• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

jäähdytysneste?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stoneface
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miettikääpäs todellakin sitä kokonais litramäärää,vaikka vaihtaisitte nesteet joka toinen vuosi.Hirvee haloo mitättömästä asiasta.Kraanavettä pelkäävien kannatta kerätä sadevettä tai sulattaa lunta.

Miettikääpäs todellakin sitä kokonais litramäärää,vaikka vaihtaisitte nesteet joka toinen vuosi.Hirvee haloo mitättömästä asiasta.Kraanavettä pelkäävien kannatta kerätä sadevettä tai sulattaa lunta.
Hassua miten öljykeskustelussa painotetaan valmistajan suosituksia mutta jäähdytysnesteessä sillä ei olekaan mitään väliä. Kaipa nuo tehtaat ihan syystä suosittavat puhtaan veden käyttöä.

Jotkut vaan tykkää mennä aina sieltä mistä aita on matalin, ja kaikki muu on olevinaan hifistelyä. Itse tunnustaudun hifi-mieheksi, niin musiikin kuin monen muunkuin asian suhteen.
cool.gif

Niinpä.Puhdas sadevesi ja puhdas lumi ovat tislaantunutta vettä ja saahan sitä monestakin paikasta aivan ilmaiseksi muualtakin,missä vain on sellaisia laitteita joista sitä muodostuu.Siintähän ei ainakaan minulla ole kyse,vaan kun minä voin käyttää hanavettä aivan yhtähyvin ilman mitään haittaa.

No pentele nythän mä hokasin ku onhan meillä kotoolla tuo ilmalämpöpumppu,kun kohta koittaa kuumat kesäkelit ja potkastaan tuo pumppaamaan kylmää ni jo vain alkaa putkesta tulemaan "tislattua" vettä
smile_org.gif

Ei muutaku pullottamaan !
tounge.gif

Miettikääpäs todellakin sitä kokonais litramäärää,vaikka vaihtaisitte nesteet joka toinen vuosi
Esim. silitysraudoissa on huomattavasti pienempi kokonaislitramäärä käytössä ja vaihtoväli huomattavasti tiheämpi, ja silti suosituksena tislattu vesi - ainakin toisilla paikkakunnilla. Kuten aiemmin sanoin, ja sen jokainen lähde vahvistaa, vesissä on paljon eroa. Kaveri asui toisella paikkakunnalla vuoden-pari ja kertoi ettei koko aikana pystynyt juomaan hanavettä kun haju ja maku olivat hirveitä. Kalkkeutuminen on vain yksi tekijä, siellä joukossa on montaa muutakin jäämää.

Hirvee haloo mitättömästä asiasta.Kraanavettä pelkäävien kannatta kerätä sadevettä tai sulattaa lunta.
Ei tässä ole mitään hirveetä haloota jos et halua siitä sellaista tehdä. Itse voit toki laittaa sinne vaikka Coca-Colaa jos haluat. Ja ei tarvitse käyttää mitään likaisia sadevesiä tai sulatella puhdastakaan lunta, kun valmista tislattua vettä on jokaisessa supermarketissa myytävänä maidon hinnalla.

Jotkut vaan tykkää mennä aina sieltä mistä aita on matalin, ja kaikki muu on olevinaan hifistelyä. Itse tunnustaudun hifi-mieheksi, niin musiikin kuin monen muunkuin asian suhteen.
Samoin. Itse olen hifisti, ilman muuta, mutta pyörän hoidossa enemmänkin pelkästään realisti. Eikä todellakaan haittaa yhden euron ylimääräinen satsaus vaikka joku löisi tutkimustuloksen nenän eteen jossa sanottaisiin että se on mennyt hukkaan.

www.ymparisto.fi: Pintavesilaitosten jakaman veden laatu
www.ymparisto.fi: Pohjavesilaitosten jakaman veden laatu
"Huonolaatuinen vesijohtovesi saattaa sisältää jopa 19:ää putkistosta liuennutta metallia." lähde: Wikipedia

"Laboratorioveden tuottaminen raakavedestä (vesijohtovedestä) on prosessi, jossa poistetaan tai vähennetään vedessä olevat epäpuhtaudet.
Pääasialliset epäpuhtaudet ovat:
* kiintoaineet (ruoste, putkistoliete)
* humus ja kolloidit (orgaanisia happoja ja silikaatteja)
* liuenneet orgaaniset yhdisteet kuten pestisidit
* liuenneet kaasut (hiilidioksidi, happi, typpi)
* suolat esim. lannoitteet
* mikrobit ja niiden toksiinit
"
lähde: Tiede.fi/ Kemia, fysiikka ja matematiikka/Tislattu vesi

Hyvän nesteen hyöty menee tietysti osittain hukkaan, jos se kaadetaan valmiiksi kovin likaiseen järjestelmään. Tämän vuoksi olisikin tärkeää huolehtia vaihtoväleistä ja tarvittaessa huuhtelusta erillisellä aineella (sekin lienee turha tuote eräiden mielestä). Ja toisaalta, mitä pidempään vanha neste joutuu järjestelmässä olemaan, sitä tärkeämpää on sen laatu.

En voi enää kuin nauraa,ensinnäkin luki PUHDAS sadevesi.Yksi jo huomasi että ilmaista tislattua vettä saa monesta laitteesta jos tarvitsee.Hapansade ilmiö ei taida kovin paljon tuntua suomessa muuten kuin että monilla on hapan naama.
Laboratoriovesi on nyt hiukan eri asia kuin tavallinen tislattuvesi.
Laitetaan tähän vielä vihjeeksi etteivät minun pyöräni juurikaan haihduta saatikka keitä vettä.

