• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iso kyykky -> pieni cruiser?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cookies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensinnäkin täytyy mainita, että en ymmärrä mitään tekniikasta, mistä pahoitteluni.
Omistan suht ison (750-kuutioisen) japanilaisvalmisteisen kyykkypyörän jolla olen ajellut muutaman kesän. Olen huomannut kyykyn hyvät ja huonot puolet ja olen tullut siihen tulokseen, että katupyörät eivät sovi minulle. Joten, olen ajatellut hankkia huomattavasti tehottomamman, pystyssä ajettavan pyörän. Lähinnä olen ihastunut 250-kuutioiseen Suzukin GN -malliin, joka on ulkonäöltään mielestäni helkkarin hieno. Pyörästä lisäinfoa googletellessani mieleeni on tullut muutama kysymys.

1. Jos painoa on pyörässä nykyiseen verrattuna yli sata kiloa vähemmän, kuinka paljon se vaikuttaa ajamiseen? Nykyinen pyörä on niin raskas, etten uskalla ottaa kaarteita kuin hyvin hitaasti; tuntuu jatkuvasti siltä kuin pyörä lähtisi alta.
2. Omaa painoa on sellaiset sata kiloa ja pituutta yli 180cm. Riittäkö kaksipuolikkaan tehot edes liikkumaan allani ja kuinka paljon alkaa tuo GN:n mataluus häiritsemään ajoa? Kokeilisin mieluusti itse tätä mutta lähin myyjä nettimotossa on yli 200 km päässä, enkä viitsisi turhaan lähteä.
3. Kuinka helposti huollettavissa GN on? Öljyt osaan vaihtaa ja ketjut rasvata mutta siihen ne taidot jäävätkin. Käsittääkseni (näin isot pojat ovat sanoneet) nyrkkisääntö on mitä pienempi kone sen varmempi toimivuus.
4. Kuinka paljon tämänmallisella pyörällä ajo eroaa kyykystä, ihan käytännössä? Mopoaikoina vedin ihan iloisesti pitkin hiekkateitä mutta isolla kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdotonta pysyä tiellä tai luottaa rengaspitoon, tämän oletan johtuvan suuresta painosta ja korkeasta painopisteestä. Kyykyllä saa tehtyä tiukempia käännöksiä ilmeisesti ja kädet ovat kovemmalla koetuksella, vai?

Jos joku jaksaisi näihin vastata ja auttaa tyhmää, kaikenlainen vinkkien jako ja suosittelut otetaan kiitollisena vastaan.

Kohtaan 1. Mikä malmikasakyykky painaa yli 100 kg enemmän kuin malmikasacustom
omg.gif
?!?
biggrin.gif

250 cc custom
crazy.gif
. Jo 600 cc custom on mopo
nixweiss.gif
. Ei ne isotkaan mitään raketteja ole, mutta mukavampia ajaa kun on vääntöä.

250cc Custom kuulostaa melko pienelle. Mulla oli 650 Yamaha XVS ja sekin oli aivan mopo. Tietenkin ajotyyli ratkaisee ja jos ei ole pätemisentarvetta tai kiire minnekään, niin kaipa se 125 kuutioinenkin riittäisi.

Pieneen pyörään siirtyminen varmaan on vakuutusmaksujen puolesta ihan järkevää. Mitä tulee hiekkateillä ajamiseen ja kääntyilyyn niin kyllä se mun tellu menee hiekkatietä ja mutkaa missä se dragstarkin meni - välillä tuntuu että hiekkatiellä se kulkee paremmin kuin vanha pyörä.

Olisko GSX-F reilut sata kiloa painavampi kun ton GN:n 129kg? Toihan voi olla ihan hupaisa ajeltava noin köykäsenä, mutta miten tommosessa mahtaa alusta toimia perusjapanialasita painavamman kuskin alla suomalaisilla laatuasfalteilla.

Voisin kuvitella että tommosta moposkootterin painosta pystypärrää voi viedä soratiellä huomattavasti helpommin kun painavampaa kyykkyä. Eikä välttis tunnu niin levottomalta kun tehoa ei oo ihan niin paljoa ja renkaissakin saattaa olla vähän kuviota.

