• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jälleen tervehdyksestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopoko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Africa Twin" kirjoittaa kalevan tekstari palstassa maanantaina
"Miksi pitää moikata täysin tuntematonta? Idioottimaista"
eek.gif

Itsekin olen tervehtimisasiaa alkanut miettiä kun olen huomannut miten monenlaista itsenäistä ajattelijaa tännekkin kirjoittaa. Siis sellaisia kommentteja välillä tulee että en haluaisi kirjoittajaa moikata edes vahingossa.

Lisäksi kun pyörien määrä on kasvanut niin suureksi että jatkuvasti saisi olla luu pystyssä niin alkaa jäädä ainakin taajama-alueilla moikkaamatta. Ja sitten kun yhä useammin tulee vastaan motoristi joka ei tervehdi edes maaseudun maantiellä niin alkaa omakin käytös kääntymään siihen suuntaan.

Tähän asti on tullut tervehdittyä silloin tällöin jopa moposkootterilla liikkuvia tai pikkupoikia mopoineen. Muistan aikanaan kuinka se minua pientä 15v mopomiestä nosti leijumaan kun "Oikea motoristi" tervehti vastaantullessaan.

Tienpäällä kyllä morjestellaan ja mikäs siinä. Sehän lisää jollakin tavalla sellaista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tulee itsellekin aina hyvä mieli kun joku tulee jo kaukaa tumppu pystyssä vastaan.

Mutta kun sitten päräyttää jonnekin kokoontumiseen niin silloin ollaan niin "kuppikuntaisia" että melkein tekee mieli pyydellä anteeksi kun tuli häiritsemään. Nuoret motoristit ovat kyllä avomielisiä ja ystävällisiä mutta nämä harmaahapsiset kekkeruusit R1200GS bemareittensa kanssa tönivät kyllä pois vaikka oman pyörän vierestä että pääsevät jonkun kaverinsa kanssa turisemaan ja uusia kaatumisen kestäviä alumiinilaukkuja ihmettelemään.

Niin kauan tässä kuitenkin pärjää kun ei vielä toisiamme aleta kivittämään kun vastaan ajetaan.

"köpi" keskiviikkona siihen "jos et ymmärrä motoristien tervehdystä, älä tervehdi. Jätä se oikeille motoristeille."

noille lehtien tekstari-mielipidepalstoille lähettää viestejään sen kertaluokan ajatusten tonavat että pesevät viihteenä kaikki päivittäis saippuasarjat mennen tullen

Minunkin mielestä tuo tervehdys luo juurikin sitä yhteenkuuluvuutta, kyllä se saan hymyn huulille kun kaatosateessa ajelee ja toinen tulee lapapystyssä vastaan. Tosin tuo yhteenkuuluvuus-juttu on vähän kärsinyt motoristien huikeasta kasvusta viimevuosina.

Kaupungissa tuo moikkaaminen kyllä tuottaa hieman päänvaivaa, mutta itse ainakin nyökkään päällä jos käsillä on liikaa hommaa. Itsellä ei ole kokemusta etelän liikenteestä mutta ei täällä oulun suunnalla ainakaan ole taajamassa liikaa motoristeja etteikö niille jaksais moikata.

Minunkin mielestä tuo tervehdys luo juurikin sitä yhteenkuuluvuutta, kyllä se saan hymyn huulille kun kaatosateessa ajelee ja toinen tulee lapapystyssä vastaan. Tosin tuo yhteenkuuluvuus-juttu on vähän kärsinyt motoristien huikeasta kasvusta viimevuosina.

