• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iso kyykky -> pieni cruiser?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cookies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloittajalle, käy katsomassa katupainotteisia enduroita. Endurot on eniten myytyjä euroopan sivistymaissa. Vain pohjoisessa Suomessa jossa ei ole routaisi teitä eikä hiekkaa asvaltilla ajetaan superpyörillä
cool.gif

Ehkä joku BMW GS650 voisi olla oiva peli. ABS jarrut, sopivasti voimaa ja vääntöä ja hyvä ajo-ominaisuudet.
Pysty ajoasento ja leveä tanko tarjoaa paljon paremman hallinnan kuin sporttipyörien kapeat.

Mitä jos sulla on siinä suitsassa täysin sopimattomat ja vääräpaineiset renkaat. Tulee mieleen eräs tuttuni joka talutteli fjrrrää jokaisessa kaarteessa ja sateella lähes lykkäsi. Ei mitään luottoa pyörään. Ja kun alkuperäisrengastuksen vaihtoi Z6 ja riittävät paineet niin jopas syöttö kaarteeseen alkoi. En sateella enää pysy hänen perässä advllä.

Mutta täysin samaa mieltä, mopoilu PITÄÄ olla kiva vehkeeseen katsomatta. GN kehiin, ei siinä ainaskaan kovin  isoa läjää rahaa hukkaan mee.

Omasta puolesta suositteleisin tota Deauvilleä. Helpoin pyörä mitä olen päässyt ajamaan. Itsellä tulee joskus sellainen kuume että hondan CLR pitäis saada. Kunnon piikit talveen ja kesäksi trial-rengastus jotta pääsis ihan vaan hiljaa ja kuuntelemaan siinä sivussa linnunlaulua.

Kuten täällä onkin jo mainittu, tarkistaisin ohjauslaakerin ja rengastuksen. Molemmat nimittäin aiheuttavat tuollaista epävarmuutta mutkaan viedessä, nimimerkillä kokemusta on. Ylikireällekin vedetty ohjauslaakeri saa mutkiin viemisen tuntumaan hankalalta ja epätarkalta. Tuo GSX-F on mielestäni aika helppo ja köykäinen käsiteltävä.

Noiden pikkupyörien kanssa äkkiä tulee vastaan ahdistus maantienopeuksissa, vaikkei sitä tehoa muuten tarvitsisikaan. Pienellä pyörällä kun tuntuu vastatuulessakin teho loppuvan kesken, ja koneesta saa oikeasti ulosmitata reservejä niin paljon, ettei ajo tunnu enää rennolta. Jos pienempää ja kevyempää halajat, niin joku GS500 voisi olla hieman lähempänä todellisuutta. Se on hieman huteran tuntuinen alkuunsa, mutta kun siihen tottuu, se on todella hilpeä pyörä ajaa konetehojensa puitteissa. Kaupungissa ilahduttavan kevykäinen ja ketterä käsiteltävä - varsinkin kun vertaa tuohon isoon zetoriin...

Mutta ensiksi, tarkista:
a) rengaspaineet
b) rengastus noin yleensäkin
c) ohjauslaakeri

Saatat säästää yllättävästi rahaa.

Kuten täällä onkin jo mainittu, tarkistaisin ohjauslaakerin ja rengastuksen. Molemmat nimittäin aiheuttavat tuollaista epävarmuutta mutkaan viedessä, nimimerkillä kokemusta on. Ylikireällekin vedetty ohjauslaakeri saa mutkiin viemisen tuntumaan hankalalta ja epätarkalta. Tuo GSX-F on mielestäni aika helppo ja köykäinen käsiteltävä.
Melkein lisäisin listaan vielä helposti tehtävän jousituksen ja sen korkeuden tarkistuksen. Vaikuttaa suoraan ohjausgeometriaan.

Vähän tuntuu toi 250cc pieneltä ihan väännön (=ajomukavuuden) kannalta.

Itse painan noin 100kg ja ensimmäinen custom oli Yamaha XV 535 Virago. Ihan riittävä ja todella mukava ajaa vaikka sittemmin olen isompia hankkinutkin. 535 Viragossa tosin aika matala istumakorkeus, joten ihan hujopin ei kannata sitä valita.

