• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iron Butt 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ihan pakko vastata omat mielipiteet. SS1000 ajettuna, huomioita: kannattaa lähtee ihan aamulla ja suunnitella reitti et aurinko on liki takana koko aika, motareita ei kannata ajaa: rinnalla kulkee aina joku 2- tai 3-numeroinen tie joka on kivempi, mukaan _tarpeeks_ kuivia hanskoja ja ketjusprei, stintit 150..200 kilsaa ja joka toinen tauko pitempi kun 10 minsaa, pussillinen korvatulppia taskuun: melu väsyttää pirukseen, yksin ei kannata lähtee: tylsä ajaa ja entäs jos jotaa vahinkoo käykin, seteleitä mukaan: kortti ei käy joka paikkaan ja setelitankkauksestakii saa kuitin yöllä keskellä ei-mitään.. siinäpä päällimmäisiä aatoksia
smile_org.gif

kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.
Mä ainakin haluan kerätä kokemuksia, mitä voi sitten vanhoilla päivillä muistella keinustuolissa aikansa kuluksi. Aika tylsät mammavuodet (ja pappavuodet miehille) on luvassa, jos tekee vaan järkeviä ja hyödyllisiä asioita elämänsä aikana. Aion myös kokeilla rata-ajoa ihan vaan tästä syystä.
periaatteessa kelpaa pointiksi.saahan siitä sellaisen todistuksen, mikä saattas virkistää muistiaki.

toisaalta..koko hommahan on kokemista ja elämystä.tarvitseeko niitä tehdä jonkin kaavan mukaan?sekin vaikuttaa hieman tylsähköltä
062802moto_prv.gif
Niin mut sitten sitä todistusta voi esitellä kaikille (varsinkin jotka ei ole ko. juttua tehnyt) ja voi sitten paistatella siinä ihailevien huokausten paisteessa. Vähän niinkuin benji-hyppy -todistuksen kanssa  
biggrin.gif
biggrin.gif

E: Ois ihan hauskaa itsekin kokeilla onnistuisiko. Täytynee katsoa jos oikein innostuisi ensi kesänä ajelemaan  
tounge.gif
Tää on kans näitä sarjassa "niin fiksua" hommaa  
thumbs-up.gif

Siis jotain niin älyvapaata... et ilmottaudun mukaan, jos ajankohta sattuu sopimaan  
tounge.gif

Kahtena kesänä olen ajanut, mutta aivan omaksi iloksi. Paperit on tehty kaikki valmiiksi, vaan en ole lähettänyt niitä minnekkään.
Ekalla kerralla olin yksin ja viime kesänä kaverin kanssa, kummallakin oma pyörä. Suosittelen kimppaa, on paljon helpompaa ja mukavampaa kaksin reitti kulkea. Yksin on niin kovin yksin ajatustensa kanssa. Tulee väsykin helpommin.
Aamusella 4:00 on startattu kummallakin keralla. Parempaa fiilistä on vaikea löytää kuin tuo kesäaamun hiljainen hetki on.

Vaatteita kannattaa laittaa päälle heti lähtiessä mielummin liikaa kuin liian vähän. Helppo vähennellä taukopaikoilla. Jos kylmettyy heti aamusta, ei lämpöjä tahdo saada päälle sitten koko päivän aikana. Sadevehkeet täytyy olla ehdottomasti mukana, sillä matkalla ei pahemmin ole aikaa pidätellä sadetta.

Ensi kesänä taas mennään, ainakin kaksin. Katsotaan nyt. Eihän reissuun mene kuin yksi elämämme upeimpia vuorokausia.

