Biimerin jarrutekniikasta en tiedä, 12vifferissä asia on näin. Polkimella voima on säädetty kaikille takana oleville neljälle sylinterille ja kahdelle, kahdestatoista, edessä olevista sylintereistä. Jalkapolkimella siis voimaa menee enemmän taakse. Kahvavoima mennee biimerin tavoin, olettaisin.
Hyvin moni on perustellut sen, että takajarrulla aloittaminen laskee paketin tasapainoisemmin alas, kun perä putoaa ennen keulaa, etusella aloittaminen pudottaa keulaa enemmän ja meno on epävakaampaa, tai siis hidastuminen, tämän olen käytännössä itsekin todennut. Suoraan ajossa - tai hidastamisessa sillä ei ole niinkään merkitystä, mutta kaarteessa hidastamisessa sillä on paljonkin merkitystä, minkä olen itse todennut, jo tälläkin ajokaudella.
Kyllä ainakin 12vifferilla hidastaminen aloitettaessa jalkapolkimella on vakaampaa, kun se suurin voima menee taakse, pudottaa perää, jonka jälkeen vahvasti etusta mukaan, tai jos ollaan kaarteessa ei etusta välttämättä lainkaan. Tämä siis kestopäällysteisillä teillä - kestopäällystämättömällä tiellähän asia on selvääkin selvempi.
Jossain vaiheessa käyn uudelleen koeajamassa K1300S:n hidastamisen kannalta, vaikka tiedänkin, että fysiikan lait koskevat ihan samalla tavalla, olipa alla merkki mikä tahansa.
Toivottavasti jaksetaan opiskella ja kokeilla minun julistamaani mantraa. Olipa pyörässä absit tai ei, dualit tai ei, niin totutellaan ja otetaan tavaksi aloittaa takasella ja silmänrävähdyksessä ottaa etusta mukaan.
OT, Eräs oma kokemukseni vuosien takaa äxjiiärrä ajoilta, tapahtui Orimattilan pitäjässä ja Mallusjärven kylässä, sielläkin on makeaa mutkapätkää, asfalttia - luonnollisesti.
Tuttu tie, ainakin sata kertaa ajamani ja kohta, missä kohtuullinen kaarre vie mäennyppylän päälle kaarteen jatkuessa hetken vielä nyppylänkin jälkeen. Tuolla ajokaudella en ollut tuossa kohtaa 1. kertaa, ja tulin reipasta kyytiä.
Vaan mitä olikaan nyppylän jälkeen kun tie avautui alaviistoon, perkele, olikin remonttimiehet käyneet ja vetäneet tien alitse jotain - jolloin asfaltissa oli metrin - kahden päällystämätön kohta. En muista oliko asiasta varoitettu tietyömerkillä.
Noh, mitäpä muuta kuin vauhtia alas, ensin hipaisu polkimeen ja sillä sitten päähidastaminen, sekä tuohon kohtaan kahvallakin vielä lisää, vaikka kyljellä menin. Jotta hidastuminen tapahtui ja pyörää saattoi samaan aikaan nostaa pystyyn ja liukua yli tuon kestopäällystämättömän kohdan. Tämäkin on koettu, uskokaa pois.
Siis vielä kerran Ja@k ja muut, aloitetaan jalkapolkimella, ja sitten etusta mukaan. Noh, kyllä minäkin silloin tällöin hidastan pelkällä etusella, mutta varsinkin kaupunkiliikenteessä pääasiassa aloitan aina takasella silloin kun tarvetta on - jostain syystä se on mennyt niin totaalisesti selkäytimeen ettei mitään voi, ehkä tuonkin Mallusjärven tapahtuman jälkeen.
Meinaan nimittäin, että on esim. ne mukulakivikadut, vaikkapa Caloniuksenkatu, keleen liukkaat esim. yön jälkeen, ja on ne pikipaikatkin pirun liukkaat nekin. Esim. näissä absit pelastaa paljon, mutta luottaminen dualiinkiin saattaa viedä kyljelleen.