• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jonon ohittaminen, (useamman kotilon), huomioita !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllähän tuollaisessa jonon ohituksessa kannattaa tosiaan olla tarkkana, milloin tahansa saattaa joku pompata välistä eteen. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun on itsellekin käynyt.

Yleensä tuollaisen letkan saavuttaessani katselen hetken aikaa onko kenelläkään edellämenijällä ohitusaikeita. Jos ei ole, niin sopivan paikan tullen sitten ohi koko letkasta kohtuullisella nopeuserolla ja tarkasti ohitettavia vahtien. Siis siten, että pystyn vielä reagoimaan jos joku päättää pompata eteen. Tämä siis siinä tapauksessa, että jono on niin tiivis, ettei sitä voi ohittaa osissa.

Sitten joskus jos sattuu lapsettamaan, niin voi käyttää myös tuota aiemmin kuvailtua yllätysmetodia. Parhaimmillaan sen voi tosiaan tehdä niin, ettei kukaan yksinkertaisesti kerkiä eteen ;) Tosin mulla tuon käyttöä rajoittaa se, etten koskaan viitsi käyttää mitään mahdottomia nopeuksia ohituksissa, menee riskit vähän turhan koviksi omaan makuun. Parhaiten tuo onnistuu kun keulilla menevä rekka joutuu syystä tai toisesta hiljentämään ja ohituspaikka on liian niukka autokuskin makuun. Silloin jonon perältä voi ampaista koko letkan ohi muutamassa sekunnissa ilman nopeuden kasvamista kohtuuttomiin lukemiin.

Tämä menee nyt taas enemmän tai vähemmän asian viereen, mutta on ihan pakko kertoa kokemuksia letkan ohittamisesta.  Tämä tosin tapahtui Puolassa, Varsovan liepeillä missä ajoin pitkähkön jonon viimeisenä, vastaantuleva liikenne esti ohittamisen - vaan mitä tapahtuikaan: edessäni ajanut auto väisti pientareelle ja päästi minut ohi.  Ja kun olin ohittanut, niin seuraava väisti myös pientareelle ja taas seuraava ja taas seuraava jne.... ja ennenkuin edes olin oikein huomannutkaan, niin oli päässyt koko parinkymmenen auton jonon ohi, henkilöautojen, parin rekan ja yhden bussin, oli kuin joku iso käsi olisi siirtänyt edestäni ajoneuvon sen verran sivuun että tilaa löytyi ja ohi päästiin.
Puolalaisten ajotavoista on näilläkin sivuilla paljon kirjoitettu, vaan jäin miettimään olisiko edellä kertomani voinut tapahtua Suomessa.
Ei voi.
Paras kiroilukokemus oli sadekelillä suomalaisen rekan perässä.
Se rekka vaan ei voinut antaa tilaa, eikä mitenkään näyttää vilkulla että mene, vaikka näki kyllä, etten nähnyt eteeni rapasateessa.
No, ohi sitten pääsin ja jonossa oli seuraavana oli venäläinen rekka-joka yllättäen väisti miltei ojaan, että pääsin turvallisesti menemään.
Silloin meni usko "teiden ritareihin"

Kannattaa kuitenkin pitää vähän väliä edessä olevaan ennen kuin alkaa ohittaa. Täällä on monta kertaa sattunut tilanne, että edessä oleva jono on körötellyt alinopeutta ja juuri kun kyttäät kauas jonon ohi, niin jono vetää jostain syystä liinat kiinni. Esimerkiksi joku yhtäkkiä lyö liinat kiinni ja kääntyy ilman vilkkuja tien sivuun tai jollekin olemattomalle sivutielle. Täällä ei juuri vilkkuja osata käyttää.