Kohtaan 1. Mikä malmikasakyykky painaa yli 100 kg enemmän kuin malmikasacustom
omg.gif
?!?
biggrin.gif
sanoi:
Olisko GSX-F reilut sata kiloa painavampi kun ton GN:n 129kg?
No GSX-F hyvinkin.

sanoi:
250cc Custom kuulostaa melko pienelle. Tietenkin ajotyyli ratkaisee ja jos ei ole pätemisentarvetta tai kiire minnekään, niin kaipa se 125 kuutioinenkin riittäisi.
En tosiaan yhtään tiedä edes kuinka mopo tuo 250cc on, kokemuksia löytyy vain mopedeista ja sitten näistä isommista. Mun ajot ovat pääasiassa kaupunkiajoa ja jonkinverran maantieajoa. Kunhan pyörä pysyisi liikenteen imussa. Onhan se kivaa ottaa reippaasti yli kaksisataa vauhtia moottoritiellä ja lähteä kumit savuten teinibemareiden vierestä valoista, mutta se paras fiilis kuitenkin tulee kiireettömässä 60-80 km/h ajelussa. Ohitusturvallisuus näin pienellä koneella tosin hiukan arvelluttaa.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että muutaman ajotunnin ottaminen autokoulussa, ennen hätiköityä pyörän vaihtamista olisi paikallaan.

Jos kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdoton pysyä tiellä, on vika jossain muualla kuin pyörässä, eikä se korjaannut pyörää vaihtamalla.

Jos kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdoton pysyä tiellä, on vika jossain muualla kuin pyörässä, eikä se korjaannut pyörää vaihtamalla.
Nyt on kyllä pakko yhtyä tähän. Muutaman kesän jo harjoitellut ja aina vaan pelottaa niin ettei meinaa tiellä pysyä. Silloin on harrastuksesta nautinto kaukana ja suosittelen harkitsemaan vaihtoa johonkin muuhun.

isolla kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdotonta pysyä tiellä tai luottaa rengaspitoon, tämän oletan johtuvan suuresta painosta ja korkeasta painopisteestä.
Enpä tiedä, voiko GSX750F:ää enää nykymittapuulla lukea ´kyykyksi´ sen enempää tehojen, ajo-ominaisuuksien kuin tilojenkaan puolesta.

Mutta jos ei se miellytä noin pyöränä (kuvauksesi perusteella jäin tosin hieman aprikoimaan, mahtaakohan kampe olla aivan täysin kunnossa?) niin eikun vaihtamaan. Ero 250cc peruspyörään tulee kyllä olemaan raju. Välissähän olisi myös mm. 500-kuutioisten luokka, jossa on monia eri vaihtoehtoja.

Olen tuolla Aasian suunnalla matkustellut tuhansia kilometrejä 115cc nelitahtiskootterilla. Ja ainakin niihin maihin sellainen pikkupeli sopii kuin nenä päähän. Halutessaan pystyy ajamaan 110-120 kmh vaikka koko päivän, ja vaikka bensatankki on vain 5 litraa, sekin riittää pitkälle. Suomalaisessa liikenteessä en ole moisella ajanut, ja ohituskiihtyvyys on maantienopeuksissa laiskan perheauton luokkaa. Tällainen skootteri on niin kevyt, että uskoisin suorituskyvyn olevan melko samaa luokkaa 250 peruspyörän kanssa.

Jos se #1-asia ajaessa on muu kuin se pyörä, eikä kiinnosta mitä muut ajattelee (tahi ei haittaa, vaikkei olisi ensimmäisenä perillä), niin kyllä pienemmälläkin pääsee ihan yllättävän hyvin.

Ensinnäkin täytyy mainita, että en ymmärrä mitään tekniikasta, mistä pahoitteluni.
Omistan suht ison (750-kuutioisen) japanilaisvalmisteisen kyykkypyörän jolla olen ajellut muutaman kesän. Olen huomannut kyykyn hyvät ja huonot puolet ja olen tullut siihen tulokseen, että katupyörät eivät sovi minulle. Joten, olen ajatellut hankkia huomattavasti tehottomamman, pystyssä ajettavan pyörän. Lähinnä olen ihastunut 250-kuutioiseen Suzukin GN -malliin, joka on ulkonäöltään mielestäni helkkarin hieno. Pyörästä lisäinfoa googletellessani mieleeni on tullut muutama kysymys.