Nauru pidentää ikää. Hyvä, jos senkin taidon hallitsee.

Hassua miten öljykeskustelussa painotetaan valmistajan suosituksia mutta jäähdytysnesteessä sillä ei olekaan mitään väliä.
Mietin samaa, ja samalla ihmettelin, miksi tislatun veden halpa hinta jätetään kokonaan huomioimatta ja sen sijaan heitellään peliin täysin asiaan liittymättömiä kommentteja siitä, mistä kaikkialta tislattua vettä voisi itse kerätä. Sitten tajusin, mistä on kyse: se on eräille liian halpaa ollakseen hyvää! Jos tislattua vettä myytäisiin erityisesti moottoripyörille tarkoitettuna, vaikkapa 20 euron litrahintaan, ja jonkun tunnetun valmistajan etiketillä varustettuna, niin johan alkaisi ylistyspuheita tulla.  
biggrin.gif

sanoi:
Sitten tajusin, mistä on kyse: se on eräille liian halpaa ollakseen hyvää! Jos tislattua vettä myytäisiin erityisesti moottoripyörille tarkoitettuna, vaikkapa 20 euron litrahintaan, ja jonkun tunnetun valmistajan etiketillä varustettuna, niin johan alkaisi ylistyspuheita tulla.
biggrin.gif

Q.E.D

Nauru pidentää ikää. Hyvä, jos senkin taidon hallitsee.

Hassua miten öljykeskustelussa painotetaan valmistajan suosituksia mutta jäähdytysnesteessä sillä ei olekaan mitään väliä.
Mietin samaa, ja samalla ihmettelin, miksi tislatun veden halpa hinta jätetään kokonaan huomioimatta ja sen sijaan heitellään peliin täysin asiaan liittymättömiä kommentteja siitä, mistä kaikkialta tislattua vettä voisi itse kerätä. Sitten tajusin, mistä on kyse: se on eräille liian halpaa ollakseen hyvää! Jos tislattua vettä myytäisiin erityisesti moottoripyörille tarkoitettuna, vaikkapa 20 euron litrahintaan, ja jonkun tunnetun valmistajan etiketillä varustettuna, niin johan alkaisi ylistyspuheita tulla.
biggrin.gif
Heh tässähän olis markkinarako
biggrin.gif

Repsoilille pisteet.On hyvä että valmistaja ajattelee asiakkaan etua eikä vain omaa myyntiä.Siinä olisi voitu kyllä ilmoittaa syy miksei käy ilma-eikä öljyjäähdytetyille moottoreille.Pitää taas arvailla.

Ainakin Yammun huoltomanuskassa lukee, että kova vesi, ja suolavesi ovat haitallisia metalliosille, ja suositellaan kraanaveden käyttämistä vain jos se on pehmeä.
Tiedä häntä, minä ainakin ylivarovaisena friikkinä ostin valmiiksi lantrattua litkua, tarkoitettuna moottoripyöriin.

Tämän harrastuksen kokonaiskustannuksia huomioonottaen, niin se ylimääräinen 5 euro ei ole niin paha hinta, varsinkin kun sen joutuu vaihtamaan n 3 vuoden välein.

Kovuuden mittaushan on tuttu asia pesupulverin annostusohjeista, onpa pulveripakkauksen mukana joskus ollut kovuusmittarikin. Tässä muutamien kaupunkien kovuustuloksia: Johnsondiversey (PDF)
Huolimatta siitä, että itse asun tilastollisesti pehmeän veden alueella, ovat edellämainitsemani kalkkijäännökset kodinkoneissa arkipäivää, ja edelleen, kokonaislaatuun vaikuttavat myös esim. vuodenaika ja putkiston kunto.

mutta epäilen ettei kenelläkään ole kalkkeutumista estävää pakkasnestettä kodin putkistoissa
Ihan mielenkiinnosta vaan, että mikä siinä pakkasnesteessä on kalkkeutumista estävää. Korroosionsuojahan siinä on se oleellisin, ja nimenomaan sen takia neste onkin vaihdettava säännöllisesti. Ja tietty jos pakkasessa mopoa säilyttää, on se glykolin jäätymisenesto ihan hyvä asia. Muutoin sitä onkin turha sinne jäähdytysjärjestelmään laittaa.

Vielä kerran,viimeisen kerran.Suurelta osin putkistoissa olevasta tukkeumasta johtuu korroosiosta(rautaputket).Pakkasnesteellä lantrattu jäähdytysneste suojaa esim. valurautalohkoisia hyvin.Todetaksesi tämän katkaise vanha esim muovinen vesijohtoputki(vaikka 50v vanha) ja mittaa sen sisäpinnasta kalkkikerroksen paksuus.
Kuten oli puhetta jos joku sen yleensä luki niin ainakaan minun moottoripyöräni eivät juurikaan haihduta saatikka keitä vettä.Huomioikaa edes jonkinmoisella ajatuksella se.Elikkä se liennut vesineste tulee myös ulos kun vaihdan/joudun korjaamaan.Ja koska käytän pakkasnestettä(korroosioltakin suojaavaa)ei tapahdu korroosiota.
Ratapyörässä käytän pelkkää vettä(ei saa käyttää pakkasnestettä,viinaa saa käyttää,haihtuva)eikä siinäkään mitään kalkkiongelmia ole.

Minkäs takia muuten noissa kilpailusäännöissä sanotaan että jäähdytysnesteenä saa käyttää vain pelkkää vettä tai jotain sellaista? Siis pelkkää vettä koneeseen, senhän jo tietää mopoikäinenkin miten siinä käy...
thumbs-up.gif

Back