• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jos ei vauhti, niin mikä sitten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Maiseman vaihtuminen on mulle se juttu. Prätkällä se on toki mukavinta kun siinä ollaan niin "nakuna" luonnon elementteihin nähden, tulee koettua paitsi lämpötilat, mutta myös hajut, kurat ja kosteudet. Tietenkään unohtamatta sitä kallistelua kaarteissa yms. Mutta siis nopeudella ei itselleni ole asiassa silleen juuri mitään merkitystä = lähes samaan nautintoon pääsen jo tuolla autollakin as.vaunu perässä :jpstyle:

Kyllähän sitten toi "just ennen kun lähtee lapasesta" on kans koukuttava fiilis. Tulee mieleen vaikka Alastaron nelosmutka kun siihen kallistaa vauhtia (olikohan?) 115 tms. ja asvaltti viistää siinä aika lähellä kroppaa ja naamaa.. Sitten kun on selvää että apeksin jälkeen latu riittää ulkokanttarissa ja pyörä on (sopivasti..) pystyssä..mmässä.. niin kaikki torvet vaan auki ja sataaseittemääkymppiä seinäänpysähtymistä (5 mutka l. laspalmas) kohti koneen mylviessä kropan alla... Phew :WAZAAP:
(Edit: eihä se 4. mutka ollu v. vasuri vaa oikeelle...)

60km/h Mikkelin kohdalla moottoritiellä. Autot ajoi samaa vauhtia ja taivas oli auki. Salamat piirittivät ja pohkeissa kihelmöi vesipisaroiden iskemät. Siinä oli mieleen jäänyttä jännitystä, jota en välttämättä hae erikseen.
Nuorempana tuntui ihanalta kun jalkatapeista lähti kurvissa kipinää, enää ei tarvitse. Ajan nykyään vähemmän hupia ja enemmän matkaa jonnekin tai ihan työmatkaa. Mieluummin mopolla kuin autolla koska mopolla olen jo perillä kun hyppään satulaan. Sitten ollaan kunnes ollaan perillä. Moottoripyörän selässä on valppaampi olo kuin autossa ja se valppaus myös jatkuu ajon jälkeen. Kaupunkiliikenteessä mopo on myös kätevämpi kuin auto, niin ajamisen kuin pysäköinnin suhteen. Vielä kun olisi enemmän vaatteita, jotka olisivat turvallisia ja arjessa käytettäviä.

xf3sjo.jpg
[/QUOTE]

The moment, when you realize that everything is Zen!

Aamu,ilta ehkä päiväkin. Pari Kolkyt km mutkatieyä ja joudut himmailee ettei meme päiväsakiolle. Sitten kahvilaan kahville. Aurinko paistaa ja myyjä ihmettelee mitäs hymyilet . Se on siinä mulla.

PoS sanoi:
Olen kolunnut prätkällä koko Euroopan ja pisimmällä oltiin Uudessa-Seelannissa. Oon ajanut mutkatietä polvi tontissa, moottoritietä ghostrider-tyyliin, hypännyt Ballaugh Bridgeltä, tutkinut metsäteitä rauhakseen teltta ritsillä ja upotellut pyöriä suohon. Henkilökohtainen huippunopeus on noin 340 km/h. Olen ajanut enskaa, crossia, RR:ää, mopoendurancea, minicrossia ja kokeillut trialiakin.

Jos valitsee tiensä vain sillä perusteella, että sen varrelta pitää jatkuvasti löytyä uusia kicksejä ja säväreitä, tulee valinneeksi hiukan lyhyen tien, jonka päässä odottaa Arthur Schopenhauerin haamu.

Jos ihmisestä tuntuu, että elämä on ihanaa (silloin kun ei vituta ankarasti:grin:), kannattaa ehkä
kiivetä johonkin "vuorelle" hetkeksi miettimään. Oranssi lakana ei ole tarpeen.....
mutta TARPEESTA on kuitenkin kyse ja vimpanpäälle.

Eli yksinkertaisesti: Mitä kukakin tarvitsee:thumbup:.

Tähän liittyen on tuotteistettu, myyty ja ostettu kaikkea mahdollista paskaa loputon määrä.
Homma on kuitenkin ihan yhtä yksinkertainen kuin "hoikkana pysyminen", joka toimii
pääosin vaan sillä ettei siitä nenän alta työnnä likaa muusia sisään.
Harvemmin siitä kukaan muu mitään työntää sisään..... ja jos, silloin on aina ONGELMA! :grin:.

Vähän sama on tosiaan tuon "itsetuntemuksen" tavoittelun kanssa:;):.
Pysähtyy vaan johonkin aina hetkeksi hieman fundeeraamaan.

ADRENALIININARKKARI!

