut alle viiden euron heräteostoksen parantavan ajettavuutta aivan näin paljon.

Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, ettei kaikille välttämättä istu hanskaan. Riippuu varmasti paljolti siitä miten käsi lepää kahvalla myös kahvan leveys vaikuttanee.

Mainio värkki, kun käyttää sitä oikein.

Se on totta, että sillä joutuu opettelemaan ajamaan, mutta kyllä se on vaivan väärti.

Jos se palikka on laiettu väärin, ts. se on liian pystyssä, se aiheuttaa ongelmia jarrutuksessa. Mutta, kun sen funktio ei olekaan toimia niin, että sillä saisi 100% otettua voiman kämmeneen, vaan se auttaa osittain. Tällöin se ei tule tielle jarrutuksessa.

Mä en ajaisi enää koskaan ilman sitä kassukäden apuria.

wink.gif
062802moto_prv.gif

-M

Itse en enää halua ajaa ilman - onnistuu toki, jos on pakko (lainapyörällä tms.)
On se vaan niin kätevä ja simppeli.

Sen sijaan throttle rockeria tulee käytettyä tosi harvoin,
siis sellaista "kitkalukkoa" jolla saa jäykistettyä kaasukahvan
samaan tapaan kuin - heh - perämoottoreissa, tiedättehän.
Lähinnä pitkillä matkoilla joskus haluan verrytellä ja lepuuttaa kaasukättä
jollakin rauhallisella pätkällä, muulloin en näköjään koske siihen lukkoon.

Pitihän se lauantaina käydä hakeassa apuri Bilteemasta ja saman päivän lenkillä tuli kokeiltua. Onhan se vain kätevä, mielestäni paljon mukavampi ajella tasaisella nopeudella tuon kanssa.

Itse myös suosittelen noin 200km kokemuksella. Muutaman kerran on tosin tullut yllättäviä kiihdytyksiä tuon takia, mutta eipä ainakaan tule puristettua kaasua hampaat irvessä, joten käsikään ei kipeydy
sport05.gif

tuli haettuu motoristin luvastusta maasta eli biltemasta tommonen vekotin..

Tuntuu kyl ihan käyttökelposelta, tosin huomasin, ettei mun kaasu taida olla ihan niitä jäykimmästä päästä olevii.

On vaan kovin liukas, eli ku lähtee parilla "etusormella" jarrukahvaa hakemaan, ni tuntuu vähän liukkaalta se kahva ku ei oo ku pari heikompaa sormee siin kii.

Mut oli se hintansa väärti, ku viel pääsis/ehtis testaa sitä pidemmässä ajossa...

Back