• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jokkisluokan budjetin kasailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pukki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JAM Racingin puolesta vielä julkiset pahoittelut kaikista ongelmista. Toisessa pyörässä kimahti ilmeisesti kansipahvi (katsomme nyt viikonloppuna), ja toisessa meni Motecin sytytyksenvahvistin (ettei menisi off topiciksi niin sytkävahvistin maksaa E 120 ja kansipahvi noin E 60). Onneksi Moteciin oli varaosia tallillamme Lahden suunnalla. Worst casea ajatellen varamoottorikin on kampuraa lukuunottamatta tallilla, joten eiköhän tuo toinenkin saada nopeasti nippuun.

Hienoa nähdä, että pystyit vääntämään kokeneempien kuskien kanssa.  Ensi vuonna sitten täysillä SBB:hen.

Edit: Ja tervetuloa tutuksi myös moottoriurheilun varjopuoliin. Taisi olla eka viikonloppu ikinä kun meiltä hajoaa kaksi pyörää samana viikonloppuna
tounge.gif

JAM Racingin puolesta vielä julkiset pahoittelut kaikista ongelmista. Toisessa pyörässä kimahti ilmeisesti kansipahvi (katsomme nyt viikonloppuna), ja toisessa meni Motecin sytytyksenvahvistin (ettei menisi off topiciksi niin sytkävahvistin maksaa E 120 ja kansipahvi noin E 60). Onneksi Moteciin oli varaosia tallillamme Lahden suunnalla. Worst casea ajatellen varamoottorikin on kampuraa lukuunottamatta tallilla, joten eiköhän tuo toinenkin saada nopeasti nippuun.

Hienoa nähdä, että pystyit vääntämään kokeneempien kuskien kanssa. Ensi vuonna sitten täysillä SBB:hen.
No problemos. Pitäähän siihen ihanuuteen päästä heti tutustumaan. Se on motorsporttia se
biggrin.gif
Ja loppuviimein kuitenkin starttiin päästiin, joten siltä osinhan viikonloppu meni ihan jees.

... omalla pyörällä körötellessä en ole varmaan kertaakaan kerennyt vilkaisemaan mitä se näyttää. Sitä kierroslukumittariakaan en ole edes vilkaissut muualla kuin startissa. Mietin kyllä tuossa yksi päivä, että uskaltaisiko sitä vilkaista esim. siinä paluusuoran jarrupaikassa, mutta radalla ei ole käynyt edes mielessä irroittaa katsetta siitä tulevasta shikaanista/mutkasta
biggrin.gif
<ot: miten kehittyä ..>
hmm... tais löytyä yksi selitys lisää miksei mun ajat parane kovin helposti, vai joutaako niitä mittareita kisakuskit lukea ollenkaan?
1:40 aikoja ajaessa luen mittareita ääreisnäöllä ja mulla on fiksaatioita niistä millä mihinkin uskaltaa/pitäs painaa.. sisäänmenot ja ulostulot ehtiin hyvin nähdä siinä samalla .. ja etusuoralla lukea laptimerin ennen kahvilalle kääntyvää oikeeta .. 
blush.gif
/z
</ot>

Monelle kehittyvälle kuskille jokkiksessa on tosiaan se etu, B:hen verrattuna, että saman viikonlopun aikana voi kisan lisäksi harjoitellakkin reilusti.

Ja myös meidän, jotka eivät aikojaan paranna edes satojen ratapäivien jälkeen, on helppo osallistua jokkikseen normaalin radalla ajelun ohessa.
Minkälaisella riskillä keskimäärin YCC-kisoissa vedätte? /z
Hä? Täysillä tietty.

... omalla pyörällä körötellessä en ole varmaan kertaakaan kerennyt vilkaisemaan mitä se näyttää. Sitä kierroslukumittariakaan en ole edes vilkaissut muualla kuin startissa. Mietin kyllä tuossa yksi päivä, että uskaltaisiko sitä vilkaista esim. siinä paluusuoran jarrupaikassa, mutta radalla ei ole käynyt edes mielessä irroittaa katsetta siitä tulevasta shikaanista/mutkasta
biggrin.gif
hmm... tais löytyä yksi selitys lisää miksei mun ajat parane kovin helposti, vai joutaako niitä mittareita kisakuskit lukea ollenkaan?
1:40 aikoja ajaessa luen mittareita ääreisnäöllä ja mulla on fiksaatioita niistä millä mihinkin uskaltaa/pitäs painaa.. sisäänmenot ja ulostulot ehtiin hyvin nähdä siinä samalla .. ja etusuoralla lukea laptimerin ennen kahvilalle kääntyvää oikeeta .. 
blush.gif
/z
</ot>
z, sun on hommattava semmonen lentäjämallin visiiri. Heijastuis kaikki suoraan näkökenttään niin kerkeisit keskittyä olennaiseen eikä tarvis vilkuilla
062802moto_prv.gif

Vaihdenäyttö on ehdoton. Pääsuoralla voi varmistaa, että kutonen on varmasti pesässä. Lap Timeria kerkee tarvittaessa kahtoa, jossain sopivassa kohdassa.