Hei kaikille, Olen Bone.... ja olen adrenaliininarkkari:respect:.

Tuo sama, vaan nimeä vaihtamalla, sopii yllättävän monelle, joka on harrastellut kaikenlaista
postimerkkeilyä vauhdikkaampaa.... eikä siihen tarvita edes kansainvälisen tason pokaaleita.

Tuota pöhinää aikansa ja tarpeeksi maistettuaan se tarve ei vaan enää koskaan katoa.
Se vaan seuraa sua ja saalistaa:paikallatuulee:.

Jos elämä tosiaan tuntuu muuten hienolta keksinnöltä, siitä ei noilla pohjilla oikeen pysty
pitämään otetta muutoin kuin hakemalla ihan systemaattisesti ja sinnikkäästi sitä pöhinää
asioista, tavoilla ja tasoilla, joka ei ole ihan "laaki ja vainaa".

Ihan sama, vaikka menisi selvin päin Paraisilla pubiin vetäsee karaokea:D.

"Himmailu" ei tietenkään riitä sellaisenaan.
Pitää vaan koittaa lisätä niitä "rentouttavia" ja ihan vaan mukavilta tuntuvia juttuja niin paljon kuin mahdollista.
Noh... Ehkä puutarhanhoidon voi jättää tosta pois:grin:.

Mut joo... toivoton ardrenaliininarkkari löytää muuten lopulta itsensä jonkun äärestä, joka toimii
yhtä tehokkaasti ja varmalla lopputulemalla kuin ihan perinteinen....

Kuti rullaan ja katsotaan kuinka kauan leikki kestää.

Bone sanoi:
Ihan sama, vaikka menisi selvin päin Paraisilla pubiin vetäsee karaokea:D.

Hmm, siinä sitä voikin olla ainesta adrenaalitrippaukseen, kun tuli mieleen kaverin kalakoulu ajat, jolloin pikku erimielisyyksien jälkeen ulkona kylmässä ilmassa oli odottanut lauma alkuasukkaita ilman paitaa "taisteluasennossa":jpstyle:

oili sanoi:
Hmm, siinä sitä voikin olla ainesta adrenaalitrippaukseen, kun tuli mieleen kaverin kalakoulu ajat, jolloin pikku erimielisyyksien jälkeen ulkona kylmässä ilmassa oli odottanut lauma alkuasukkaita ilman paitaa "taisteluasennossa":jpstyle:

Kangasniemellä, muun muassa, hommaan ei tartte satsata muuta kuin "olla paikalla".:grin:

mcmies sanoi:
Jos valitsee tiensä vain sillä perusteella, että sen varrelta pitää jatkuvasti löytyä uusia kicksejä ja säväreitä, tulee valinneeksi hiukan lyhyen tien, jonka päässä odottaa Arthur Schopenhauerin haamu.

Tämä – tunnistan tosiaan itseni. Musta tulis varmaan hyvä narkkari.

En aja aina rajoitusten mukaan, mutta kun ajan, takana on usein jo muutamia tyhjiä mutkateitä ja edessä rekan lisäksi esimerkiksi vuorten välistä siintävä aurinkoinen Välimeri. Tai vaihtoehtoisesti visiiri täynnä suolapaskaa pääkaupunkiseutulaisessa perjantairuuhkassa. :kääk:

En ole vielä toistaiseksi pitänyt ongelmana, toisin kuin ajokäytöstäni kotilon ratissa. Kotilolla ajan rajoitusten mukaan enimmäkseen autopesusta kotiin teiden ollessa märkiä.

Nyt lähetään sivuraiteelle, mutta ei se minua haittaa:)-

Mietin tänään talvirätkäilyä, kun olin ajelemassa.

Miksi suomessa harrastetaan niin vähän talvirätkäilyä?

Meillä on mahtavat puitteet siihen maantieteellisestä sijainnista riippuen viikosta reiluun neljään kuukauteen.
Jos nyt unohdetaan rannikkoseutu ja tullaan tänne sisämaan kamaralle paratiisin porteille, eli Etelä-Savoon:thumbsup:

Jäät on hyvässä kunnossa toisena talvena peräkkäin. Ei liikaa lunta, joten ajaa voi missä vaan.
Sivutiet on jäisen polanteen peitossa ja urattomat, koska teiden kunnossapitäjät ajaa itse niitä teitä.
Teitä on ajettavana vaikka miten paljon.
Esim. Savonlinnan eteläpuolella on jääteiden ansiosta vaikka mitä mahdollisuuksia vetää 150km päivälenkki, ilman että tarvii samaa tietä rullata.
Ainoa ongelma on tankkauspaikkojen puute, jos toimintamatka on kovin pieni ja talvella kulutus on vähän kovempi, varsinkin, jos vetää lumisella jäällä.

