• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Inssi pelottaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Oon suorittamassa A-korttia ja B-kortti on ollut jo useamman vuoden. Oma pyörä odottaisi valmiina, mutta mua pelottaa inssi ihan tajuttomasti!!!
sad_orig.gif

Ongelmaa tuottaa tiukasti hitaassa vauhdissa kääntyminen eli just tämä käsittelykoe. Olen joutunut ottamaan muutaman lisätunnin koska hidasajossa kääntyminen ei vain meinannut ottaa sujuakseen. Eikä se toimi vieläkään..Nyt tuntuu ihan turhauttavalta mennä inssiin kun pelottaa niin paljon ja oon melko varma että epäonnistun tuon "radan" takia! Muuten ajaminen kyllä sujuu..harmittaa tosi paljon.. oma pyörää ei vaan haluais heti romuttaa kättelyssä ja harjoitella sillä. Tiedän että tähän ei auta muu kuin harjoittelu, mutta kaikki vinkit otan lämpimästi vastaan jos vaa joku osaisi neuvoa mikä voisi auttaa..kortti olisi kuitenkin iha kiva saada..

Jos oma pyörä on kyykky, niin mene inssiin ja harjoittele mielummin autokoulun ER:llä tai muulla pystyssä istuttavalla leveäsarvisella vehkeellä. Kääntyily on tuollaisella paljon kyykkyä tai jotain pukinsarvista customia helpompaa.

Niin ja sitten säästyy se oma pyörä kolhuiltakin samalla, jos satut turaamaan koulun pyörän kyljelleen.

Oon suorittamassa A-korttia ja B-kortti on ollut jo useamman vuoden. Oma pyörä odottaisi valmiina, mutta mua pelottaa inssi ihan tajuttomasti!!!  
sad_orig.gif

Ongelmaa tuottaa tiukasti hitaassa vauhdissa kääntyminen eli just tämä käsittelykoe. Olen joutunut ottamaan muutaman lisätunnin koska hidasajossa kääntyminen ei vain meinannut ottaa sujuakseen. Eikä se toimi vieläkään..Nyt tuntuu ihan turhauttavalta mennä inssiin kun pelottaa niin paljon ja oon melko varma että epäonnistun tuon "radan" takia! Muuten ajaminen kyllä sujuu..harmittaa tosi paljon.. oma pyörää ei vaan haluais heti romuttaa kättelyssä ja harjoitella sillä. Tiedän että tähän ei auta muu kuin harjoittelu, mutta kaikki vinkit otan lämpimästi vastaan jos vaa joku osaisi neuvoa mikä voisi auttaa..kortti olisi kuitenkin iha kiva saada..
Harjoittele tasapainoa ihan polkupyörällä, saat iskostettua selkärankaasi tarvittavan motoriikan. Olethan jo oppinut ajamaan polkukupyörällä, niin opit myös ajamaan isommalla pelillä.

Itse olin samassa tilanteessa muutama viikko sitten. Hidasajo ei sitten millään alkanut sujumaan ja onnistuin reputtamaan käsittelykokeen 3 kertaa. Noh, 4 kerta toden sanoi
062802jumpie_prv.gif

Ainoa mikä auttoi oli aivan älytön hidasajon harjoittelu. Trippiin kertyi yli 50km hidasajoa. Aloitin harjoittelun ajamalla kahdeksikkoa ja harjoittelin niin kauan kunnes pääsin sen stonga lukittuna molempiin suuntiin. Sitten pujottelua.. Sitä tein reilulla kolmen metrin keilavälillä ja kavensin väliä 270cm asti. Siinä alkoi mennä jo todella vaikeaksi. Mutta harjoittelu auttoi. Katseella ei siinä vaiheessa ollut enää merkitystä.

Pujottelu kannattaa aloittaa ajamalla eturengas aivan ensimmäiseen keilaan kiinni. Siten saat pelitilaa ilkeään kolmoskeilaan. Kolmoselta neloseen kannattaa myös ajaa siten, että eturengas viistää neloskeilaa. Siten säästyt osumasta jalalla tai pakoputkella kolmoskeilaan. Siitä sitten loivasti kohti äärirajaa, hallittu u-käännös ja taas kohti nelosta.

Reeniä vaan, kyllä se siitä lähtee
033102beer_1_prv.gif

Kääntäessä sama, kuin hidasajossa: kierroksia, niin että mahdollisessa horjahduksessa voi kytkintä päästämällä oikaista mopon. Takajarru lahaa nopeutta ja kaasu pysyy tasaisena, vain se kytkin tekee työtä.