800:n intruder oli kans loistava, eikä hirvittävän kallis kun osti riittävän vanhan. Nämähän ei ole revityspyöriä, joten vanhoistakin löytää tosi hyväkuntoisia
smile_org.gif

Ja tämä on tietty vaan mielipide, joten jos olette eri mieltä, niin senkun
033102ass_1_prv.gif
tounge.gif

Omistin aiemmin 250 GN:n monien vuosien ajan. Kävin sillä mm. Norjassa, kiersin Viron ja opettelin maastoajon alkeita.

Kompromissipyöränä ihan ok, vaikkakaan sillä ei virtuaalipippeli veny millin milliä. Moottoritielle pyörä ei mielestäni sovi (vaikka jotkut sitä sielläkin käyttävät) mutta jos pienemmät tiet sopivat se on ihan soiva peli.

Peruskunnossa etujousitus oli mulle (80kg) liian löysä joten sitä se on sullekin. Laitoin jousien jatkoksi vähän täytettä niin siitä tuli ihan siedettävä. Pituutta on 190cm ja kyllä ajoasento oli ihan ok, sulla ei pitäisi olla sen kanssa ongelmia... vaihdoin tosin stongan suoraksi, se alkuperäinen wannabe-custom tanko on ihan haitarista.

GN on hyvä pyörä opetella ajamaan. Se on kevyt ja ketterä eikä itketä kun se kupsahtaa kumolleen. Mitään kovin tarpeellista ei yleensä hajoakaan kaadoissa.

Vaikka suurin osa porukasta täällä onkin eri mieltä, olen itse sillä kannalla että ajamaan kannattaa opetella pikkupyörällä. Mieluiten vielä enskalla, mutta peruspyöräkin käy.

GN kuitenkin keveytensä takia sopii maastoonkin ja maastoajo on hyvää treeniä pyörän käsittelyssä. Kun ensin opettelet hiekalla esim. luistoja ja pyörien lukkoon jarruttamista niin ei semmoiset kestopinnoitteellakaan niin hätkäytä.

Oma käyttöni oli melko rajua, ja kone oli melko väljä kun myin sen 55 tuhatta ajettuna. Foorumeilta olen lukenut että normikäytössä yläpään joutuu avaamaan ~70tkm paikkeilla.

Vaikka suurin osa porukasta täällä onkin eri mieltä, olen itse sillä kannalla että ajamaan kannattaa opetella pikkupyörällä. Mieluiten vielä enskalla, mutta peruspyöräkin käy.
Kyllä minäkin tuon allekirjoitan. Itse tuli vuonna 74 aloitettua 19-kesäisenä "lahjakortilla" ilman edes minkäänlaista mopokokemusta 380:llä Suzukilla, joka siihen aikaan kuului enemmän keskikastiin, kuin nykyään. Vaikeeta oli aloittelu, eikä kaikkea tarpeellista saanut sillä selkärankaan. Joka kerta pyörää vaihtaessa on tuntunut, että jotain uutta taas joutuu opettelemaan, nyt tämän viimeisen kanssa ensikokemus ohjausvaimentimeen, joka tuntuu vaikeuttavan hidasajoa yllättävän paljon.
Ainut kerta, kun pyörä on tuntunut todella helpolta, oli tuossa joku vuosi sitten kun rakensin vanhan GS450:n pojan käyttöön (lähti viikonloppuna uuteen kotiin). Toi oli noiden isompien jälkeen tietysti kesympi, mutta kutenkin todella näppärä ja ketterä käsitellä. Kaupunkiajossa ja yksin maantiellä sillä pärjäsi ihan hyvin, kaksi päällä vastatuuleen moottoritiellä alkoi puhti loppua.
Kaksipuolikas on ehkä ison miehen alla turhan laiska, ennemmin tosiaan katselisin noita kokoluokkaa 400-500 kuutioisia, jotka on helppoja ajaa, mutta tehot riittävät jo pidempäänkin reissuun.

Back