• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jokkisluokan budjetin kasailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pukki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omalla kohdalla on läheltäpiti-tilanteita ollut oikeastaan melko vähän. Kemoran kisassa ei ollut käytännössä yhtään, vaikka ajoin siellä 6sek paremmat ajat kuin edellisellä kerralla. Joskus on toki etunen, joskus takanen lipsunut. Kuitenkin kaikenkaikkiaan melko pienellä riskillä ajanut, yleensä olen ihan hyvin jaksanut keskittyä ajamiseen ja fysiikkakin kestänyt. Motopark on ainoa rata missä olen oikeasti väsynyt ja nopeasti, johtuen monista voimakkaista jarrupaikoista.

Kyseisenä päivänä kun kaaduin Motoparkissa, ajoin hevosenkenkään väärällä linjalla, seurauksena hieno highside.. ilman kaatoa siis. Ajoinpa sitten varikolle ja tarkistin rengaspaineet koska ei ole yleensä noin käynyt. Muutama tunti tästä ajoin sitten sen shikaanin ulostulon ihan muutaman kymmenen senttiä pitkäksi ja tässä tulos.

Jälkeenpäin oon tottakai miettinyt kaikkea ja nimenomaan toi mitä Jyrki mainitsi niin pitää paikkansa. Kyllä sitä ajamista on vaan pakko miettiä ja hommat siellä varikolla olla kondiksessa, ja varsinkin se ettei tahkoa 7 settiä päivässä niin että loppupäivä mennäänkin sitten ihan viimesillä voimilla. Varsinkin kun on jo edellinen päivä ajettu..

Ja mitä tuohon "budjettiin" tulee, niin ainakin mulla toi kaato ei pyörän osalta tullut kovinkaan kalliiksi, henkilövahingot menee liikennevakuutuksesta. Toivon tosiaan että kukaan ei ole niin hölmö että menee ajamaan radalle ilman liikennevakuutusta. Ikinä ei tiedä koska sattuu ja tapahtuu, ja esim. mun tapauksessa ei todellakaan ole halpaa lystiä..

En nyt tiedä mihin tää postaus liittyi vai liittyikö mihinkään, kunhan tässä aikani kuluksi jauhan.. ; ) jumppaan sairaalassa homehtuneita aivojani.

Eiköhän se sinun vakuutustaistosi kaadu alkumetreille

Kohta 4.3.2

Rajoitukset.

Kolarivakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut...

6. käytettäessä ajoneuvoa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljettuun...

Tuossa ei voida lähteä hakemaan tulkinta-apuja liikennevakuutuksen soveltamisesta ja siitä mikä on muulta liikenteeltä suljettu alue...
Onneksi ei ole eikä tule olemaan mun taisto - muutenkaan jaksa yleensä mistään vääntää viranomaisten saatika vakuutusyhtiöiden kanssa. Jättäisin ao. vakuutuksen pois jos siihen liittyy tulkinta mahdollisuus.

Jos sattus niin, että kasko olis voimassa kun konttaa jossain (ihan kuriositeettina jätin muuten hakematta kahdesta paikallaan tapahtuneesta kaadosta Kaskosta korvaukset! Laskin että ei kannata omavastuun ja bonuksien laskun takia uusia muoveja muutaman naarmun takia kellään maksattaa) ja ruvetaan kyselemään sen perään onko vahinko tapahtunut tieliikennelain määräämissä puitteissa vai suljetuissa olosuhteissa; poliisitutkinnan, järjestäjän ja viranomaislausunnon jälkeen vakuutusyhtiö päättäisi asian todennäköisesti 99,99% edukseen.

Itseoikaisun tai valitustien löytäminenkin olis sen jälkeen kova homma. Olen minä noi vakuutus jutun suljetun-alueen väännöt lukenut aiemmin. Enemmän mua ihmetyttää nimenomaan se että suljetusta alueesta ole väännetty iät ja ajat eikä ilmeisesti tosiaan kukaan ole vieläkään kokeillut minkälainen paperisota seuraa.

Eikö vakuutusoikeuden tms. päätökset ole julkisia tai niistä löydy ennakkotapauksia?

Mut mun puolesta voidaan unohtaa tää vakuutus homma tai siirretään toiseen thrediin..

