• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Joutu mopea lykkäämään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jensen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei se mikään ihmevehje ole, vaan mikropiiriohjattu akkulaturi. Netistä kyllä löytyy sen toimintaperiaate, mikä ei käsittämätön ole.

Epätoivoista se kuoleen akun pelastaminen älylaturillakin on.

Millainen on muuten normaali akun toimintaikä moottoripyöräkäytössä? TRX:ssä on ollut sama akku koko sen ajan mitä se on mulla ollut (ja ties miten pitkään sitä ennen) ja toimii erittäin hyvin. 2006 kesäkuusta siis omassa käytössä.

Millainen on muuten normaali akun toimintaikä moottoripyöräkäytössä? TRX:ssä on ollut sama akku koko sen ajan mitä se on mulla ollut (ja ties miten pitkään sitä ennen) ja toimii erittäin hyvin. 2006 kesäkuusta siis omassa käytössä.
Hankala sanoa. Edellisessä pyörässä puoltoista vuotta takaperin oli akku jostain 90-luvulta ja kyllä se sen jaksoi käyntiin pyörittää, tosin ei talven jäljiltä, jolloin joutui laturilla avittamaan. Vaihdoin sen varmuuden vuoksi.. BILTEMAN GEELIAKKUUN ja hyvin toimi.

Kaipa nuo akkuliikkeissä mittailevat pyörän akkuja siinä missä autonkin, kertoo paljon sen kunnosta. Menee ehkä 5 minuuttia aikaa kun lenkillä siihen pyöräyttää ja pyytää mittausta.

Nonni, kyssäriä...

Eli jos ei biltema niin mikä sitten? Kuka tekee ne parhaat akut. Toisella foorumilla sanottiin että osta "kunnon akku"! Kenen valmistajan toi "kunnon akku" on? Googlaamalla tulee aika laaja tulos...

Sitten lisäksi omassa mopossa on alkuperäisenä 12v 18ah huoltovapaa akku. Kone on jytky peli, onko mitään järkeä hommata esim. bilteman geeliakku 12v 19ah?? Tai joku muu "kunnon akku", jossa enemmän amppeeritunteja (ah)??

Edit: typomoka

Ei ole itselääni kovin laajaa kokemusta mutta Trumpan alkuperäinen akku v. 2004 sanoi sopimuksensa irti 2008.
Nyt Biltema sisällä, so far so good.

TRX:ssä on ollut sama akku koko sen ajan mitä se on mulla ollut (ja ties miten pitkään sitä ennen) ja toimii erittäin hyvin.
Chekkaa akustasi valmistusleimat, sillähän se selviää wanhakos tuo on
lookaround_orig.gif

Moottorikelkassa ei Bilteman akku kestänyt kanssa kuin viikon, ei kestänyt "vatkausta". Uusi takuuseen -> sama homma. Sitten tilalle orkkisakku -> johan pelitti. Sinänsä ot mopoakkuhommiin
lookaround_orig.gif
....

Ja ampeeritunteja tärkeämpi on starttivirta. Eli mitä isompi starttivirta, niin sitä paremmin jaksaa pyörittää koneen käyntiin. Periaatteessahan isoa Ah-määrää ei tarvita mihinkään mikäli kone lähtee käyntiin kuin palmun alta. Käytännössä kuitenkin isompi akku kestää käytössä kauemmin, ja samanlaisissa akuissa isommassa on aina parempi starttivirta. Kannattaa siis Ah -lukeman tuijottamisen lisäksi katsoa myös kuinka paljon starttivirtaa mikäkin akku antaa. Niissä saattaa olla melkoisia eroja.

Tuli himaan Motonetin MP mainos ja CTEK laturi 49.90eur. Kannattaa tuo hankkia. CTEK ei pelesta paskaa akkua, koska sekin on vain "laturi" muiden joukossa, ei se akun kemikaaleja pystykorjaamaan. Laturina kuitenkin yks parhaimmista jos akku kunnossa.