Tähän mennessä en ole tarvinnut muita mittareita mihinkään. En sen enempää nopeus kuin kierroslukumittariakaan.
Kaasun, kun pitää pohjassa mahdollisimman pitkään ja aina, kun mahdollista, niin ei tee paljon mieli mittareita vilkuilla. Edes kuussatasella. Tonnisella luulen ettei sen vertaa.

Summasummarun, hanaa
biggrin.gif

Kiitos kaikille kilpakumppaneille hyvästä seurasta niin radalla kuin varikollakin. Ensi kaudella nähdään!

Toivottavasti vapaaehtoisia järkkäreitä löytyy jatkossakin. Teette tärkeää duunia ja mahdollistatte osaltanne tän homman. Itse en järkkärinä ole kertaakaan vielä toiminut, mutta ensi kaudella korjaan asian.

blush.gif
/z
</ot>
En mä tiedä onko sillä nyt sitten merkitystä, mutta itse en ainakaan kerkeä/pysty/kykene sitä missään vaiheessa vilkuilemaan. Kierrokset ja vaihdot vedän suht. perstuntumalla ja mutkiin ajan niin kovaa kun vaan uskallan. Välillä vähän liiankin kovaa kun niistä mutkista pitäis päästä vielä uloskin...

Äkkiseltään voisi sen kuvitella toimivan jonkinlaisena psykologisena jarruna, jos sitä vauhtia kovin alkaa mittarista tuijottelemaan.

Vaihdenäyttö on ehdoton. Pääsuoralla voi varmistaa, että kutonen on varmasti pesässä. Lap Timeria kerkee tarvittaessa kahtoa, jossain sopivassa kohdassa.
Mä suunnittelin, että hommaan ens kaudeks HUD:n visiiriin
biggrin.gif
Mä olin nimittäin kisassa välillä sen verta hukassa, että mikä vaihde mulla on päällä ja sittenhän sieltä tultiinkin ennen ulosajoa ilmeisesti kakkosella kun olisi pitänyt olla kolmonen pesässä ja pienemmälle vaihdossa jäi vapaalle. En mä edes huomannu toimiko se vaihdenäyttö tossa toisessa pyörässä (omassa se toimii), mutta sitäkään en ole oppinut katsomaan. Pitäisi varmaan opetella.

Monelle kehittyvälle kuskille jokkiksessa on tosiaan se etu, B:hen verrattuna, että saman viikonlopun aikana voi kisan lisäksi harjoitellakkin reilusti.

Ja myös meidän, jotka eivät aikojaan paranna edes satojen ratapäivien jälkeen, on helppo osallistua jokkikseen normaalin radalla ajelun ohessa.
Hä? Täysillä tietty.
En kysynyt kuinka kovaa vaan minkälaista laskelmoitua riskiä olette mielestänne valmiit ottamaan kisatessanne?

Omasta mielestäni ajan rataa toistaiseksi lähes "varman päälle", ei ikinä voi sanoa etteikö jotain satu mutta ei viitti vakuutusyhtiöönkään mopoa ehdoin tahdoin myydä. Sama koskis kisaamista jos ei halua laittaa kokonaan rata-peliä.

Kuinka moni ajaa riskejä kaihtamatta riippumatta siitä miten paljon tulee kalustotappioita (liittyy jotenkin jokkis-budjetointiin), ansion menetystä tai vaarantaa terveytensä ja kuinka moni on mukana lähtökohtaisesti lähes nolla-riskitasolla? Äsmin on hyvä esimerkki mitä voi tapahtua kun vammautumisen riski realisoituu.

Johtuen edellisestä ja siitä kaiteesta siinä ulostulon tangentilla mulla on shikaanin ulostulossa aina ns. ohituslinja (ja melkeinpä aina siinä joku ohitettava). Ei ole tuppi nurin kuin takasuoralla ennen bussipysäkkiä 3:vaihteella hetken matkaa ja vakiona on niin aavikkovälitykset ettei ehdi 5-6-vaihteille ollenkaan edes takasuoralla.

... ehkä mulla on pikkasen kehitettävää kuulo, näkö, persdynossa ettei pelkällä mittarilennolla menis, kun lisäksi monessa kohtaa vois mun nyky vauhdissa ääreisnäöllä tarkkailla hieman taaksensa onko ketään tulossa matkan päässä jos muistais.  
wink.gif

/z

ps. Mulla on sellainen käsitys lajista kuin lajista, että "täysillä"-vetäminen ei "ikinä" ole ollut se läheskään nopein tapa edetä, mutta voi olla että olen tässä lajissa siinä väärässä.

Moro

Voin osaltani vastata tuohon riskinottotasoon, että kyllä se on pyöreä 0. En riskeeraa tietoisesti mitään näissä jokkiskekkereissä, vaan teen sen, minkä varmasti osaan. Kisaviikonloppuna huomasin, että vauhti on niin "varman päälle", etten saanut pyörää kumolleen, vaikka toinen ohjaustanko katkesi kesken kaareajon.