Moi

Tuli viime kesänä ajettua tuo SS1000, eikä tuo nyt omalla kohdalla vaatinut sen suurempia suunnitelmia. Viikko siitä kun lueskelin täältä sivustoilta juttuja kyseisestä ajosta, olinkin jo tienpäällä ajamassa. Reittisuunnittelua tein useampaan kertaan ja päädyin <a href="http://maps.google.fi/maps?f=d&hl=fi&geocode=284378319565870928,61.554230,23.574240;2912024205895160929,65.725567,29.155063;15657760855
29993419,62.839372,27.611225&saddr=kievarinportti+1+tuusula&daddr=keisarinviitta+2+pirkkala+to:E12/Nokiantie+@61.554230,+23.574240+to:Toukolantie+1,+65300+Vaasa,+Suomi+to:heinolankaari+1+kokkola+to:kiilakivenkuja+2+oulu+to:luomantie+1+kuusamo+to:E63/Kajaanintie+@65.725567,+29.155063+to:64.220827,27.755284+to:taikatie+4+kajaani+to:551/Karttulantie+@62.839372,+27.611225+to:hietakatu+5+mikkeli+to:simolanmutka+1+lahti+to:kievarinportti+1+tuusula&mra=dpe&mrcr=5&mrsp=8&sz=15&via=2,7,8&sll=64.221014,27.748117&sspn=0.008361,0.037594&ie=UTF8&ll=61.678737,27.255943&spn=0.018242,0.075188&z=14" target="_blank">tälläiseen</a> reittiin. Ajon ajelin yksin kun en halunnut että homma olisi lyöty lukkoon jollekin tietylle päivälle ja kellonajalle, vaan päätin koittaa lähteä matkaan eräänä sunnuntaiaamuyönä heinäkuussa ja jos ei yöllä herätessä olisi homma maistunut, niin tyynyä korjaten ja takaisin unten maille. Samoin halusin että taukoja voi pitää silloin ja sen pituisia kuin itse haluaa. Kotiväki oli tietoinen hommasta ja matkanvarrelta aina viestejä laitoin, niin pysyivät kartalla missä olin menossa ja mihin kellonaikaan suunnillen pitäisi seuraavassa paikassa olla.

Homma kuitenkin maistui sen verran hyvältä, että yöllä klo 02.00 matkaan lähdin Hyrylän Shelliltä ja takaisin samassa paikassa olin 21 tuntia ja 30 minuuttia myöhemmin, virallisten kilometrien mukaan 1691 ajettua km:ä takana ja hienoja muistoja mukana. Eikä puutunu perä vaan oikea olkapää, varmaan tuon puimurin kohtuullisen jäykän kaasukahvan takia...Harvoin on ollut tunnetta että Kuopion tasalla on jo melkein kotona, kivenheitto enää.

Moni kysyi oliko siinä mitään järkeä, oon vaan todennut että ei varmaan, mutta halusin vaan kokeilla että millainen homma se on ja pystynkö siihen. Itteäni varten mä sen reissun heitin, en ketään muuta, joten ei ollu minkäänlaisia paineita siitä että reissu on pakko ajaa. Jos siltä olis tuntunu, olisin ottanut huoneen jostain ja keskeyttänyt, ei siinä olis maailma liikahtanut mihinkään suuntaan.

Pyörän olin kyllä käyttänyt huollossa ja sillä huollon jälkeen useamman satasen ajellutkin ennen reissuun lähtöä ja renkaat oli hyväkuntoiset vaikkakaan ei ihan tuoreet. Tuon reitin suhteen oli mun mielestä tosi kiva ajella sunnuntaina, aamulla kun ajeli kohti pohjoista niin ei ollut juuri lainkaan liikennettä ja Kuusamosta kun kääntyi kohti etelää, niin viikonloppumökkiläiset olivat jo pois alta. Toki nyt ei heinäkuussa muutenkaan niin paljoa tuota viikonloppuliikennettä ole kuin normi työkuukausien aikoihin. Poronhoitoalueilla on syytä ajaa hyvinkin hereillä, paljon niitä tuntui teillä ja niiden reunustoilla olevan, eivätkä ihan kovasti välittäneet autoista saati sitten prätkästä.

Ja toiminnasta tankkausten yhteydessä tein itselleni tarkastuslistan, jotta muistan tehdä dokumentoinnit oikein myös siinä vaiheessa kun on jo reissussa rähjääntynyt eikä yläkerta käy ihan satasella.

Mukavia suunnitteluhetkiä ja vielä hauskempia reissuja, yksin tai porukassa, kun aika koittaa!

