• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Järki hoi älä jätä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JAVASB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Täytyy sanoa että kyllä jokainen motoristi vaikuttaa omalla ajamisellaan yleiseen mielikuvaa. Esim. omat vanhempani pitivät ennen kaikkia motoristeja hulluina kaahareina ja olivat kauhuissaan kun ajoin kortin ja hankin pyörän. Sittemmin on käsityksen vähän muuttuneet
smile_org.gif

Suomeen pitäs saada vähän enemmän tätä italialaista asennetta et ei se oo niin justiinsa ja suvaitsevaisuutta. Täällä ku oon seurannu tätä liikennettä kohta 5kk ni se on sujuvaa ja ennemminkin sääntö ku poikkeus et kakspyöräset menee esim valoissa ekaks. Kukaan ei yritä kiilata ketään tai muutakaan. Kaikki ehtii.

Milanossakin saman verran ihmisiä melkein kun Suomessa ni on se jännä et täällä liikenne tuntuu sujuvan paljon paremmin ku kotona vaikka siellä sitä tilaa piisaa. Vaikee sanoo missä vika. Asenteissa todennäköisesti. Mutta niin kuin se jossain todettiin että vain Suomessa kateus voittaa kiiman ja se tuntuu niin paikkansa pitävältä kun kuulee näistä jotka soittelee poliisille ymsp. Näkeehän täälläkin hulluja kaahareita mutta jokainen menee omalla vastuulla. Ainuttakaan kolaria en ole nähnyt btw.

Toivoisin siis sinne kotiinkin lisää suvaitsevaisuutta ja kärsivällisyyttä liikenteessä kaikille, niin pysyis rauha maassa ja kaikilla hyvä mieli
sport05.gif

sanoi:
Mun puolesta toiset saavat ajaa miten lystäävät ja voin todeta, että on se omakin etupyörä noussut kiihdyttäessä. Kavereiden kanssa puhuttiin viimeksi aiheesta ja todettiin, että keulimista ja kovia kaupunkinopeuksia näkee harvoin.

ottamatta sen enempää kantaa keskustelun kovin antoisaan sisältöön voin olla tässä kaupunkinopeusjutussa reilusti erimieltä. Lahdessa sataman pillurallaajat kyllä vetää viidenkympin rajotuksella kohti keskustaa tai satamaa aivan saatanan kovaa joka ilta. Jos kolmosella vetää niin paljon että naukuu kuin räikkösen formula niin täytyy siinä jenkaa olla jo lähellä punarajaa vauhdista puhumattakaan. No anyway, omapahan on kortti (ja henki..) täytyy vaan ite lenkkeillessä kahtoa niiden paksumpien valotolppien paikkoja minkä taakse maastoutuu tarvittaessa...!!

Kävitkö siinä kuskin vieressä katsomassa, paljonko kierroksia oli koneessa tapahtumahetkellä kun tiedät, että oli lähellä rajoitinta? Mikä on lähellä rajoitinta, 100 kierrosta, 1.000 kierrosta, 5.000 kierrosta vai 10.000 kierrosta alle? Esim. GSX-R600:ssa se punaraja on 16.000 kierroksessa.
On ollut itselläkin ceeppari, tosin 900-kuutioinen. Rata-ajoa tuli sen kanssa touhuttua aika usein. Ja jotenkin tässä vaan on reilun 15 vuoden aktiivisen harrastamisen aikana muodostunut jonkinasteinen käsitys siitä, milloin kone kiertää korkeilla kierroksilla.

Kerrataan vielä: sen kaverin tapoihin kuuluu siis vetää lähemmäs 100km/h kovempaa kuin rajoitus (40km/h) on, tiellä, jossa on vajaan puolen kilometrin suoralla 4-5 sivutien risteystä, ainakin yhtä monta suojatietä, ja huonosti näkyvyyttä risteyksissä mm. korkeiden piha-aitojen takia.

Mutta onneksi se nyt omaa piikin sarvista kuussataseen ohjaimiin tänä keväänä päästyään jo varmasti niin paljon enemmän taitoa kuin tahtoa, ettei tuossa varmasti voi mitään ainakaan sattua.

Kyllä ehdottomasta kannattaa soittaa virkavalta paikalle, ettei mokoma huligaani aja jonkun kunniallisen kansalaisen päälle (esim. minun päälleni), joka on juuri kaupasta tulossa kantaen seitsemää kaljakoria sylissään ja jää tämän hulttiomotoristin yliajamaksi.

Jos oikein sapettaa, kannattaa kokeilla piikkimattoa tai espanjalaista ratsua. Mutta pitää muistaa, että nämä kuten pekkaericauvismaiset lähestymistavat saattavat olla ns. laittomia ja aiheuttaa närää esivallassa.
033102beer_1_prv.gif

