• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jos ei vauhti, niin mikä sitten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jaket sanoi:
itse olen monesti saanut parhaita fiiliksiä tuollaisilla tehottomilla pyörillä. Luulen, että se johtuu siitä, että sillä pystyy ajamaan täysiä. Voi vetää rampissa usean vaihteen tappiin. ja lopputulos ei ole kuin rajoitusnopeus.

on paljon masentavampaa ajaa 150heppaisella ja käyttää 2%, kuin 50hp ja käyttää 100%

No...

on se ihan kivaa vetää rampista alas kaikki 200 heppaa hirnuenkin, kun ihan oikeasti myös tuntuu siltä että jotain tapahtuu, eikä ainoastaan kuulosta hyvältä :grin:

kaikki vaan käy aika paljon nopeammin :wanna:ja ohituksissa on ihan eri meininki.

mutta jos haluaa rauhallisempaa menoa voi ottaa tallista jonku toisen pelin, nyt kun veroakaan ei ole tulossa niin voi pitää taas kaikki mopot käyttövalmiudessa.

mulle tää harrastus on pikkuisen elämäntapa ja toisaalta taas vaan tykkään kaikenlaisista pärisevistä vehkeistä vipraattorista verkussonniin :;):

Kypärä päässä olet yksin ajatuksinesi (paitsi jos olet niin idiootti, että kytket puhelimen kypärän sisälle), vapauden tunne, tuulen suhina, ja se paras, josta en saa tarpeekseni millään: tuomen ja pihlajan kukinnon tuoksu alkukesällä. Noihin tuoksuihin ei tuo kiksin laimeneminen tunnu vaikuttavan. Luojan kiitos en saa kiksejä vauhdista.

Ja jos en ole yksin - rakkaan tarakkaharakan kädet kyljissä kahvaa kääntäessä.

Nii ja vähä sama kun advillelläkin. Pärisevät ja surisevat vehkeet on kivoja.

adville sanoi:
on se ihan kivaa vetää rampista alas kaikki 200 heppaa hirnuenkin, kun ihan oikeasti myös tuntuu siltä että jotain tapahtuu, eikä ainoastaan kuulosta hyvältä :grin:

kaikki vaan käy aika paljon nopeammin :wanna:ja ohituksissa on ihan eri meininki.
On. Mutta mulla on sellainen itsekäs ajatus, että haluan tietää, mistä muusta voi saada kiksejä kuin täysiä ajamisesta. Olen omasta mielestä maksanut ihan tarpeeksi sakkoja, eikä kortittomuuskaan kiinnosta.

Ajan nykyään melko siivosti rajoitusten mukaan. Jossain sivutien pätkillä ehkä kovempaa, mutta niissäkin himmailen suorilla ja kiihdytän mutkaan, jos se näyttää mukavalta.
Ennen ajoin reissussa aika kovaa, mutta sitten järkeilin asian niin, että miksi ajaisin kovempaa, kun poliisi pelottaa ja kypärämelu lisääntyy ikävästi, mutta vauhdin huuma on kuitenkin rajallinen. Joskus halusin myös lyhentää matka-aikaa, mutta sitten filosofoin, että onko ajaminen sitten jotenkin vastemielistä ja jos on, pitäisikö luopua koko hommasta? No toki tolkuttoman pitkissä siivuissa perse tulessa on hyvä hieman kiirehtiä:p

PoS sanoi:
On. Mutta mulla on sellainen itsekäs ajatus, että haluan tietää, mistä muusta voi saada kiksejä kuin täysiä ajamisesta. Olen omasta mielestä maksanut ihan tarpeeksi sakkoja, eikä kortittomuuskaan kiinnosta.

hussella kun on kiinni penkkiään myöten syvässä lumessa ja silmissä näkyy enää tähtiä ja mielessään kuvittelee kuinka mediheli laskeutuu pellolle hakemaan sua ,sydänkohtauksen takia ,henki ei kulje ja kaikki varusteet on pakko saada pois päältä kun on ihan hirvittävä hiki ja ahdistus, takaisinpäin päästäkseen pitäis mopo saada irti lumesta ja ympäri ja eteenpäin seuraavalle auratulle tielle ei ois enää kuin 500metriä ,mutta sinne ei vaan pääse...