Kenties tuossa on iso syy vaatimattomaan vauhtiin radalla...vaan hiljaa hyvä tulee, vielä vanhakin kehittyy kisa kisalta.

t. Hanski #64

No, tuohon on vaikea vastata mitään. Otetaan vaikka ääriesimerkit. Minulla takana yli 20 kilpailulähtöä ja 463 ratapäivää kaatumatta. Onnea, ylivarovaisuutta, diili pirun kanssa vai jotain muuta, jäävi arvioimaan. Sitten toinen esimerkki Vararikkoracingistä joka melkein aina silmällään tai muutoin pitämässä tilanteista huolen. Nyt taisi pariin kertaan yhden päivän aikana Motoparkissa rönytä. Loput sitten siltä väliltä.

Kuvaavaa lienee, että ensimmäisen vuoden aikana ei tullut kisoissa yhtään kaatoa ja eilen ei tullut kummassakaan lähdössä kaatoja, pyöriä kuitenkin +50 ja yritystä riitti.

Videokoosteet tulevat Mp-foorumin kautta ladattaviksi, luultavimmin la-su kuluvaa viikkoa ken sitä kysyikään.

Moro

Voin osaltani vastata tuohon riskinottotasoon, että kyllä se on pyöreä 0. En riskeeraa tietoisesti mitään näissä jokkiskekkereissä, vaan teen sen, minkä varmasti osaan. Kisaviikonloppuna huomasin, että vauhti on niin "varman päälle", etten saanut pyörää kumolleen, vaikka toinen ohjaustanko katkesi kesken kaareajon.

Kenties tuossa on iso syy vaatimattomaan vauhtiin radalla...vaan hiljaa hyvä tulee, vielä vanhakin kehittyy kisa kisalta.

t. Hanski #64
Samoilla linjoilla Hanskin kanssa.

Laskin aikanaan riskin siten, että pystyssä pysyen asfaltilla ajaen lopputulos (=sijoitus ruutulipulla) on paras mahdollinen itselleni. 2006 Motoparkissa kokeilin käydä hiekalla hiukan ennen hevosenkenkää, ja en voi suositella. Tume kuittaisi heti ohi
sad_orig.gif

Paaton toki ajaa ehken hiukan isommalla riskillä päästen useimmiten maaliin. Joskus tosin vasta raatoautolla...

Riskinottoon omalta osaltani on vaikuttanut myös se, että kisan jälkeisenä maanantaina kilpurillani on pitänyt ajaa töihin.

Tällä tasolla olennaista ei ole sijoitus, vaan mahdollisimman hauska kisa. Hauskalla tarkoitan tiukkaa keskinäistä vääntöä samantasoisten kanssa. Kiitokset viimeisimmästä numeroille 40, 66 ja 420.

.. .Voin osaltani vastata tuohon riskinottotasoon, että kyllä se on pyöreä 0. En riskeeraa tietoisesti mitään näissä jokkiskekkereissä, vaan teen sen, minkä varmasti osaan. Kisaviikonloppuna huomasin, että vauhti on niin "varman päälle", etten saanut pyörää kumolleen, vaikka toinen ohjaustanko katkesi kesken kaareajon.
kiitti.. Hanski, Hese ja Jukka.

Hanski ei se riski nyt ihan nolla voi koskaan olla, jos IF:n mainoksia on uskominen? Olisko sun riskikynnys siinä, että kumoon ei passaa mennä vaikka ulos meniskin niin rullataan suoraan ja väistetään sen verran ettei osuta mihinkään, muutoin pyörä saa ja pitää elää ja irtoilla radan puolella niin paljon kuin sietää kunhan sen saa just vielä pysymään "näpissä"?

Toinen on kustannus puoli. "Budjetoitteko" mitä tapahtuu, jos esim. kalusto on jonku päivän jälkeen "nipussa" tai raaja paketissa? Sitten on se mitä mukavuuteen (sitä kautta nopeuteen) haluaa ruveta panostamaan. Referenssi kuskini Hanski olikin jo "motorhomella" liikkeellä. Joku trans-sportsteri pitää munkin laittaa, saisin myös silloin cabbyn hinattua maisemiin. Nyt lähden useimmiten mieluummin pyörällä kuin rupeen vuokra-peräkärryä hakemaan, jota olen muutaman kerran käyttänyt. Motoparkissa kävi nyt niin, ettei viittinyt enää lauantain jälkeen sunnuntaita taivasalla pyörän kanssa istua.

Olen katellut että osalle minusta noin 3-4sec. nopeemmille (eli haarukkaan Hanski&Hese) alkaa jo sattua ja tapahtua, ei tosin kaikille. mietin onko se sen väärti ja välttämätöntä. vaihtoehdot on kurvailla vapailla päivillä kelloa vastaan ja silloin tällöin käydä katastamassa YCC:n häppeningejä tai ruveta kasailemaan romppeita joilla selviää 3päivää radan varressa ja ruveta kisaamaan. Väistämättä se tarkoittaa myös riskin kasvattamista, ei mitään legendaarista vetämistä tai "pakko"-kaatua mutta sekin on otettava laskelmiin mukaan. Melkein oltava joku mukana joka pystyy tuomaan kuljetuskaluston pois jos itse ei ole ajokunnossa.

