• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasukäden ranneongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leinoan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse kanssa vannoisin hyvien keskivartalolihaksien nimeen. Kuntosalille mars ja rauta liikkumaan! Yllättävän monella on yllättävän surkeassa kunnossa olevat keskivartalolihakset, jotka ovat koko ihmiskropan yhdet tärkeimmät tukirankalihakset.

Mie huomasin, että mulla oli liian leveä ote tangosta ja väänsin samalla myös vähän tangon päätä kaasun mukana. Kavensin otetta tangosta ja keskityin tosiaan noihin keskivartalon lihaksiin, ja keskityn myös siihen että kädet tosiaankin lepää hyvin kevyesti tangon päällä. On tuntunut auttavan. Tosin mulla on aika pystynakupyörä.

Oikea ajoasento: navasta alaspäin ollaan yhtäpuuta pyörän kanssa ja siitä ylöspäin rentona. Käsillä ei pidetä itseä pyörän mukana eikä pyörää pystyssä. Käsillä käytetään hallintalaitteita, ei siis tarvitse puristaa eikä tule vaivoja. Nyt kuitenkin on vaiva jo päällä eikä se hoitamatta parane. Itse vastaavalla kohdalla kävin fyssarilla kaksi kymmenen käynnin sarjaa vuoden välein ja nyt alkaa käsi olla kunnossa. Välissä kokeiltiin hierontaa ja venyttelyä mutta ei se ilman fyssaria olisi parantunut. Lääkehoitoa en ole tarvinnut muuta kuin akuuttiin hetkelliseen toimintaan, en vaivan hoitamisen. Kortisonia ei ole lyöty piikkiäkään. Mene Fyssarille!

En tiedä, mutta tuon keskivartalolihasten treenin kaveriksi suosittelen tankin kylkiin sellaisia kumisuojuksia, jotka parantavat jalkojen ja tankin välistä kitkaa. En tiedä mitä noi oikeasti ovat nimeltään, mutta valmistajia ovat ainakin Stormgrip ja Eazy-Grip. Itsellä ainakin helpottivat käsiin kohdistuvaa painetta etenkin jarrutuksessa.

Monia hyviä huomioita tuolla aiemmin.

Kun joku paikka, tai useampikin, alkaa olla kriittisessä kunnossa,
on homman siedettävyys usein naurettavan pienestä kiinni.

Se, mikä turhan kevyesti ohitetaan, on tuolla esiintuotu
"tapa" jolla mopoa.... sanoisiko hallinnoidaan.

Sen PÄÄLLÄ ei tosiaan istuta jalat johonkin suuntaan sojottaen, vaan
perusasennon tulisi olla sellainen, että normiajossa (maantie)
siinä ollaan mopo-jalat-perse "yhtä" ja kuin kepinnokassa tasapainoilisi.

"Kyykkäri" on asennoltaan tehty ihan muuhun kuin normiajeluun.
"Jalat edellä" apinakiikussa taas muistuttaa käytännössä ihan sitä
alkuperäistä juttua..... raakaa kidutusmenetelmää ilman sähköä.

Jos meinaa "rikkinäisellä ropalla" mopoilla, peruspyörä asentoineen on
ehkä ylipäänsä ainoa potentiaalinen vaihtoehto.
Muutoin on jo lähtökohtaisesti normiajelussa vaikeampaa "rentouttaa" esim. kädet
kuten on tarkoitus.

Keskivartalon lihaskunto on kuitenkin joka tapauksessa aina merkittävä tekijä,
ilmenee vaiva/ongelma missä tahansa.

Sitten toinen mielenkiintoinen "pikkujuttu".

"Peruspyörässäkin" on ihan "sentistä kiinni" että paikat on kohdillaan kun
puhutaan esim. stongan etäisyydestä-korkeudesta...... puhumattakaan
leveydestä ja taivutuksesta.