siinä on sulle kuule kiksejä :grin::grin:

melkein yhtä kivaa oli ajella route66;tta, kauniissa maisemissa ,lämpimässä syysillassa ,auringonlaskua katsellen ja kypärän sisällä bon jovi lauleskelee ironhorsesta ja taustalla kuuluu v moottorin tuhina ,stongan täristessä niin että veri pakenee sormista ja mikään muu koko maailmassa ei vituta kuin alla olevan pyörän merkki :blink:

adville sanoi:
hussella kun on kiinni penkkiään myöten syvässä lumessa ja silmissä näkyy enää tähtiä ja mielessään kuvittelee kuinka mediheli laskeutuu pellolle hakemaan sua ,sydänkohtauksen takia ,henki ei kulje ja kaikki varusteet on pakko saada pois päältä kun on ihan hirvittävä hiki ja ahdistus, takaisinpäin päästäkseen pitäis mopo saada irti lumesta ja ympäri ja eteenpäin seuraavalle auratulle tielle ei ois enää kuin 500metriä ,mutta sinne ei vaan pääse...
Tuotakin on tehty, eikä sekään enää oikein tunnu kiinnostavalta. Aikansa oli helvetin kivaa kyllä ja hauska muistella kaikkia idioottitempauksia, tyyliin "oikaisenpa tuosta".

Täällä vaan paatuneet kaaharit kommentoi, kyllähän minä nämä argumentit tiedän ja olen itsekin mieluummin ajamatta kuin vedän kuuttakybää tyhjillä peltoaukeilla.

Mutta kertokaa nyt te, jotka noudatatte niitä nopeusrajoituksia.

Hyvä kysymys ja aihe.

Noudatan nopeusrajoituksia taajamassa ja maanteillä samoin kuin autolla, eli se +10 mittariin. Se nyt vaan vituttaa ajatuskin, että pitäis koittaa nauttia ajamisesta ja samalla hermoilla, onko seuraavalla suoralla tai nyppylän takana tutkapartio.

Sivuteillä ja maaseudulla tulee sovellettua lakia vaihtelevasti, ei kuitenkaan mitään sellaisia nopeuksia, joista olis esimerkiks kortti lähtemässä. Lähinnä mutkiin kovaa ja suorilla katsellaan lintuja ja venytellään käsiä.

No mikä sitten pistää ajamaan 10-15 tkm vuodessa?

- tuoksut ja hajut, fiilis olla yksin jossain taipaleiden keskellä ja mopottimen voi kaartaa haluamaansa suuntaan, viettää koko päivä aamusta iltamyöhään mennen ja tullen vain ja harhautuen ties minne. Uskomattomia paikkoja pikkuteiden päästä ja varrelta löytynyt, eikä tarvi huonosta seurasta kärsiä, kun ei kukaan muu ole niin hullu, että siellä kulkis.

- vauhti ja mutkat: ajan pikkuteitä ja sorateitä "kovaa", eli silleen, että keskeisvoiman tuntee. Absoluuttisesti en välttämättä edes riko rajoituksia kuin lievästi jos ollenkaan, mutta mitä pienempi tie, niin sitä kovemmalta se suhteellisesti tuntuu. Sillai, että omat taidot on se rajoittava tekijä eikä olis munaakaan mennä kovempaa. Seuraavana pyörän rajat, joihin joskus törmää myös, mutta hitaammilla teillä harvoin. Mutta tää ilottelu onnistuu valitettavasti vain pienemmillä teillä. Matkaenduro on ihan kiva semmoiseen, ei ole mikään erityinen mutkamenijä, mutta toisaalta syö routapatit sun muut tieltä pois ansiokkaasti, joten pienet ja huonokuntoiset tiet sopii sille hyvin