Ekalla mallilla ensi kesänä lähtee ajasta pois 1-3sec. ja mediaani pysyessä +3-5sec. omasta ennätyksestä, tokalla tavalla putoo 1-6sec. ja mediaani voi olla jopa +0-3sec. omista pohjista ja vaarana on mahdollinen kaluston romuttaminen, loukkaantumisriskin kasvaminen.

Vaikka Hanski sanoi, että wanhakin oppii niin 15-20v nuorempana ei tarviis paljo miettiä. "Riski" edellisillä faktoreilla mun kisaamiselle ensi kesänä on nyt vain 20% se on niin paljosta muusta kiinni ja rahasta kuten aina (vaikka mitä sanotaan niin 5 tonnia palais extraa väkisellä kisoihin). Eikä tuo oma "kehityskyky-potentiaali" näytä vastaavan edes vaatimattomia tavoitteita. Mut jos vedetään niin sitten vedetään ihan "tosissaan" mutta "huumorilla" vaikka välillä ihan "täysiä" > "zero|RACE".

/z

ps. edellä (rivienvälin) tyylilaji on (itse)ironia eikä uhoominen

Hanski ei se riski nyt ihan nolla voi koskaan olla, jos IF:n mainoksia on uskominen? Olisko sun riskikynnys siinä, että kumoon ei passaa mennä vaikka ulos meniskin niin rullataan suoraan ja väistetään sen verran ettei osuta mihinkään, muutoin pyörä saa ja pitää elää ja irtoilla radan puolella niin paljon kuin sietää kunhan sen saa just vielä pysymään "näpissä"?

Toinen on kustannus puoli. "Budjetoitteko" mitä tapahtuu, jos esim. kalusto on jonku päivän jälkeen "nipussa" tai raaja paketissa? Sitten on se mitä mukavuuteen (sitä kautta nopeuteen) haluaa ruveta panostamaan. Referenssi kuskini Hanski olikin jo "motorhomella" liikkeellä. Joku trans-sportsteri pitää munkin laittaa, saisin myös silloin cabbyn hinattua maisemiin. Nyt lähden useimmiten mieluummin pyörällä kuin rupeen vuokra-peräkärryä hakemaan, jota olen muutaman kerran käyttänyt. Motoparkissa kävi nyt niin, ettei viittinyt enää lauantain jälkeen sunnuntaita taivasalla pyörän kanssa istua.
Todennäköisyydet vaihtelevat välillä 0-1. Jos yrittää pysyä kotona, ei omista pyörää ja ovet ovat turvalukossa, riski radalla kaatumiseen on hyvin lähellä nollaa. Jos rata on öljytty, sataa lunta, kuski ajaa täysillä ja on humalassa, riski on lähellä yhtä. Loput sitten siltä väliltä.

Se aiheesta todennäköisyysmatematiikka.

Jos lähtee samanlaisella taktiikalla kuin minä ja opettelee ensin ratoja muutaman vuoden kilpipyörällä ajellen hitaassa ja keskiryhmässä. Kun pyörän käyttäytyminen ja ratojen muodot ja pinnat ovat ns. selkäytimessä, voi vauhtia alkaa kasvattamaan. Oppimiskäyrä on alkuun kohtuullisen nopea (1:54 -> 1:37). Sen jälkeen voi ottaa tavoitteeksi vaikkapa uudelle sekuntiluvulle pääsemisen joka vuosi seuraavan neljän, viiden vuoden ajan ja myöhemmin vaikkapa 0,5 sek per vuosi, oletuksella, että rata, pyörä ja renkaat pysyvät muuttumattomina. Radan pinnoitteen (esim. Kemora) uusiminen vaikuttaa paljon tämän tason kuskeille.

Itse olen ajellut vuosittain n. 50-70 ratapäivää, ensi vuonna tavoite olisi jossain 20-30 välillä kun ei enää aihe niin iske ja viehätys on katoamaan päin. Tuollaisella määrällä radat tulevat aika hyvin tutuiksi muutamassa vuodessa täällä kotimaassa.

Taitavan ja kokeneen kuskin ero on siinä, ettei kokenut tee sellaista virhettä josta taitava selviää... joskus. Otetaan esimerkiksi mutka jossa Jasmin veti ulos. Ymmärtääkseni hän oli yrittänyt taittaa takaisin radalle, tuloksena mitä nyt sitten sattui. Itse olen ajanut samassa kohdassa ulos ehkä n. 5 kertaa, pystyssä pysytty kun jatkettu vain suoraan. Samoin teki Kuopion kaveri kun Penna taas perinteisesti kävi koskettelemassa kesken kisaa.

Radan ja itsensä tunteminen ovat vain yksi osatekijä. Pitää oppia tuntemaan myös toiset. Radalla on muutamia kavereita, joihin kannattaa pitää hajurako. Kun kaverilla on enemmän yritystä kuin osaamista, ei välttämättä kannata mennä liian lähelle, vie mukanaan. Joillakin taas alkaa ikä tehdä tepposiaan tai vanhat vammat muista lajeista ja välillä tulee sitten yllättäviä tilanteita, joista sitten selvitäänkin enää vain tuurilla (ks. Alastaron tämän vuoden lauantain A-lähdön startti).