Noista jo yhdenkin muuttujan pieni korjaaminen omalle raiskatulle ruodolle sopivammaksi
tekee usein ihmeitä..... uskokaa tai älkää.

Eron huomaa ihan "ehjäkin ihminen" pitkällä ajorupeamalla.

Näitä on kuitenkin helppo ja halpa kokeilla, mutta tulokset yllättävät usein enemmän
kuin positiivisesti.

Toisaalta.... joskun vaan paikat on siinä kunnossa, että ei tule hyvää vaikka kuinka yrittää :(

Ei muuta kuin kahvakuula käyttöön ainakin 4krt/vk ja treeniä koko kropalle, niin alkaa kyykyllä vinguttaminen maistumaan. Nyt kun aloitat niin syksyllä on jo ajaminen kivutonta ja kevyttä.

Mä olen käyny kerran viikossa kuntosalilla, tai se on viisaampien mielestä kuntopiiri, ja siviilielämäolkapäiden kipuilut on abaut feidaantuneet.

Hyviä neuvoja paljon. Kuntoilu ei tietenkään huono asia ole,vaan oikeasti välttämättömyys. Mutta kun ei pysty. Jo maitopurkin ottaminen jääkaapista tekee kipeää niin arvatkaa mille tuntuu joku kahvakuula seuraavana yönä. Sulkapallon pelaamisesta 2-3 kertaa viikossa tämä sai alkunsa ja nykyisellään jo kävelylenkissä tuleva liike kipeyttää käden.Sulista tuli pelattua monta vuotta ilman kummempia ongelmia. Semmosta se on tenniskyynärpään kanssa ja ilmeisesti vain lepo auttaa sekä jotkut ranne harjoitteet sitten kun niitä edes pystyy tekemään. Kohtalontovereilta olen kuullut samanmoisista vuosia kestäneistä ongelmista, jolloin käsi on niin lapsellisen surkiassa kunnossa, että lähes mikä tahansa pienikin "väärä" liike kipeyttää sen viikoiksi.
Ajoasento on itsellä melko pysty. (Diversion, korotetulla stongalla.) Eikä minnekään muualle koske vaikka ajelisi koko päivän. Kaasuvaijerit tuossa herkistelin/ aika jäykkä se oli lähtötilanteessa. Joku "vakkari" härpäke täytynee hommata. Kiitosta vaan hyvistä vihjeistä! ja rannetuki. Katsoo sitten minkämoisia reissuja pystyy tekemään. Hermorata tutimukset vielä kesäkuussa edessä. Katsotaan sitten selviääkö siitä jotain uutta.

Saattaa olla ihan rannekanavan ahtaudesta kiinni tuo kyynärpään oireilu.
Käsineiden vaihto, olen huomannut itsellä että joissain käsineissä etusormi ja peukalo puutuu. Tämä varmaan taas johtuu vääränlaisesta kahvan puristamisesta ja tahmeammalla oikeaan muotoon tehdyllä hanskalla ei tarvitse puristaa kahvaa niin kovaa. Ranteen asento myös kuin kyynärpään asento kanssa tuntuu vaikuttavan ja itsellä kanssa tuppaa menemään oikean käden kyynärpää väärään asentoon ajaessa. Samalla tietty kun kyynärpää on väärässä paikassa niin on myös olkapää väärässä asennossa.
Noita kyynärpäiden paikkoja olen aina ajaessa peileistä katsellut ja koittanut korjailla asentoa sellaiseksi että olisi rennompi ajaa. Mitä taas tulee noihin hermopinteisiin niin kannattaa mennä tosiaan tutkimaan asia ja sitten mahdollinen leikkaushoito jos asia ei tule muuten kuntoon.