/z

Riskejä täytyy mun mielestä miettiä ennen kuin menee radalle ja radalla toteuttaa vain sitä minkä on ennen sinne menoa suunnitellut. Mä en laita mitään sekuntitavoitteita, että nyt mun täytyy puristaa joku aika. Silti tavoitteena on tietenkin ajaa aina parempia aikoja, mutta ne on vain tulosta siitä että on keskittynyt oikeisiin asioihin. Eli mä mietin missä mä hukkaan eniten aikaa. Mitä virheitä mä teen missäkin ja miten ne pitäisi korjata. Ja mä todella käytän aikaa siihen keskittymiseen ja miettimiseen. Ja kun radalle menen niin en lähde parantamaan aikaa vaan ajamaan ne huonosti menevät kohdat paremmin. Siitä se kehitys syntyy eikä mistään kellon miettimisestä. Kello näytää sitten vain sen onko radalla tehdyt toimenpiteet olleet oikeita.

Esim viime kisassa ajoin omasta mielestäni pienemmällä riskillä kuin silloin kaksi vuotta sitten ekaa päivää Motoparkissa 12R Kawalla 1:52 tai vuosi sitten kilvellisellä R1:llä ensiasennusrenkailla 1:38. Riskin ei välttämättä tarvitse nousta yhtämatkaa vauhdin kanssa. Jos malttaa odottaa taitojen ja tuntuman kehittymistä, niin kelloa ei tarvitse "pelätä". Omaa ajoa on vain opeteltava analysoimaan ja haettava aktiivisesti oikeaa perustietoa ajotekniikasta, radoista, pyörän tekniikasta yms. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, kun on näitä oikeita kuskeja joilta voi kysyä neuvoa. Ja ihan hirveästi ei kannata mennä sen taakse, että kyllä minulle kuitenkin sopii tälläinen oma tyyli paremmin kuin joku Wehnän, Tatun tai Veskun, koska kaikilla meillä on vielä kaksi kättä ja jalkaa, joten suht. samat asiat toimii kuin noilla pro-kuskeillakin. Ei vain saa antaa itselle liian helposti lenkkiä, vaan on jaksettava vaatia itseltä vaikealtakin tuntuvia asioita. Ne tekee ajamisesta kuitenkin helpompaa ja riskitaso pysyy matalalla.

Yksi asia on kuskin keskittyminen ajamiseen, mutta sitten on vielä se pyörän valmistelu. Kun pyörän huoltaa ja tarkistaa ennen jokaista settiä, niin siihen voi luottaa ja silloin voi keskittyä täysillä ajamiseen. Jos pyörää ei tarkista eikä huolla eikä edes ajaessa ymmärrä siitä huolestua, niin silloin liikutaan vaarallisilla vesillä. Riskit eivät ole itselle selvillä ja sitten kun alkaa tapahtua, niin jälki on kyllä herkästi rumaa. Se mitä Partasen Jani jaksaa muistuttaa pesemisestä ja muusta on kyllä täyttä asiaa.

Se oma kaatoni oli sellainen tietoinen riskin otto. Sateella kaato on yleensä aika harmiton ja tarvisin kokemusta märällä ajamisesta tulevien sb-b:n kisojen takia. Vedin tarkoituksella aika kovaa, että saisin tuntumaa. Huono eturengas oli sitten se tyhmempi juttu. Keulahan se alta lähti, mutta eipä käynyt kuinkaan. Sitähän minä en virallisesti tunnusta että olisin väkisin koettanut Äsminin perässä roikkua ja sen vuoksi kävi kylmät. Se on ihan perätön huhu se  
blush.gif
. Noh, joka tapauksessa siellä B:n kisoissa sekin treeni sitten kantoi hedelmää.

Tulipa pitkä purkaus, mutta jos joku jaksoi tänne asti, niin painotan vielä että älkää nostako sitä kierrosaikaa päällimmäiseksi tavoitteeksi. Se on vain tulos siitä miten hyvin olette sen kierroksen kaikki mutkat ja suorat ajaneet. Keskittyminen tekemiseen eikä tulokseen.
Kiitti Jycce, hyvin purettu,
Tätä täytyy vähän pureskella.. ja unohtaa toi kellon seuraaminen alinomaan, nyt kun siihen alkaa olla tottunut.. mulla menikin tänä kesänä monta päivää pelkästään siihen, että ylipäätään "pelkäämättä" ajan sen kanssa ...