Itse budjetoin kaksi vuotta sitten itselleni muutaman kaadon, siksi hommasin toiset katteet. Katteet koskemattomina vieläkin varastossa, ei ole tullut tarvetta. No, sadeasukin kulkee matkassa kisaviikonloppuina vaikka sitäkään ei ole tarvinnut näiden neljän vuoden aikana päälle pukea, samoin saderenkaat.

Tulos tai ulos -asenteella saavuttaa nopeimmin tuloksia (hyvänä esimerkkinä herra Mossa). Se vaatii lompakkoa ja pelottomuutta. Riski vammautua on tuossa taktiikassa huomattavasti suurempi kuin tässä Hesen ja minun taktiikassa. Partasen laskelmien mukaan keskimääräinen lippa maksaa 400 euroa. Aika paljon olen nähnyt noita 5.000 euronkin lippoja. Itse ajelen minimibudjetilla ja omalta osaltani tällä haavaa 5.000 euron lippa tarkoittaa kauden päättymistä, 400 euron lippoja kestää perse muutaman.

No, nyt on takana neljäs kausi kilvan ajoa. Motoparkin osalta tavoitteet pysyneet (2005 1:37, 2006 1:36, 2005 1:35 ja nyt 1:34). Jos ensi vuonna ajetaan ja ajetaan kuivalla, niin 1:33 samalla pyörällä samoilla säädöillä. Jos taas alustaan ym. jäisi rahaa, niin sitten tavoite tiputetaan 1:32:een.

Jos hauska vääntäminen kiinnostaa tasapäisten kisakumppanien kanssa ja mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman usein, valitse Hesen ja minun taktiikka.

Tuossa alla esimerkkinä aika-ajon tulokset B-lähdön osalta. Jokaiselle löytyy kilpakumppani. Noihin aikoihin ovat päässeet 60 vuotta lähestyvä mies, keski-ikäinen nainen ja rypäs ensikertalaisia, joten käytännössä kaikki joilla kortti on, on mahdollisuus tuohon.

Hannu Ylä-Outinen HelRC Honda CBR 1000RR Jokamiesluokka YCC 2 1:37,972
Antti Räisänen HelRC Ducati SS 1000 SuperTwin 1:38,336
Olli Raunio TMK Ducati 999 Jokamiesluokka YCC 2 1:38,657
Ville Hintikka HelRC Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:38,723
Sami Virtanen HelRC Kawasaki 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:39,200
Harri Sorvari OMK Triumph 955i Jokamiesluokka YCC 2 1:39,306
Janne Louhelainen MP-Tuki Yamaha 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:39,696
Mikko Mäntymäki MP-Tuki Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:39,714
Tuomo Nuorento MP-Tuki Yamaha R1 Jokamiesluokka YCC 2 1:39,717
Arto Parkkonen TorMK Suzuki 998 Jokamiesluokka YCC 2 1:39,959
Anna Pitkänen HelRC Kawasaki ZX-6RR Jokamiesluokka YCC 1 1:39,986
Markku Rantanen HelRC Ducati 749 Jokamiesluokka YCC 1 1:40,331
Miikka Kettunen HelRC Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:40,597
Mika Laiho MP-Tuki Suzuki 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:40,751
Miisa Suhonen RiMPKK Yamaha R6 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:42,016
Jussi Lehtineva MP-Tuki Kawasaki 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:42,449
Timo Mäkinen ApriliaCF Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:42,501
Petri Suuronen TMK Honda RS250 Jokamiesluokka YCC 1 1:43,381
Kari Jalava MP-Tuki Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:44,515
Minna Lehtinen MP-Tuki Yamaha R6 Jokamiesluokka YCC 1 1:45,025
Erkki Asikainen VaMP Ducati 1000SS SuperTwin 1:47,507

Jukka

Olen katellut että osalle minusta noin 3-4sec. nopeemmille (eli haarukkaan Hanski&Hese) alkaa jo sattua ja tapahtua, ei tosin kaikille. mietin onko se sen väärti ja välttämätöntä. vaihtoehdot on kurvailla vapailla päivillä kelloa vastaan ja silloin tällöin käydä katastamassa YCC:n häppeningejä tai ruveta kasailemaan romppeita joilla selviää 3päivää radan varressa ja ruveta kisaamaan. Väistämättä se tarkoittaa myös riskin kasvattamista, ei mitään legendaarista vetämistä tai "pakko"-kaatua mutta sekin on otettava laskelmiin mukaan. Melkein oltava joku mukana joka pystyy tuomaan kuljetuskaluston pois jos itse ei ole ajokunnossa.
No jos nyt noin huonosti sattuu käymään, niin aina löytyy joku joka pakkaa tavarat pakuun, joku joka hakee teltan leirintäalueelta, ja todennäkösesti vielä joku joka ajaa pakun kotikonnuille.
Tossa yks esimerkki:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....6;st=80

Olen katellut että osalle minusta noin 3-4sec. nopeemmille (eli haarukkaan Hanski&Hese) alkaa jo sattua ja tapahtua, ei tosin kaikille. mietin onko se sen väärti ja välttämätöntä

Olin mukana tuolla Motoparkin jokkiksessa, ja kommentoin tähän lähinnä siitä syystä että satuin sijoittumaan kisassa tuonne mainitsemasi Hanskin ja Hesen väliin
smile_org.gif

Ennen kisaa oma ennätykseni oli 1.39. En päässyt tuon ajan alle sitten millään koko kesänä. Mitä enemmän yritin ja riskejä otin, sitä huonompia aikoja sain.