suomessa moottoripyörällä autoletkan ohittaminen tuntuu saavan autoilijat ihan tolaltaan! "nyt se tulee... pakko ehtiä eteen"
mad.gif

en tiedä mikä saa ihmisen vihaamaan moottoripyöriä mutta kävipä kerran niinkin että ohitin letkaa maantiellä (oliskohan n.5 kotiloa) ja keskeltä letkaa hyppäs joku astra eteen (perkeleen nopeesti ilman vilkkua) vetäs puol pissapojan säiliötä mun päälle kun jarrutin tietenkin sen taakse (n.3m jäi kun oli sitä vauhtieroa) ja sit lopulta sain vielä "centteriä" ikkunasta...
biggrin.gif
USKOMATONTA SUVAITSEVAISUUTTA!!!

itse kotilolla ajaessa tulee kyllä aina mopot päästettyä ekaks menemään kun oma kotilo ei lukeudu noihin "nykyautoihin joissa tehoa kyllä piisaa"
biggrin.gif

joskus näkee mopoja jotka ohittaa maantiellä pitkiäkin letkoja puolentoistasadan vauhtierolla... itse en kyllä uskaltaisi kun noita eteen hyppiöitä on sattunu kohdalle
wink.gif
tulee meinaa jarruja äkkiä kokeiltua oikein kunnolla!

Palautan siis kysymyksen alkuperäiselle esittäjälle. Oma vika! Jatkossa:
a. Hommaa paremmat putket.
b. Pykällä huolella pienempää.
c. Käytä kierroksia.
d. Kaasussa on myös auki-asento.
e. Ripeytä ohitustasi.
JOvain...
sport05.gif

Kuten aloituksessa jo kerroin, jos alla olisi ollut Rykkönen tai Busa niin en tässä tätä naputtelisi....

Yleensä meen ihan keskiviivan viereen niin, että taatusti peilistä näkee, vilautan valoja vielä varmuudeksi ja ei muuta kun kaikista ohi.

On muuten tehokas konsti vilauttaa ennen jokaista autoa pitkillä kohti kuskin puoleista sivupeiliä. Lähes kaikki siirtyy silloin lähemmäs tien reunaa eikä omaa vauhtia tarvi himmailla.

Valkoinen mopo ja valkoinen kypärä...mulle tulee tilaa jopa kehäykkösen ruuhkajonoissa, kiltisti vetävät sivuun ja kaistojen välistä on helppo tulla.

Maantiellä viimeinen niitti on laittaa hätävilkut päälle, jopa motarilla vasemman kaistan itselleen lunastaneet kaikkoavat.

Autokoulussa opettivat: On "kohteliasta" ohittaa järjestyksessä. Mutta eihän se sitä sano, että jos kaveri on ohituksessa niin puikataan eteen
ghostface.gif

Tämä menee nyt taas enemmän tai vähemmän asian viereen, mutta on ihan pakko kertoa kokemuksia letkan ohittamisesta.  Tämä tosin tapahtui Puolassa, Varsovan liepeillä missä ajoin pitkähkön jonon viimeisenä, vastaantuleva liikenne esti ohittamisen - vaan mitä tapahtuikaan: edessäni ajanut auto väisti pientareelle ja päästi minut ohi.  Ja kun olin ohittanut, niin seuraava väisti myös pientareelle ja taas seuraava ja taas seuraava jne.... ja ennenkuin edes olin oikein huomannutkaan, niin oli päässyt koko parinkymmenen auton jonon ohi, henkilöautojen, parin rekan ja yhden bussin, oli kuin joku iso käsi olisi siirtänyt edestäni ajoneuvon sen verran sivuun että tilaa löytyi ja ohi päästiin.
Puolalaisten ajotavoista on näilläkin sivuilla paljon kirjoitettu, vaan jäin miettimään olisiko edellä kertomani voinut tapahtua Suomessa.
Tuohon voin vastata että ei. Sama meno siellä suomessa on jatkunut monena kesänä, kun siellä on lomalenkkiä heitetty. Vaikuttaa että niskat on jäykät, tai taustapeili ei ole auton varuste. Tosiasia vain on, että suomessa vielä niin minimaalinen liikenne, että toista ei vielä tarvi niin kauheasti huomioon ottaa.
Muistan yhden tapauksen helsingistä muutama vuosi sitten, autolla olin liikkeellä, risteysalueella ja piti päästä vasemmalle ryhmittymään, mutta kaista täys koko ajan, vilkku päälle, mutta tilaa ei tule, joten kiesi "parkkiin" omalle kaistalle ja odottelemaan, liikenne täysin jumissa siis, no äänimerkki ainakin stadin pojuilla on! Mutta perkele, kun vasemmalle aion, niin vasemmalle myös menen, ottakoon vaikka koko illan, oli mielessä. Ja kuka tekee tilaa viereisellä kaistalla, viron kilvissä oleva auto. Joten silleen siellä.
033102ass_1_prv.gif

