• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jänkhällä Jytisee ja yhdistetty SS1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos jotakuta kiinnostaa lähteä elokuussa Jänkhällä Jytisee meetinkiin ja samalla vetäistä yksi kappale SS1000 Iron Butt ajoa, niin täällä on reitti pääkaupunki seudulta: Jänkhällä Jytisee & SS1000

Mukaan toki pääsee liittymään, mutta edellyttää kyllä jonkin verran ajokuntoa, tarkoituksena on olla Sodankyllä 5-6 pysähdyksen taktiikalla eli ~250 kilometriä aina vähintään pysähtymättä ja tuokin rajoite tulee vastaan kun yhdeltä kaverilta loppuu polttoaine! Itse pääsisin kyllä pidemmällekin...

pakko kommentoida vasta-ajaneena: max 200 kilsaa ja loppupelissä varauduttava saan kilsan siivuihin... melu väsyttää = korvatulppia repullinen mukaan, ja sit ylinopeudesta hylätään ajo..

No, kaikki on suhteellista, itsellä takana jo 4 suoritusta ja tältäkin vuodelta jo pari ajoa näiden lisäksi joista paperit tehneenä olisi myös suoritukset saanut... Päätettiin vaan ottaa rennosti ja ajaa...

Tämä reissu ei ole kyllä aivan kokemattomille ajajille eli parasta olla matka ajoa runsaasti takana!

Jänkälle olen menossa, mutta ajattelin ajella rauhallisesti perille ja nukkua matkalla yhden yön jos väsy yllättää... toki, jos ajo maistuu, saatan yhdeltä istumalta (välillä tankaten) Panimolle iltakahville singahtaa
wink.gif

Jos jotakuta kiinnostaa lähteä elokuussa Jänkhällä Jytisee meetinkiin ja samalla vetäistä yksi kappale SS1000 Iron Butt ajoa, niin täällä on reitti pääkaupunki seudulta: Jänkhällä Jytisee & SS1000

Mukaan toki pääsee liittymään, mutta edellyttää kyllä jonkin verran ajokuntoa, tarkoituksena on olla Sodankyllä 5-6 pysähdyksen taktiikalla eli ~250 kilometriä aina vähintään pysähtymättä ja tuokin rajoite tulee vastaan kun yhdeltä kaverilta loppuu polttoaine! Itse pääsisin kyllä pidemmällekin...
Millaisella pyörällä itse olet? Ja oletko mieltä että customin vauhti riittäisi? Mul 12 ltr tankki joten se 200 km kuulostaa aika max siivulta.

Laitan harkintaan.
cool.gif

Ahteri kyl kestää ja eiköhän Kawakin... Nehän on luotuja liikkumaan.

Aika novviisi tuosta "ajorupeamasta" eli ei ole pitkiä matkoja kertapyyhkäsyllä tullu vedeltyä.

Itse ajelen BMW K1200LT:llä.

Mitä matkavauhtiin tulee, niin homman nimi on se, että itse ajelen keulilla johtuen kahdesta asiasta:
1. TomTom
2. Vakionopeuden säädin

Eli TomTomin ilmaiseman todellisen nopeuden ja tienpätkän ilmoittaman maksiminopeuden yhteys laitetaan kuntoon cruisella ja sitten ajetaan sitä.

Jos nopeutesi riittää Suomen max. 120 vauhtia pitämään yllä ja siitä alaspäin niin homma on hoidossa!

Syy miksi tuo valittu reitti on nopea ajaa on että suurin osa siitä on 100 km/h nopeudella ajettavaa eli sitä tullaan menemään suurin osa matkasta.

Tankkauksesta, tuota tietysti voidaan nopeuttaa silleen, että se tankkaa joka tarvitsee. Jos kaikki syöksyy tankille jokaisella asemalla niin homma hidastuu välttämättä.

Itse ajelen BMW K1200LT:llä.