Kisaviikonloppuna sitten perse penkkiin ja miettimään mikä erityisesti tuottaa vaikeuksia, miksei ajo suju. Yrityksen lisääminen vain lisäsi virheitä ja läheltäpiti tilanteita alkoi tulla solkenaan. Onnistuinpa jopa ajamaan omien varpaidenikin ylikin yhden haisaiderin poikasen jälkiselvittelyssä.

Alustaa säädettiin sitten Partasen ohjeiden mukaan selkeästi pehmeämmäksi, ja luottamus pyörään alkoi palautua. Aika-ajoihin lähdin ajamaan täysin riskittä mutta keskittyneesti -sijoituksethan ajettaisiin vasta itse kisassa. Ennakkoarvion mukaan A-lähdön paikka olisi vaatinut oman ennätykseni parantamista lähes kolmella sekunnilla, joten senkään puolesta oli täysin turha lähteä puristamaan hullun lailla. B-lähdön kolmas rivi siis tavoitteena ja radalle..

Kylmän kelin vuoksi piti sitten ajaa vielä ensimmäinen veto todella rauhallisesti ja antaa alustan ja kuskin hieman vertyä.  Parin nopean jälkeen varikolle kysymään aikaa: 1.38 matala kelpaisi minulle hyvin. Hämmästys oli melkoinen kuultuani että olin kahteen otteeseen ajanut matalan 1.36 ajan. Siinä meni kuskilla aikalailla pasmat sekaisin.

Hieman pitkä tarina, mutta tällä hetkellä, tuon kisan jälkeen, käsitykseni on vankasti se että riskit eivät liity suoraan kierrosaikaan ja sen parantamiseen. Koheltamalla ja yliyrittämällä sattuu ja tapahuu -tietysti myös kehittyy
smile_org.gif
, mutta hyvällä alustalla, ennakkoon funtsimalla sen mitä siellä radalla aikoo tehdä ja rennolla ajamisella saattaapi käydä kuten minulla : Ajat parani ja riskit pieneni.

ps. ja näytti kyllä vahvasti siltä että vieläkin pienemmällä riskillä mentiin kovempaa siellä edessäni.

Jos lähtee samanlaisella taktiikalla kuin minä ja opettelee ensin ratoja muutaman vuoden kilpipyörällä ajellen hitaassa ja keskiryhmässä. Kun pyörän käyttäytyminen ja ratojen muodot ja pinnat ovat ns. selkäytimessä, voi vauhtia alkaa kasvattamaan. Oppimiskäyrä on alkuun kohtuullisen nopea (1:54 -> 1:37).

...
Pitää oppia tuntemaan myös toiset. Radalla on muutamia kavereita, joihin kannattaa pitää hajurako. Kun kaverilla on enemmän yritystä kuin osaamista, ei välttämättä kannata mennä liian lähelle, vie mukanaan.

...
Tulos tai ulos -asenteella saavuttaa nopeimmin tuloksia (hyvänä esimerkkinä herra Mossa). Se vaatii lompakkoa ja pelottomuutta.

...
No, nyt on takana neljäs kausi kilvan ajoa. Motoparkin osalta tavoitteet pysyneet (2005 1:37, 2006 1:36, 2005 1:35 ja nyt 1:34). Jos ensi vuonna ajetaan ja ajetaan kuivalla, niin 1:33 samalla pyörällä samoilla säädöillä.

...
Jos hauska vääntäminen kiinnostaa tasapäisten kisakumppanien kanssa ja mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman usein, valitse Hesen ja minun taktiikka.

...
Noihin aikoihin ovat päässeet 60 vuotta lähestyvä mies, keski-ikäinen nainen
Ennen kisaa oma ennätykseni oli 1.39. En päässyt tuon ajan alle sitten millään koko kesänä. Mitä enemmän yritin ja riskejä otin, sitä huonompia aikoja sain.

Kisaviikonloppuna sitten perse penkkiin ja miettimään mikä erityisesti tuottaa vaikeuksia, miksei ajo suju. Yrityksen lisääminen vain lisäsi virheitä ja läheltäpiti tilanteita alkoi tulla solkenaan. Onnistuinpa jopa ajamaan omien varpaidenikin ylikin yhden haisaiderin poikasen jälkiselvittelyssä.