Pikkanen ongelma tuon analysoinnin ja miettimisen suhteen on se että EN karrikoiden sanottuna hahmota eroa hyvän, huonon tai keskikertaisen suorituksen välillä. En kokonaisuutena enkä yksityiskohtina, en koko kierroksena tai jollain osalla sitä, saatika että pystyis toistamaan kierrosten välillä kaikkia asioita tai koko suoritusta.

Kelaan Motoparkkia mielessäni sektoreina ja miettinyt miten mitäkin pätkää pystyy kehittämään. Tähän saakka en ole pystynyt keskittymään kuin yhteen sektoriin kerrallaan jos siihenkään. Tosi helposti käy niin, että rata-ajamisen käskytys menee pikku-aivoille (selkärangassa se ei ole siellä on yhteensä ehkä 70.000km katu-ajoa) ja putoaa rutiiniin, johonkin tapaan jolla jokin kohdan ajanut eikä kehitystä tapahdu vaikka "tietäisikin" mitä pitäisi koettaa tehdä parantaakseen jotain pätkää.

Edellisestä tulikin mieleeni painottaa miten tärkeää on ihan ensimmäisillä kerroilla saada kunnollista ja oikeaa opastusta, olen mäkin sitä saanut.

Ainakin tähän saakka mulle suurin este toisilta oppimiseen on ollut se ettei vaan kapasiteetti riitä sekä tajuamaan että tekemään kuten mitä/miten joku asioita tekee.

/z

Itseoikaisun tai valitustien löytäminenkin olis sen jälkeen kova homma. Olen minä noi vakuutus jutun suljetun-alueen väännöt lukenut aiemmin. Enemmän mua ihmetyttää nimenomaan se että suljetusta alueesta ole väännetty iät ja ajat eikä ilmeisesti tosiaan kukaan ole vieläkään kokeillut minkälainen paperisota seuraa.

Eikö vakuutusoikeuden tms. päätökset ole julkisia tai niistä löydy ennakkotapauksia?
No, eipä sotketa asioita.

suljettu alue josta noissa vakuutusehdoissa mainitaan on eri asia kuin liikenteestä eristetty alue josta taas mainitaan Liikennevakuutuslain 1 luvun 2 §:n 4 kohdassa. Kaskovakuutusten kanssa ei ole kyllä noita vääntöjä ollut viime aikoina, väännöt on käyty ja käydään liikennevakuutuksen korvaavuuksista. Itselläni on jonkun verran näppituntumaa paperisodasta, pisin jatkunut yli 3,5 vuotta. Tällä hetkellä pöydälläni on kolme casea joista ainakin kaksi on menossa lautakuntaan kun yhtiö on korvauksen evännyt. Oma osittain muuhunkin kuin mutuun pohjautuva arvaus on, että nuo jutut tulemme voittamaan. Oikeuskysymyksiä niissä ei ratkaista, vain näyttöön liittyvät kysymykset. Yhtiöt ovat väittäneet kyseisten ratojen olleen liikenteestä eristettyjä ja meillä taas on selkeät näytöt siitä, että kyseiset radat eivät ole olleet liikenteeltä eristettyjä.

Kaskovakuutusten kanssa hieman ongelmallisempaa olisi vääntäminen, koska tuo käsite suljettu alue ei ole lainsäädännön ja oikeuskäytännön määrittelemä. Maallikosta ehkä käsitteet suljettu alue ja liikenteeltä eristetty ovat synonyymejä, mutta sitä ne eivät ole. Alue voidaan katsoa suljetuksi, jos portille pistetään lappu, että paikalla on yksityistilaisuus. Sellainen taas ei täyttäne millään liikenteeltä eristämisen määritelmää yksistään.

Oletetaan, että ajaisit kilpailun. Jos alue on suljettu, jäät vaille korvaavuutta. Jos taas alue ei olisi suljettu, syyllistyisit mahdollisesti tieliikennelain ja/tai rikoslain rikkomiseen ja esim. törkeään liikenteen vaarantamiseen tms. ja korvaus voitaisiin sillä perusteella evätä. Eli summa summarum, korvausta turha kaskovakuutuksesta hakea.

