• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jos ei vauhti, niin mikä sitten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TIJ sanoi:
Ja lisätään vielä että jenkkipyörä ei ole se juttu vaan ehkä paremminkin seuraus.

:thumbup:

Jep! Olikin skloddina 70-luvulla tuosta juliste seinällä. Eipä osannut silloin uneksiakaan millaisilla vehkeillä ja missä päin maailmaa on päässyt vetään

tuomaz-z1000 sanoi:
Letka-ajelut, ratapäivät tai huippunopeudet ei oo mulle se juttu. Toki noita on tullut kokeiltua. Radiopuhelimet, musiikin kuuntelu ajossa eikä muutkaan tietotekniset härpäkkeet innosta.

Mulle se juttu on kun saa olla yksin omassa hiljaisuudessa ja ajella fiiliksen mukaan sinne minne nenä näyttää, ilman ihmeempiä suunnitelmia. Nähdä uusia paikkoja, joissa ei muuten tulis käytyä. Ajella sitä hurua vaan siksi kun se on kivaa.

Muulloin saa ihan tarpeeksi olla metelissä, huomioida muiden mielipiteitä, sosialiseerata jnejne. Kun nousen pyörän selkään, se on mulle se irtiotto arjesta ja sitä kuuluisaa omaa aikaa jolloin saa ihan luvan kanssa ajatella vain itseään. Puhelinkin on mukana, mutta siihen vastataan tasan sitten kun tekee mieli, eli ei kovin tiuhaan.

Periaatteessa tähän menoon suorituskyvyn perusteella riittäisi vaikka moposkootterikin, mutta miksi ZZR? No mites sitä mainoksessa sanottiin, "koska mä voin"..

Ratailua en ole kokeillut mutta muuten juuri samat ajatukset itselläkin. :cruising:

Mä saan parhaat kicksit ajellessa kun aurinko paistaa ja ei ole kiire minnekkään.
niin.. ja onhan sen adrenaliinipuuskan saaminenkin mukavaa, ei sitä voi kieltää. :)-

timbah sanoi:
Viimeksi tuli aikamoiset kiksit kun sain palasina ollen LC4:n kasaan sunnuntaina ja savut ilmoille, oli ensimmäinen isompi koneremppa meinaan. MP-messuilla oli kiva käydä ja viime kesän letkat ja ratapäivät olivat hienoja kokemuksia.

Huomasin samankaltaisia fiiliksiä kun saa tallissa pyörää nippuun, niin tulee aina hyvä onnistumisen fiilis koko loppupäivälle ja seuraavallekin.

Miikam, lopetat sen 5-6 vaihteiden käyttämisen, ainakin niillä mutkapätkillä. Ja/tai hommaat sellasen mopon jossa on tehoa, että jaksaa kiihtyäkkin huolimatta vaikka oisit tullut nelosella ulos.

Kai tätä lajia sitten voi harrastaa niin monella tapaa. Itsellä ei tuo vauhti, tai asfalttiteillä mutkien pujottelu anna mitään fiilistä. Jos on pakko "rällätä" niin sitten voi mennä soramontulle tai metsäpoluille harrastamaan. Siellä kyllä saa tarvittaessa sopivan hien pintaan.

Jos lähden liikenteeseen prätkällä niin silloin juuri ei ole minnekään kiire. Jos on hoppu, niin menen autolla. Prätkällä ajella köröttelen rauhallisesti maisemia katsellen ja fiilistellen. Juuri nuo sumuisten aamujen ja aurinkoisten kesäöiden tuoksut tuovat sitä tunnelmaa peltojen keskellä tai järvimaisemissa körötellessä. Usein nopeus pikemmiten tuppaa laskemaan huomaamatta reilusti alle rajoitusten, kun alkaa takaa autoja puskea ohi, mutta menkööt. Itsekseen päämäärättömästi ajellessa mieli lepää. Tehoilla ei ole minun harrastuksessani mitään merkitystä. Samaan fiilikseen pääsisi yhtä lailla pappatunturillakin. Ainoastaan ajolenkit olisivat aavistuksen lyhyempiä eikä tulisi niin pitkälle lähdettyä uusia paikkoja katselemaan.