Mitä matkavauhtiin tulee, niin homman nimi on se, että itse ajelen keulilla johtuen kahdesta asiasta:
1. TomTom
2. Vakionopeuden säädin

Eli TomTomin ilmaiseman todellisen nopeuden ja tienpätkän ilmoittaman maksiminopeuden yhteys laitetaan kuntoon cruisella ja sitten ajetaan sitä.

Jos nopeutesi riittää Suomen max. 120 vauhtia pitämään yllä ja siitä alaspäin niin homma on hoidossa!

Syy miksi tuo valittu reitti on nopea ajaa on että suurin osa siitä on 100 km/h nopeudella ajettavaa eli sitä tullaan menemään suurin osa matkasta.

Tankkauksesta, tuota tietysti voidaan nopeuttaa silleen, että se tankkaa joka tarvitsee. Jos kaikki syöksyy tankille jokaisella asemalla niin homma hidastuu välttämättä.
Ehtiihän ss1000:ssa tankata vaikka 70 kilsan välein jos isoja baanoja ajaa, paitsi jos täytyy 17 tunnissa ajaa..

Ehtiihän ss1000:ssa tankata vaikka 70 kilsan välein jos isoja baanoja ajaa, paitsi jos täytyy 17 tunnissa ajaa..
No kyllä tuo Suomen teillä vähän tiukkaa tekee, jossain välissä kuitenkin joutuu tankkaamaankin.

Reilu 20 tuntia on kuitenkin jo ihan realistinen aika ajaa se ja siinä on vielä pelivaraakin jos jotain alkaa tapahtumaan... vaikka väsyttämään...

Yhdellä ajolla tehtiin se virhe että mentiin hitaille 80 teille itäsuomeen jolloin alkoi tuo 36 tuntia ja 1500 miles tekemään tiukkaa, mutta siitäkin kuitenkin selvittiin ja jopa ilman TomTomin apua.

Nykyään on niin paljon helpompaa ajaa tällaisia ajoja kun aina tietää paljonko on matkaa jäljellä ja kauanko vielä kestää.

OK. Enköhän mä vetäse sen ilman tietokonetta ja vakionopeus säädintä... Ku tuo pyöräkin on tehty ennen tietsikoita ja sun muita. Paperikartalla koitan pärjätä.

On sillai "katu-uskottavampi". Tollasen reissun mie teen autolla sitten.

Edit:
"Mitä matkavauhtiin tulee, niin homman nimi on se, että itse ajelen keulilla johtuen kahdesta asiasta:
1. TomTom
2. Vakionopeuden säädin

Eli TomTomin ilmaiseman todellisen nopeuden ja tienpätkän ilmoittaman maksiminopeuden yhteys laitetaan kuntoon cruisella ja sitten ajetaan sitä."

Tuossa on ehkä suurin syy minkä takia ihmiset ei enää noteeraa Iron Butt ajoa kovinkaan korkealle?? -ehkä, en tiedä.

Joo, SS1000 muuttuikin SS2000K:ksi, edellyttäen että kilometrit riittää! Autoroute, TomTom ja pyörän mittari kun antoivat kovastikin ristiriitaisia tuloksia jotenki oli pakko vähän varmistella käytettävissä olevan ajan puitteissa...

Ajo alkoi kuten suunniteltiinkin eli torstaina, mutta päättyi jo sunnuntaina kun maanantaiksi piti olla taas töissä... Tai siis SS2000K päättyi jo perjantai aamulla...

Mutta kilometrejä kertyi ihan mukanavasti: tarinaa.

Oootte te sekasin
cool.gif
Mites teillä virtaska riitti tuolla ite pippaloissa... Vai nukuitteko bileiden ajan
tounge.gif

Kyllähän tuo ihan hyvin riitti, perjantai ilta meni vähän tahmeesti ensin, mutta sitten kun korjasi tilanteen salmari & tequila kuurilla niin sitten karkasi mopo käsistä...

Onneksi olkoon hullulle suoritukselle!

