mittareiden asteikko on -1 - 0 bar
minulla on kahta eri merkkiä, jotka molemmat olen ostanut DUNLOP HIFLEX hml (löytynee myös muista ko firman liikeistä tai muista hydrauliikka-alan liikeistä). ensimmäiset mittarien taulussa lukee "bourdon sedeme" (mielestäni ehkä parempi = hiukan pienempi vaimennus) mutta tätä ei taida enää saada.
uudemman taulussa lukee "fimet" , ostettu talvella joten niitä ainakin saa ko. firman kautta. muistaakseni hinta oli noin 20-30 euroa,

aika tyyris mutta kannattaa ostaa vaikka porukalla.
vaimennetun mittarin tunnistaa siitä että "naamataulussa" näkyy jokin? neste joka vaimentaa viisarin liikkeitä.
?
kaksi huomioitava asiaa ko. mittareiden kanssa pelatessa:
1. koska paine alue on noin "pieni" niin ilmanpaineen vaihtelut aiheuttavat mittareihin alkulukemaa, siksi on mittareiden yläreunassa kumitulppa jota raottamalla saa paineen tasattua, tai kun katkaisee "nipan" kumitulpasta niin paine tasaantuu jatkuvasti , MUTTA neste valuu ulos jollei mittareita pidetä koko ajan pystyssä. siksi olen laittanut mittarin vierekkäin u-muotoiseen peltikouruun (suojaan kolhuilta
) vierekkäin ja mittarit on kiinnitetty letkulähdöistä alappuolelta kiinni, kourun yläreunassa on n. 25 cm pitkä koukku josta paketti roikkuu koko ajan säilytyksessä ja mitatessa.....
2. mittareiden neulat eivät ole mitattareissa "vakaat" vaan niissä on muutaman millin "värinä", (joka ei haittaa kun kaikissa mittareissa värinä on yhtä suuri), niin on helppo katsoa että "värinä" on samojen lukuarvojen kohdalla. olipa vaikeasti selitetty
kuvankin voisin laittaa omasta häkkyrästäni kun vaan tietäisin kuinka sen sait tähän liitettyä. taas
ps. hondaa varten sorvari sorvasi "pillit" m5 kierteellä jotka sopivat tulpattuihin mittausreikiin
jos jollakin on kysyttävää niin kerron lisää omista kokemuksistani noin 30 mopon säätämisistä....