rankasti offtopic, mutta menköön.
shaun.gif

Kai aiheesta saa keskustella vaikkei ajo-opettaja olekkaan..

Mites muuten teillä muilla on tapana toimia, kun saavutatte vaikkapa kolmen auton letkan? Lähettekö heti ekalla ohituspaikalla koko letkan ohi vai maltatteko odottaa sen ekan ohituspaikan ja katsoa, aikooko joku niistä autoista ohittaa sen ensimmäisenä ajavan?

Mulla on ollut tapana jäädä katsomaan tilannetta sen verran, että tiedän onko siinä kiinnisaadussa letkassa jollain ohitusaikeita ja annan sen ohittaa ensin. Ihan vaan kohteliaisuudesta, koska eipä sillä autolla ohittaminen ole niin helppoa ku moottoripyörällä ja mistäs minä sen tiedän jos siellä ollaan odoteltu hyvää ohituspaikkaa. Sen verran on joutunut itsekin autolla ajamaan, että osaan arvata miten ärsyttävää se on, kun on odottanut hyvää ohituspaikkaa ja sitten just kun sellainen tulee, niin joku nopeamman auton/moottoripyörän omistaja tulee ja pilaa senkin tilaisuuden päästä ohi.

Juu tiedetään, kohteliaisuus on niin nynneröä ja viime perjantaita.  
cool.gif
itse poimin auton tai pari kerrallaan.mopolla helppoa ja paljon turvallisempaa kuin koko letkan ohittaminen kerrallaan!

Kai aiheesta saa keskustella vaikkei ajo-opettaja olekkaan..

Mites muuten teillä muilla on tapana toimia, kun saavutatte vaikkapa kolmen auton letkan? Lähettekö heti ekalla ohituspaikalla koko letkan ohi vai maltatteko odottaa sen ekan ohituspaikan ja katsoa, aikooko joku niistä autoista ohittaa sen ensimmäisenä ajavan?

Mulla on ollut tapana jäädä katsomaan tilannetta sen verran, että tiedän onko siinä kiinnisaadussa letkassa jollain ohitusaikeita ja annan sen ohittaa ensin. Ihan vaan kohteliaisuudesta, koska eipä sillä autolla ohittaminen ole niin helppoa ku moottoripyörällä ja mistäs minä sen tiedän jos siellä ollaan odoteltu hyvää ohituspaikkaa. Sen verran on joutunut itsekin autolla ajamaan, että osaan arvata miten ärsyttävää se on, kun on odottanut hyvää ohituspaikkaa ja sitten just kun sellainen tulee, niin joku nopeamman auton/moottoripyörän omistaja tulee ja pilaa senkin tilaisuuden päästä ohi.

Juu tiedetään, kohteliaisuus on niin nynneröä ja viime perjantaita.  
cool.gif
Jos ajelen ripeämmin ja hyvä paikka ohittaa aukenee en yleensä jää odottelee. Toki seuraan sen verran tilannetta, että katon onko siinä jonossa ohittajia ja annan niiden sit mennä ensin. Yleensä ohittamaan aikovan tunnistaa aika helposti kun vähän aikaa siinä perässä ajaa. Sit jos näyttää ettei kukaan tee liikettäkään nii sit pykälää pienemmälle ja reippaasti ohi vaan.