Nyt tulee ne parhaat edut:
- Rätkän ei tarvii olla mikää uusi raketti.
Mie ajelen melkein 30-vuotiaalla XT jamahalla.
Jousitus ei tarvii olla tiukassa timmissä, eikä ulkonäkökään, kun välillä kaatuilu ei ole harvinaista
Hyvät renkaat, kahvalämppärit, sarvikkopussit ja eipä sitä muuta tarvii varustella.
- Ajokamat on helppo rasti.
Miula on yhtä kokoa suurempi Sweepin vuorellinen "gore"takki, josta on otettu suojat pois (maksoi MP-messuilla 50€ uusi)
Alla on suojapaitaa (sen takia takki pykälää isompi)
Housuina on vuorelliset jotkut Sinisalon haaralimalli (maksoi MP-messuilla 50€ uudet)
Bilteman suojashortsit, polvisuojat ja crossikengät (ostettu käytettynä 50€)
Kelistä riippuen crossi- tai avattava umpikyprä.
- Reppu selkään. Sinne pari trippimehua, vesipullo, veitsi, sinappi, paperia, sytykkeet ja makkaraa.
- Joten ei ainakaan kallein tapa harrastaa rätkäilyä.
- Maisemat! Maaseutu ja metsä on talvella todella kaunis ja erillainen kuin kesällä.

Sitten ne tiet. Voi ajaa vi**u niin täysillä kuin vain uskaltaa ja vehkeistä lähtee.
Jos ei talvirätkäilyssä adrenaliinit, vauhtikiksit ja menemisen meininki täyty, niin sitten kannattaa harrastaa laskuvarohyppyä ilman laskuvarjoa...
Kuva selventäköön selitystä

DSCN0a004.jpg

DSCN0sd003.jpg

DSCN0v022.jpg

DSCNh0233.jpg

DSCNs0014.jpg

Linkissä on esimerkkilenkki, jonka alkuun on tultu jääteitä pitkin Pihlajaniemestä ja kotiin palattu jääteitä pitkin Tanhuvaaran kautta.
https://www.google.fi/maps/dir/61.700963,28.7578789/61.6071676,28.7256649/61.5686809,28.8414303/61.5709867,28.9020125/61.5369751,29.0710106/61.6995941,28.7652492/@61.6552997,28.8126204,12z/data=!4m13!4m12!1m0!1m5!3m4!1m2!1d28.8279688!2d61.5734995!3s0x469a6b65a83c4b59:0xead1c1a880e48594!1m0!1m0!1m0!1m0!3e0

Viimeksi muokattu:
lario sanoi:
Nyt lähetään sivuraiteelle, mutta ei se minua haittaa:)-

Mietin tänään talvirätkäilyä, kun olin ajelemassa.

Miksi suomessa harrastetaan niin vähän talvirätkäilyä?

Meillä on mahtavat puitteet siihen maantieteellisestä sijainnista riippuen viikosta reiluun neljään kuukauteen.
Jos nyt unohdetaan rannikkoseutu ja tullaan tänne sisämaan kamaralle paratiisin porteille, eli Etelä-Savoon:thumbsup:

Jäät on hyvässä kunnossa toisena talvena peräkkäin. Ei liikaa lunta, joten ajaa voi missä vaan.
Sivutiet on jäisen polanteen peitossa ja urattomat, koska teiden kunnossapitäjät ajaa itse niitä teitä.
Teitä on ajettavana vaikka miten paljon.
Esim. Savonlinnan eteläpuolella on jääteiden ansiosta vaikka mitä mahdollisuuksia vetää 150km päivälenkki, ilman että tarvii samaa tietä rullata.
Ainoa ongelma on tankkauspaikkojen puute, jos toimintamatka on kovin pieni ja talvella kulutus on vähän kovempi, varsinkin, jos vetää lumisella jäällä.

Tuossa yllähän sulla on kysymykseesi myös itse antamasi vastaus, enemmän kuin osimoilleen :D.

Saa muutkin kommentoida...

Tää kuuluu samaan sarjaan kuin melominen Savonlinnassa.
Miksi olen melkein yksin harrastukseni kanssa.
kaikki on siinä kotiportin ulkopuolella, eikun heittäytyy seikkailuun.
Ei tarvii mennä Lappiin tai Andeille, kun ihan siitä kotopiiristä löytyy kyntämätöntä sarkaa enemmän kuin ehtii monessa vuodessa kyntää...

Mie niin vaan ihmettelen.

Kun on talvella riittävästi liukastellut pitkin mettäteitä, niin mikä se on lähetä keväällä asfalttihommiin:thumbup:

maisema.jpg

tie.jpg

Back