• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

K1200RS tärinät 4000-4500rpm

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No nyt oli kymppitonnin huolto. Tuli ihan Turuussa asti käytyä, kun ei ihan periaatteesta viittinyt tuohon Espooseen maksaa 330€ öljynvaihdosta ja pyörän kiertämisestä. Löytyi sitä vikaakin, nimittäin rekisterikilven valo ei palanut. Eipä tuota ole itse huomannut, joten kaippa ne huolto-ohjelman mukaan ovat kaikki syynänneet. Lampun runko piti vaihtaa, kun lampun kosketin oli murtunut jostain syystä. Lamppuineen sama homma TR-pyörässä 215,50€. Säästyihän tuossa yli kolmannes.
tounge.gif

No pikkuhuoltohan tuo oli, ja olikohan se nyt tuon vaivan arvoista käydä Turussa asti, mutta en viitsi periaatteesta kannattaa paikallisia verenimijöitä. Homma meni hienosti. Aamulla 08 mopo sisään ja klo 11 pääsin jo kotimatkalle.

No itse tärinään. Se loppui???
Tai oikeastaan aikaisemmin resonanssi oli mittarin mukaan aika tarkalleen 4300rpm. Huollon jälkeen siinä ei ollut enää mitään. Sen sijaan 4700rpm kohdalla on nyt paljon pienempi resonassi, mikä ei juurikaan onneksi enää tunnu, eikä haittaa. Tulee mittarin mukaan kutosella >140km/h, kun aikaisemmin tuli jotain 130km/h, mikä oli ikävästi moottoritiellä aina kiusana.

Kuitissa lukee moottoriöljy Valvoline Turbo V 10W40. Ilmeisesti on jotenkin liukkaampaa kuin entinen mikäliekamasutra, kun siirtyi tuo resonanssi ylemmäs ja vaimeni. Ihmeellistä!

Oon ajellu K1200RS:llä vm -99 muutaman kymppitonnin ja en kyllä löydä tärinää, sitä sellasta häiritsevää. Ainahan noita resonointeja löytyy joka pyörästä. Ja onhan ne vielä yksilöitäkin.

Bokserilla kun välillä köröttelin, niin eihän nuo RS:n värinät enää tunnu miltään. Eipä kai niiden nyt ihan elottomia tarvitse olla.

Mutta kummasti häipyi huollossa, vaikka ei koneelle muuta tehty kuin öljyt ja suodattimet vaihdettiin. Sanoin kaverille, että juuri 4300 rpm se kone tärisee ja kysyin, että onko normaalia. Kaveri heitti huollon jälkeen koelenkin ja sanoi, että kyllä tämä on ihan kunnossa, eikä hän mitään tärinöitä löytänyt. Ajattelin, että tuo pitää minua ihan idioottina, mutta eipä tärissyt enää, kun lähdin huollosta. Eiköhän tuo ole vaan ajoa vailla.

Mulla R1100S malli tärisee jonkinverran "muistaakseni" noin 3500rpm kohdalla. Käytin vehkeen 20tkm huollossa ja huollon jälkeen tärinä oli vähentynyt huomattavasti. Luulen että asiaan vaikutti läppärunkojen synkronointi. Samalla koneeseen tuli selvästi "vääntöä" enemmän tyhjäkäynnille. Ennen se tuppasi mäkilähdössä sammumaan ellei antanut kierroksia, nyt lähtee siististi.

Synkataankohan nuo automaattisesti, kun ei tullut tuota kysyttyä. Ei ainakaan huolto-ohjelmassa ole mitään mainintaa.

Ei varmaan K-malleja synkata. Noissahan on tuo syöttö-"tukki" yhtä puuta. Muistan joskus aikanani kysyneeni K75:n ruiskusynkan tarvetta merkkiliikkeestä ja siellä ilmoittivat suoraan, ettei kuulu mihinkään säännölliseen huolto-ohjelmaan. Uskoisin, että koskee edelleen K-malleja.

Bokserin ruiskurungot kun ovat mekaanisesti erillään, ovat myös herkempiä menettämään synkan. Vaijerit ja vaijerinkuorien venyminen/kuluminen viimeistään aikaansaa synkan säädön tarpeen. Mutta synkkausta ei tarvitse pelätä. Se on hyvän mittarin hankkineelle äärimmäisen yksinkertainen toimenpide.

Back