Tärkeintä kääntäessä (sekä jarruttaessa, väistäessä jne) on katse. Katso kääntäessäsi ainakin 90 astetta menosuuntaasi, eli todellisen tai kuvittelemasi ympyrän vastalaidalle. Älä jää tuijottamaan mitään konkreettista kohdetta, vaan vie katsettasi kokoajan eteenpäin. Niin tässä, kuin muissakin harjoituksissa voit ikään kuin piirtää tulevaa ajorataa katseellasi...

Pyydä vaikka kaveria avuksi seisomaan kiertämäsi ympyrän keskellä, niin että tämä pysyttelee koko ajan 90 asteen kulmassa pyörääsi nähden. Tuijota kaveria silmiin ja aja ympäri. Pikku hiljaa harjoittelemalla huomaat, että ympyrä tiivistyy tiivistymistään.

Autokoulussa nämä asiat pitäisi kyllä opettaa, niin että jokainen oppii. Käytännössä tuntuu opetus olevan kumminkin jotain muuta.

Joo, monen autokoulun mopo-opetus on kyllä aika ala-arvoista. Mun opettaja esim ei missään kohtaa huomannut mainita katseen tärkeydestä. Vasta katsastusmies käsittelykokeessa sanoi siitä. Oli muutenkin aika rento ja asiallinen katsastusmies, ei reputtanut vaikka pujottelussa ajolinja ei ihan viivojen sisällä pysynytkään.

Kävin itse suorittamassa inssin tässä ihan pari päivää sitten, sama tilanne oli mullakin, tosin tuo pujottelu ei ihan nappiin harjoitellessa mennyt. Tuurilla tuli sitten hidasajo, joka - luojan kiitos - meni sitten ihan jees. No pahin kun oli ohi niin eipä sitten muuta kuin jarrutukset kehiin ja ajokokeeseen liikenteeseen... Siellä tuli sitten ryssittyä kunnolla  
withstupid.gif
, eli se mitä kuvittelin omalta kannalta helpoimmaksi = liikenteessä ajo (myös B-kortti ollut monen monta vuotta) niin meni päin hevon kuusta... No meni sekin sitten onneks toisella läpi, ja nyt on päässy pärräämään ihan sytämmen kyllyydestä parina päivänä.

Mut siihen käsittelykokeeseen - harjoittelua kehiin sen minkä tunnet riittäväksi ja sitten kokeilemaan. Malttia vaan ja kunnon keskittyminen, jos ei mene läpi niin lisää harjoittelua ja uudestaan kokeilemaan. Lopputulos on sen arvoinen!  
062802moto_prv.gif

Älä välitä, kyllä se on kaikkien mielestä vaikeata. Joten parempi ajatella että se on vain kotiopäin josko ensimmäisellä sattuisikin menemään läpi, näin ei tule turhia paineita. Omalla kohdallani ajo-opettaja kusetti minua, meidän piti vain mennä harjoittelemaan katsastuskonttorin pihalle, mutta kun nyt "sattuikin" olemaan tarkastus-herra paikalla... ja menihän se läpi kun ei turhia tullut hermoiltua.

Kaikista meistä tuntui ihan samalta tuossa vaiheessa. Itselläni meni hidasajo aivan päin helvettiä vielä vartti ennen käsittelykoetta ja sitten kun se ei luonnistunut niin ei mikään muukaan onnistunut. Mun onnekseni tuli pujottelurata ja se menikin hienosti, kuten myös jarrutus.

Eivätkä ne aina ole niin kovin tarkkoja noista suorituksista. Meillä alkoi sataa pujottelun ja jarrutuksen välillä ja yksi heppu vetäisi sitten jarrutuksen parilla metrillä portista ohi sivuttaissuunnassa, mutta pysähtyi kuitenkin ajoissa ja läpi meni.

Kun selviät noista käsittelyistä niin itse inssi onkin sitten ihan läpihuutojuttu.

Ei muuta kuin onnea kokeisiin.
thumbs-up.gif

Mä olin eilen saman tilanteen edessä samalla pohjalla: käsittelykoe edessä, eikä kääntyminen pujottelutehtävää harjoitellessa ollut mennyt koskaan kahta kertaa peräkkäin hyväksytysti.

