• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ilmalukko öljykanavissa

Ensimmäistä kertaa pääsin todistamaan, kun öljy ei lähtenytkään kiertämään normaalisti koneen käynnistyessä.. Kyseessä on siin mun vanha pyörä, joka on taas nipussa ja lyötiin ekan kerran käyntiin. Se on siis ollut kyljellään ja yli puolet öljyistä valunut pihalle.

Täytimme normaalisti öljyt sisään, ja eikun starttaamaan. Lähti heti käymään, mutta öljynpainevalo ei sammunutkaan muutaman sekunnin päästä kuten normaalisti. Heiluttelimme pyörää ja laitoimme käymään monta kertaa hetkeksi, mutta ei vaan ota paineita.. Sitten tsekkasimme anturin varmuuden vuoksi, toimii. Koitimme myös antaa hiukan kierroksia, jotta lähtisi kiertämään, mutta ei...

Seuraavaksi avasimme koneen kyljestä kuusiokoloruuvin, johon voi laittaa vaikkapa painemittarin kiinni. Sieltä ruiskahti öljyä kun starttasi -> öljypumppu toimii. Kuitenkin ruiskaus oli niin lyhyt ja vaisu, että ei ihmekään jos ei ota painetta. Eli sieltä tuli ilmaa alkuruiskauksen jälkeen..

Kuinka monelle on tapahtunut näin? Tiedän, että ei tuo nyt niin kauhean harvinaista ole, että kippauksen jälkeen voi jäädä ilmalukko johonkin.. Mutta mihin se ilma jää, ja saako sen ilmattua pois jotenkin helposti? Vielä ei kunnolla kokeiltu tuon kuusiokoloruuvin avaamisen jälkeen, mutta ei se ainakaan ihan heti ottanut paineita sen jälkeen, joten jätimme homman eilen siihen..

Eli jos joillain muilla on kokemuksia, niin auttaako tuohon mikään muu kuin sitkeä yrittäminen (ilmaaminen kuusiokoloruuvin/filsun kautta jne)? Filsukin täytyy koittaa ottaa irti ja täyttää öljyllä, jos se nyt auttaisi jotain.. Ja koneessa on kiinni tarvikefilsu, se on toiminut kyllä aikaisemmin ihan normaalisti.

voishan siihe kokeilla orkkis filsua.. ei kuitenkaa niin kaameen kallis kokeilu..
itel ei kyl vastaavaa oo sattunu..
kaverin ceebariin ku vaihon öljyt nii siin palo varmaan kymmene sekkaa öljy valo mut sit onnex sammu ja kaikki ok

voishan siihe kokeilla orkkis filsua.. ei kuitenkaa niin kaameen kallis kokeilu..
itel ei kyl vastaavaa oo sattunu..
kaverin ceebariin ku vaihon öljyt nii siin palo varmaan kymmene sekkaa öljy valo mut sit onnex sammu ja kaikki ok
Joo, noinhan se normaalisti menee. Ei ole tollasta ilmalukkoa aikaisemmin mun kohdalle sattunut. Ei sellasta korjaamoillakaan kyllä usein satu, mutta joskus kuitenkin.

omassa ilma/öljy lutkassa
tounge.gif
se sammuu parin sekunnin peräst..

Mä laitoin kawan oikealle kyljelleen makaamaan kun jotain remppaa tein ja sitten kun laitoin käyntiin (pystyyn noston jälkeen tietty) niin ei lähtenyt öljy kiertämään ja valo paloi. No ongelmaan on ainakin mun mopossa yksinkertainen ratkaisu. Se pitää vaan kipata toiselle kyljelleen hetkeksi ja taas toimii!
thumbs-up.gif

Niin ja noista tarvikefilsuista vielä... Älkää käyttäkö niitä ainakaan 636 kawassa. Kahta erimerkkistä oon kokeillut ja ei toimineet!!
Kumma juttu sillä muissa pyörissä mulla ei oo ollu noiden kaa mitään ongelmia...

jossain dr suzukeissa olen kuullut, että on ollut ongelmaa, ettei kanteen tuu öljyä vaihdon jälkeen, avaavat kanteen menevän banjon, niin että tulee välistä öljyä, sitte toimii.

En kyllä tiedä..

vanhoissa V8:autoissa yms oli joskus ongelmia, että jos tyhjää öljyt ja ei laita heti takaisin, niin voi tulla kyseinen lukko.

Todennäköisin syy on kyllä se, että ratasmallinen pumppu on tehty pumppaamaan öljyä, ei ilmaa. Ja kun pumppu on ylempänä kuin öljypohja, niin jos pumppu kuivaa(tai sen välykset on turhan suuret/muuta hiekan/epäpuhtauksien tekemiä naarmuja), niin pumppu ei pysty nostamaan öljyä öljypohjasta. Jos pumppu pystyy nostamaan öljyä, niin kyllä se painetta kykenee tekemään. Sen jälkeen se on lähes mekaniikkaa, se puskee öljyä kanaviin...

Rataspumppu on vain kovin huono pumppaamaan ilmaa, joten jos se kuivaa, niin alkuunpääsy on vaikeaa. Yksi keino antaa primerit pumpulle, on ottaa putsari irti ja pumpata sinne kanaviin öljyä. yleensä putsarille tulee reunalle käytävä pumpulta. Piippakannulla öljyä sinne. Kun pumppu saa öljyä, niin se tiivistyy ja pumppaa vähän ilmaakin.

Öljynvaihdossa kannattaa siis vaihtaa öljyt sukkana, eikä jättää konetta tyhjäksi vaan käyttää ennen vaihtoa ja heti vaihdon jälkeen. Näin pumpulla on öljyä siivissä. Otan itse bladesta ruiskun/sytytyksen sulakkeen irti ja starttaan näin ilman kipinää ja bensaa vähän aikaa, öljy lähtee kiertämään, sitten sulake kiinni ja menoksi.