Joku voi tietysti aina tuon väitteen kumota esittämällä jonkun korvauksen ja perään oveluushymiön kun on korvauskäsittelijää onnistuttu höynäyttämään. Tällöin heilutaankin sitten jo lähellä nimikkeitä petos ja/tai törkeä petos ja ne ovatkin sitten olleet monelle linnareissuja.

Eli jos tulet ajamaan kisaan, pidä huoli, että sinulla on lisenssi ja voimassa oleva liikennevakuutus. Esim. Jasminin tapauksessa jos liikennevakuutusta ei olisi ollut, olisi siellä varmaan paljon tukalammat paikat istuskella kun miettisi mistä sairaalapäivät, leikkaukset, kuntoutukset ja palkat saisi. Se, että pyörään tulee naarmuja, stongat vinoon ja tankit ruttuun, se kuuluu lajin luonteeseen ja se riski on jokaisen itse oltava valmis kantamaan. Järkevällä toiminnalla riski on kuitenkin päivää kohti aika pieni. Partasen laskelmien mukaan keskimääräinen lippa on 400 euroa ja jos nyt vaikka itse kaatuisin keskimäärin joka sadas päivä, niin tekisi neljä euroa ratapäivää kohti. Tuohon keskimäärin joka sadanteen päivään saan ensi keväänä vetää peräkkäin viisi kaatoa saman päivän aikana. Joillakin toisilla tuo suhdeluku on sitten vähän suurempi.

Jukka

Toivon tosiaan että kukaan ei ole niin hölmö että menee ajamaan radalle ilman liikennevakuutusta. Ikinä ei tiedä koska sattuu ja tapahtuu, ja esim. mun tapauksessa ei todellakaan ole halpaa lystiä..
Eikös tuo liikennevakuutuksen puuttumisen riski realisoidu ainoastaan silloin, jos telot jonkun toisen? Kyllähän sairaala paikkaa ihmiset kasaan normaalilla päivämaksulla, vaikka olisi omaa tyhmyyttään haastanut riitaa grillijonossa?
[edit: näytti jo tuossa edelläkin jotain olevan, eli kuntoutukset ja palkat, joita ei ilmeisesti ilman vakuutuksia saa]

Toivon tosiaan että kukaan ei ole niin hölmö että menee ajamaan radalle ilman liikennevakuutusta. Ikinä ei tiedä koska sattuu ja tapahtuu, ja esim. mun tapauksessa ei todellakaan ole halpaa lystiä..
Eikös tuo liikennevakuutuksen puuttumisen riski realisoidu ainoastaan silloin, jos telot jonkun toisen? Kyllähän sairaala paikkaa ihmiset kasaan normaalilla päivämaksulla, vaikka olisi omaa tyhmyyttään haastanut riitaa grillijonossa?
[edit: näytti jo tuossa edelläkin jotain olevan, eli kuntoutukset ja palkat, joita ei ilmeisesti ilman vakuutuksia saa]
Voi olla aika hiljaista lähteä kyselemään vakuutusyhtiöstä myöskään korvauksia vastapuolen kalustovahingoille, eikä ne sieltä sairaalasta iske setelinippua kouraan ja totea, että tuossa noista arvista ja loput sitten kivuista ja säryistä ja pysyvistä haitoista, koita pärjäillä moi.

Jos kuski tai vastapuoli jää vaikkapa pysyvästi työkyvyttömäksi ja jonkun pitäisi maksaa palkka esim. 21 vuodesta 65 vuoteen, niin siinä tilanteessa on myöskin henkilö varsin tyytyväinen liikennevakuutuksestaan. Mukavampi se on sähkökäyttöisellä rullatuolilla pistellä menemään kuin kirpputorilta haetulla käsikäyttöisellä.

Paskaa on tullut käteen ja vittuiluja pitkin kautta siitä kun vaadimme liikennevakuutuksen kaikilta jotka meidän tapahtumiin tulevat. Vielä ei ole ruusuja tuotu ja olalle taputeltu vaikka muutama on pyöränsä saanut siitä syystä uusilla osilla korjattua tai taskurahaa kosmeettisista haitoista ja kipuloistaan.

Jokkiskuskeista kukaan ei ole itkenyt ja valittanut, enempi se itkun ja voivotuksen ääni on kuulunut classic-puolelta sekä muutaman "mä olen vuosia kuule ajanut ilman mitään vakuutuksia" -kisakuskin suusta tuolta nykypyörillä ajelevilta.