Ak-opettaja sentään tajusi, että vika oli mun käsissä, jotka oli kuin puupölkyt: taipumattomat, lukkoon suoristetut. Äijäpä siis teki temput: pisti mut ajamaan eilisissä helteissä puolitoista tuntia hidasajoa täysissä varusteissa ennen käsittelykoetta - seurauksena tulikuuma tankki + 2 litraa hikeä = alkoi heikottaa niin, että käsien jännittäminen ei enää ollut mahdollista heikon olon takia. Niinpä 15min ennen kokeen alkua pujottelin virheettömästi rataa jopa niin, että kokeen vastaanottaja totesi paikalle tullessaan: "Tuohan meni kuin vanhalta tekijältä, aloitetaanpa sitten hidasajolla suoraan..."

Läpi meni.

Sympatiatsempit!!!

Juu tiedän tunteen.
Mua jännitti ihan _törkeesti_ kans viime kesänä toi käsittelykoe ja jopa kirjallinenkin! Kummatkin meni ekalla tosin läpi, ja varsinainen liikenne-inssi meni ihan jees ... Ajettiin se 20min ja sitten päästiin takasin katsastuskonttorille niin parkeerasin pyörän ja menin inssin autolle ja kysäsin että kuis meni? niin äijä vastasi että "Olihan se varsin mallikasta ajoa!"... eikä tullut yhtään merkintää paperiin!
biggrin.gif

Mut joo... pidä vaan pää kylmänä sen kässärin kanssa, sehän on niin että on neljä "lajia" josta suoritetaan vaan kansi... riippuu suorituksen vastaanottajasta ja päivästä.

Itsellä oli pujottelu ja jarrutus 40km/h

ZEMII!
thumbs-up.gif

Miljoonat kiitokset kannustuksesta ja vinkeistä! Täytyy vaan valaa uskoa itseen ja harjoitella, niin eiköhän se jossain vaiheessa ala sujumaan. Kiva tietää että on kohtalotovereita joilla ollut/on sama ongelma. Eipä ole niin yksinäinen olo...Eipä auta kun harjoitella vaan lisää
biggrin.gif
Jännitystä ei varmaan mikään poista, mutta inssi menee paremmin on varmempi. Ei kannata inssiin mun mennä ennen kuin tiedän että siitä edes jotenkin selviää kaatuilematta!

Jos pelottaa, ettet inssistä suoriudu, niin kannattaa ottaa vielä lisätunteja autokoulusta. Koska vaikka "tuurilla" pääsisitkin käsittelykokeen läpi, niin ongelma on edelleen olemassa ja pahimmassa tapauksessa joudut yksin sen kanssa liikenteeseen. Autokoulun tarkoitus on antaa perusvalmiudet selviytyä turvallisesti liikenteessä, ei pelkkän a-kirjaimen lisääminen korttiin.. Nykyinen ajotuntimäärä, millä ison pyöräkortin saa, on lähinnä naurettava. 6 ajotuntia, á 25 min. Ja sen jälkeen saat ajaa millaista tykkiä tahansa
omg.gif
(kunhan pääset kokeet jotenkuten läpi)!

Älä siis kortin saatuasi unohda harjoittelua! Treenaa edelleen hidasajoa ja pujottelua, käy eak- tms. kursseilla yms.

Onnea inssiin
thumbs-up.gif
!

grrrääääh! kun näitä ohjeita lueskelee, tulee mieleen, etten varmaan pääsisi inssistä läpi! Sain aikoinaan A:n ilmaiseksi B:n ohessa, sitä ennen olin ajanut vain mopolla. Autoilin noin 12 vuotta ennen ekaa pyörää ja nyt on pärrä jo kuudetta kesää. Ja vieläkin mietin, miten oikealle käännökset ovat niin paljon vaikeampia kuin vasemmalle. Ja puhun siis oikein kiharakäännöksistä...
nixweiss.gif

Ongelmaa tuottaa tiukasti hitaassa vauhdissa kääntyminen eli just tämä käsittelykoe. Olen joutunut ottamaan muutaman lisätunnin koska hidasajossa kääntyminen ei vain meinannut ottaa sujuakseen.
Samaa ongelmaa on juu ollut monella, omalta opeltani sain kaksi hyvää vinkkiä: toinen on tuo katse, sillä voittaa jo paljon kun oikeasti tajuaa sen merkityksen, ja toinen oli että siirtää painoa satulassa käännöksen ulkokaarteen puolelle, mopo pysyy helpommin pystyssä silloin (ei tule kippausta sisäkaarteen puolelle). Ja se vielä, että pujottelukäännöksessä on vain sivurajat annettu, pituussuunnassa käännöstilaa ei ole rajoitettu, joten jos vaikka pujottelun linjat eivät menisi ihan nappiin, niin voi antaa itselleen tilaa löytää hyvä käännöksen aloituskohta. Ja aina kannattaa levittää käännöstä se vajaa puol metriä molemmilta sivuilta, ei se ole niin justiinsa
smile_org.gif