1. Jos painoa on pyörässä nykyiseen verrattuna yli sata kiloa vähemmän, kuinka paljon se vaikuttaa ajamiseen? Nykyinen pyörä on niin raskas, etten uskalla ottaa kaarteita kuin hyvin hitaasti; tuntuu jatkuvasti siltä kuin pyörä lähtisi alta.
2. Omaa painoa on sellaiset sata kiloa ja pituutta yli 180cm. Riittäkö kaksipuolikkaan tehot edes liikkumaan allani ja kuinka paljon alkaa tuo GN:n mataluus häiritsemään ajoa? Kokeilisin mieluusti itse tätä mutta lähin myyjä nettimotossa on yli 200 km päässä, enkä viitsisi turhaan lähteä.
3. Kuinka helposti huollettavissa GN on? Öljyt osaan vaihtaa ja ketjut rasvata mutta siihen ne taidot jäävätkin. Käsittääkseni (näin isot pojat ovat sanoneet) nyrkkisääntö on mitä pienempi kone sen varmempi toimivuus.
4. Kuinka paljon tämänmallisella pyörällä ajo eroaa kyykystä, ihan käytännössä? Mopoaikoina vedin ihan iloisesti pitkin hiekkateitä mutta isolla kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdotonta pysyä tiellä tai luottaa rengaspitoon, tämän oletan johtuvan suuresta painosta ja korkeasta painopisteestä. Kyykyllä saa tehtyä tiukempia käännöksiä ilmeisesti ja kädet ovat kovemmalla koetuksella, vai?

Jos joku jaksaisi näihin vastata ja auttaa tyhmää, kaikenlainen vinkkien jako ja suosittelut otetaan kiitollisena vastaan.
Joku nyt mättää, onko tämä joku vitsi, anteeksi??

Jos olet tosissasi, oletko harrastanut vastaohjausta? Sillä kääntyy "raskaampikin kalusto" haluttuun suuntaa, eli just siihen toiseen suuntaan, mihin tankoa oot kääntämässä.Oma 340kg malmikasa kääntyy ketterästi vastaohjauksella mutkatietä mallikkaasti, ja sun nykyisessäs on varmasti paljon suorituskykyisempi alusta, kuin mun Harrikassa....

Suosittelen kans jotain 650CC Yamahan customeja tms, jouhevaan ajoon noilla nopeuksilla on mukavata olla hiuga tuota kuutiocenttejä tuomassa vääntöä ajooon, ettei tarvii sitä vaihdetta olla ruksimassa koko ajan... Toki 250CC riittää liikenteen mukana menoon, mutta ettei tulisi sitten tunnetta, että mentiin liian pieneen.... En tiedä.... Olen sekaisin...

Mulla ei oo tommosesta GSX-F:tä kokemusta kun reilun puolen tunnin koeajolenkin verran, mutta sanoisin silti että se kääntyy mutkiin huomattavasti kevyemmällä kädellä kuin pieni Dragstari. Noin jos mutkaan taittaminen oli hankalaa jo valmiiksi.

Sanoisin enempiä kommentoimatta, että 250 customista näkyy vaan takalamppu sun alta. Itse olen n. saman kokoinen kuin sinä (184/95) ja olen kerran ajanut 250 Viragoa, eli sen verran kokemusta löytyy. Vekotin on vaarallisen laiska. Motarille ei ole mitään asiaa ja normaali ohituskin vaatii maksimaalista tupen vääntöä. Nykyaikainen henkilöauto pystyy estämään ohitusyrityksesi pienemmälle vaihtamatta. Jos pyörää pitäis suositella, kehottaisin harkitsemaan ajoasennoltaan pystympiä nakupyöriä 500cc luokasta, tyyliin Honda CB, Suzuki GS, Kawa ER, jne, jne. Selvästi nykyistä pyörääsi tehottomampia ja kevyempiä, mutta kuitenkin oikeita moottoripyöriä tuojhon pikkucustomiin verrattuna.
thumbs-up.gif

Oliko tässä nyt ongelmana se, että GSX-F ei oikein taivu soratiellä reippaampaan menoon. Ei välttämättä ole GSX-F sinne tarkoitettukaan.