Henkilökohtaisesti vituttaisi joutua jonkun yksisilmäisen persaukisen 58 vuotiaan elämäntapaeläkeläisen yliajamaksi jolla rahat eivät riitä edes hammastahnaan. Teoriassa voisi aina lähteä hakemaan Liikennevakuutuskeskukselta rahoja, mutta kun kyse on rajatapauksesta ja tulkintatilanteesta, niin siihen polttaisi sitten hermonsa ja seuraavan vuosikymmenen.

Tästä syystä vakuutus on meidän tapahtumissa pakollinen, oli kyse sitten ajoharjoittelusta tai kilpailusta. Kelle se ei sovi, ajakoot muualla tai olkoon ajamatta.

Jukka

Minkälaisella riskillä keskimäärin YCC-kisoissa vedätte? /z

Itse vedän pomasta mielestäni pienellä riskillä. Mietin etukäteen aika tarkkaan miten ajan ja missä vaiheessa pitää löysätä ja koska uskaltaa puristaa lisää vauhtia. Ohituksissa olen arka ja en osaa niitä tehdä. Siksi en juuri ohittele ekaa kiekkaa lukuunottamatta. Toinen syy on se että edessä on vain harvoin semmoisia vässyköitä jotka ajaisivat itseäni hitaammin. ;)

Silti.. Tällä kaudella kaksi kaatoa kielivät siitä että yritystä on ollut. Ensimmäinen kaato kilpipelillä ja lunariin. Ukko jäi onneksi kuntoon. Kaato tapahtui ihan omasta virheestä. Ei liivimiehen, järjestäjän, alakerran asukin, tai mopon.. Väsyneenä ajamaan ja mutkan avauksesta selkeä virhe. Vastaavia on sattunut parikin ton jälkeen mutta nyt osaan niihin hieman paremmin reagoida koska olen pystyyn jäänyt. Asia on toki käytä päässä läpi moneen kertaan ja mietitty että mikä meni pieleen. Toinen kaato oli silkkaa huolimattomuutta. Siitä tosin sitten tuli damagea noin 150 euron edestä, kun hieman lasikuitua ja spraymaalia meni. Suurin kustannuserä oli kypärä tuossa. Noh.. tulipahan näytettyä Jasminille miten ei kuulu ajaa. ;)

Ja sitten siitä riskinototsta vielä sitä "Faktaa" viime kisan osalta. Kisaraportti löytyy mp-foorumin puolelta mutta pari kommenttia riskeihin noissa caseissa..

http://www.youtube.com/watch?v=HjQ-xORkr6Q
http://www.youtube.com/watch?v=ja0jZZrpnJQ

Alussa lähtö on selkeästi riskialtein koska ei tiedä mitä muut tekevät ja en halua vässyköidä siellä jonon hännilläkään. Alussa vaan röyhkeästi ohi niin monesta kun ehtii. Kaikki kuvissa näkyvät ajoivat kovempia kierrosaikoja kuin minä mutta niitä vastaan siellä on kisattava. Tällä kertaa lähdössä ei ollut "läheltä piti" tilanteita ekaa shikaania lukuun ottamatta. Mopo pysyi lapasessa vaikka kumit onkin kylmemmät ekassa mutkassa. Tämän jälkeen totesin että edessä olevat ajavat useita sekunteja kovempaa ja ajamalla en heitä voita, joten rauhoitin ajoa. Se ekan shikaanin pomppu ja ilmalento myös hiukan tuki tätä ajatusta. Kierrosajat noin 2 sekkaa parhaastani ja tämä on sitä riskien hallintaa. Tiedän että takaa tulee nopeampia ohi ja jos haluan niitä vastaan matsata ni tarvii olla voimia.

Tokassa pätkässä sitten nähdään miten sato on kypsynyt. Ikävä kyllä niitä voimia ei piisannut enää loppuun asti. 15 (14 kiitos jycce) kierrosta oli aivan liikaa ajaa omaa kovaa. sekunnin jos pudottaisi tosta ni voisi ajaa vielä 10 kiekkaa mutta silloin jää jalkoihin. Pari kertaa kykenin Jukkaa vastaan taistelemaan mutta sitten pääsi hän pois iskuetäisyydeltä. Hauskaa oli silti. Jyrkin kierroksella ohituksesta voi Legendit ja muut miettiä että onko se niin helppoa parin päivän treenillä sitten vetää alle 1.30 aikoja. Itselläni oli takana 5 päivää Motoparkkia ennen tuota.

