• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

iPhone ja AutoComm - mukava yhdistelmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
iPhonesta ei todellakaan ole paluuta mihinkään muuhun "puhelimeen"! Scalan kanssa toimii moitteettomasti! Ainoa miinus on kun pudottaa kovalle lattialle, maksaa noin 350 euroa ja kun sen pudottaa vessanpönttöön, niin se maksaa 291 euroa!! Mutta...no olkoon!

Juu enpä palaa minäkään enään noksuun...
thumbs-up.gif

[OT]
Nokia X6 ja autocom tuntuu pelittävän hyvin yhteen, bluetoothilla menee puhelut, musiikki (tosin vaan monona) ja navigointiohjeet mainiosti kypärään, ja pidemmillä siirtymillä voi luurin kytkeä 3.5mm plugilla niin se musakin tulee stereona ja RDS-radion saa käyttöön, tosin sen toimivuutta epäilen jo nyt suuresti..
Suurin miinus tulee kapasitiivisen näytön toiminnasta, eli jos hanskan pää ei ole märkä niin ei näyttö reagoi kosketukseen, tästä suivaantuneena purin puhelimen mukana tulleen johdollisen HF-sarjan, laitoin kuulokkeiden tilalle 4-pole plugin, ja nyt voin vaihdella biisejä siitä noksun omasta kaukkarista joka kuulokkeiden johdossa oli.

Pahoittelen vielä offtopiccia, mutta tiedän että tätäkin lukee moni joka arvuuttelee puhelintaan noksun ja applen välillä, tässä yksi näkemys X6:sta, josko tämä yhtään selvensi päätöstä.

[/OT]

[OT]
Nokia X6...Suurin miinus tulee kapasitiivisen näytön toiminnasta, eli jos hanskan pää ei ole märkä niin ei näyttö reagoi kosketukseen.../OT]
Juu, Omenassa on ihan sama ongelma, mutta sillä erolla, että X6:ssa on lisäksi erilliset näppäimet vastaamiseen ja puhelun lopettamiseen, jotka ei tarvitse "märkiä sormia". 5800 on resistiivisellä näytöllä ja se toimii jollain tapaa myös hanskat kädessä. Siinä on myös erilliset vastaus- ja lopetus-näppäimet. Molemmista löytyy 3,5mm reiät.

Kiitos nyypielle hyvästä ideasta! Onhan ompussakin se langallinen korvanappisarja, jossa on nappi puhelimeen vatsaukseen, biisien vaihtoon Ymv!  
idea3.gif

Eli nyt pitänee pistää yksi satsi päreiksi ja tutkia mitä karvoja tuolla keskenään oikosuljetaan kun

"...Vastaa puheluun tai lopeta puhelu painamalla keskipainiketta. Kun kuuntelet iPodia, toista tai keskeytä kappale painamalla painiketta kerran tai siirry seuraavaan kappaleeseen painamalla painiketta kaksi kertaa nopeasti. Voit säätää äänenvoimakkuutta painikkeilla + ja – (vain iPhone 3GS). Siirry Ääniohjauksen pitämällä keskipainiketta
painettuna (vain iPhone 3GS)...."

Eli pienellä tutkimisella kolvaamisella voisi saada ohjaustankoon aika monipuolisen kaukosäätötsydeemin...

Kiitos nyypiella myös toisesta ideasta. Ajohanskan etusormi suuhun ja kielellä kostutus. Hyvin toimi iphonen kosketusnäyttö näin. Wingillä kun tulee ajeltua avokypärällä ja aika harvoin tarvitsee ajossa puhelimeen koskea, niin tämä raktkaisu riittää mulle hyvin, kun tuo puhelinkin on telineessä vasemmassa kahvassa, ja yhteys bt:llä intercomiin.

Pistän tän nyt heti, ennenkuin noksufanit ehtii: Mistä tunnistaa iphonen omistavat motoristit? Niillä on kokoajan sormi suussa  
biggrin.gif

Ai niin, eikö sulla ollut se ei-autokooma bluetootti? Autokooman omasta kun löytyi tällainen kommentti:

sanoi:
* The Autocom Adaptor is set to Automatically answer the phone. Please turn OFF the "Auto Answer" function on the phone. The Autocom Adaptor will answer any incoming call in about 5 seconds.

