• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

K1200RS perälaakerin vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tak8750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Tampere
Perälaakeriasiaa on paljolti käsitelty tälläkin foorumilla, mutta...

Nyt on pöydällä 2002 K1200RS:n "perävaihteiston" kansi (housing cover) ja siihen on laakeroitu -crown wheel. Ratas ei pyöri pehmeästi vaan vastustaa ja juristaa. Onko joku RS:n laakeria vaihtanut itse? Repair manual esittelee hienon repertuaarin BMW-erikoistyökaluja, mutta onnistuuko kotikonstein lämpöä, ulosvedintä ja prässiä käyttäen.

Ja haenko laakerin suosiolla R.M Heinolta vai kävisikö joku SKF?

Kiitos
T:Tatu

Tuosta perälaakerin vaihdosta on paljon materiaalia. Jopa video, joka opastaa kädestä pitäen miten tuo tehdään vaihe vaiheelta. Mitään erinomaisempia erikoistyökaluja ei tarvita lukuunottamatta "kyljestä aukaistua" hylsyä. Senkin tarpeellisuudesta on käyty keskustelua.

LINKKI VIDEOON

Tossa linkki 300MB videoon. Esittelee vaihe vaiheelta tuo rebuildin siten, että laakeri myös kestää jatkossa. Eli oikea shimmaus on se juttu...

Kiitos molemmille. Imuroin ja katsoin videon ja olen hyvin valaistunut. Oman pyörän laakeri ei ollut yhtä pahassa kunnossa kuin videon laakeri, mutta pala laakerinsuojalevyä oli irronnut ja laakerista kuuluu jurinaa. Huomenna Biltemaan ostamaan ulosvedin ja Motonettiin ostamaan heittokello, jota olen aina havitellut...

Niin ja R.M Heinolta varmaan saa halvan laakerin?  
biggrin.gif

Tatu

Kiitos molemmille. Imuroin ja katsoin videon ja olen hyvin valaistunut. Oman pyörän laakeri ei ollut yhtä pahassa kunnossa kuin videon laakeri, mutta pala laakerinsuojalevyä oli irronnut ja laakerista kuuluu jurinaa. Huomenna Biltemaan ostamaan ulosvedin ja Motonettiin ostamaan heittokello, jota olen aina havitellut...

Niin ja R.M Heinolta varmaan saa halvan laakerin?  
biggrin.gif

Tatu
Kysy laakeria myös MP Kymäläiseltä. Hän sen luultavasti myös edullisesti vaihtaisi, jos itseä arveluttaa.

http://www.mpkymalainen.fi/

Kiinnostaisi tietää paljonko kilometrejä on tuolla perällä ajettu ja oliko se alkuperäinen laakeri?
Itse hankin 45 tKm ajetun varaperän (K1200.een) eBaystä, mutta taisi olla tarpeeton hankinta, kun on vasta 120 tkm mittarissa
smile_org.gif

Itte jouduin myös vaihtamaan tuon laakerin, kun alkoi viime ajokauden lopussa öljyämään rengasta, joten riitti ison laakerin ja stefan vaihto. Taas pelittää. Ei mikään järkyttävä homma, pikku mittailua vain heittokellon kanssa, eniten aikaa vievää touhua.
smile_org.gif

Ja reilu 117 000 km mittarissa kun vaiva alkoi.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta muuten olen sitä mieltä, että jos joku homma kannattaa jättää ammattilaiselle, niin se on tuo laakerin vaihto. Turhan usein on käynyt niin, että se vaihdettu laakeri ei kestä kuin murto-osan alkuperäisen kilometreistä.

Oletteko seuranneet minkäkokoinen "metallihuntu" on öljypropun magneetissa, kun olette vaihtaneet peräöljyjä ?  Omassani oli noin sentin huntu magneetissa, arviolta n. 20 tKm ajon jälkeen. Öljyn sameus kertoo myös irronneesta metallista ja loppuunajetusta laakerista.

Back