- kiihtyvyysreservi autoihin verrattuna: se nyt vaan on kiva avata joko yksin tai autojonosta erkaantuen, mutta irrotan kaasusta siinä, kun mittari näyttää sen +10. Aina voi vetästä uusiksi seuraavalla kerralla eikä jatkaa sinne 200 km/h asti

- rampit ja kehätiet: sellasta ilta-ilottelua, joka on vähän kuin yhdistelmä tosta mutka-ajosta, kiihdyttelystä ja autojen seassa puikkelehtimisesta, rampeissa pääsee kurvailemaan ja sit taas hetki köröttelyä ja toinen liittymä ramppeineen. Sellasta iltahauskaa, jonka voi aloittaa kehä kolmosen ulkopuolelta ja hiljalleen hilautua kohti keskustaa, josta pari kertaa ristiin rastiin tunnelmallisessa illassa ja kotiin.

Ymmärränkö oikein että tässä kysytään oikeastaan perimmäistä syytä ajaa prätkällä?
Mä vastasin tuohon kyselyyn ajavani lähes aina pientä ylinopeutta, mutta sakotusrajan alla kuitenkin. Eli mun näkemys ei ole "paatuneen kaahaajan". Mä olisin kauhusta kankeena ja kurat uikkareissa tuollaisessa 300+ vauhdissa ilman pidon menetystäkin!:grin: Eikä tuo mun möhkö-kalustokaan kyllä juuri kannusta isompaan kaahaamiseen.
Suurimmat kicksit moottoripyöräilyssä saan vapaudesta. Joo, karmee klisee, tiedän mutta niin se vaan menee. Mulla on lähes aina toisessa sivulaukussa sellainen selviytymispakkaus (pesuvehkeet, parit paidat ja kalsarit, kevyet tossut...), jolla pärjää muutaman päivän jos vaikka sattuu maantie maistumaan. Useimmiten olen sen pakkauksen kanssa palannut illaksi himaan, mutta parhaimmillaan reissu on venähtänyt melkein neljäksi viikoksi (silloin kyllä piti ostaa vähän lisää releitä); onneksi mulla on ymmärtäväinen Rva.:jippikaijee:
Mutta siis se fiilis kun lähtee aamuarska selän takana ajamaan eteenpäin, ainoana tavoitteena taivutella prätkää mutkiin kauniissa maisemassa, ilman määränpäätä tai aikataulua, se on se mun juttu, siitä ne kicksit tulee.

-jp-

Just sama täällä. Just sen verran varustetta laukkuun että viikon-kaks pärjäisi ( kampetta on todella vähän), passi povarissa ja paanalle. Takaisin samana päivänä tai viikon päästä. Reissufiilinkiä ei mikään voita.

Mullehan iski kanssa ongelma tohon ajamiseen että ei oikein kiinnosta. No SMT vaihtu pikku Dukeen ja hommasin pakun. Mopo pakuun ja ajelee sillä alpin kylkeen ja sitten :orgmp3:

Suzu-ukko sanoi:
Mullehan iski kanssa ongelma tohon ajamiseen että ei oikein kiinnosta. No SMT vaihtu pikku Dukeen ja hommasin pakun. Mopo pakuun ja ajelee sillä alpin kylkeen ja sitten :orgmp3:

Tääkin on tavallaan kokeiltu. Ei inspaa enää ratapäivät, kun ei kiinnosta ajaa jonnekki huitsinvituran Botniaringille kukonpieremän aikaan :)

Ehkä vaan tartteis oikeesti pitää vähä breikkiä ja uudella innolla kaudelle 2018.

Ei se vauhti, vaan kiihtyvyys mulla. Lähinnä mutkateillä mutkasta ulos kiihdyttäminen. Nykyinen pyörä on vaan liian laiska tuohon ja siksi se onkin myynnissä. Sen sijaan tuohon riittää mulla kyllä jo noin 80hv (esim. Yamaha TRX850 riittää aivan täysin), eli mitään tarvetta sanotaan yli 130hv tehoille ei itselläni ole. Viime kesän ajoin pääosin 180hv kyykyllä, eikä se oikein mitään lisäarvoa tuonut mihinkään vrt. esim. tuo TRX. Itse asiassa mielestäni noilla 80-130hv laitteilla on hauskempi ajaa, kun saa aika rauhassa vääntää mutkassa tuppia nurin ja pyörä liikkuu kyllä riittävästi, muttei ala tekemään mitään ei haluttua.