Alustaa säädettiin sitten Partasen ohjeiden mukaan selkeästi pehmeämmäksi, ja luottamus pyörään alkoi palautua. Aika-ajoihin lähdin ajamaan täysin riskittä mutta keskittyneesti -sijoituksethan ajettaisiin vasta itse kisassa. Ennakkoarvion mukaan A-lähdön paikka olisi vaatinut oman ennätykseni parantamista lähes kolmella sekunnilla, joten senkään puolesta oli täysin turha lähteä puristamaan hullun lailla. B-lähdön kolmas rivi siis tavoitteena ja radalle..

Kylmän kelin vuoksi piti sitten ajaa vielä ensimmäinen veto todella rauhallisesti ja antaa alustan ja kuskin hieman vertyä.  Parin nopean jälkeen varikolle kysymään aikaa: 1.38 matala kelpaisi minulle hyvin. Hämmästys oli melkoinen kuultuani että olin kahteen otteeseen ajanut matalan 1.36 ajan. Siinä meni kuskilla aikalailla pasmat sekaisin.

tänks J ja Logger,
.. saan tästä todella hyvää perspektiiviä touhuuni ..

Ihan rehellinen kun *kröhöm* olen niin tolla Jukan kuvaamalla kehityskäyrällä jo viime talvena asetettu tavoite oli päästä 1:37:* tälle kesälle ja pitää sitä "kisatulos-rajana". Idea oli toukokuussa pistää tohon ja mennä "heti" kisaamaan. Rajapyyki oli vielä heinä-elokuun vaihteessa mediaanien valossa täysin "haamutulos", niin kisaaminen tälle syksylle jäi pois ohjelmasta. Nyt syksyllä mittarina oli mennä alle neljän kympin, mikä sekään ei toteutunut .. lompsaa tai pelottumuutta kun ei ole kumpaakaan nimeksikään...  
biggrin.gif
Sama pätee myös ensi kevääseen lievemmin ehdoin, alle 1:40~~~ joo, 1:37~ ilman muuta.

Jossittelua:::  mun psyyke kestäis vähänkään käsitellä asiaa (kilpailemista) yhtä rauhallisesti kuin loggerilla eikä pää ja motoriikka petä niin .. nyt mun puristamalla tehdyillä ajoilla 1:40.45 ja ennen lauantaita 1.41.44 "olis" jo hyvinkin pystynyt kisaamaan, vaikka mediaanit (kattooko niitä muuten kukaan muu?) on sekuntikaupalla surkeampia: puku+langat (reiät on ollu langotukselle jo viime talvesta), autolla paikalle tms. ettei olis tarvinnut palella .. (ihan vaan periaatteena ja teoriassa)

Säädin muuten ihan itekseen alustan pehmeemmäksi lauantaille kun tajusin viimein että jouset on kovat, nyt alusta sentäs liikkuu .. vaihtovirheitä olen tehnyt paitti nyt lauantaina ja hi-siderin-tynkä kesällä, jossa meni oikeasta kengästä pikku pala pohjaa .. ei muuta riskipitosta tai edes kovin "jännää" ole itelle vielä sattunut.

Hese kuulostaa ajavan kilpi-pelillä, kuinka moni noista 1:37-1:40 haarukkaan on "täyskaskolla" ilman kuitukatteita liikenteessä? Onko käytännössä mitään mahdollisuutta ajaa jokkista omavastuulla ja vakuutusyhtiö kantaa riskiä?

/z

ps. katellaa nyt talvi valuuko jotain löysää lahkeeseen vai saanko roudattua itteni varikolle täydessä kisa-valmiudessa paskomatta kertaakaan alleni ..

Onko käytännössä mitään mahdollisuutta ajaa jokkista omavastuulla ja vakuutusyhtiö kantaa riskiä?
On. Kerran oli tylsää kun olin vielä vakuutusyhtiössä töissä ja tiedustelin asiaa. Briteistä löytyi ja puljun nimi oli Lloyds. Tavalliselle kilpipyörälle (arvo n. 20.000 euroa) päivähinta oli n. 2.000-3.000 euroa ja omavastuu muistaakseni 20 % lipan hinnasta.

Kolmen päivän kisaviikonlopun vakuutusten hinta olisi siis 6.000-9.000 euroa.

Kovin moni ei ole tietääkseni tuota vakuutusta ottanut, mutta varmaa tietoa minulla ei siitä ole.

Jukka

Taitavan ja kokeneen kuskin ero on siinä, ettei kokenut tee sellaista virhettä josta taitava selviää... joskus. Otetaan esimerkiksi mutka jossa Jasmin veti ulos. Ymmärtääkseni hän oli yrittänyt taittaa takaisin radalle, tuloksena mitä nyt sitten sattui. Itse olen ajanut samassa kohdassa ulos ehkä n. 5 kertaa, pystyssä pysytty kun jatkettu vain suoraan. Samoin teki Kuopion kaveri kun Penna taas perinteisesti kävi koskettelemassa kesken kisaa.
Tosta oon nyt vähän eri mieltä. Siinä kohti mistä mä yritin kääntää takaisin radalle, mulla oli etunen jäänyt johonkin koloon kiinni. Siellähän oli ollut ihan selvä jälki vanteesta.
Eli siis syy mun kaatumiseen oli lähinnä radan "turva-alueessa", enkä usko että kukaan olisi siinä tilanteessa osannut väistää maassa olevia reikiä.