Maaliin tullessa ero taaksepäin huimat 0.4 sek ja 3 mopoa 3 sekan sisällä. Tällä kertaa en peittänyt ohituksia laisinkaan, vaan yritin vaan jaa omaa linjaa. Siksi varmaan tuli pari jannua ohi aika heittämällä, mutta toisaalta  oma ajorytmi pysyy paremmin päällä. Lopputulos 18, eli putosin ohituksissa pois pisteiltä, mutta who cares.. Onneks siellä jaetaan nykyään pisteitä moottoreiden koosta ja nurmikkopainimenestyksestäkin..
smile_org.gif

Lauri

Edellisestä tulikin mieleeni että miten tärkeää on ihan ensimmäisillä kerroilla saada kunnollista ja oikeaa opastusta, olen mäkin sitä saanut.

/z
No tärkeäähän se on tottakai.

Esimerkkejä ensimmäisistä ratakierroksista ilman opastusta on ainakin meillä...huokaus... Eka mutkassa kaato...tähän syynä kyllä täysin se, että vauhtia oli enemmän kuin järkeä jo varikolta lähdettäessä.

Toki sitä rataa voi kiertää ilman opastustakin ja jotkut jopa sinnepäin oikeansuuntaista ajolinjaakin, ainakin jossain kohti rataa...
Jos ilman opastusta sinne radalle pitää mennä niin maltettais edes ajaa iisisti, että kerkeää nähdä minne mikäkin mutka kääntyy.

Mutta kyllä mielestäni, jos ekaa kertaa jollekin radalle menee niin ainut järkevä tapa on ettei ajeta kierrostakaan ilman opastusta.

Tosi hienoa pätkää Laurilta taas, kiitoksia kun laitat jakoon. Nyt kun rata alkaa olemaan pikkaisen tuttu itsellekin, pystyy kyllä tunteen fiiliksen. Siisti lähtö ja eikä kovin ahtaita ohituksiakaan, hienoa hommaa kaikenkaikkiaan.

Riskitasoon ohuesti liittyen: Mittaakohan kukaan sykettä kisan aikana? Itsellä on ollut sykemittari aina sillointällöin ajoharjoittelupäivillä, 160 näyttää olevan taulussa kun on kuiva keli ja latu vapaa. Ei ihme että loppukierroksilla väsyttää. Voisi kuvitella että kisatilanne ei sitä ainakaan laskisi.

Minkälaisella riskillä keskimäärin YCC-kisoissa vedätte? /z
Kisoissa pysytty tolpillaan koko kausi, mutta treeneistä ei voi sanoa samaa.

Lahjaton kun on ja omat kierrosajat parantuneet ~6s. / rata tänä kesänä niin rajat tulevat pikkasen yllättäen vastaan...

Kaikkihetimullenyt mentaliteetti ja äärimmäinen kilpailuvietti vaikuttavat asiaan aika paljon samalla kun taidoissa vielä hemmetisti parannettavaa. Ensi vuonna pitää tosissaan panostaa enemmän asioiden miettimiseen ja tsekata missä eniten tulee kullakin radalla nopeammilta turpaan, eikä yrittää vaan vetää joka paikkaan hieman kovempaa kierros kierrokselta. Alussa se vielä toimi kun vauhti oli nykyistäkin vaatimattomampaa, se polku taitaa olla nyt kaluttu loppuun

Onhan tässä talvi aikaa parannella luita ja harmitella kun viimeinen kisa jäi ajamatta...

#10 / #101

Tällä kertaa en peittänyt ohituksia laisinkaan, vaan yritin vaan jaa omaa linjaa.
Jahka saadaan tuo kooste oman pyörän kuvauksista, niin näet mikä ero on sillä ajaako aika-ajolinjaa vai linjaa oletuksella, että toinen on tulossa takaa, siihen hevosenkenkään. Jos toinen ajaa aika-ajolinjaa ja itse on iskuetäisyydellä, siinä helppo ajaa vasemmalta eteen. Tällöin oma aika tippuu sen n. 0,5 sek kierrokselta, ehkä jopa enemmän. Jos taas toinen tukkii sen, kuten sinä teit, on sitten parempi ajaa (oletuksella, ettei itsensä takana ole ketään) aivan oikeaan laitaan ja sieltä sisään. Tällöin ulostulonopeus mäkeen on huomattavasti suurempi ja isommatkin pyörät jäävät heittämällä taakse. Tuota taktiikkaa noudatin ja taisi n. 10 ohitusta tulla tuon kisan aikana samassa paikassa. Sinun tapauksessa jarru meni siinä pitkäksi ja pääsit heti kuittaamaan mäessä takaisin. Mutta aivan loistava paikka ohittaa kusiaisella.