Anatooli antoikin aika hyvät ohjeet miten ohittaa ripeästi ja mahdollisimman turvallisesti. Siihen vasempaan reunaan vaan, jotta voit jo valmiiksi ennakoitua siihen niskajäykkään kuskiin joka ilman vilkkua saattaa jopa vetäistä ohitukseen. Tarpeeksi vaan nopeutta nii on sit muillakin aikaa ohittaa, eikä jäädä siihen vasemmalle kaistalle +10-+20 kmh rajoitukseen köröttelee.

Jatkossa:
a. Hommaa paremmat putket.
b. Pykällä huolella pienempää.
c. Käytä kierroksia.
d. Kaasussa on myös auki-asento.
e. Ripeytä ohitustasi.
Tuo ei kyllä auta pätkääkään, paitsi Mannerheimintiellä. Maantienopeuksissa yli 80 km/h saa kiljuttaa sitä mökäpönttöä ihan niin paljon kuin haluat eikä se silti eteenpäin kuulu rengasmelun, toivelahjakonsertin, hiphopin ja muun suhinan ylitse. Itse vaan kuulee vähemmän eli lykkäskö se jonossa kaksi pykälää edellä kulkeva tuning-toyota kolmosta pesään ohituspaikkaa kytätessä, onko samoissa aikeissa. Se on justiinsa noin kuin sanoit, ei se ehdi reagoida. Ääni kuuluu vasta sitten, kun on myöhäistä reagoida eli nopeuseroa on 50 - 100 km/h ja olet kuolleessa kulmassa. Putket ei lisää kuin mölyä ja jalankulkijoiden turvallisuutta.

Nuo muut jutut tuossa on kohillaan. Kun mennään ohi, mennään sitten ohi ja reippaasti. Mieluiten mahdollisimman kaukaa vasemmalta, että vaikka joku keksisikin lähteä välistä ohi, niin ei ehdi napsahtaa syliin. Vilkkua päälle ajoissa ja sivuliikettä, että peileissä vilahtaa edes jotain.

Koko jono kerralla, on mageempi
cool.gif
Mut kyllähä jos ei pidempiä suoria oo nii ei koko letkasta, vaa sen pystyy menee yksi/kaksi kerrallaa. Isompi tie kun on nii mahtuu kyl ohi vaikka vastaa tulee porukkaaki. Sattupa tänä keväänä jo sellane tilane että 7 autoa anto tilaa ja ajo reunaa et mahtu ohi, vaikka vastaan tuli koko ajan autoja. Jotkut on reiluja, toiset nostaa kesaria, tänää keräsin taas kahet kesarit vaikka en tehny muutaku ohitin. Ja jalan kulkijat näytti tota sormi merkkiä, ei kotilo kuskit.
biggrin.gif

Mä odotan melkein rauhassa ohitus tilannetta. Mutta jos jono menee vielä hitaammin kun minä ja sitä alle sallittua nopeutta niin sitten minä poika katson sopivan suoran pätkän tiellä ja lähden ohittamaan. Edellisellä prätkällä 400 sella en uskaltanut lähteä edes ohittamaan. Kun se ei kiihtynyt kunnolla.

Nyt olen pitkällä hyvällä ja sekä leveällä kaistalla ohittanut kolmekotiloa ja yhden ison kuorma auto yhdistelmän. Meinasin kun näin, että kauakaa tulee pari samanlaista rekkaa. Niin lähtisinkö ohi. Niin kyllä se täytyy lähteä heti ohittamaan kun on tarkoitus. Kaks rekkaa vierekkäin niin oli siinä pitelemistä, että sain prätkän pidettyä tiellä pystyssä. Silloin oli vauhti mittaris 130 km t 100 km t alueella. Onneksi ei tullut kotilo poliisia vastaan. Siinä olisi varmaan lähtenyt kortti pois koko ajokaudeksi.

