• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iridium visiiri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Autokoulussa kun ajoin korttia niin sano ukko että vanha kikka on laittaa johnsonin plediä, semmosta nahan ja huonekalujen "puhdistus" ainetta, visiirin ja sitten kuivata se niin johan lähtee vedet ja ötökät.

Kyllähän ne sano että iridiumia ei sais pestä vahvoilla kemikaaleilla. Mutta tossa yks päivä räpelsin ja sattui pikaliimaa tippumaan pleksille.
withstupid.gif
Niin eihän se lähtenyt muuta kuin kynsilakanpoistoaineella. Eikä jäänyt jälkeäkään.

Siinä auto glymin vahassa (punanen etiketti) sanotaan että ei sisällä hiovia aineita mutta vaha on kuitenkin puhdistava vaha,eli kaippa siinä jotain mömmöjä kuitenkin on.Purkissa myös sanotaan että olisi vältettävä lasi- ja läpinäkyville pinnoille joutumista.
Muoviset vilkunlasit ainakin hieman ko.vahalla mattaantuu jos sitä hankaa reilummin.
En itse kyllä iridiumiin sitä laittas mut se (kultanen etiketti ) suoja aine varmaan sopis tohon touhuun.

Iridiumin päälle ei tietääkseni saa laittaa mitään. Pesukin pitää suorittaa erittäin miedolla saippualiuoksella, joten minulta jos kysytään, niin ei mitään muuta kun varovainen pesu, ja sekin vain tarvittaessa. En kyllä mokomaa lähtisi vahaamaan millään vahalla, vaikka kuinka "ei hiovaa" olisi.
Mutta jos jengi on sitä kokeillut, ja se on toiminut, niin miksi ei? Itse en uskalla...ainakaan vielä
tounge.gif

Tuota 5-sateesta en uskaltaisi käyttää, jos kerran ei saa edes pestä kunnon myrkyillä. Ainakin kun olen käyttänyt tavallisessa visiirissä, niin on haissut sen verran koville aineille, että jättäisin suosiolla väliin.

Minulla on kanssa tuo Shoein visiiri ja olen sen ainakin vahannut. Vaha oli AutoGlym, mallia en juuri nyt muista, kuitenkin sellainen joka on tarkoitettu uudelle pinnalle eli siinä ei ole mitään hiovia aineita...

-C9B5R4-
Saman valmistajan vaha mullakin, ja jos en kauheen pahasti muista vikaan, niin tuo mun käyttämä vaha on super resin polish.

Yhden kesän verran oon sillä kirkkaan- ja iridiumvisiirin pintaa vahannut, eikä naarmuja ole ilmestynyt. Sateella ajellessa ei tarvii vesipisaroista välittää, eikä ötököitä putsatessa ala vituttaa juur ollenkaan.
Ei, ei ole!! Super Resin polish on hiovia aineita sisaltava, pintoja siivoava. (punainen etiketti)

Tama uusille pinnoille tarkotettu on Extra Gloss Protection (kullanvarinen etiketti) Itse en muuta lahtis Autoglymilta kokeilemaan visiiriin..
Ihan vaan toiston vuoksi:

Super Resin Polis tässä nenän edessä ja tässä on oikeen boldilla vedetty:

Ei sisällä hiovia aineosia

Tosin, itse en laita visiiriin mitään mömmöjä vaan pidän sen käsisaippualla ja runsaalla vedellä puhtaana, viimeiset ei-hiovat vesitahrat yms nappaan mikrokuituliinalla pois -> melkein 10tkm ajettu sikamusta visiri missä ei ole naarmuja ollenkaan.

AutoGlymin kuiltainen vahahan on sitten '2 kerros' joka vedetään super resin polishin jälkeen, Super Resin Polishan räjäyttää likaa pirun hyvin pois kanssa.

Onhan se jo moneen kertaan tällä foorumilla todettu, että resin polish sisältää jotain "hiovia" aineita, koska sillä esim. mittarilinssit saa samennettua ym.
No, kunhan höpötän
baaa.gif

Mutta *Kliks*
ja *Naps*

Kannaattaa miettiä sen vahan kanssa puljaamista. Kuulin autokoulusta jossa opettaja oli kertonut käyttäneensä vahaa visiiriin ja tästä seurasi muovin kovattuminen eli haurastuminen. Visiirin voi sitten rikkoa joku ötökkä jos tulee päin.
Kemialliset aineet poistaa pehmittimiä ja aiheuttaa tällaisen haurastumisefektin eli iskunkestävyys huonontuu.

Onhan se jo moneen kertaan tällä foorumilla todettu, että resin polish sisältää jotain "hiovia" aineita, koska sillä esim. mittarilinssit saa samennettua ym.
Ei sisällä mekaanisesti hiovia aineita, mutta kylläkin jotain tehokkaita liuottimia tms. tehokkaita kemiallisia puhdistusaineita. Kaikki muovit eivät kestä tuollaisia rajuja aineita. Tämän takia vahoja kielletään käyttämästä muoviosille.

mulla on iridium visiiri ja puhdistus tapahtunut kostuttamalla paperi lämpimällä vedellä jä lätkäsee sen visiirin päälle "muhimaan" lähtee vaivattomasti ötökät haneen. Ainut miinus on et jos sattuu tulemaan kärpästä isompi olio silmille niin jälki jää
sad_orig.gif

Back