Vaajakosken aakkosilla nähtiin ja todistettavasti myös Saariselälle selvisitte
033102beer_1_prv.gif

Joo, SS1000 muuttuikin SS2000K:ksi, edellyttäen että kilometrit riittää! Autoroute, TomTom ja pyörän mittari kun antoivat kovastikin ristiriitaisia tuloksia jotenki oli pakko vähän varmistella käytettävissä olevan ajan puitteissa...
On se vaan ihmeellistä miten noita kilometrejä häviää, Autoroute antoi lenkiksi 2119, IBA:n käyttäjäm kartta antoi *vain* 2066 kilometriä 24 tuntiin...

Mutta, ajo kuitenkin hyväksytysti läpi!

...On se vaan ihmeellistä miten noita kilometrejä häviää, Autoroute antoi lenkiksi 2119, IBA:n käyttäjäm kartta antoi *vain* 2066 kilometriä 24 tuntiin...
Jos tuohon karttaan on uskominen, niin helpostihan siitä näkyy mihin ne ovat hävinneet. Hukassa on siis 2119 - 2066 = 53 km.

Kemijärvellä ei ole merkintää, eli sieltä ei luultavasti ole myöskään tankkausta eikä kuittia. Kuusamo - Pello välille olette merkinneet reitin Kemijärven kautta ja ajomatkaksi 1765 - 1440 = 325 km. Tarkistaja tietenkin olettaa, että ajatte suorinta tietä kuittien välillä ja vaikka esim map24.fi antaa Kuusamo - Pello välille nopeinta reititystä käyttäen 330 km (nopein menee Kemijärven kautta) niin lyhintä reititystä käyttäen vain 289 km (tie 81 Posion kautta). Tässä "oikaisussa" katoaa siis jo 36 km, enää 17 km hukassa...

.

Joo, ei kannata uskoa tuohon karttaan. Tuo on vain AutoRouten näkemys aiheesta kun on annettu reittipisteet ja komennoksi lyhin reitti... sen mielestä lyhin reitti vain ei sitten olekaan lyhin...

Oikeasti kyllä ajettiin Kuusamosta Posion kautta ja varmasti tuosta johtuen loppupäässä alettiinkin vähän varmistelemaan, alunperin meidän ei pitänyt käydä Enontekiöllä, eikä lopettaa Leville...

Mutta yhtä kaikki, ajo suoritetu hyväksytysti!

"Eli TomTomin ilmaiseman todellisen nopeuden ja tienpätkän ilmoittaman maksiminopeuden yhteys laitetaan kuntoon cruisella ja sitten ajetaan sitä."

Tuossa on ehkä suurin syy minkä takia ihmiset ei enää noteeraa Iron Butt ajoa kovinkaan korkealle?? -ehkä, en tiedä.
Itse miettinyt vähän samaa, mutta vähän eri näkökulmasta.

Aiemmin Suzuki Banditilla ajetuilla reissuilla hankittu kilven alusta menettää aika paljon nykyisen itsestään ja kuljettajaa rasittamatta kulkevan moponi perässä.

Mutta navigointi ja kuittien keruu mutkareitillä todellakin siirtää haasteen aivan eri tasolle, kuten tämän kesän keikasta näkee:

http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/Ruotsissa.htm

Tuo olisi minulla jäänyt ilman navia tekemättä useista käännöspisteistä ja ennestään tuntemattomasta reitistä johtuen. Navin kanssa sai keskittyä naatisekelmaan ajamisesta.

Vaikka fyysisen rasituksen voikin minimoida ostamalla raskaan matkapyörän, niin lainaamassasi tekstissä on silti myös jo aiemmin sen prrrrrrrkkkklezzzti tärisevän Suskan kanssa kokemistani pitkän matka-ajon viisauksista kaksi:
- matkanopeus säädetään kohtuulliseksi ja sitten pidetään rauhallisesti sitä eikä revitä pikku pätkiä tempoen ja pitkiä taukoja niskaa hieroen.
- se joka oikeasti tietää minne ollaan menossa ajaa edellä.

Back