Asia erikseen onkin kuinka mielenkiintoista se on ajaa motaria pitkin ensin Turusta Hesaan ja siitä Treelle ......mutta "aikaa säästyy"
Loistoidea! Jos ottaiskin noi motarit lenkin viimeiseksi pätkäksi eli ajais toiseen suuntaan. Pääsis äkkiä kotiin ja sais ajella väsyneimpänä pelkkää hirviaidattua motaria. Ykköstie on onneksi sen verran vaihteleva, että vois jopa pysyä hereillä perille asti  
wink.gif

Kukaan lähdössä ensi kesänä Turusta koittamaan, mä voisin lähteä mukaan?

Hmm... eihän siinä rautaperseessä mitään järkee ole, mutta onko sitten maratoonissakaan?

Joitakin vinkkejä omasta kokemuksesta: se paikkausvaahto kannattaa pitää mukana, viime keikalla tarvittiin. Toisekseen kannattaa ottaa mukaan myös selvää setelirahaa. Ainakin Nordealla on joku älytön sääntö, joka rajoittaa pankkikortilla tehtävien automaattitankkausten määrää johonkin viiteen. Sekä minulle että kaverille tuli tilanne vastaan, että pankkikortti ei vaan enää kelvannut. Visa pelasti, mutta käteistä joku kymppi automaattitankkauksia varten on syytä ottaa.

Reittisuunnitelmat ovat ihan fiksun oloisia, ei kannata kuitenkaan liioitella 'ylikilometrejä', jos  esim google mapsilla tehty reitti tuottaa 20 km yli, niin se on jo ok. On kuitenkin oltava tarkkana, että tarkastuspisteet eli tankkaukset ovat reitin kännepisteissä.

On syytä myös miettiä, missä suunnassa aurinko on mihinkin aikaan, ei ole välttämättä kauhean kiva ajaa suoraan päin nousevaa/laskevaa aurinkoa, jos visiiri on jo ötökän raatojen sumentama muutenkin.

Ei muuta kun ajelemaan...

Pitääkö kaikessa aina olla järkeä? Kuinka kukaan voisi ostaa moottoripyörän jos ajattelee järjellä
biggrin.gif

Ajoin itse viime kesänä rautaperseen Utsjoelle ja tärkeimpänä ohjeena: Riittävästi vaatetta mukaan ja sen jälkeen vielä lisää vaatetta mukaan -on eri asia ajella kylmässä aamussa tunti kuin tunnista toiseen.
Toisten suorituksia kannattaa lukea sillä ajatuksella, että siellä on hyödyllisiä vinkkejä. Se on JÄTKÄ, joka malttaa keskeyttää jos väsyttää. Sade ja sen mukanaan tuoma pimeys voi tehdä matkasta rankan, jos mahdollista, katso säätutkista, että mahdolliset pienemmät sadealueet tulisivat valoisaan aikaan. Vielä parempi jos sinulla on varapäivä, että voit ajaa kohtuullisella kelillä.
Huonolla renkaalla en lähtisi. Ei kai se muuten ylimääräistä kuluta, mutta matka-ajo tapahtuu kyllä renkaan keskiosalla (mutkista nauttiminen yleensä jää eri ajoon).
Aikaa on kyllä riittävästi pitää pidempiäkin taukoja välillä. Jos vähänkin pelottaa tai väsyttää niin, että vauhti tuntuu laskevan niin ei kun kuski tankkaukseen. Aikatappio tulee helposti kuitatuksi ihan kuskin jaksamisella ja turvallisemmalla ajolla.
Itse käytin mieluummin MP3 soitinta (itseasiassa lainasin lasten soittimia niin, että sain musiikkia koko matkalle), se vain pitää pirteämpänä kuin korvatulpat.
Kannattaa ajaa
062802moto_prv.gif

Kyllä tästä vielä kunnon vääntö tosiaan saadaan  
062802jumpie_prv.gif

Rautaperseily on  
033102ass_1_prv.gif
, vaikka itekin sellasen  Iron
033102ass_1_prv.gif
oon jo ajellut  
cool.gif

Reitti olisi jo suunniteltuna SS1000 ajoa varten, saas kattoo tuleeko kuitenkaan toteutettua tätä ensi kesänä. Alkuun olis tarkoitus ajaa sama reitti viikonlopun aikana ja jos sen jälkeen vielä tuntuu, että huvittaa ajaa toi sama yhtämittaisena ja kuittien kanssa, niin sitten suoritan tuon ihan virallisesti.