Varmaan puolet tästä harrastuksen nautinnosta tulee noiden vanhojen vermeiden kanssa ropaamisesta eikä niinkään niillä ajamisesta. Jos härvelillä välillä pääsee ajamaankin eikä jää tienpäälle, niin se on vain plussaa :D

Karkov sanoi:
Huomasin samankaltaisia fiiliksiä kun saa tallissa pyörää nippuun, niin tulee aina hyvä onnistumisen fiilis koko loppupäivälle ja seuraavallekin.

Miikam, lopetat sen 5-6 vaihteiden käyttämisen, ainakin niillä mutkapätkillä. Ja/tai hommaat sellasen mopon jossa on tehoa, että jaksaa kiihtyäkkin huolimatta vaikka oisit tullut nelosella ulos.

Helposti tuppaa jämähtämään suorilla körököröajeluun ja isoimmalle vaihteelle.
Tehokkaampi pyörä tullee heti alkukeväästä :jippikaijee:

Vaikka prosentuaalisesti varsin pieni osuus ajokilometreistä tapahtuu kovilla ylityksillä. Siis niilä joilla kortti lähtee kyselyittä. Niiden kilometrien olemassa olo on harrastuksen kannalta elintärkeä. Huomionarvoista on, ei koskaan taajamissa, eikä muiden kannalta vaarallisissa paikoissa. Lämmin kesäsää, tilaa tiellä ja sitten antaa vain mennä.

Ps. Kyllä tässä harrastuksessa pitää hyväksyä myös oman lähdön mahdollisuus.

HöyläSoikkeli sanoi:
Jos lähden liikenteeseen prätkällä niin silloin juuri ei ole minnekään kiire. Jos on hoppu, niin menen autolla. Prätkällä ajella köröttelen rauhallisesti maisemia katsellen ja fiilistellen. Tehoilla ei ole minun harrastuksessani mitään merkitystä. Samaan fiilikseen pääsisi yhtä lailla pappatunturillakin. Ainoastaan ajolenkit olisivat aavistuksen lyhyempiä eikä tulisi niin pitkälle lähdettyä uusia paikkoja katselemaan.

Näin myös minulla, ainoastaan aamulla on töihin kiire, ja sekin on ihan asennekysymys. Töistä tullessa voin ajella vaikka jonkun lenkin ennen kotiin tuloa, tai illalla salilta kotiin tullessa saatan heittää lenkin jos siltä tuntuu. Samaan hienoon ajofiilikseen pääsee upealla aurinkoisella ilmalla myös ajellessa punaisella 50cc Vespalla. Sillä vaan tulee ajeltua eri paikkoihin, käyn pellonreunassa katsomassa onko sieniä tullut, tai kyylimässä uusia taloja mitä on rakenteilla tai ihan lähitienoilla köröttelemässä kaikkia pikku pyöräteitä missä saa ajella mopolla. Mulle ei vauhti ole niin tärkeä, yleensä. Sitten taas piru pääsee välillä ZZR tankoon. :orgmp:

Moottoripyörällä vaudin ja kiihtyvyyden lisäksi tienpäällä kiksit tulee siitä vapaudesta kun voi kätevästi ajaa "näkymättömänä", eli omaan tahtiin.

Tärkein homma on silti henkiset ja fyysiset haasteet joita noiden vespojen hallitsemisesta syntyy kun laittaa itsensä ahtaalle. Eli tietynlainen "kuoleman huijaaminen" on itselle tärkeässä roolissa kun hommasta hakee kiksejä moottoroiduilla vehkeillä. Siksipä myös mp/kelkkaenska on erittäin lähellä sydäntä ja erittäin koukuttavaa.