Kuntoilu on aina hyväksi, mutta mitä tekemistä keskivartalolihaksilla on tenniskyynerpäähän kanssa, kysyn vaan.
Kokemuksesta tiedän, että aikas pitkäaikaisia juttuja noi on.
Fyssarin neuvo. Venytys ja paineside. Helpottaa. Itse käytin koko kesän sitä aina kun prätkäilin. Katsele netistä ohjeet.:jpstyle:

En nyt tenniskyynerpäästä tiedä, mutta helposti ajosssa ja muuten keskivartalon huono kunto voi kiristää hartiaseutua ja takareisien olemattomuus hejastuu selkälihasten tilaan jne.

Jostain päin tätä forumia luettu niksi:

Ajon aikana, jos rupeaa kädet tai hartiat puutumaan, keskittyy vähäksi aikaa pitämään etusormen ja peukalon irti toisistaan.

Kuulostaa älyttömältä, mutta itse ainakin jollain tavalla puristan stongaa liikaa, ja tuo auttaa rentouttamaan pikku kätösiä.

Ja yllättävän paljon cruisen käyttö auttaa pitemmässä ajossa.

Tramp sanoi:
Kuntoilu on aina hyväksi, mutta mitä tekemistä keskivartalolihaksilla on tenniskyynerpäähän kanssa, kysyn vaan.
Aika paljonkin, varsinkin mitä kyykympi pyörä...

Itse en enää nykyään ilman säännöllistä treenausta paljoa ajelisi kyykyllä, kiitos väljien ranteiden ja olkapäiden sekä alaselän jota on jouduttu puukottamaan. Hyvät jalka ja keskivartalolihakset huolehtivat kyykyllä ajaessa oikeastaan koko hommasta, eikä yläkropalle tule silloin liikaa painetta.

Se että ne paikat ovat paskana ei tarkoita sitä että pitäisi vaan jättää kaikki tekemättä. Ennemminkin malttia ja pitkäjänteisyyttää treenamiseen niin voi sitten harrastella niin kuin haluaa.

Peking sanoi:
Saattaa olla ihan rannekanavan ahtaudesta kiinni tuo kyynärpään oireilu.
Käsineiden vaihto, olen huomannut itsellä että joissain käsineissä etusormi ja peukalo puutuu. Tämä varmaan taas johtuu vääränlaisesta kahvan puristamisesta ja tahmeammalla oikeaan muotoon tehdyllä hanskalla ei tarvitse puristaa kahvaa niin kovaa. Ranteen asento myös kuin kyynärpään asento kanssa tuntuu vaikuttavan ja itsellä kanssa tuppaa menemään oikean käden kyynärpää väärään asentoon ajaessa. Samalla tietty kun kyynärpää on väärässä paikassa niin on myös olkapää väärässä asennossa.
Noita kyynärpäiden paikkoja olen aina ajaessa peileistä katsellut ja koittanut korjailla asentoa sellaiseksi että olisi rennompi ajaa. Mitä taas tulee noihin hermopinteisiin niin kannattaa mennä tosiaan tutkimaan asia ja sitten mahdollinen leikkaushoito jos asia ei tule muuten kuntoon.

"Tahmea hanska" :D, kuulostaa epäilyttävältä, mutta niinhän hyvän ajohanskan kuuluu hieman ollakin.
Jos kaasu toimii normaalisti (itse en ole yhdessäkään pelissä törmännyt kunnossa olevaan ja
liian jäykkään kaasuun, päin vastoin, ovat monessa liian herkkiä patikossa ja kuopissa)
ja kehonosien asennot kulmineen kohdillaan (hallintalaitteet kohdillaan), ei oikein tule mieleen
miksi sitä kaasua tai toistakaan tuppia pitää "puristaa"...... edes kaasun kääntämiseksi tasaisemmassa
ajossa.

Maantieajossa tietysti ajotapa.... eli miten painottuu nopeuden säätö rajoitusten mukaan....
vaikuttaa myös paljon kaasun käyttöön.
Ajotapa jossa (ainakin vääntävillä laitteilla) mennään melkein tasakaasulla ja nopeus
säädetään enemmänkin vaihteella, ainakin auttaa huimasti oikean käden lepuutuksessa.