Palstalla on paljon puhuttu rautaperseilyn järkevyydestä ja kuskin jaksamisesta, mutta entäpä se pyörä? Kuluttaako tuollainen yhtämittainen ajo rengasta enemmän kuin samat kilometrit pidemmällä aikavälillä ajettuna? Lähinnä mietityttää, että kannattaisko laittaa alle uusi takarengas, ettei tule yllätyksiä kulumisen suhteen. Ja mitenkäs ketjujen rasvaus, kannattaako varautua, että joutuu rasvaamaan useamman kerran?

Onko muilla suunnitelmissa ajella näitä suorituksia tulevana kesänä?
Sitähän vois lähtee vaik kaveriks, jos ajankohta sopii. Niin ja kelpuutetaan
wink.gif

Reitti olisi jo suunniteltuna SS1000 ajoa varten, saas kattoo tuleeko kuitenkaan toteutettua tätä ensi kesänä. Alkuun olis tarkoitus ajaa sama reitti viikonlopun aikana ja jos sen jälkeen vielä tuntuu, että huvittaa ajaa toi sama yhtämittaisena ja kuittien kanssa, niin sitten suoritan tuon ihan virallisesti.

Palstalla on paljon puhuttu rautaperseilyn järkevyydestä ja kuskin jaksamisesta, mutta entäpä se pyörä? Kuluttaako tuollainen yhtämittainen ajo rengasta enemmän kuin samat kilometrit pidemmällä aikavälillä ajettuna? Lähinnä mietityttää, että kannattaisko laittaa alle uusi takarengas, ettei tule yllätyksiä kulumisen suhteen. Ja mitenkäs ketjujen rasvaus, kannattaako varautua, että joutuu rasvaamaan useamman kerran?

Onko muilla suunnitelmissa ajella näitä suorituksia tulevana kesänä?
Sitähän vois lähtee vaik kaveriks, jos ajankohta sopii. Niin ja kelpuutetaan
wink.gif
Tällä hetkellä mukaan on tulossa yks mulle hyvinkin tuttu kaveri ja voi olla että reissu sujuu taukojen puolesta nopeammin pienellä porukalla. Olihan täältäpäin muitakin kiinnostuneita, siitä vaan oma porukka kokoon
062802moto_prv.gif

Reittisuunnitelmat ovat ihan fiksun oloisia, ei kannata kuitenkaan liioitella 'ylikilometrejä', jos  esim google mapsilla tehty reitti tuottaa 20 km yli, niin se on jo ok. On kuitenkin oltava tarkkana, että tarkastuspisteet eli tankkaukset ovat reitin kännepisteissä.
20 km yli on kyllä aika vähän, ajotarkastus kun suoritetaan kahden tankkauspisteen välistä lyhintä reittiä pitkin, sen mukaan, mitä Genimap kertoo - ja usein Genimap löytää hyvinkin pieniä teitä.

Reittiä ei siis arvostella sen mukaan, miten se on ajettu, vaan miten sen voisi ajaa lyhintä reittiä noudattaen.

Kokemuksesta suosittelen, että kannattaa suunnitella n. 100 km ylipitkä reitti.

Ajoin 2007 kesällä Tossa de Marista Espanjasta Rostockiin 21 tuntia ja 2000km. Oli kauheet kivut, sadepuku oli pakko vetää päälle ku meinas jäätyä ajoasentoon ja lopussa meinas nukahdella vaikka radio huusi korviin. Tämän nykäsin kaverilta lainatulla ZX-9R:llä.
062802moto_prv.gif

Viime kesänä ajelin epävirallisen ss1000 ja tänä keväänä/kesänä voisi ajella papereiden kanssa. Jos jollain on kiinnostusta niin voisi koittaa sopia ajankohdasta, seurassa varmasti erilaista/mukavampaa kuin yksikseen.