Oon vissiin ennenkin kirjoitellut noista akuista tänne.

Bilteman huoltovapaasta on sekä hyviä että joku huonompikin kokemus. Vuosi takaperin ostin huoltovapaan akun, joka oli seissyt pidempään hyllyssä ja melko lailla purkautunut kun sen ostin. Se oli päässyt sen verran pilaantumaan ja ilmeisesti sufatoitumaan, että latautui näennäisesti melko nopeasti täyteen, mutta yllättäen vastaavasti hyytyi muutamaan käynnistysyritykseen.
Vaihdoin sen uuteen, tuoreeseeseen akkuun ja se pelitti sitten ihan ok.

On hyvä muistaa, että kun napajännite on noin 11.9 ... 12.0V, akku on käytännössä täysin purkautunut, ei sillä enää mitään käynnistetä. Ja sellaista ei kannattaisi hyllystäkään ottaa. Vaihtoehtoisesti akku pitäisi itse nesteyttää (sen voi tehdä huoltovapaillekin akuille) mutta Biltema ei enää nesteakkuja myy.

Isossa pyörässä ei pelkästään akun kapasiteetti merkitse vaan myös akun sisäinen vastus eli virranantokyky. Aatellaan että akun sisäinen resistanssi on vaikka 30milliohmia. Se tarkoittaa sitä, että kylmällä moottorilla ja 100A starttivirralla napajännite putoaa jo kolmella voltilla. Huonolla akulla vielä enemmän eikä moottori ehkä starttaakaan vaikka akussa olisi latausta.

Bilteman akulla huomasin omissa mittauksissa (oli keinokuormaa ja skooppia käytössä), että uudenkin akun sisäinen vastus suurella virralla oli isompi kuin mun noin seitsenvuotiaalla samankokoisella YUASA -akulla. Tämä tarkoittaa vaan sitä, että startissa moottori voi pyörähtää vähän vaivalloisemmin. Jonkun ison HD:n startissa tämä tekijä saattaa puoltaa parhaiden eli kalleimpien akkujen käyttöä!

Geeliakuista en oikein innostu. Ne on vainaita kun pääsee tyhjenemään ja kalliitakin vielä. Jos akku asennetaan pystyyn niin huoltovapaa on parempi.

Tuli himaan Motonetin MP mainos ja CTEK laturi 49.90eur. Kannattaa tuo hankkia. CTEK ei pelesta paskaa akkua, koska sekin on vain "laturi" muiden joukossa, ei se akun kemikaaleja pystykorjaamaan. Laturina kuitenkin yks parhaimmista jos akku kunnossa.
En ole ihan ymmärtänyt tätä akku keskustelua joka tulee silloin tällöin esille.
Kauhea vaiva ja murhe jostain muutaman kympin akusta joka kestää ilman mitään ylläpitoa 2-4vuotta.

Eikö tuon voi laskea kuluvaksi osaksi? Eihän tuo ole kuin muutama euro / vuosi... Aivan sama minulle. Jos akkku tilttaa, tuskin edes alan lataamaan sitä, suoraan akkukauppaan.
Uusi akku tilalle ja voi jatkaa huoletta ajamista vähintään kauden loppuun.

Mä ostin gessuun Landport -merkkisen akun,aika edullinen,saas nähdä,miten pelaa ja kestää.
062802jumpie_prv.gif
Mulla oli kerran joku Landport. Ostin se kun ajattelin uusia varmuuden vuoksi ties kuinka monta vuotta käytössä olleen ja kaltoin kohdellun (kerran keitetty kuivaksi ja päästetty tyhjäksi useasti) Bilteman akun. Kesän ajan pelasi hyvin, seuraavana talvena ehti olemaan noin kolme kuukautta ilman latausta, minkä aikana oli purkanut itsensä tyhjäksi. Sen jälkeen siitä ei enää tullut kunnollista. Piti korvata uudella Biltemalla
smile_org.gif

Joo, arpapeliä tuntuu olevan näiden kanssa loppuviimein.

Back