Joku nyt mättää, onko tämä joku vitsi, anteeksi??

Jos olet tosissasi, oletko harrastanut vastaohjausta? Sillä kääntyy "raskaampikin kalusto" haluttuun suuntaa, eli just siihen toiseen suuntaan, mihin tankoa oot kääntämässä.

Suosittelen kans jotain 650CC Yamahan customeja tms, jouhevaan ajoon noilla nopeuksilla on mukavata olla hiuga tuota kuutiocenttejä tuomassa vääntöä ajooon, ettei tarvii sitä vaihdetta olla ruksimassa koko ajan... Toki 250CC riittää liikenteen mukana menoon, mutta ettei tulisi sitten tunnetta, että mentiin liian pieneen.... En tiedä.... Olen sekaisin...
Nyt täytyy ilmeisesti vähän selventää. Osaan vastaohjauksen ja tiedän että pyörä kyllä kääntyy. Pyörä kyllä pysyy tiellä mutta ajonautinnosta ei silti voi puhua, pyörä yksinkertaisesti on liian raskas minulle ja tuntuu siltä että pyörä lähtee alta. Ongelma on psykologinen ja varmasti siitä pääsee ajan myötä eroon. Pari kertaa olen kaatunut kaarteessa pyörällä ja sen jälkeen suhtautunut hyvin varauksellisesti.
Useimmat aloittelee pienitehoisella pyörällä josta siirtyvät suurempaan, itse hyppäsin tosiaan 250-kiloiseen ja 750-kuutioisen pyörän selkään, enkä ole koskaan oikein tottunut näin raskaaseen kalustoon. Pari ajotuntia lisää tuskin haittaa ketään, mutta en tunne fetissiä siirtyä koko ajan suurempaan ja näyttävämpään pyörään, varsinkaan kun en sellaista tarvitse. Imago on itselleni aika huono syy ajella moottoripyörää, enkä näe ison pyörän omistamista itseisarvona. Kevyempää pyörää on helpompi käsitellä, eikö? Haluan siis kevyemmän pyörän joka on helppo käsiteltävä ja mukava ajettava. En näe tätä kovin suurena rikoksena. Ehkä jossain kohtaa haluan taas ison ja tehokkaan pyörän jonka selässä näytän hiton hyvältä, mutta nyt riittää heikkotehoisempikin, jolla voin ajella huolettomasti.

Kannattaisi varmaan käydä kokeilemassa noita mainittuja nakupyöriä. Kun kävin itte koeajamassa ER6 kawaa, niin eka fiilis oli että täähän on kun polkupyörä jossa on moottori. Kevyt ja kapee ja näppärä. Ja ehkä pystympi ajoasento vois vähän auttaa tohon tsykologiseen puoleen.

Pari ajotuntia lisää tuskin haittaa ketään, mutta en tunne fetissiä siirtyä koko ajan suurempaan ja näyttävämpään pyörään, varsinkaan kun en sellaista tarvitse. Imago on itselleni aika huono syy ajella moottoripyörää, enkä näe ison pyörän omistamista itseisarvona
Unohdat kuitenkin yhden asian: Suomessa ollaan kuutiosairaita.

Eli: sinullakin TÄYTYY olla plus/miinus 1000cc mieluiten lähemmäs 200-heppainen superhyper-yyybersportti, vähemmällä nääs ei pysty käymään edes nakkikioskilla, kun ei se nouse mäkiä ylös. Sellainen on meidän roudanraiskaamille 80kmh teille yksinkertaisesti ainoa vaihtoehto, mieluiten vielä ahtimella varustettuna. Ja kun minulla on semmoinen, ja se on minun mielestäni paras, niin jumankauta senhän täytyy sitten olla sinunkin mielestäsi paras. Muuten olet ymmärtänyt koko moottoripyöräilyn perusajatuksen aivan pieleen!!

Eli nyt hopihopi äkkiä upottamaan se pahasti alitehoinen seiskapuokkisi suohon ja KUNNON pyörä alle, että alkaa tulla sitä rispektiä.

