• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Inssi pelottaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli vähän eri tilanne kun ajoin pikku A:n pienemmällä kustomilla mut silti.... En ollut koskaan aikaisemmin ajanut mopolla ja koulussa sitten harjoittelinkin pikku kustomilla. Käännökset tekivat mullakin vaikeuksia aina toiseen suuntaa.

Harjoittelin näitä käännöksiä polkupyörällä... siis niin pientä käännöstä fillarilla kuin vain pystyy ja huomasin mopon käsittelyn parantuneen.
Sit toinen juttu oli et käännöksessä katse sinne menosuuntaan kunnolla eikä renkaaseen niin jo onnistus.

Ei muuta kuin itseluottamusta lisäämään harjoittelulla... sehän siinä se kaiken A ja O sit on mukavampi mennä inssiin.

Meillä oli kolme ajokertaa ja otin sit pari vielä päälle kun tiesin etten noilla kolmella pääse inssistä läpi ja onneks otin. Jos vaan pystyt niin ota lisätunteja lisäämään itseluottamusta jos vielä pystyt, ei tarvi sit sitä inssiä niin pelätä ja menee kerrallal läpi ja kaupanpäälliseksi saat paremman fiiliksen  
thumbs-up.gif

Mäkin olin samassa tilanteessa tossa kolmisen viikkoa siiten. Olin lähestulkoon varma, ettei käsittelykoe mene läpi juuri pujottelun osalta. Mulla oli kuitenkin aivan loistava opettaja, joka kannusti vaan harjoittelemaan kovasti. Omakin pyörä tuli siinä hommassa kaadettua, ennenkuin lähti luistamaan.
sad_orig.gif
Harmittihan se niin pirusti, mutta en ois ikinä oppinut hommia pelkillä ajotunneilla. Aikaa on vaan yksinkertaisesti liian vähän.

Kikka, joka mua auttoi kaikista eniten oli se, että opettaja käveli koko ajan takana ja oli valmis ottamaan kiinni, jos näyttää siltä, että lähtee kaatumaan. Näin siis uskalsin kunnolla yrittää kääntymistä ilman kaatumisen pelkoa ja heti rupesi pyörä kääntymään siihen tarvittavaan kolmeen metriin. Eli pyydä ihmeessä opettajaa tai jotain kaveria kävelemään perässä, kun harjoittelet kääntymisiä!

Ja tsemppiä kokeeseen, menee se sulta läpi niinkuin kaikilta muiltakin, kun et vaan anna periksi! Ja sen jälkeen inssi on helppo homma!
wink.gif

Mulla oli niin toi inssi vuonna kivi ja keihäs että siin oli joku matka suoraa pätkää mikä piti ajaa tietyn ajan yli. En muista mikä se aika oli mutta en koskaan sitä sit päässy harjottelussa läpi.

No totta helvetissä toi oli sit käsittelykokeessa ku menin inssiin ja noh se mun maikkaki oli silleen että ei vittu... ja mä tietysti kanssa että ei juuka mutta kaikkien yllätykseks se meni niin nätisti läpi että olin varmaan vasta puolessavälissä koko matkaa kun se aika meni umpeen mikä tohon piti kuluttaa ja sit kaasuttelinki sen loppupätkän. Olisittepa nähny sen maikan ilmettä ku se oli ihan h-moilasena sen jälkeen =))

muutama hyvä neuvohan tuossa on jo tullut, itsellä auttoi katseen (& pään) reilu kääntäminen käännöksen suuntaan, ja ennen kaikkea neuvo: "älä ajattele liikaa". liike lähtee ennemmin tai myöhemmin tulemaan selkäytimestä, harjoittelun kautta. jokaisen liikkeen osa-alueen miettiminen vain herpaannuttaa keskittymisen. hidasajoa kannatta harjoitella kotoisella polkupyörällä  
wink.gif

lycka till kaikille inssiin menijöille!  
thumbs-up.gif

Jep Jep,
Itellä kans oli tuolloin korttia ajettaessa ongelmia juurikin tuon pujottelun kans. Se 500 cb ei meinannut millään taittua sinne keilojen väliin ilman että jalat käy maassa mutta sitten kun tajusin ajaa sen hieman lujempaa, se alkoi luonnistua.
Käsittely koe ajettiinkin sit murtuneen kylkiluun kanssa ilman ongelmia.

Onnee sinne Inssiin
thumbs-up.gif

Itte tussasin ne vaaditut 6 pakollista ajokertaa pelkkään käsittelyn opettelemiseen. Opettaja oli tosi hyvä ja löyti suorituksesta virheet samantien.

Pujottelu oli olevinaan alussa ihan mahdoton jopi ja kaikki keilat nurin. Otettiin alusta pitäen se tyyli että tyhjäkäynnillä ykkösellä sen verran mitä kulkee, tasanen liike ja koukitaan homma läpi. Sitten veivattiin kyllästymiseen asti, että meni kaikki kun vettä vaan.