Ite oon pari keikkaa yksikseni ajanut mennä-kesinä ja sen perusteella sanoisin, että
- laske keskituntinopeus n. 80-83 km/h, jos käytät satasen teitä, niin voit pitää sopivat jaloittelu/eväs/tankkaustauot n. 200 km:n välein, niin 1000 ml = 22...22,5 h
- pyri ajamaan väh. 100 km/h teitä
- vaatetta reilusti mukaan, mikään ei patita niin kuin paleleminen jo ekalla stintillä tai sitten kauhee horkka niillä viimesillä
- syö ja juo vähäsen jokaisella tauolla, niin ei tuu nälkä tai jano koko kierroksella (mulla oli mukana ihan normi ruisleipää ja vettä/mehua)
- kortin lisäksi setelirahaa, kun kortilla ei näköjään voi automaateilla maksaa 8-9 kertaa/vrk
- jos suunnittelet pitempiä kuin 1000 ml, niin tee sellainen reitti, että tarvittaessa saat lyhyemmän suorituksen, jos se pitkä ei jostain syystä onnistu (= ottaa päähän vähän vähemmän)
- ja jos ei onnistu, niin ei se mitään, varaa mukaan suntiskamat, etsi mukava hotelli ja siirry viihteelle  
033102beer_1_prv.gif

Rennosti, veljet, rennosti....
tounge.gif

Ens-kesäksi alustavasti suunniteltu BB1500Finland...

...vaatetta reilusti mukaan...
Tuo on niiiin totta. Edelliskesänä ajoin kaiffan kanssa ss2000 Finlandin. Liikkeelle lähdettiin etelästä (Raumalta) ja keli oli hyvä/lämmin. Lappiin kun saavuttiin seuraavana yönä, niin oli niin h.....tin kylmä. Ja sama teema jatkui muutaman tunnin kuluttua, kun mentiin aina vaan ylemmäs (Nuorgamiin). Itsellä oli nahat päällä, joten ei hirveästi mahtunut alle roipetta ---> päätin, että oli viimeinen kerta kun lappiin menen nahoilla.

edit: lisättäköön nyt, että liikkeellä olimme kesäkuun alkupuolella...typo

Tarkoitus olisi, jahka yötkin pysyy selvästi lämpimän puolella, suorittaa SS1600K.
Laiskuudessani olen "suunnitellut" reitin Kuopio- Kilpisjärvi-Kuopio (stopit/tankkaukset mennen tullen, Oulu-Ylitornio-Muonio-Kilpisjärvi). Matka n. 1750km ja ajoaika maltillisilla nopeuksilla vajaa 21:30 + tauot.

Toinen "reittisuunnitelma" tankkaus- ja taukopaikkojen mukaan: Kuopio-Kajaani-Kuusamo (Ruka)-Sodankylä-Inari-Kittilä-Ylitornio-Tupos-Kuopio. Matka hieman yli 1700km, ajoaika 22:10 + tauot.

Apuna käytetty AT Reittikarttaa, lyhin reitti.

Että tämmöstä tällä haavaa... Kessee ootellessa.  
062802moto_prv.gif

Loistoidea! Jos ottaiskin noi motarit lenkin viimeiseksi pätkäksi eli ajais toiseen suuntaan. Pääsis äkkiä kotiin ja sais ajella väsyneimpänä pelkkää hirviaidattua motaria. Ykköstie on onneksi sen verran vaihteleva, että vois jopa pysyä hereillä perille asti  
wink.gif

Kukaan lähdössä ensi kesänä Turusta koittamaan, mä voisin lähteä mukaan?
Mä ainakin voisin itteni mukaan tempasta, mikäli sitä vain on ruumiin ja sielun voimissaan, rahaa kertynyt taskuun ja jopa se pyöräkin kasattuna (!). Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Samaa mieltä kyllä siitä, että motarit viimisenä jos ollenkaan.
smile_org.gif

Tuo kyllä kiinnostais itseäkin kovasti.. täytyy nyt eka totutella tohon mulle uuteen vanhuspyörään, mahtaako ees moista matkaa kestää
nixweiss.gif
Jos tänä kesänä koittais vetää muutaman pidemmän päiväsiivun ja kattelis sitten seuraavana kesänä jos jonkun kans lähtis ihan papereiden kans koittaan
baaa.gif

Muistaakseni MP-poliiseilla kuuluu vaatimuksiin jonkin sortin Iron Butt-ajo.Tarkoituksena osata oikea,ylä ruumis rento,ym.ajo-asento.
Tai sitten muistan väärin.

Back