Kävitkö siinä kuskin vieressä katsomassa, paljonko kierroksia oli koneessa tapahtumahetkellä kun tiedät, että oli lähellä rajoitinta? Mikä on lähellä rajoitinta, 100 kierrosta, 1.000 kierrosta, 5.000 kierrosta vai 10.000 kierrosta alle? Esim. GSX-R600:ssa se punaraja on 16.000 kierroksessa.
On ollut itselläkin ceeppari, tosin 900-kuutioinen. Rata-ajoa tuli sen kanssa touhuttua aika usein.  Ja jotenkin tässä vaan on reilun 15 vuoden aktiivisen harrastamisen aikana muodostunut jonkinasteinen käsitys siitä, milloin kone kiertää korkeilla kierroksilla.
Iski piikillä silmään ihan sama asia tuolla aiemmassa pechan kirjoituksessa. Rivikoneellisten kusiaisten kierrosten tarkka arvioiminen on varsin vaikeaa puuhaa eikä siihen vaikuta 15v kokemus moottoripyöristä oikein mitenkään. Kuuntelin viime kesänä 2008:n 600cc GSR-suskan kierroksia 300m kohdalta Kalajoen kiihdytyskisoissa. Jo tuollainen laite kuulostaa kiertävän lähestyessään aivan per ke lees ti. Ero tonnisiin kympin tienoille vetäviin on valtava. Tähän lisätään se, että hyvinkin moni kusiainen kulkee vakiona todellista kahta puolen satkua ja jollain -1p/+2p -välityksillä ei sitäkään. Jos sitä rajoitinta ei kakkosella kuulu, niin jätetään se 140km/h nyt laskuista kuitenkin.

En yritä perustella, että kaveri ajelisi järkevästi tai vaaraa ei olisi, mutta teon "kauheutta" on turha korostaa liitoittelemalla tai mutuilla.

Esimerkki

Iski piikillä silmään ihan sama asia tuolla aiemmassa pechan kirjoituksessa. Rivikoneellisten kusiaisten kierrosten tarkka arvioiminen on varsin vaikeaa puuhaa eikä siihen vaikuta 15v kokemus moottoripyöristä oikein mitenkään.
Ole huoleti, en ole pelkkien kuulohavaintojen varassa, vaan olen toki nähnyt tämän wannabe-ghoustriderin vetoja tuolla tiellä ihan livenä pariin-kolmeenkin otteeseen. Vaikeahan se on toki sanoa, paljonko sitä vauhtia ihan tarkalleen on ollut, mutta kohtuullisen reippaasti tuntuu etenevän, varsinkin mahdolliset liikenteelliset haasteet huomioiden.

Sinä päivänä, kun joku ei kuule vetomiehen saapumista, ja tuikkaa sivutieltä eteen, saamme selville, osaako kaveri ihan oikeasti ajaa vai ei, ja löytyykö supermanin reaktiot.

Oi voi, kannattaa kyl käydä kuiskaamassa niille koltiaisille, että tiellä 1835 olis paljon parempi mennä keula pystyssä tuhattakuuttasataa?

Jotenkin, kun lukee näitä juttuja, niin tulee mieleen, että on ihmisiä jotka uskaltaa elää ja niitä jotka ei uskalla elää, eikä se siltikään tarkoita mitään laitonta?

Mun puolesta toiset saavat ajaa miten lystäävät ja voin todeta, että on se omakin etupyörä noussut kiihdyttäessä. Kavereiden kanssa puhuttiin viimeksi aiheesta ja todettiin, että keulimista ja kovia kaupunkinopeuksia näkee harvoin.
Sinä tiedät tuon, kaverisi (moottoripyöräilevät sellaiset?) tietävät sen ja minä tiedän sen. Ongelma onkin että Tauno T. Tavis tai Kyylä K. Kukkis eivät tiedä. Ihminen on valitettavasti laumaeläin, ja kun yksi reikäpää jossakin taloalueella koheltaa niin kaikki sen alueen moottoripyöräilystä ei-yhtään-mitään tietävät samaistavat sen yhden dorkan meihin kaikkiin, ihan riippumatta siitä ovatko oikeassa vai ei. Ja sellainen taas v*tuttaa minua suunnattomasti. Sekä se että tuollaiset tilastoihin päätyvät aina vaan korottavat minunkin vakuutusmaksuja, ilman että siihen itse pystyn vaikuttamaan.

Olen varmaan hlvetin itsekäs antisosiaalinen hylkiö, kun vielä totean että koheltakoot kaikki liikenteessä (minä itse mukaanlukien) ihan miten haluavat, mutta jos ajattelemattomuuttaan hankaloittavat *minun* elämääni tai harrasteitani, niin silloin protestoin vahvasti.

/MarcusB

Sinä tiedät tuon, kaverisi (moottoripyöräilevät sellaiset?) tietävät sen ja minä tiedän sen. Ongelma onkin että Tauno T. Tavis tai Kyylä K. Kukkis eivät tiedä. Ihminen on valitettavasti laumaeläin, ja kun yksi reikäpää jossakin taloalueella koheltaa niin kaikki sen alueen moottoripyöräilystä ei-yhtään-mitään tietävät samaistavat sen yhden dorkan meihin kaikkiin, ihan riippumatta siitä ovatko oikeassa vai ei. Ja sellainen taas v*tuttaa minua suunnattomasti. Sekä se että tuollaiset tilastoihin päätyvät aina vaan korottavat minunkin vakuutusmaksuja, ilman että siihen itse pystyn vaikuttamaan.

Olen varmaan hlvetin itsekäs antisosiaalinen hylkiö, kun vielä totean että koheltakoot kaikki liikenteessä (minä itse mukaanlukien) ihan miten haluavat, mutta jos ajattelemattomuuttaan hankaloittavat *minun* elämääni tai harrasteitani, niin silloin protestoin vahvasti.

/MarcusB
Mitäs tohon lisäämään. Siinähän se tuli. (oliks tää parempi vastaus kuin +1? )

Eiköhän tässä tullut jo asiat selviksi, joten ennenkuin mennään henkilökohtaisuuksiin niin laitetaan lukkoon.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back