Kylläpä on keskustelua näinki "pienestä asiasta". Hyvää tekstiä jokaiselta. Kiitos aikuisesta ja asiapitoisesta keskustelusta!
Jotkut tuossa maininnut, että satulat kun on irti... Ei, ne satulat ei ole enään irti. Tuo kuva minkä linkitin on toissatalvelta ja siinä ainoastaan havainnollistin minkälaiset jarruletkut mulla on. Anteeksi tämä sekaannus.
Tänään käytin pyörän katsastuksessa ja läpi meni, että paukahti. Ajoin katsastusasemalle etujarrua käyttämättä ja pyysin katsuria erityisesti kiinnittämään huomiota jarruihin. Asiaa käytiin läpi kolmen mopo-katsastajan voimin ja päätös oli, että jarrut toimivat moitteetta ja tämä on normaalia toimintaa. Kokeilivat vielä parista muusta pyörästä jotka olivat katsastuksessa samaan aikaan.
Tosiaankin nuo jarrut toimii ihan hyvin, mutta
tämänhetkinen tilanne on se, että
voimaa käyttäen sen kahvan saa pohjaan. Tuo voima on niin suhteellinen käsite ja riippuu ihmisestä. Olen aika helvetin kukkakeppi rungollisesti, mutta puristusvoimia voin jopa ehkä kehua hieman normaalia vahvemmaksi. Tulee toisesta harrastuksesta jossa puristusvoima on kokoajan käytössä aina kun harjottelen tai suoritan (=2-6 tuntia putkeen) (ei, nyt en puhu runkkauksesta).
Pari asiaa mitkä minua nyt enään tässä aiheessa häiritsee. Koko ketjussa taitaa olla ainoastaan kaksi kommenttia jotka tuohon kahvaan asti painumiseen liittyy. Ensimmäinen kommetti oli, että ei voi saada kahvaa pohjaan asti mitenkään ja toinen oli, että "Toisaalta eipä ole tullut vastaan vielä pyörää, jossa ei voimaa käyttämällä paikallaan jarrukahvaa pohjaan saa."
Nyt kaikki voimailemaan ja kokeilemaan miten tuo jarrukahva venyy, paukkuu ja vapisee kun otatte voimat käyttöön tarkoituksena painaa kahva pohjaan asti.
DISCLAIMER:
En maksa kenenään rikkoutuneita kahvoja tai jarrusysteemeitä joten omalla vastuulla!
Vähän tuosta katsastuksesta vielä näin offtopic. Ehkä onni onnettomuudessa tämän jarrujumpan takia, pääsin läpi katssastuksesta ei-e-hyväksytyllä ja lisäksi typistetyllä putkella. Ei muistaneet etes käynnistää pyörää hallissa. Kaikki vilkut myös eivät ole hyväksyttyjä.. heh heh..
Kiitos kaikille osallistujille. Sana on vapaa, mutta pysykää aiheessa. Tästä tuli hyvä ketju!