Ei edes oltu ajateltu liikenteeseen menoa, kun kuusi kertaa täynnä. Käsittely meni läpi että hurahti (lumisateessa). Sit otettiin pari tuntia liikenteessä ja inssiin. Läpi meni, ei sanomista. Maksoi tosin ekstraa, mutta vedettiin varman päälle.

Muutama moka, jotka mulla on ollu herkässä ja miten niistä pääsee:
-Tuudittautuminen. Mulla autto se, että ajattelin alussa ääneen, nopeusrajoitukset yms kaikki mutisin itsekseen ajon aikana, niin ne jäi mieleen, eikä ajatus harhaillu. Hetkeksikään en ruvennu miettimään mitään muuta. Tarpeeksi kun on painetta, niin ei muista mikä liikennemerki oli 50 metriä sitten.
-Nopeusmittaria tuijottamalla ei tule katottua liikennettä eikä liikennemerkkejä, varsinkin kaupunkialueella. Varovasti kun ajaa, niin harvemmin tulee ylinopeutta köröteltyä.

-Nopeusmittaria tuijottamalla ei tule katottua liikennettä eikä liikennemerkkejä, varsinkin kaupunkialueella. Varovasti kun ajaa, niin harvemmin tulee ylinopeutta köröteltyä.
Kaupungissahan noita liikennemerkkejä onkin vasta elintärkeä seurata
omg.gif
!

Jos inssissä ajaa liian hiljaa, niin siitäkin hylätään. Syynä epävarma ajotapa... Näin olen kuullut. Toki yhtälailla ylinopeudesta hylätään!

Paras on ajaa varovaisesti, mutta varmasti ja tarkkaan havainnoiden. Autokoulun opettaja aikanaan samoi, että "pään pitää pyöriä kuin pöllöllä". Eli koko ajan pitää tiedostaa mitä ympärillä tapahtuu. Kun pyörän hallinta on hoidossa, niin tämä ei ole vaikeaa, koska ajaminen tapahtuu automaattisesti. Silloin voit lähes täysillä keskittyä liikenteeseen, liikennemerkkeihin yms.

Autokoulun opettaja aikanaan sanoi, että "pään pitää pyöriä kuin pöllöllä".

Niinpä niin. Tuntuu että tuosta huomautetaan aina, vaikka yrittäisikin
kunnolla vilkuilla ympärilleen. Minä yritin oikein varta vasten korostaa
tuota vilkuiluani inssissä, mutta silti katsastusmies ystävällisesti
huomautti asiasta.

Eihän sieltä takana tulevasta autosta näe kuinka
paljon ne silmät päässä pyörivät, joten täytyy kääntää reilusti päätä
jotta takana ajava sen huomaa.

Kaupungissahan noita liikennemerkkejä onkin vasta elintärkeä seurata
omg.gif
!

Jos inssissä ajaa liian hiljaa, niin siitäkin hylätään. Syynä epävarma ajotapa... Näin olen kuullut. Toki yhtälailla ylinopeudesta hylätään!
Tulipas multa epäselvä lause. Tarkoitus oli sanoa, että esim. kaupungissa 40-alueella ei pitäisi jäädä tuijottelemaan sitä nopeusmittaria, onko se nopeus nyt 37, 40 vai jopa 43. "Liika" varovaisuus siinäkin pois. Itse jouduin ajamaan semmosella digitaalimittarihässäkällä varustettua pyörää ja jos jää hieromaan sitä nopeutta kohdalleen siihen niin reisille menee. Ei se inssi tutkalla sitä nopeutta katso.  
biggrin.gif

Onkos kellekään tullut mieleen lainata inssiä varten vanha Beta tai Fantic. Meinaan trialimopolla pujottelu menee seisoen ihan kuin itsestään.
No emmää mopoinssistä mitään oikeesti tiedä kun sain A:n muropaketin mukan silloin jokus
wink.gif

Itsellä tuotti hidasajo suuria vaikeuksia viime kesänä. Muistan että olin edellisenä päivänä niin hermostunut käsittelykokeesta että vedin kunnon kännit ja aamukrapuloissani käsittelykokeeseen. Mun tuurilla satoi helvetisti. Hidasajoa ei ollut vaan pujottelu joka sujui hyvin ja jarrutus riitti kun ei mennyt hiekalle. Inssissä olin jo rennompi koska paljon kokemusta autolla. Ei muuten inssi tykännyt kun kiihdytin motarin rampista erskalla sen mitä kulki nopeusrajoitukseen asti. Äijä yritti Golfilla perässä mutta sai vasta parien valojen jälkeen kiinni
buttrock.gif
Itteäni huvitti ja taloudellisesta ajosta 2/5 pistettä
biggrin.gif
mutta laski läpi koska en rikkonut sääntöjä.

Tätä ei usko kukaan.