(ps. älä ota tätä edes puoliksi tosissasi...
tounge.gif
)

Kyllä sillä 250 kuutioisellakin ihan hyvin ehtii. Ja pysyy liikenteen mukana. Tuollainen mopo kevyt ja helppo käsitellä. Itse en ole tuollaisella ajanut, mutta kaikella todennäköisyydellä mukava ja sopivan matala. En sinuna murehtisi kokoa tai korkeutta. Jos kyykky ei tunnu omalta, kannattaa vaihtaa.

Itse olen ajanut 35 vuotta, kaikenlaisilla härpäkkeillä ja vaikka nyt ajankin 1200 cc turbopyörällä niin on ihan hauska ottaa välillä tyttären 125 cc custom alle ja lähteä kurvailemaan. Ajoasento on rauhallinen ja ajo on mukavaa ja leppoisaa. Kunhan ei mene moottoritielle. Piikin tehot eivät riitä matka-ajoon, mutta 250 cc on jo ihan eri sarjassa. Vaikka ei siinäkään sitä vääntöä ole. Mutta pysyy jo liikenteen mukana. Suosittelen silti kokeilemaan tuota vaihtoa ja olemaan välittämättä noista kuutioita ihannoivista veijareista. Jokainen ajakoon sellaisella vehkeellä jonka selässä parhaiten viihtyy.

t. Repa

1. Kyllähän se vaikuttaa. Ajettavuuteen vaikuttaa myös moni muukin asia kuin pelkkä paino. Kustomit eivät ole ketteriä vehkeitä, mutta kevyt vehje kääntyy kyllä varmasti kankeampanakin. Erilainen ajettava se taatusti on kuin edellinen pyörä.

2. Ei riitä. Kerran olen ajanut jollain suzukin 250 cc:llä vastaavan näköisellä kun tuo havittelemasi ja ajokokemus oli hirveä. Sillä ei ole mitään asiaa tielle jossa on 100 km/h rajoitus. Ylämäki, vastatuuli tai mikä vaan vastaava ahdisti menoa huomattavasti. Jos tyytyy köröttelemään max 80 km/h ja heikon perheauton kiihtyvyys riittää niin mikäs siinä sitte. Sillon se riittää.

3. Menee arvauksen puolelle, muutta sanoisin että erittäin helposti. Ei ainakaan tarvitse irrotella katteita. En menisi luottamaan siihen että pienempi kone on varmempi toimivuudeltaan.  Pienempi kone on enemmän äärirajoilla kuin isompi kone. Riippuu toki ajotavasta, mutta jos noudattaa rajoituksia niin isommat koneet eivät ole lähelläkään maksimaalista suoritusta, kun taas pienemmän koneet ovat selkeästi kovemmalla kuormituksella.

4. Paljon. Ajoasento on aivan erilainen. Ajotuntuma on aivan erilainen. Pyörän painopiste kroppaan nähden on eripaikassa ja se vaikuttaa siihen että miltä pyöränpäällä istuminen ja mutkaan meneminen tuntuu. Tietenkin suoraa tietä ajellessa asento on kuin koti sohvalla niin mikäs siinä sitten istuskellessa.

Mopoaikoina vedin ihan iloisesti pitkin hiekkateitä mutta isolla kyykyllä tuntuu olevan lähes mahdotonta pysyä tiellä tai luottaa rengaspitoon, tämän oletan johtuvan suuresta painosta ja korkeasta painopisteestä. Kyykyllä saa tehtyä tiukempia käännöksiä ilmeisesti ja kädet ovat kovemmalla koetuksella, vai?
Kustomien kaarreajo-ominaisuudethan vasta heikkoja ovat. Toki pyörää kannattaa vaihtaa, jos se ei miellytä, mutta kuulostaa, että vika on enemmän kuskin kokemattomuudessa. Suosittelisin ehdottomasti rataharjoittelua, siinä saa harjoitella kanttailua ja kerätä luottoa runsaasti, mutta omaan tahtiin. Turha stressata, että et osaa tai ehkä edes halua ajaa kovaa, hitaassa ryhmässä saat ajella ja kerätä kanttailukokemusta niin hitaasti kuin huvittaa.

Lisätään vielä, että kyllä muakin hirvittää kallistella aina keväällä, vaikka hyvin tiedän, että pyörä ei siitä kaadu eikä pito lopu. Ajamalla siitä pääsee.

Back