Hauska huomata kuinka erilaisia ihmiset on, ja kicksit tulee eri asioista.

Pikkukossina tuli aina katsottua pitkään perään, kun prätkäjätkät veti reissukamoissa kohti pohjoista. Siitä se sitten lähti. Kyllä edelleen huippufiilikset tulee reissussa/reissuun lähtiessä: ajaa pyörä laivaan ja istua kannella karttaa tutkien, pysähtyä nättiin kahvilaan jossain ilman kiirettä, nähdä uusia paikkoja ja tavata uusia ihmisiä, heittää kamat hotellin lattialle, käydä suihkussa ja mennä ihmettelemään maailman menoa. Ja kaikkeen tuohon kun liitetään vielä kiireettömyys, niin kyllä sielu lepää työpäiviin verrattuna.

tuomaz-z1000 sanoi:
Letka-ajelut, ratapäivät tai huippunopeudet ei oo mulle se juttu. Toki noita on tullut kokeiltua. Radiopuhelimet, musiikin kuuntelu ajossa eikä muutkaan tietotekniset härpäkkeet innosta.

Mulle se juttu on kun saa olla yksin omassa hiljaisuudessa ja ajella fiiliksen mukaan sinne minne nenä näyttää, ilman ihmeempiä suunnitelmia. Nähdä uusia paikkoja, joissa ei muuten tulis käytyä. Ajella sitä hurua vaan siksi kun se on kivaa.

Muulloin saa ihan tarpeeksi olla metelissä, huomioida muiden mielipiteitä, sosialiseerata jnejne. Kun nousen pyörän selkään, se on mulle se irtiotto arjesta ja sitä kuuluisaa omaa aikaa jolloin saa ihan luvan kanssa ajatella vain itseään. Puhelinkin on mukana, mutta siihen vastataan tasan sitten kun tekee mieli, eli ei kovin tiuhaan.

Periaatteessa tähän menoon suorituskyvyn perusteella riittäisi vaikka moposkootterikin, mutta miksi ZZR? No mites sitä mainoksessa sanottiin, "koska mä voin"..

:thumbup:

Mua viehättää sellanen retkeilyfiilis. On karsittu kaikki turha. Prätkällä voi vähän niinkuin päättää itse sen paikkansa mssä sitten onkaan. Auto on kömpelö ja suojaisa, prätkällä tuntee ittensä, vähän niinkuin rinkka selässä jossain tunturin kupeessa.

Aloittajaa hieman tuntien yksi varteenotettava vaihtoehto tulee mieleen. Surmanajo. Vauhti on maltillinen ja ympäristö rajattu.

Jos ei maistu, niin mitä sitä väkipakolla. Kaikkia vehkeitä ehkä turha myydä pois, jos on tilaa säilytellä. Aina saattaa tulla hyvää ajoreissua vastaan, jolloin laitetta ja kamppeita taas tarvitaan.

Sellainen kolmen viikon Espanjan exkursio on käynyt mielessä. Siten, että on kaks korkeintaan kolme majapaikkaa. Ajelua, sangriaa ja naurua. Hiano loma isommallekin porukalle.

PoS sanoi:
Mutta mulla on sellainen itsekäs ajatus, että haluan tietää, mistä muusta voi saada kiksejä kuin täysiä ajamisesta. Olen omasta mielestä maksanut ihan tarpeeksi sakkoja, eikä kortittomuuskaan kiinnosta.

Mitäpä jos ryhtyisit sikakopterin rakennukseen? Semmoisen käynnistämistoimenpiteissä tarvitaan kiksejä.