Ajoin inssin 90-luvulla Yamaha DT125R pyörällä, kesänakeilla, talvella. Kuten kaikki ajotunnitkin. Oli hieman vaikeata päästä mäet ylös......Onkohan tuollainen ihan laillista touhua?

Jake

Tätä ei usko kukaan.

Ajoin inssin 90-luvulla Yamaha DT125R pyörällä, kesänakeilla, talvella. Kuten kaikki ajotunnitkin. Oli hieman vaikeata päästä mäet ylös......Onkohan tuollainen ihan laillista touhua?

Jake
joo mulle sattuu yamahan xj-600 s opetuspyöräks millainenhan liene?
Itse ajoin kortin samanlaisella mopolla ja ei ole valittamista..Hirmu hyvä pyörä ajaa ja itse pääsin tosi nopeasti "sinuiksi" sen vehkeen kanssa..Hyvin se menee kun ei ota turhia paineita, senkun kuuntelee opettajaa ja
sport05.gif

Jep jep... Tuli tuossa männä viikolla tuo käsittely ajettua ja kyllä sitä jännitti. Varsinkin kun piti pistää pujottelu uusiksi kun piru vie huomasi kun saappaan kärki otti keilaan kiinni ja varmaan 2 milliä sitä siinä mennessäni siirsin. Nooh, jarrutus sitten sujuikin sitä paremmin...  
biggrin.gif

Katellaan tuossa reilun viikon päästä miten se inssi sitten menee...  
buttrock.gif

Nojoo, mulla meni viime ajokerralla kaikki testit puhtaasti läpi useita kertoja, enkä ainoatakaan kertaa tyrinyt. Käsittelykoe olisi 2 tunnin päästä ja silti jännittää aivan helvetisti eikä tosiaan tunnu mitenkään 100% varmalta että menee läpi. Eli samalla viivalla siinä kokeessa kaikki ollaan, onnea matkaan kaikille!

Koskas tämän aiheen kirjoittajalla on se inssi? Nyt on tullut niin paljon ohjeistuksia et täs odotellaan jo kuulumisia  
wink.gif

062802moto_prv.gif

Tänään meni ekaa kertaa pujottelu virheettömästi läpi. Niillä keiloilla on ainakin mulle joku psykoloogisesti negatiivinen merkitys: ei onnistu sitten millään. Milloin kusee itse pujottelu, milloin käännökset. Mutta heti kun keilat poistettiin ja ajoin pelkkien maalattujen merkkien mukaan, niin johan alkoi sujua. Kokeilkaa!

Ja myös Zian mainitsemat katse ja painon vastakkaiselle puolelle siirto jeesaavat.

Käännöksiä kantsii harjoitella kiertämällä pelkkää ympyrää koko ajan yrittäen tiukentaa. Mulle ainakin toimii.

Hyviä ohjeita jo saitkin tuolla aiemmin.
Minen ala neuvomaan, kun olen niitä lahjakortin omistajia ja itsekin harjoittelen joka päivä oman pihani "liikenneympyrässä" tuota hidasta pyörä lukossa kaartoa.Ihan oikeasti, on se niin vaikea pitää oikea jalka takajarrulla ja kaartaa...

Mut ihan noin lohdutukseksi voin kertoa viime keväisestä ajoharjoittelusta työpaikalla.Järjestettiin sellainen hidasjorata parkkipaikalle. Kaikilla custom mopot.
Kokeinein on ajanut miljoona kilometriä, suuren osan siitä ulkomailla.Muut enemmän ja vähemmän kokeneita.

Meistä ei olisi YKSIKÄÄN saanut inssiä läpi
tounge.gif

Pujottelu kannattaa aloittaa ajamalla eturengas aivan ensimmäiseen keilaan kiinni. Siten saat pelitilaa ilkeään kolmoskeilaan. Kolmoselta neloseen kannattaa myös ajaa siten, että eturengas viistää neloskeilaa. Siten säästyt osumasta jalalla tai pakoputkella kolmoskeilaan. Siitä sitten loivasti kohti äärirajaa, hallittu u-käännös ja taas kohti nelosta.

--aikanaan tein kaverin kanssa piikkikorttia ajaessani loivaan mäkeen tuon pujotteluradan, hieman tiukemmaksi kuin se silloin oli ajokokeessa, ja kun tuon radan sai ajettua, ei enää 'oikee rata' tuntunut vaikealta, jännitysmomenttihan siinä kokeessa on varma, ja iha tervettäkin vähän jännittää.

kyllä se koe menee läpi kun vain treenaat !
ehdottomasti samaa mieltä:

--aikanaan (20v sitten) tein kaverin kanssa piikkikorttia ajaessani loivaan mäkeen tuon pujotteluradan, hieman tiukemmaksi kuin se silloin oli ajokokeessa, ja kun tuon radan sai ajettua, ei enää 'oikee rata' tuntunut vaikealta..

...jännitysmomenttihan siinä kokeessa on varma, ja iha tervettäkin vähän jännittää.

kyllä se koe menee läpi kun vain treenaat !

Back