Kaupungissa tuo moikkaaminen kyllä tuottaa hieman päänvaivaa, mutta itse ainakin nyökkään päällä jos käsillä on liikaa hommaa. Itsellä ei ole kokemusta etelän liikenteestä mutta ei täällä oulun suunnalla ainakaan ole taajamassa liikaa motoristeja etteikö niille jaksais moikata.
062802jumpie_prv.gif

No näin on ! Kaupungilla tosiaan yleensä vain nyökkäämällä, mutta yritän aina tervehtiä jos vaan mahdollista  
talktohand.gif

Kyllä mä ainakin aion moikkailla vastaan tulevia motoristeja jatkossakin. Luulisi, että ei ole liian hapokasta moikata muita motoristeja. Mutta jos joku ei halua moikkailla, niin minkäs teet...

Tervehtiminen on kärsinyt inflaation 2000-luvulla.
Muutenkaan motoristihenki ei ole enää samanlainen kuin se oli vielä 80-90-luvulla.
Jos tulee ongelmia tienpäällä, niin harva enää tulee tarjoamaan apua.
033102ass_1_prv.gif

Lieneekö laupiassamarialaiset lopettaneet harrastuksen
omg.gif

Mä ainakin morjestan aina jos vaan kytkinkäsi sattuu olemaan vapaana, tai tuuliolosuhteet sallii...

Mut näin tein jo piikkiaikoina, siitä tulikin mieleen, et mikä kumma nykysiä piikkikuskeja vaivaa, kun eivät morjestele takasin... eiks niitä enää nykyään sais morjestaa?

Mut näin tein jo piikkiaikoina, siitä tulikin mieleen, et mikä kumma nykysiä piikkikuskeja vaivaa, kun eivät morjestele takasin... eiks niitä enää nykyään sais morjestaa?
Jos ne onkin mopoja? Tuossa juuri lähileipomossa käydessäni katsoin, että eteen oli parkkeerattu pienen näköinen sporttipiikki, mutta kun se heebo käynnisti sen, tajusin että mopohan se on... piti oikein netistä hakea vahvistus, tällainen peli se saattoi olla. (Mihin ihmeeseen muuten mopedissa tarvitaan kuutta vaihdetta?)

"kuppikuntaisia" että melkein tekee mieli pyydellä anteeksi kun tuli häiritsemään.

Niin kauan tässä kuitenkin pärjää kun ei vielä toisiamme aleta kivittämään kun vastaan ajetaan.
tuo kuppikuntasuus kieltämättä osaa ihmisten turvallisuuden ja rutiinien hakemista..kokoonnutaan niihin sakkeihin jotka tunnetaan entuudestaan ja joita nähdään muutenkin joka päivä.

tuosta kivittämisestä..toivottavasti siihen on vielä aikaa
tounge.gif

mut..lapa nousee aina...sama nouseeko takas...pidetään perinnettä yllä.mielestäni se kertoo myös paljon itse kuljettajasta.

Jos ne onkin mopoja? Tuossa juuri lähileipomossa käydessäni katsoin, että eteen oli parkkeerattu pienen näköinen sporttipiikki, mutta kun se heebo käynnisti sen, tajusin että mopohan se on... piti oikein netistä hakea vahvistus, tällainen peli se saattoi olla. (Mihin ihmeeseen muuten mopedissa tarvitaan kuutta vaihdetta?)
Joo noi mopo kyykyt on kyllä kanssa oma lukunsa :-) onhan raisua myöten 6 vaihetta ollu ehdoton, mut kyllä nyt mopon kanssa vähempi kyykkiminen riittää...

Entäs ootteko kattonu piikkisarjaa, mitä onkaan tapahtunut vanhalle tessukan piikille... Meikä katteli Yamaha centterillä, et sehän on jo aivan täys ratapeli ainakin kulmiltaan, eikä kyytiläisellekkään oo ku polkupyörän satula tarjolla :-) Ei muuten, mut camoon 11kw ja tassupohja-ajoasento huhhuh... Eihän tollasta pystyis pitää kuristettuna millään :-)

Tästä aiheesta olikin kyse, mutta itse moikkaan aina ellei kytkin ole juuri käytössä (sillonkin saatan moikata toisella kädellä, kun ei kaasua tartte) tai en huomaa vastaantulevaa motoristia.

Kysely

Back