Vähän samankaltaisen kiksiautomaatin etsinnän seurauksena tuli maastofillari taloon joku vuosi sitten. Jos ei mopoilu nappaa mutta pöhinät on saatava, painan keskuspuistoon ja jostain kalliolipalta alas.
Opittavaa siinä touhussa oli kohtuu kokeneelle enskapertille yllättävän paljon, eli onnistumisen elämyksisä saa. Pystysuorien kalliorollien ajelu tarjoaa fiilareita. Samoin älyvapaat dropit.
Pari kypärää olen halkaissut, molemmilla kerroilla nauratti.

Re: Jos ei vauhti, niin mikä sitten?

Nomad sanoi:
Hauska huomata kuinka erilaisia ihmiset on, ja kicksit tulee eri asioista.

Pikkukossina tuli aina katsottua pitkään perään, kun prätkäjätkät veti reissukamoissa kohti pohjoista. Siitä se sitten lähti. Kyllä edelleen huippufiilikset tulee reissussa/reissuun lähtiessä: ajaa pyörä laivaan ja istua kannella karttaa tutkien, pysähtyä nättiin kahvilaan jossain ilman kiirettä, nähdä uusia paikkoja ja tavata uusia ihmisiä, heittää kamat hotellin lattialle, käydä suihkussa ja mennä ihmettelemään maailman menoa. Ja kaikkeen tuohon kun liitetään vielä kiireettömyys, niin kyllä sielu lepää työpäiviin verrattuna.

Hienoja kuvauksia monella. Juuri sellaisia, mitä omassakin päässä pyörii kun ajokautta miettii. Mutta tuohon Nomadin kuvaukseen samaistuin helpoiten. Noista hetkistä ne kiksit tulee, suuressa maailmassa on mukava matkustaa, ja huomata, että ei se nyt niin erilaista muuallakaan ole. Ja toisaalta matkalla saa vähän näköalaa ja perspektiiviä myös tätä kotisuomea ajatellen. Ja aivan ventovieraiden ihmisten kanssa on kiva heittäytyä juttusille, jutella niitä näitä ja kertoilla matkoistansa ja kysellä kuulumisia.

Sent from my iPad using Tapatalk

yoohah sanoi:
suuressa maailmassa on mukava matkustaa, ja huomata, että ei se nyt niin erilaista muuallakaan ole. Ja toisaalta matkalla saa vähän näköalaa ja perspektiiviä myös tätä kotisuomea ajatellen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Joo-o just sitä mitä mäkin koitan ihmisille sanoa. Et menkää sinne ulkomaille ajelemaan niin avartuu toi maailmankuva hiukan erilaiseks kun täällä suomessa. Itellä ei vielä ole muualta kuin Euroopasta kokemusta mut on sentään aika monta maata tullut ajettua ja on ollut kaikki omalla tavallaan hienoja tai ainakin opettavaisia, miten hienosti asiat Suomessa oikeesti on. Nyt kun on näitä reissuja tehnyt useita jo ulkomaille niin huomaa miten paljon Suomessa on muuten järviä. Jos olisin ulkomaalainen motoristi tulisin Suomeen.

mcmies sanoi:
Mitäpä jos ryhtyisit sikakopterin rakennukseen? Semmoisen käynnistämistoimenpiteissä tarvitaan kiksejä.

Joillakin kuulemma kiksien lisäksi myös tupakkia. En voi kieltää, etteikö olis käynyt mielessä tuokin.

JMH sanoi:
Aloittajaa hieman tuntien yksi varteenotettava vaihtoehto tulee mieleen. Surmanajo. Vauhti on maltillinen ja ympäristö rajattu.

Kyllä ja siitä niitä kiksejä todellakin tulee. Tässäpä kuva Lahden pprätkämessuilta -99

naurava1.jpg

Ja ennenku rupesin ajaa ympyrää ni hain kiksejä saharasta

untitled-111.jpg

Nykyään kun ajelee duunimatkaa kirkkonummi - Tampere väliä niin ne kiksit pitää koittaa ottaa siinä matkalla

DSC_5795.jpg

Back