Täytyy kaikessa muistaa ennenkaikkea se oma viestintä muille. Annetaan sen vilkun välähtää vaikka sen kolmannenkin kerran ennenkuin vaihdetaan siihen vasempaan kaistaan.

Aivan varmasti jos kerran vilkauttaa ja siitä tuppi nurin, niin ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin. Enkä oikein ole tuosta samaa mieltä että mitä nopeammin, sen paremmin. Tietty "ripeys" tietenkin, mutta jos jonoa ohitetaan niin jonon ja oman nopeuden erotus ei olisi mikään hirveän suuri. Eihän sieltä jonosta voi kunnolla erottaa mopoa joka tulee vaikka 50- 70 km/h lujempaa kuin muut. Kuitenkin tuossa nopeudessa mennään jonkin matkaa jo sekunnissa.

Liikenteessä tehdään puolin ja toisin virheitä, mutta tuskin tuolla ketään haluaa sentään toista hengiltä päästää.

Malttia, ennakointia ja tehokasta viestintää kaikille teille toivottaa kukkahattu  
bowdown.gif

Valkoinen mopo ja valkoinen kypärä...mulle tulee tilaa jopa kehäykkösen ruuhkajonoissa, kiltisti vetävät sivuun ja kaistojen välistä on helppo tulla.

Maantiellä viimeinen niitti on laittaa hätävilkut päälle, jopa motarilla vasemman kaistan itselleen lunastaneet kaikkoavat.
Aivan loistavaa!
thumbs-up.gif

...pitänee harkita tota väriä vielä joskus...

Mä odotan melkein rauhassa ohitus tilannetta. Mutta jos jono menee vielä hitaammin kun minä ja sitä alle sallittua nopeutta niin sitten minä poika katson sopivan suoran pätkän tiellä ja lähden ohittamaan. Edellisellä prätkällä 400 sella en uskaltanut lähteä edes ohittamaan. Kun se ei kiihtynyt kunnolla.

Nyt olen pitkällä hyvällä ja sekä leveällä kaistalla ohittanut kolmekotiloa ja yhden ison kuorma auto yhdistelmän. Meinasin kun näin, että kauakaa tulee pari samanlaista rekkaa. Niin lähtisinkö ohi. Niin kyllä se täytyy lähteä heti ohittamaan kun on tarkoitus. Kaks rekkaa vierekkäin niin oli siinä pitelemistä, että sain prätkän pidettyä tiellä pystyssä. Silloin oli vauhti mittaris 130 km t 100 km t alueella. Onneksi ei tullut kotilo poliisia vastaan. Siinä olisi varmaan lähtenyt kortti pois koko ajokaudeksi.
vepsun viestit on kyl huippuja, aina!
thumbs-up.gif
Kyllä oli onni onnettomuudessa ettei tossa vauhdissa tosiaa poliisit tullu, kyllähä tuo 30 ylitys on jo paha
biggrin.gif
biggrin.gif
rauhota vepsu sitä kaasukättä välillä ettei kortti lähe ja pysyt hengissä
eek.gif

Autokoulussa opettivat: On "kohteliasta" ohittaa järjestyksessä. Mutta eihän se sitä sano, että jos kaveri on ohituksessa niin puikataan eteen
Mulle opetettiin kans tuo samainen kohteliaisuus kevarikortista lähtie. Mut on se ankeet jonottaa, jollei se jonon ensimmäine tahdo mennä missää kohdas ohitte hitaammast kulkuneuvost. Ihan ei viäl osaa oikee arvioida oman pyörän tehoja niin tarkasti, et osais sanoo, kuin pienest raost mahtuu ohi. Tottunu kotilon kans ajaes siihe, et saa olla se lentokenttä vapaata tilaa, ennenku voi lähtee ohi esmes rekast. Sen verra laiska 1.6l kauppakassi alla.
smile_org.gif

Omal kohdal ei oo viäl sattunu yhtää jäykkäniskakotilokuskii, mut sitä päivää odotelles....
crazy.gif

Back