Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pysyy ja pysyy...voipi olla, että pysyykin, mutta mulla oli tilanne se, että kun taannoin 54 tonnin kohdalla perälaakeri vaihdettiin merkkiliikkeessä (ennakkotoimenpiteenä samalla kun pyörä sattui olemaan muutenkin levällään), niin nuo molemman puolen laakerin kiinnipitoakselit / pultit oli vedetty kiinni jollain loctitella tms töhnällä, JOTA NIMENOMAAN EI KEHOTETA KÄYTTÄMÄÄN. Niinpä mulla oli tilanne se, että kun yritin sitä ulompaa 30 mm lukitusmutteria kiristää, niin samalla se sisempi kuusiokolopäinen säätöpultti yritti kiertyä myös ja sehän tietysti yritti tiukentaa tätä puheena olevaa laakerointia myös.Puheiden mukaan *pysyy ihan hyvin paikallaan*, vaati tosin pari yritystä tällä kertaa...
Itse en oo insinööri, tämmöinen itseoppinut väkästelijä vain...Aika kummaa,,,, ainakin ennenvanhaan kaikki liukulaakerit pyrittiin korvaamaan neula- tai rullalaakereilla. Oli kaikenlaista takahaarukan aftermarket neulalaakerisarjaa tms. Miksi tuonne pitäisi vaihtaa liukulaakerit, mikä vika alkuperäisissä rullalaakereissa on, mulla ei ainakaan ole ilmennyt mitään vikaa?
Toinen juttu, ainakin mun R1100S korjausmanuaalissa sanotaan että noi laakeritapit täytyy lukita loctite (tai vast) ruuvilukitteella. Näin suunnittelijan näkökulmasta pidän jopa erityisen tärkeänä että ne on liimattu. Avaaminen vain ja ainoastaan lämmittämällä tappi 120 asteiseksi, muuten kierteet saattaa tulla liiman mukana ulos.
Kiinnitys on identtinen noissa vanhemmissa Ärrissä... Jos Pozokin löysi liimat tehtaan jäljiltä olevasta skootterista, on oletus kyllä, että ne lukitteet sinne kai kuuluvat...Sitä vaan ihmettelen, että mihinkäs sitä lukkolientä siellä oikein tarvittaisiin?
Eikös se lukitus ruuvi juuri pitäisi tehdä tuo? Vai onkos tuo kiinnitys jotenkin erilainen näissä muissa malleissa?
Tästä vaan tuollaista päättelin... kyllähän nuo joudutaan irroittamaan jotta se perä saadaan irti... ei toki laakereita, mutta nuo akselit...Pysyy ja pysyy...voipi olla, että pysyykin, mutta mulla oli tilanne se, että kun taannoin 54 tonnin kohdalla perälaakeri vaihdettiin merkkiliikkeessä (ennakkotoimenpiteenä samalla kun pyörä sattui olemaan muutenkin levällään), niin nuo molemman puolen laakerin kiinnipitoakselit / pultit oli vedetty kiinni jollain loctitella tms töhnällä, JOTA NIMENOMAAN EI KEHOTETA KÄYTTÄMÄÄN.
Niin, yleinen mielipide jenkkien LT-foorumilla näyttää olevan se, että liimaa ei tehtaan jäljiltä pitäisi k.o. pulteissa olla. Noilla oletuksilla yhdistettynä BMW:n tehtaan ohjekirjan (ei "aftermarket" -opuksien) ohjeisiin hyökkäsin pulttien kimppuun ilman kuumailmapuhallintaKui. Minkästakia tuo olisi purettu pajalla Suomessa? Eihän perslaakerointi sitä vaadi?