Tuolla aiemmassa lörinässä jäi hieman vajaaksi tuo tankoon, sen asemaan, taivutuksiin ja
HUOM!, myös kahvojen asentoihin tarttuminen.

Itsellä ranteet, peukalot ja toinen olkapää on hyvin kriittisiä noille kaikille em. asioille.
Yksikin noista sentin kaksi ja/tai kulmat hiemankin pielessä omalle ruodolle, niin kohta alkaa jyrsiä.
Peruspyörällä kuitenkin ollaan liikenteessä ja lähtökohta näiltä osin aika hyvä.

Niinkin hassu homma tulee esiin, vaikka ei käsiin liitykään, että joitain puolen vuorokauden
vetoja hulluuspäissään tempaistessa..... jopa jalkatappien asema sijansa eteen tai taakse
vaikuttaa loppupäässä.... peräpäähän :D.

Kun tapit ovat pituussuunnassaan perusasennon suhteen "tasapainopisteessä",
voi ajon aikana silloin tällöin ihan olemattomalla perseenkevennyksellä antaa
jaloille happea ja hanurille lisää armonaikaa..... aivan huomaamatta.

Jos tapit on hiukankaan edessä tai takana, keventäminen "kaataa" kroppaa eteen tai taakse,
aiheuttaen siksi aikaa ylimääräistä jännitystä "kompensaation" takia.

Että pienemmästä on moni asia kiinni kun yleisesti halutaan uskoa.

"Milleistä" se on kiinni myös silloin, kun esim. kilpapyöräilyssä haetaan "optimiasentoa"
parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi.

Sitäkään ei tahdo todeksi uskoa, mutta näin sekin menee.

Tramp sanoi:
Kokemuksesta tiedän, että aikas pitkäaikaisia juttuja noi on.
Fyssarin neuvo. Venytys ja paineside. Helpottaa. Itse käytin koko kesän sitä aina kun prätkäilin. Katsele netistä ohjeet.:jpstyle:
Minulle fyssari diagnosoi tenniskyynärpäävaivan olevankin rankaperäistä, eli korjauksena ryhti kuntoon. Ja hyvä ryhti vaatii hyviä keskivartalolihaksia.

Harrastan punttisalitreenausta ja ennen mulla rupes rannetta/ranteita pahasti kolottamaan, jos en käyttäny rannesiteitä suht kevyilläkin painoilla. Ostin Prismasta tämäntapaisen rannevahvistimen ja nykyään voin nostella isojakin painoja ilman rannesiteitä. Prismassa tuollainen maksoi vaivasen vitosen, suosittelen! :thumbsup:

jaulis sanoi:
Aika paljonkin, varsinkin mitä kyykympi pyörä...

Itse en enää nykyään ilman säännöllistä treenausta paljoa ajelisi kyykyllä, kiitos väljien ranteiden ja olkapäiden sekä alaselän jota on jouduttu puukottamaan. Hyvät jalka ja keskivartalolihakset huolehtivat kyykyllä ajaessa oikeastaan koko hommasta, eikä yläkropalle tule silloin liikaa painetta.

Komppaan tätä. Moni ajelee kyykyllä pystyssä kuin nakulla ikään. Ei ole mikään synti ja häpeä ajaa kyykyllä konseptin vaatimassa asennossa. Kyykyllä ajaessa ajoasento on väärä, jos kädet alkavat väsyä. Jos menee yläkroppa jäykkänä ja kädet tankona, niin pian tekee kipeää vaikka olisi kuinka timmissä kunnossa. Ajoharjoittelupäivillä opittu välihumppa yläkropalle on hyvä tapa. Samoin hengittäminen pallealla eikä rintalihaksilla rentouttaa. Kauden alussa takareidet ovat pari päivää vähän hapoilla parinsadan kilsan jälkeen, mutta sitten helpottaa.