Sattuneesta syystä itseäkin tuo toiminne kiinnostaa eli pitääpä testata kun pääsee pyörän lähelle...

Ai niin, eikö sulla ollut se ei-autokooma bluetootti? Autokooman omasta kun löytyi tällainen kommentti:

sanoi:
* The Autocom Adaptor is set to Automatically answer the phone.  Please turn OFF the "Auto Answer" function on the phone.  The Autocom Adaptor will answer any incoming call in about 5 seconds.

Sattuneesta syystä itseäkin tuo toiminne kiinnostaa eli pitääpä testata kun pääsee pyörän lähelle...
Tuotakin mahdollisuutta voisi hämmästellä - ei ole kallis...

Jep, autokooman bluetootti vastaa ilman että puhelimessa on tuota auto answer toiminallisuutta päällä.

Tuli kokeiltua. Voin siis hengähtää.

Saako iPhonea jostain edullisemmin, kuin näistä Stadin mäccikaupoista? Pihi faija ei tyttärelleen viittis tolla hinnalla ostaa...

Minkälaisella pyörä/kypärä -yhdistelmällä pystyy puhumaan puhelimeen tai kuuntelemaan musaa ajaessa? Omat yhdistelmät ovat olleet kaikki sellaisia, ettei kummastakaan tule mitään kun melu häiritsee. Musaa toki voi kuunnella, mutta vaatii "eristävät" tulppa-malliset kuulokkeet ja sellaisiahan nämä autocomit tjspt eivät ole?

Minkälaisella pyörä/kypärä -yhdistelmällä pystyy puhumaan puhelimeen tai kuuntelemaan musaa ajaessa? Omat yhdistelmät ovat olleet kaikki sellaisia, ettei kummastakaan tule mitään kun melu häiritsee. Musaa toki voi kuunnella, mutta vaatii "eristävät" tulppa-malliset kuulokkeet ja sellaisiahan nämä autocomit tjspt eivät ole?
Sanoisin että autocom taustamelumikillä ja mikä tahansa puhelin ja pyörä. Omakohtaista kokemusta ei tosin ole kuin nokialaisista ja nakupyöristä. Alle 130km/h nopeuksissa vastapuhuja ei usein edes huomaa että puhuu kypärä päässä. Ja kypäränä vielä ihan riittävän äänekäs raid2.

Autokooman kanssa on pidetty sellaista 190km/h matkavauhtina, puhuttu kännykkään, radiopuhelimeen (PMR) ja kuunneltu MP3:sia. Kännykän toisessa päällä henkilö ei edes hokannut että painetaan motaria tuota vauhtia ja radiopuhelin ja MP3 kuului ihan hyvin.

Autokoomahan lupaa että homma pelittää vielä 300km/h vauhdissa...

Itse meinasin hankkia Scala Rider G4 systeemit kypärään. Mulla on jo entuudesta pyörässä teline ja sähkönsyöttö TomTom 730 mallille.

TomTom on yhteydessä iPhoneen ja sitä kautta voi soitella (olena testannut ja hyvin toimii). Eli bluetooth kuvio menisi näin:

iPhone 3G --> TomTom <-- ScalaRider

Musiikkia voi soitella TomTomin muistikortilta mikä on ihan hyvä juttu sillä se on ainoa näistä kolmesta joka latautuu ajossa. AutoComille on vaikea keksiä mitään käyttöä... Ehkä jos on jotain PMR virityksiä. Joskus sitäkin himoitsin mutta onneksi en ostanut

Itse meinasin hankkia Scala Rider G4 systeemit kypärään. Mulla on jo entuudesta pyörässä teline ja sähkönsyöttö TomTom 730 mallille.

TomTom on yhteydessä iPhoneen ja sitä kautta voi soitella (olena testannut ja hyvin toimii). Eli bluetooth kuvio menisi näin:

iPhone 3G --> TomTom <-- ScalaRider

Musiikkia voi soitella TomTomin muistikortilta mikä on ihan hyvä juttu sillä se on ainoa näistä kolmesta joka latautuu ajossa. AutoComille on vaikea keksiä mitään käyttöä... Ehkä jos on jotain PMR virityksiä. Joskus sitäkin himoitsin mutta onneksi en ostanut
Trust me. Näitä virityksiä on kovin monenlaisia ja yhtäkään ei voi sanoa oikeaksi. Kaikki riippuu omasta tarpeestasi ja prioriteeteistäsi.

Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Sellainen setup, joka mahdollistaa erilaiset konfiguraatiot on noin yleisellä tasolla (ei ehkä yksittäisellä) paras!

Kyllä tuon autokooman puolesta puhuu se loistava äänenlaatu - myös kovissa nopeuksissa. Lisäksi sen kestävyys on aivan toista luokkaa. Kaiken maailman bluutööteissä on vielä tuo akku suurena ongelmana, yritä nyt ladata sitten kaikkia noita matkan aikana. Ja kylmillä ilmoilla hyytyy vielä nopeammin.

Itsellä on bluetöötillä kiinni autokoomassa puhelin, tomtom ja iPod soitin, kaikki saavat virtansa pyörän akusta.

Tai no, melkein kaikki: Tomtomiin piti viritellä tämmöinen. Tuolla systeemillä kestää viikon tuo palikka lataamatta.

Kyllä tuon autokooman puolesta puhuu se loistava äänenlaatu - myös kovissa nopeuksissa. Lisäksi sen kestävyys on aivan toista luokkaa. Kaiken maailman bluutööteissä on vielä tuo akku suurena ongelmana, yritä nyt ladata sitten kaikkia noita matkan aikana. Ja kylmillä ilmoilla hyytyy vielä nopeammin.

Itsellä on bluetöötillä kiinni autokoomassa puhelin, tomtom ja iPod soitin, kaikki saavat virtansa pyörän akusta.

Tai no, melkein kaikki: Tomtomiin piti viritellä tämmöinen. Tuolla systeemillä kestää viikon tuo palikka lataamatta.
Kiitti tuosta(kin) vinkistä. Ite olen kiroillut myös tuota Tompan (varsinkin vanhemmiten) hyytyvää BT-mulikkaa. Taidanpa askarrella samanlaisen. BTW Claes Ohlssonilta saa noita erilaisia patteritelineitä kuin myös erilaisista elektroniikkaliikkeistä.

Itse olen eniten huolissani tuosta Tompan perssiissä olevasta virtakoskettimesta. Se kun tuntuu syöpyvän sen paskan alkuperäistelineen kyydityksessä. Olen miettinyt, josko tuon Tompan avaisi ja juottaisi johdot siihen verkkolataus-töpseliin. Laturihan painaa sinne 4,7V. Autokäytössä olen pitänyt tuossa iPod-laturia. Pyörätelineessä kuitenkin tuota ulkoista laturia on hankala pitää kiinni. Tai ainakin pitäisi raiskata se pohjan luukku.

Tilasin muuten tuon Griffinin kuulokeliittimen / kaukosäätimen. 25€ Apple-shopista.

Jaa-a. Itse olen pistänyt vain crc:tä noihin liittimiin siinä telineessä ja sillä se on mulla kiikkunut 60tkm mukana ilman oireita. Nyt jää Tomppa vain LT käyttöön, GSA:han pitää hankkia Garmin tulevia retkiä varten kun tompasta loppuu karttapeitto...

Heh - just tuon takia ei iPhone ole läytänyt tietään tänne... Ihan kiva leikkikalu, mutta ei siitä kuitenkaan tosihommiin ole. Kunhan kaverit elvistelee!

Käyttääkö sitä muuten puhumiseen kukaan?
Käyttää, mutta siltikään puhe ei ole enää puhelimen käytöstä kuin pieni osa.

Itse sain tarpeekseni Nokia paskasoftista. Exchangen päivityksen jälkeen on jumpattu certifikaattia paikalleen eikä näytä Nokialla olevan edes vuoden sisällä kahta mallia, jossa tämä laitettaisiin samalla tavalla. Tähän päälle noiden nokialaisten päivityksen tuska. Samaan aikaan iPhonet kaikki samalla tavalla yhdellä ohjeella eikä tarvinnut itse edes puuttua koko asiaan. Seuraavaksi vaihtuu kaikki luurit omenafirma. Ei noita jaksa tänä päivänä ylläpitää enää kukaan, kun on helpompiakin vaihtoehtoja tarjolla.

Back