" Se pitää vaan kipata toiselle kyljelleen hetkeksi ja taas toimii!"

korjauksen aikana pumppu kuivi ja sen tulokanavaan meni ilmaa, varmaan toiselle kyljelle kallistuksessa pumppu sai taas kasteen öljyyn, jolloin sen on helpompi lähteä pumppaamaan ja nostamaan öljyä pohjasta.

JT

Jos öljynsuodattimen asento sallii, sen täyttäminen öljyllä usein auttaa.

Niin ja noista tarvikefilsuista vielä... Älkää käyttäkö niitä ainakaan 636 kawassa. Kahta erimerkkistä oon kokeillut ja ei toimineet!!
Kumma juttu sillä muissa pyörissä mulla ei oo ollu noiden kaa mitään ongelmia...
Sattuipa viime kesänä Kawan omalla alkuperäiselläkin putsarilla tilanne ettei öljy lähtenytkään vaihdon jälkeen kiertoon... Hetki ihmeteltiin tilannetta, ja lopulta vaihdettiin uusi suodatin jonka jälkeen taas voitelu maistui. Pyöränä siis Z750.

Joskus siis filsukin saattaa olla syynä.

Minkähän vuosimallin 636 kyseessä? Itsellä vaan 02, niin kiinnostaa tietää tulevaisuuden varalle.
-03:nen 636 on mulla.

Ja kuulin muuten joskus paikalliselta mopokauppiaalta, että 12ärrään olis tullut joku huoltotiedote tjs jossa olis suositeltu pelkästään alkuperäisten öljynsuodattimien käyttöä. Eli vissiin niissäkin on ollut ongelmia...

Ainakin Kawasakeissa (ZX-9R ja ZX-10R, ehkä jopa ZX-6R) on tyyppivika, että kone haukkaa ilmaa kaatuessaan. Minun kymppiR tekee sen joka kerta kun se kaatuu kiekkojen ollessa tehoalueella. Niissä on öljyn imutorvi turhan lyhyt.

Kawassa auttaa, että löysää öljynputsaria ja pyörittää konetta esim startilla bensapumppu irti. Kun öljy purskahtaa suodattimen välistä niin ei muuta kuin suodatin ja bensapumppu kiinni ja kovaa ajoa. Sillä ilmausruuvilla ei tee hevon humppaa.

Tuo suodatinteoria on pitkälti BS:ssää. Laadukkaat tarvikesuodattimet ovat aivan samaa kamaa kuin orggiksetkin.

Itse kanssa kummastelin keväällä oman pyörän kohdalla (zx-6r '96), että miksei lähde öljy kiertämään (taitaa täällä jossakin olla topicci siitäkin). Lopuksi uskoin muitten juttuja ja laitoin orggis öljyfilsun niin rupesi pelittämään. Tätä ennen olin kokeillut European Motor oil Filteriä (tai jokin sinne päin) ja Championin suodatinta eikä kummallakaan lähtenyt öljy kiertämään. Mutta kun sitä ei voi kerrasta uskoa. Nyt viimmeksi kun vaihdoin öljyä niin laitoin taas sen European jne... öljyfilsun (ei liikkeessä ollut orggis suodatinta) ja eikä taaskaan pelittänyt. Ei muutakuin vanha orggis suodatin paikoilleen ja taas pelitti. Elikkä tällä kokemuksella omassa pyörässä ei ole toiminut kuin orggis suodatin ja Hi-Flown tarvikesuodatin (valmistus lopetettu?).

Ai niin, ei lähtenyt meikäläisellä toimimaan niillä parilla tarvikesuodattimella vaikka kokeili kaikkia mahdollisia ilmaus yms vippaskonstia.

Lähtihän se Gixxerissäkin pelittämään. Ilmausruuvit oli auki, öljyfilsu ja öljykello käytettiin irti. Tämän jälkeen otti paineet.

kyllä netissä on ollut paljon probleemeita tarvikesuodattimilla. alkuperäisiä oon käyttänyt, ei viitsi arpoa parin eken takia. Kympin taitaa orggis maksaa? Ei oo paha.

Ai niin, ei lähtenyt meikäläisellä toimimaan niillä parilla tarvikesuodattimella vaikka kokeili kaikkia mahdollisia ilmaus yms vippaskonstia.
Tyhmä kysymys, mutta "täytitkö" filsun öljyllä ennen kiinni ruuvausta?
Se on hyvin minimaalinen määrä mitä sinne saa jäämään öljyä kun se on vaaka-asennossa. Ja tuli sitäkin kokeiltua muutamaan kertaan. Ja kuitenkin se lähtee hyvin pelittämään orggis ja hi-flown suodattimilla vaikkei laitakkaan öljyä filsuun (ei sitä sotkemista jaksa kukaan
wink.gif
). En minäkään uskonut ennen, että sillä olisi mitään väliä pistääkö orggis vai jonkun tarvikesuodattimen mutta nykyään uskon. Ja niissä tarvikesuodattimissa on yleensä ihan selkeä fyysinen erokin orginaaliin verrattuna koska ne tarvikesuodattimethan on yleensä suunniteltu usealla pyörätyypille. Ainakin Kawan oma suodatin oli n. 1 cm lyhyempi kuin tarvikesuodattimet ja sisämitoissakin oli eroja vaikka ne oli tarkoitettu kyseiseen malliin myös. Ja hintaeroa ei niillä ollut. Autoon kyllä tungen edelleen tarvikesuodattimia
wink.gif

Back