Tämän toisen ilmakanavan puuttuminen vaikuttaa tietysti hengitykseen. Mutta tuleeko varmasti lisää potkua, jos sen avaa, se on jäänyt epäselväksi, yhtään dataa en ole löytänyt hyödystä vuoden ahkeralla googlettamisella (siis pelkästään tällä modilla). Sen sijaan olen lukenut monia tyytymättömiä kommentteja, joissa on päädytty palaamaan originaaliin. Mainitun Evoluzionen setin kauppias Ken Zellerkään ei ole vaivautunut vastaamaan ongelmista valittaneille, eikä mitään dynokäppyröitä ole esitetty ilman että RapidBike olisi myös asennettu. Hirveitä myyntipuheita 4-6hv teholisästä kyllä löytyy näille tuotteille. Jos jollakin on tiedossa dynokäppyrää, niin esille vaan.Pointti taisi ollakin, että suodattimien kiinnitusklipsut muuttuivat 07. Uusiin vuosimalleihin (07-08) näyttää todellakin olevan saatavissa omia sarjoja. Muistelin edellistä viestiä kirjoittaessani eräältä ulkomaiselta K-saitilta lukemaani juttua, jossa kaveri valitteli ettei hänen tilaamansa modi sopinut sportiin. Tuolloin ei vielä ollut saatavissa uudenmallisia sarjoja ja tyyppi oli tilannut 05-06 -pyöriin sopivan Evoluzionen race airflow -satsin. Kiitos Ekalle täsmennyksestä - taas kerran![]()
Kyllähän se karmea imupuolen säksätys joitain harhauttaa tyyliin jos on enempi ääntä, niin on enempi voimaa. Uskokoon jos haluaa.
On helppoa tehdä kokeilu ilmanoton avartamisesta: ota se etusnorkkeli pois. Tällöin hengitysreiän koko muuttuu 40mm -> 65mm (muistaakseni). Tämä vastaa hyvinkin niitä kahta K12S:n ilmanottoa (2x40mm). Tosin ilma tulee sisään vain toiselta puolelta. Olen kokeilun tehnyt, eikä todellakaan hyötyä ollut, pelkkää haittaa. Alaväännöt hävisivät ja imuääni oli todella häiritsevää, koska se tulee suoraan korviin, eikä sävy ole yhtään miellyttävä, säksättävää honotusta. Minkäänlaista lisäpuhtia en havainnut. Etusnorkkelin saa irti jopa ilman katteiden purkamista. Sitten kun vielä molemmilla puolilla olisi tuo metelin lähde, niin avot. "Kannattaa" kokeilla!
Omasta 07-mallin pyörästä lisäksi puuttuu se alempi kiinnityskorvake vasemman puolen suodattimelle, eli jokin toisenlainen kiinnitys pitäisi laittaa. Sitä tuskin kannattaa yrittää ilman Rapidbiken tai PC:n asennusta. Ilmaboksiin on tullut myöhemmin jotain muita muutoksia, mutta mitä ne ovat? Onko toinen kiinnityskorvake palannut, vai mitä? Tyhjäkäynnin säätöön liittyvistä muutoksista olen lukenut, mutta en Sportin kohdalla.
Jos tuon modin kuitenkin haluaa tehdä, niin mielestäni jonkinlainen etusnorkkeli kannattaa laittaa symmetrisesti molemmille puolille 'kurkkutorvesta', lasikuidusta tms. Joitakin tyylikkäitä K12R-toteutuksia olen nähnyt, joissa ilma otetaan kaukaa edestä, kuten vakiosysteemissäkin. Tällöin omiin korviin tuleva meteli lienee selvästi vaimeampi.
Ai niin, siellä vasemmalla puolella on ilmanottoaukon edessä vielä elektroniikkaboxeja, jotka pitäisi siirtää snorkkelin tieltä jonnekin muualle.
Kaikesta tästä höpinästä löytyy kuviakin. Omasta pyörästä ja muista.