Miljoonat kiitokset kannustuksesta ja vinkeistä! Täytyy vaan valaa uskoa itseen ja harjoitella, niin eiköhän se jossain vaiheessa ala sujumaan. Kiva tietää että on kohtalotovereita joilla ollut/on sama ongelma. Eipä ole niin yksinäinen olo...Eipä auta kun harjoitella vaan lisää
biggrin.gif
Jännitystä ei varmaan mikään poista, mutta inssi menee paremmin on varmempi. Ei kannata inssiin mun mennä ennen kuin tiedän että siitä edes jotenkin selviää kaatuilematta!
Ja sitten on tärkeää. että unohdat asenteen "mä en kuitenkaan osaa sitä" ja vaihdat tilalle "selviää siitä muutkin, miksen minäkin!" tai jotakin muuta kannustavaa.

Monessa hommassa ihminen omine ajatuksineen on itsensä pahin vihollinen.
cool.gif

Sama homma oli mulla viime kesänä. Autoa on hurnutettu jo toistakymmentä vuotta, eikä liikenteessä ajaminen jännittänyt siksi niin paljon. Mutta toisin oli juuri tuo käsittelykoe... Tuntu ihan mahdottomalta idealta kääntyä niin "pienessä" tilassa tai ajaa niin hitaasti se ( oliko 25m tai jotain) matka.

Hitaissa käännöksissä vaan takajarru/kytkin liukumaan ja KATSE kääntyy. Mulla ainakin autokoulun maikka laitto tyhjäkäyntiä vähän suuremmalle käsittelykokeeseen, jotta ei tarvinut kaasukättä niin paljon varoa koko ajan ja oli helpompi liuúttaa mopoa.

Täytyy myös muistaa, että kyllä ne kaikki muutki aivan yhtä paljon jännittävät sitä suoritustaan, vaikka et sitä niistä huomaa.

Samaa ongelmaa on juu ollut monella, omalta opeltani sain kaksi hyvää vinkkiä: toinen on tuo katse, sillä voittaa jo paljon kun oikeasti tajuaa sen merkityksen, ja toinen oli että siirtää painoa satulassa käännöksen ulkokaarteen puolelle, mopo pysyy helpommin pystyssä silloin (ei tule kippausta sisäkaarteen puolelle).
Itselläni oli käsittelykoe tiistaina. Ja kyllähän se ihan helposti tuntui menevän. Kun harjottelin katsastuskonttorin pihassa viimeisiä kertoja niin ihan huomaamattani kokeilin rentoutua enemmän ja päätin siirtää painopistettä ulkoreunalle käännöksessä. Tästäkös sain kunnollisen oivalluksen! Nimittäin käännöksestä tuli huomattavasti vakaampi, kun ei tarvinut murehtia sisäkurvin puolelle kallistumista liikaa.

Muillakin on näköjään ollut vähän epäuskoa tuon käsittelykoeen
suhteen. Itse ajelin A-kortin kolme kesää sitten ja kyllä itseäkin
huoletti se käsittelykokeen pujotteluosuus. Aluksi tuntui ettei homma onnistu
millään, mutta jossain vähän ennen ei-tämä-onnistu-millään-turhautumista
tuli jonkinlainen ahaa-elämys ja homma alkoi toimimaan.

Minulla ongelma oli lähinnä siinä että yritin pyöritellä pyörää mahdollisimman
pienessä tilassa, vaikka tilaa oli käytössä enemmänkin.
Hyvin se menee kunhan ei stressaa liikaa.

Kyllä se inssi menee hyvin...

Mua huvittaa vieläkin oma A-inssi... Mulla oli ollut about 10v B-kortti ja sitten ajoin a-kortin. No joku oli kipannut edellisenä päivänä autokoulun pyörän ja oikee vilkku oli paskana... No onneks oli mopoa tullu ajeltua ja käsimerkit oli hallussa. Inssi ajatti 2km lenkin, jossa oli kolme käännöstä oikealle ja yhdet valot ja kortti tuli...
062802jumpie_prv.gif

Back