• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Irtosora asfaltilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
moi

Taas mutkateitä ajaessa tuli mieleen, että joku motoristi survival porukka saisi testata sen, että kannattaako soraa säikähtää mutkassa vai ei ja minkä verran soraa on vaarallista, ja mikä on vain vähän 'vatkaavaa'

Itse aiemmin monesti säikähdin hiekkaa ja meni mutka joskus vähän leveäksi sen takia tai vastaantulijan kaistalla. Nykyään en juurikaan säikähkä ja vedän vain linjaani kylmästi oli soraa tai ei. Vähän se vatkaa, mutta yleensä menee yllättävänkin pienillä vatkauksilla.

JT

Jos on varaa niin sorakohdat kannattaa vetää tangentin suuntaan, niin ei koidu niin pahaa jälkeä.
Jos taas tilaa ei ole........................
-Sergei-

Riippuu kuinka kireä mutka on. Mun VFR:n kohtaloksi koitui pari murskepalasta eturenkaan alle. Pyörä oli vähän kalleellaan ja seuraavassa hetkessä 50m:n päässä metsässä. Lähes täystuho. Nopeutta 90 km/h. Enkä edes vedättänyt. Että itse olen sen jälkeen kyllä tullut aika allergiseksi soralle ja hiekalle.

Riippuu kuinka kireä mutka on. Mun VFR:n kohtaloksi koitui pari murskepalasta eturenkaan alle. Pyörä oli vähän kalleellaan ja seuraavassa hetkessä 50m:n päässä metsässä. Lähes täystuho. Nopeutta 90 km/h. Enkä edes vedättänyt. Että itse olen sen jälkeen kyllä tullut aika allergiseksi soralle ja hiekalle.
Mites pitkälle itse lensit? Menitkä pyörän mukana vaiko jäitkö matkalle? Tais käydä tuuria ettet ollut puun ympärillä. Aina mietityttää se riski tappavasta äkkipysähdyksestä.
crazy.gif

Itse en ole onneksi vielä löytänyt eturenkaan alle soraa kurvissa, takanen aina välillä lipsuu kivien päällä. Se kyllä tuntuu ikävältä, mutta pyörä kyllä pysyy lapasessa ilman mitään ongelmia.

Petskele toi sora asfaltin päällä on ärsyttävintä mitä tiedän. No ehkä öljy päihittää, mutta kumminkin. Kyllä siinä todellakin herää unikekokin kun etupää liukuu jonkin aikaa aivan väärään suuntaan. Pelkillä säikähdyksillä olen selvinnyt tähän asti.
Tarkkana saa olla!
tounge.gif

Yleisesti ottaen hiekkaa pelätään liikaa ja ajaudutaan vastaantulijan kaistalle tai ojaan kaatumisen pelossa.
Jos ehtii ajolinjaa vähän muuttaa pois pahimmilta hiekoilta niin hyvä, mutta sitten vaan kylmästi yli.
Jos etupyörä menee alta ja pyörä mätkähtää kyljelleen, niin sekin on  pienempi paha kuin ajaa pahki vastaantulijaan tai ojan pohjalle. Ja shortseissa ja sandaaleissa ei ajeta !
cool.gif

Yleisesti ottaen hiekkaa pelätään liikaa ja ajaudutaan vastaantulijan kaistalle tai ojaan kaatumisen pelossa.
Jos ehtii ajolinjaa vähän muuttaa pois pahimmilta hiekoilta niin hyvä, mutta sitten vaan kylmästi yli.
Jos etupyörä menee alta ja pyörä mätkähtää kyljelleen, niin sekin on  pienempi paha kuin ajaa pahki vastaantulijaan tai ojan pohjalle. Ja shortseissa ja sandaaleissa ei ajeta !  
cool.gif
joo itse vähän samoilla linjoilla. Yleistäen voi sanoa, että hiekan aiheuttamat ulosajot taitavat johtua enemmän pelästymisestä kuin itse hiekan liukkaudesta. Lisäksi hiekka on semmoinen johon lähes jokainen joskus törmää ja mikään koulutus tms ei ole ottanut asiaan oikein kantaa. porukaa ei osaa suhtautua siihen.

ehkä risteyksissä ja pienissä nopeuksissa kannattaa tuo tangentin suunta ja pieni koukaus suoraan, jotta pääsee hiekan yli puhtaalle. Mutta jos ajaa mutkatien kaarretta ja havaitsee vähän soraa, niin yleensä auton raide on puhdas ja se seuraa mutkan sädettä, tangentin suunnan ottaminen pakottaa ylittämään jopa kaksi hiekka vanaa, kun taas mutkan pitäminen voi mennä raidetta pitkin puhtaalla.

Back