Edit: Nykyinen pyörä oli viestiä kirjoittaessa 53hv M800 Intikka. Tämänhetkisessä on 40hv liikaa.

Viimeksi muokattu:
PoS sanoi:
Tääkin on tavallaan kokeiltu. Ei inspaa enää ratapäivät, kun ei kiinnosta ajaa jonnekki huitsinvituran Botniaringille kukonpieremän aikaan :)

Ehkä vaan tartteis oikeesti pitää vähä breikkiä ja uudella innolla kaudelle 2018.

Ei vättämättä huono. Oli itsekin täysin varma että pidän välivuoden mutta ei nyt siltä näytä.

Suzu-ukko sanoi:
Ei vättämättä huono. Oli itsekin täysin varma että pidän välivuoden mutta ei nyt siltä näytä.

Noh, jos kauden alussa vielä tuntuu ettei kicksejä saa kun sarviin on tarttunut, niin sit kannattaa harkita taukoa, ehkä. Mulla on ainakin 4-pyöräisten hupivehkeitten kanssa iskenyt useamman kerran halu vehkeiden hävitykseen, mutta sitten talven seisakin jälkeen kun on ottanut pelit liikenteeseen niin ei puhettakaan myynnistä. Ollutkin myynnissä mutta useamman kuin kerran oon ottanut katumuksessa pois kun uhattu ostaa.

Itselle ajaminen on todella mieluinen kombinaatio matkustamista, vieraita maisemia, suunnistamista, pitkiä päivävetoja ja edelliset tietysti yhdistettynä vauhtiin. Mutta ennen kaikkea ajaminen on minulle täysin omaa aikaani, jossa ei kännykkä pärise eikä kukaan puutu missä kulloinkin kuljen ja mitä siellä puuhaan, mitä reittejä valitsen ja mitä marssitahtia pidän yllä.
Toki olen kolunnunut ratapäiviä ja kokeillut talvienskailua, letka-ajelua kulmilla ja kahvilapörräystä mutta mikään ei voita sitä fiilistä kun passi taskussa lähtee kohti lauttarantaa ja Eurooppaa, kevyt varustus 2...4 viikoksi takaritsillä, ainoa aikataulu paluulautta sitten jokusen viikon päästä... Jahka työt multa loppuu jonkun vuoden sisään niin sitten ei tarvii tulla takasinkaan...

Nyt kun olen piiitkän tauon jälkeen aloittanut harrastuksen pari vuotta sitten saan kiksejä vähän kaikesta mopoiluun liittyvästä. No ehkä suorat pätkät ja ajo keskustoissa ei lämmitä, mutta melkein kaikki muu. Pelkästään se, että tallissa on kalustoa eri tarkoituksiin saa hyvälle mielelle.

Viimeksi tuli aikamoiset kiksit kun sain palasina ollen LC4:n kasaan sunnuntaina ja savut ilmoille, oli ensimmäinen isompi koneremppa meinaan. MP-messuilla oli kiva käydä ja viime kesän letkat ja ratapäivät olivat hienoja kokemuksia.

Toki useamman vuoden harrastamisen jälkeen voi olla takki vähän tyhjä. Tauko voisi auttaa tai sitten jos onnistuu löytämään uusia näkökulmia touhuun, vaikka tuon rassailun tai porukalla ajelun.

Batmanninja sanoi:
Noh, jos kauden alussa vielä tuntuu ettei kicksejä saa kun sarviin on tarttunut, niin sit kannattaa harkita taukoa, ehkä.