Käsittääkseni on suht yleistä varsinkin kisoissa käydä hiekalla ja jatkaa siitä ajoa. Toi olisi voinut käydä ihan kenelle vaan. Kyseisessä paikassa vasemmalla puolella on betoniaita, sitäkään päin ei olisi ollut kivaa lentää.

Mun kaatumisella ei ollut mun mielestä kyse mistään muusta kuin paskasta tuurista. Saa olla erimieltä mutta tämä nyt on mun mielipide.

Ps. Eikö joku kaatunut lauantain harjottelussakin samassa paikassa?

Tosta oon nyt vähän eri mieltä. Siinä kohti mistä mä yritin kääntää takaisin radalle, mulla oli etunen jäänyt johonkin koloon kiinni. Siellähän oli ollut ihan selvä jälki vanteesta.
Eli siis syy mun kaatumiseen oli lähinnä radan "turva-alueessa", enkä usko että kukaan olisi siinä tilanteessa osannut väistää maassa olevia reikiä.

Käsittääkseni on suht yleistä varsinkin kisoissa käydä hiekalla ja jatkaa siitä ajoa. Toi olisi voinut käydä ihan kenelle vaan. Kyseisessä paikassa vasemmalla puolella on betoniaita, sitäkään päin ei olisi ollut kivaa lentää.

Mun kaatumisella ei ollut mun mielestä kyse mistään muusta kuin paskasta tuurista. Saa olla erimieltä mutta tämä nyt on mun mielipide.

Ps. Eikö joku kaatunut lauantain harjottelussakin samassa paikassa?
Paikka on minulle erittäin tuttu ja juuri siitä kohti olen ajanut useamman kerran ulos, tänäkin kesänä. Sunnuntain kisassa samasta kohti ajoi vihreällä Kawalla kaveri ulos kun tuli kontaktia Pennan kanssa (taltioitui etukameraani). Siitä siis voi ajaa täysin hyvin suoraksi sinne kiihdytyskaistoille siitä kohti missä pyöräsi eturenkaan jättämä jälki oli (kävin katsomassa sen Janin kanssa). Siitä siis on n. 15-20 metriä matkaa aidan alkuun. Siinä kohti jos ajaa ulos, pitää ajaa betoniaitojen väliin kiihdytyssuoralle. Näin teki Kuopion kaveri kun Penna avitti siinä kohti ulos radalta. Toivottavasti Reijo ei tästä suutu ja aja taas ensi suvena päin tai pöllytä nurmikolla
smile_org.gif

Taitava kuski voi kääntää pyörän ruoholta tai hiekalta takaisin radalle ja jatkaa ajoa. Sellaista näkee mm. MotoGP-kisoissa. Joskus eivät onnistu ja sellaistakin näkeee noissa kisoissa. Itse en edes yritä, lipan riski kasvaa liian suureksi.

Tuon oman lippasi lisäksi olen rapiat tuhat lippaa nähnyt näiden ratavuosien aikana ja yritän aina analysoida mistä mikin on johtunut.

Eli vaikka se joltakin ehkä joskus onnistuu, niin en suosittele todellakaan kokeilemaan pääseekö radalle takaisin jos ajaa ulos. Jos Motopark olisi samassa kunnossa kuin GP-radat, niin on mahdollista, että olisit onnistunut. Motopark on kuitenkin tällä haavaa samassa kunnossa kuin sen wc:t ja niidenkään yhteydessä ei puhuta tasosta hotelli Kämp.

Tämä ei ollut laitettu vittuiluna. Parin vuoden sisällä menet heittämällä ohi allekirjoittaneesta. Taidot ja rohkeus eri luokkaa ja kun kokemustakin tulee, niin pääset tuosta Samistakin ohi, ei se vaikea pala ollut vaikka R6R:llä ajamme ja läskiä mulla 30 kiloa sua enemmän, katso vaikka tunnin päästä videolta kuinka noita isompia ohitellaan
smile_org.gif

Jukka

Hese kuulostaa ajavan kilpi-pelillä, kuinka moni noista 1:37-1:40 haarukkaan on "täyskaskolla" ilman kuitukatteita liikenteessä? Onko käytännössä mitään mahdollisuutta ajaa jokkista omavastuulla ja vakuutusyhtiö kantaa riskiä?
Ihan kilpipelillä orkkiskatteilla ajelen. Joskus hiukan kovempia aikoja Paaton käy ajelemassa, lisäksi on mukana satunnaisia yrittäjiä. Viime viikonloppuna oli useita kisaajia orkkiskatteilla mukana.

Jokkiksessa on mukana myös kärkikahinoissa kilvellisiä pyöriä, joihin on vaihdettu kuitukatteet.

Kaskovakuutuksen varaan ei kilpailutilanteessa voi laske. Omaan piikkiin menee, jos on mennäkseen.

Back