Samoin kahvilan mutka. B-lähdön porukasta n. 90 % ja aika moni edelläni menneistä vetivät sen myös aivan liian oikealle. Siinä pääsee suoraan eteen ajamaan, kuten huomasit. Timo peitti sen aina enkä päässyt siinä sitten Timosta ohi, piti keksiä muut paikat.

15 kierroksen kisa Motoparkissa meidän tasoisille on siitä mukava, ettei siinä voi vaan koko aikaa ajaa täysillä, loppuu ranteet. Loppu on sitten taktikointia. Odottelin, että väsyit ja sitten isku ja sen jälkeen karkuun. Ekalla kerralla ei toiminut, sitten rokkasi
smile_org.gif

Nyt armotonta kuntotreeniä, seuraavaan kisaan enää alle 9 kk aikaa...

Jukka

No kyllä se realisoituu aika hyvin sillonkin jos telot itsesi ja et saa mistään mitään. No, kelalta saa sairauspäivärahaa joka taitaa olla n.60% palkasta. Sekin tippuu muutaman kuukauden jälkeen vielä pienemmäksi.

Esim. mun tapaus, olin 5 yötä Töölön tehovalvonnassa (kallista), leikkaus 7h (monta huippukirurgia leikkaamassa, kallista), plus ainakin yli 2 kk vuodeosastolla a 30e vrk. Tähän päälle kun vielä on puol vuotta työkyvytön, voisi tulla äitiä ikävä jos ei olis vakuutusta ollut.

Huomasin kyllä että Jukka oli jo vastannut mutta halusin vaan kertoa nyt varottavana esimerkkinä että mitä kaikkea sitä voi käydä, ja se liikennevakuutus (mulla ainakin se maksaa n.130e/vuosi) on aika iso pelastus.

Kiitti kommenteista ja vakuutuslinjausta tuoreuttavasta terotuksesta..
Eipä tulis itelle mieleenkään ajella kilpi-vehkeellä ilman "täyttä"-liikennevakuutusta, eikä kilvettömällä ilman maastoliikennevakuutusta tms. joka toimii samalla tavalla vai onko niissä mitään eroa?

Silti.. Tällä kaudella kaksi kaatoa kielivät siitä että yritystä on ollut. Ensimmäinen kaato kilpipelillä ja lunariin. Ukko jäi onneksi kuntoon. Kaato tapahtui ihan omasta virheestä.

Lunariin tässä tarkoittaa että vakuutusyhtiö lunasti ajokalustosi sen hetkisestä arvosta kaskosta? Kaato tapahtui ilmeisesti "ajoharjoittelussa _                   _-ryhmässä" täytä tilaan "nopea | keski" etkä ollut harjoittelemassa suljetulla tai liikenteeltä eristetyllä alueella kilpailuun?

Mun ihan yleinen oikeustaju sanoo muuten, että kaskon ei pidäkään korvata kilpailutoiminnan rata-mällejä, koska ne on itse aiheutettu osallistumalla vaaralliseksi luokiteltavaan urheilutoimintaan, jos ne korvattas jonkin syyn-ennakkotapauksen nojalla niin toki käyttäisin sitä mahdollisuutta hyväkseni, kun sen ihan mielellään tuolla liikenteessä pitää kuitenkin voimassa.

/z

Lunariin tässä tarkoittaa että vakuutusyhtiö lunasti ajokalustosi sen hetkisestä arvosta kaskosta? Kaato tapahtui ilmeisesti "ajoharjoittelussa _                   _-ryhmässä" täytä tilaan "nopea | keski" etkä ollut harjoittelemassa suljetulla tai liikenteeltä eristetyllä alueella kilpailuun?

