• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyviä vinkkejä keskiseisontatuelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Salmon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
smile_org.gif
Saman asian kanssa taistelin ittekkin aikanaan ennenkuin hoksasin oikean tekniikan.

jabadabaduu
062802jumpie_prv.gif
hommahan toimii.kysymys on todellakin tekniikasta
biggrin.gif
toisella yrityksellä onnistuin(hyvä minä) no pikku horjahtelua oli havaittavissa mutta muuten ok. luulen että tässäkin asiassa harjoitus tekee sen metsurin  
smile_org.gif
Hokasitko ton (myös) tärkeän vinkin: Varmista että keskiseisontatuen molemmat jalat ottavat maahan ennen nostoa. Tämä estää sivuttaisheilumisen loppuvaiheessa.
062802moto_prv.gif

Ja sitten treenaamaan...

Muistan, kun itselleni opetettiin tuota nostohommaa ja näin sain ohjeet:

- polje keskitukea maahan niin paljon, että se ottaa kiinni maahan

- kallista mopoa keikuttamalla molemmin puolin, että todella tunnet
ja huomaat, että keskituen molemmat kannikat ovat saman
aikaisesti maassa kiinni. Näin saat mopon suoraan ja homma toimii
kunnolla, eikä ala kaatuilla mihinkään ja samalla se on myös
tasapainoisimmillaan (tärkeä juttu).

- sitten koko painolla polkaiset tukea alas ja himpun verran avitat
käsillä mikäli on tarvetta. Reilusti yli 250 kg nousee yllättävän helposti
ja jää tunne, että tätähän on joku ingenjööri miettinyt ihan selvästi.

- jos mopo on vinossa ja vain jomman kumman (tod.näk. itsesipuolen)
varassa, niin siitä ei sitten millään meinaa tulla yhtikäs mittää.
Mitä enemmän se on vinossa sen enemmän se laittaa hanttiin ja
siinä alkaa olla voimailun makua ja sellainen ei ole ollenkaan
tarkoitus veltolle motoristille.

Keskituki on mainio laite monen moisiin nikkarointia vaativiin
askareisiin - älkää vaan ihmeessä ottako pois.

Keskituki on mainio laite monen moisiin nikkarointia vaativiin
askareisiin - älkää vaan ihmeessä ottako pois.
kateelliset pyytää ottaa pois... laiska täytyy mopon olla jos 5kilon takia pitää toi keskituki poistaa... ketjut joutuu kuitenki rasvoo ja kiristää säännällisesti nii taitaa olla enempi hyötyä ku haittaa,, ja takanakinki joutuu vaihtaa parikertaa kesäs..

Varsinkin kun pyörää laskee pois tuelta se tuppaa lähtemään alamäen suuntaa aika vauhdilla, varsinkin jos alamäki itsestä pois päin. Kyllä harmittaa kun pyörän siitä kippaa! nimim. Been there!  
veryangry.gif
crazy.gif
Also been there
sad_orig.gif
.

Minä sain pyörän helpoten keskituelle suhteellisen kovall asora-alustalla. Betonilla yms. tuppasi tuki luistamaan nostaessa alta, vaikka seisoi kokonaan sen päällä vetäessä/nostaessa.

Jos epätasaisella pitää keskituelle nostaa, niin silloin aina perä alamäkeen. Nousee helposti, mutta pois keskituelta on haastavampi lykkiä.

Tai sitten ostaa (kuten minä) pyörän, jossa ei ole keskitukea laisinkaan
033102ass_1_prv.gif
. Varikkopukille pyörän vipuaminen onkin sitten taas ihan oma taiteenlajinsa
omg.gif
!!

Tuossahan hyvät neuvot jo olikin. Itsekin käytän keskitukea kovalla ja tasaisella alustalla ja seisonnassa siitäkin syystä, että vasemmassa koneenposkessa olevat laturikäämit eivät kylpisi (usein kuumassakin) öljyssä tarpeettomasti.
Kun on sellaset pelit mulla..

Miksipä ottaa pois huoltoja ja elämää helpottavaa laitetta?

062802moto_prv.gif

Kannattaa muutenkin aina valita tasainen paikka keskiseisontatukea käyttäessä. Varsinkin kun pyörää laskee pois tuelta se tuppaa lähtemään alamäen suuntaa aika vauhdilla, varsinkin jos alamäki itsestä pois päin. Kyllä harmittaa kun pyörän siitä kippaa! nimim. Been there!  
veryangry.gif
Juu, ei jyrkkään rinteeseen. Pyörän karkaamisen alaslaskettaessa olen itse ratkaissut istumalla pyörän päällä, kun tipautan sen pois keskiseisotuksesta. Itse asiassa, en edes osanne ottaa sitä muulla tavoin...
lookaround_orig.gif

Kannattaa muutenkin aina valita tasainen paikka keskiseisontatukea käyttäessä. Varsinkin kun pyörää laskee pois tuelta se tuppaa lähtemään alamäen suuntaa aika vauhdilla, varsinkin jos alamäki itsestä pois päin. Kyllä harmittaa kun pyörän siitä kippaa! nimim. Been there!
veryangry.gif
Juu, ei jyrkkään rinteeseen. Pyörän karkaamisen alaslaskettaessa olen itse ratkaissut istumalla pyörän päällä, kun tipautan sen pois keskiseisotuksesta. Itse asiassa, en edes osanne ottaa sitä muulla tavoin...
lookaround_orig.gif
Aika matala saa mopo olla, tai sitten 'ratsastajan' liikkeet siinä hommassa. Makuasioita ovat tietty, pääasia että pääsee liikkeelle.
Ei se yleensä mihkään karkaa kun ottaa stongasta sellaisen tyypillisen talutusotteen ja tyrkkää mopon pois tuelta. Molemmat kädet kahvoilla, putoaa suoraan alas ja etujarrulla saa stopattua jos uhkaa vaeltaa.
sanoi:
Miksipä ottaa pois huoltoja ja elämää helpottavaa laitetta?
No yleensä kait kyseessä on joko ahkera vauhtiajo, siis asfalttiradalla tai spoorissa, joissakin piireissä katu-uskottavuus, tai jopa muuten vaan kehno keskituki. Aika monessa mopottimessa sellaista ei ole lainkaan. Oman edellisen mopottimen varustukseen sellainen ei kuulunut, mutta ei se elämää kohtuuttomasti hankaloittanut.

Minä ottaisin mieluummin sivukoiven pois, kunnolla suunniteltu ( lue sakulainen) keskikoipi on kevyt käyttää ja melkoisen varma vempele.
tounge.gif

Back