leinoan sanoi:
Tenniskyynärpää vaivaa ja ranne kipeytyy staattisen puristelun vaikutuksesta. Mitä olisi ehdottaa ratkaisuksi? Rannetuki, kaasuvaijerin herkistely tai jäykistäminen? "Apupoika" on ollut, mutta ei siitä härpäkkeestä suurta apua ole ollut. Paremminkin haittaa jarrutuksissa ja jyrkissä mutkissa. Ehdotuksia kiitos. (Vaihtoehto jätä pyörä ei ole se vaihtoehto mitä tässä haen.)

Itselläkin sama vaiva lähti sulkiksesta, kun rupesin opettelemaan uusia tekniikoita ja huomaamatta tuli puristettua mailaa liikaa. Ehdin käydä vähintään viidellä eri lääkärillä, ennen kuin vihdoin tuli osaava lääkäri kohdalle.

Jos et ole jo lääkäriltä saanut tällaista, niin tuo on tenniskyynärpään hoidossa aika ehdoton. Se terminoi sen jänteen ennen kyynärpäätä, niin se kipeä kohta saa rauhaa. Mutta tuota ei missään nimessä saa pitää koko aikaa, vaan vain ja ainoastaan silloin, kun sitä kättä kuormitetaan, esim. juuri prätkällä ajaessa.

Sen venytyksen varmasti jo tiedätkin. Sitä vaan jatkuvasti ja joka paikassa, vähintään joku kymmenen kertaa päivässä. Kyllä se siitä lopulta lähtee, mutta itsellä meni täydelliseen toipumiseen lähemmäs kolme vuotta. Jos olisi osaavaan lääkäriin törmännyt heti alussa, olisi siitä varmaan kyllä saanut ainakin vuoden pois.

NMu sanoi:
Itselläkin sama vaiva lähti sulkiksesta, kun rupesin opettelemaan uusia tekniikoita ja huomaamatta tuli puristettua mailaa liikaa. Ehdin käydä vähintään viidellä eri lääkärillä, ennen kuin vihdoin tuli osaava lääkäri kohdalle.

Jos et ole jo lääkäriltä saanut tällaista, niin tuo on tenniskyynärpään hoidossa aika ehdoton. Se terminoi sen jänteen ennen kyynärpäätä, niin se kipeä kohta saa rauhaa. Mutta tuota ei missään nimessä saa pitää koko aikaa, vaan vain ja ainoastaan silloin, kun sitä kättä kuormitetaan, esim. juuri prätkällä ajaessa.

Sen venytyksen varmasti jo tiedätkin. Sitä vaan jatkuvasti ja joka paikassa, vähintään joku kymmenen kertaa päivässä. Kyllä se siitä lopulta lähtee, mutta itsellä meni täydelliseen toipumiseen lähemmäs kolme vuotta. Jos olisi osaavaan lääkäriin törmännyt heti alussa, olisi siitä varmaan kyllä saanut ainakin vuoden pois.

Komppaan tätä.

Tenniskyynärpään hoidossa ei ole oikotietä, itselläni muutama vuosi sitten todettiin (työperäinen) tenniskyynärpää ja hoitona "panta" kyynärvarteen ja aika, lekuri teroitti juuri sitä että parantuminen vie aikaa...
sekä venyttelyt.
Itsellä meni lähes vuosi ennenkuin asettui mutta parani kuitenkin.

Kannattaa myös opetella tekemään toisella kädellä asioita jotka rasittaa kipeää kättä... kaasukahvan vääntö ei tietysti helpolla onnistu mutta muuta sitten... :D

En jaksa koko juttua läpi lukea, mutta omat ranneongelmat on ainakin nyt poistettu kun hommasin R1seen apexin säädettävät cliponit,jotka on säädetty "suoriksi" ja hieman korkeammalle. Suosittelen.

Back