Joo vakuutusyhtiö lunasti korotetulla omavastuulla rata-alueella sattuneen vahingon. Sillä ei olisi ollut mitään merkitystä, että sattuuko vahinko hitaassa, keski vai nopeassa ryhmässä, onko paikalla eak kouluttaja tai joulupukki. Erilliset EAK koulutuspäivät ovat asia erikseen ja niihin en ota mitään kantaa. En ole osallistunut, vetänyt tai valvonut moisia. Oman tietoni varmistin omasta yhtiöstäni jo talvella. Mikäli asia koskettaa juuri sinua, niin suosittelen että asioit oman yhtiösi kanssa. Internetin keskustelupalstoihin ei kannata luottaa ja niillä ei ole mitään painoarvoa jos moposi telot ja alat jälkikäteen selvittelemään asiaa. Kisaa tai aika-ajoa ei vakuutukseni olisi kattanut. Tämän vuoksi mulla oli kawaan lasikuitukatteet jokkista varten, mutta mopo ei selvinnyt sinne asti.. ..ikävä kyllä.. Se oli nimittäin kiva laite..

-Lauri

Tosi hienoa pätkää Laurilta taas, kiitoksia kun laitat jakoon. Nyt kun rata alkaa olemaan pikkaisen tuttu itsellekin, pystyy kyllä tunteen fiiliksen. Siisti lähtö ja eikä kovin ahtaita ohituksiakaan, hienoa hommaa kaikenkaikkiaan.

Riskitasoon ohuesti liittyen: Mittaakohan kukaan sykettä kisan aikana? Itsellä on ollut sykemittari aina sillointällöin ajoharjoittelupäivillä, 160 näyttää olevan taulussa kun on kuiva keli ja latu vapaa. Ei ihme että loppukierroksilla väsyttää. Voisi kuvitella että kisatilanne ei sitä ainakaan laskisi.
Syke nousi pelkästään videota kattomalla.. erittäin autenttista olla "puikoissa" .. Antaa reilusti ajattelemisen aihetta. Vakuutukset on Turvasta. Jaksa ruveta mitään kyselemään, eiköhän ne kyselemättäkin lupaamansa pidä nelinkertainen omavastuu tai 15% vahingosta vai miten seoli, kun ei kilpaa tai aika-ajoo radalla aja.
/z

edit1: Pääosin menen aika "samalla" tavalla, mutta "kesymmin" .. aiemmin veto pois, myöhemmin veto päälle..mutkien välit veto väännöllä, linjat on olleet useimmiten hevosen kengän molemmin puolin ns. Jukan kuvaamilla ohituslinjoilla, samoin kahvilan mutkassa keskeltä rataa eikä liikaa oikealta. Kahvilan mutkasta pitkää vasenta ei ihan ulkoreunasta, kun se hiekkakin siellä väijjyy .. joka paikassa metri tai toisin paikoin metri tolkulla tilaa ulostuloissa

edit2: Onko Jyccellä tai missään 1:25-1:30 ajettua Motopark kierrosta videolla, mihinkä noi linjat tosta muuttuu? Ainakin Mossan shikaanin ulostulot oli näyttäviä..

edit2: Onko Jyccellä tai missään 1:25-1:30 ajettua Motopark kierrosta videolla, mihinkä noi linjat tosta muuttuu? Ainakin Mossan shikaanin ulostulot oli näyttäviä..
Wehnän videota löytyy youtubesta. Kyllä se linja aika paljon muuttuu. On ajettava niin paljon tarkemmin ja pienillä linjan muutoksilla on sitten kovassa vauhdissa iso vaikutus. Wehnältä kun kysytään ni minäkin ajan vielä aivan miten sattuu ja siinä se parannuksen paikka onkin.

kts. joo siinähän niitä Suntuubi Vehniäinen /z

edit1: sori, olin nähnytkin osan näistä, ei muistanut vaan enää..
Ja vaikka tuntuisi että ajaisi "suurinpiirtein" samoilla linjoilla kun Wehnä, niin kannattaa laittaa jäitä hattuun ja tiedostaa että noi huiput ajaa varmaan 10 cm tarkkuudella noi kierroksensa. Renkaat menee muutaman sentin päästä kanttareista esim. shikaanissa. Sen pääsin Tatun perässä näkemään lähietäisyydeltä ja siinä on sitten ISO ero meidän ajamiseen. Ne kun menee vielä niin pirun paljon kovempaakin  
sad_orig.gif
.

Back