No alotin kauden viime lauantaina tolla pikkusella dukella. Ei uskosi SMT:n jälkeen tai sitten uskois mut on se pieneksi aika hauska vekotin. Joten kyllä tämä kausi suurella varmuudella ajetaan mutta tosiaan niin että pakussa pikkanen kulkee Norjaa jne ja vasta pelipaikoilla ulos. Ei laukkuja ei navia ei suunnitelmaa jne :thumbup:

Hommaat puolikkaan 2-t crossarin ja alat vetää crossia ihan tosissas.
Haastetta riittää varmasti pysyä nulikoidenkin kyydissä ja fysiikan kanssa.

Siihen " liitoon" pitkän pöydän yli torvi auki- vauhdista ei kukaan voi koskaan kyllästyä.

Kondispuoli vaan on kovin työläs ja vaativa.
Hyvä ei nimttäin heilu noissa hommissa kun takki tyhjenee ja stonga muuttuu todelliseksi Fatbariksi 20cm halkaisijalla olevine tuppeineen.

Sulla olis vielä "vuosia jäljellä" tohon hommaan.... kai😆.

TwinTenox sanoi:
Ei se vauhti, vaan kiihtyvyys mulla. Lähinnä mutkateillä mutkasta ulos kiihdyttäminen.

Aika harvassa on meillä ne tiet, joilla tätä voi kunnolla harrastaa alle suurimman sallitun nopeuden.

Itselläni mielihyvää tuottaa myös mutkatien tien onnistunut lukeminen kiihdyttelyn lisäksi.
Usein on suuri pettymys mutkan auetessa suoraksi näköesteen takaa, kun vauhtia on niin vähän, että ajolinjan voisi vetää sisäkurvista pihalle vaikka ilman käsiä. Ja jos vielä vaihde on jäänyt sellaiseksi, ettei kaasusta kääntämällä tapahdu juuri mitään :no: Nolottaa myös hieman ajaa pimeään mutkaan niin kovaa, että tulee vahingossa se s.i.r.-paniikkijarru ennen ajolinjan tiukentamista. Tässä kohtaa taas vauhti laskee ja liian isolla vaihteella ei taaskaan mihinkään.
Yllämainittujen opännostumisten välttäminen, maisemat, suotuisat keliolosuhteet ja valitettavasti myös kevään tai kesän tuloon liittyvät tuoksut (noloa, tiedän) aiheuttavat mielihyvää. Tuoksut eivät onneksi kuitenkaan ole itseisarvoisessa asemassa vaan lähinnä viestivät ajokelien parantumisesta.

Sutiminen ja liirailu mutkissa on ihan kivaa ja jännittävää, vaikkei olisikaan ylinopeuksia (lähinnä soralla). Saa nähdä milloin menee kuivan asfaltin ylikoviin luisutteluihin...

Taitaa kaahailu kuitenkin olla se mikä eniten kiinnostaa mopoilussa.

Letka-ajelut, ratapäivät tai huippunopeudet ei oo mulle se juttu. Toki noita on tullut kokeiltua. Radiopuhelimet, musiikin kuuntelu ajossa eikä muutkaan tietotekniset härpäkkeet innosta.

Mulle se juttu on kun saa olla yksin omassa hiljaisuudessa ja ajella fiiliksen mukaan sinne minne nenä näyttää, ilman ihmeempiä suunnitelmia. Nähdä uusia paikkoja, joissa ei muuten tulis käytyä. Ajella sitä hurua vaan siksi kun se on kivaa.

Muulloin saa ihan tarpeeksi olla metelissä, huomioida muiden mielipiteitä, sosialiseerata jnejne. Kun nousen pyörän selkään, se on mulle se irtiotto arjesta ja sitä kuuluisaa omaa aikaa jolloin saa ihan luvan kanssa ajatella vain itseään. Puhelinkin on mukana, mutta siihen vastataan tasan sitten kun tekee mieli, eli ei kovin tiuhaan.

Periaatteessa tähän menoon suorituskyvyn perusteella riittäisi vaikka moposkootterikin, mutta miksi ZZR? No mites sitä mainoksessa sanottiin, "koska mä voin"..

Back