• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huonoja kokemuksia tubelesspaikasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Paljon on ollut jutskaa ns. kamelinpashan käytöstä ja puolesta puhujia on ollut paljon kuten myös vastustajia. Nyt herää kysymys, onko kellään käynyt köpelösti kyseisen paikkauksen kanssa?
"uusi takanakki, popniitin jämä läpi" Voiko Vit..ukseen kuolla?

Eikös tollaseen tubelessiin voi laittaa sen tuben, eli sisäkumin jos tubelespaikkaus epäilyttää
confused_orig.gif

Vai enkö mä nyt hiffaa jotain?

Jack

Mä splittasin Tukholman liepeillä motariruuhkaa kaistojen vasemmalla puolella (menin tyhmä ruosalaismopon perään) ja sain siellä ruuvin takanakkiin. Aamulla laivalla rengas tyhjänä. Paikkauspullon avulla (sain kavereilta, itellä ei tietenkään ollut) pois laivalta ja Turussa kamelinpaska renkaaseen. Kyllä sen hyvin pitäisi kestää. Autossa mulla kesti ainakin loistavasti.

Mutta mitä tästä oppi:
1) Splittaa kaistojen välissä, äläkä siellä romujen keskellä
2) Vaikka nyt se rengas meni, niin ei haittaa, koska "koko rahan edestä" sai nauttia mopoilun eduista ruuhkaliikenteessä.
3) Ruotsalaiset antaa tietä splittaajille

062802moto_prv.gif
withstupid.gif
062802moto_prv.gif
sad_orig.gif
confused_orig.gif
smile_org.gif
sport05.gif

Enemmän noita kamelinpaskasta aiheutuneita kauheuksia on sattunut rengaskauppiaille; en tunne yhtään normaalimotoristia jolla olisi paikka hajonnut, eikä itselläkään ole.

Se ei tietenkään todista, ettei niin voisi käydä, mutta pahimmillaankin tilanne on sama kuin normaalin rengasvaurionkin kanssa; rengas tyhjenee hitaasti ajossa. Jos taas renkaasta on kudoksia poikki, ei siinä kamelinpaskat auta alunperinkään.

Nostin vanhan jutun kun renkaalle tuli mitta täyteen.Jos sen paikan huolella laittaa niin ei ole mitään ongelmia ajaa rengas loppuun asti ja kestää nopeaakin ajoa.Noudatat vain ohjeita ja työnnät sen paikan tarpeeksi syvälle renkaaseen.
Juttu minkä nostin on.
Rengas puhki-paikkaa tai osta uusi.

En ole kuullu, että mitään ongelmia olisi kellään ollut .. varmaan
jollain on voinut olla, mutta en itse ole tietoinen sellaisesta.

Bridgestone BT020 ...
Minulla meni pop-niitti kun olin ajanut uudella nakilla vajaat 200km.
Paikattiin ja ajoin 23.000km ja risat .. Sen pitäisi kestämän ihan OK,
mutta vanhemmiten, kun rengas on kulunut ja käytetään hieman
suurempia nopeuksia (ehkä > 200km/h ja silleen) niin sitten ne
paikat voivat tarujen mukaan irrota .. voi olla rengaskauppiaiden tai
hevosmiesten juttuja tai sitten tottakin. Jos tiedän olevani
ratakuski tjms niin en ajaisi ihan täysillä, mutta normaaleilla
maanteillä ei pitäisi olla mitään hätää.

Tuollaiset siistit pyöreät reiät kuten ruuvit yms jättää, saa tubeless-paikalla luotettavasti paikattua ja uudessa renkaassa ei ominaisuudet muutu.

Toisaalta jos reikä on isohko ja villtomainen, ei kannata paikata, koska silloin renkaan pinnassa halkeama voi laajeta. Sama pätee myös auton renkaisiin.

t. Spagu shopista

Minulla 1800 wingissä ruuvi kun oli ajettu 790 km ja nyt 11300 ja hyvin on tubelesspaikka/ruskea räkäpaikka pysynyt ja meinaan ajaa rattaan loppuun...samoin korjattiin 1500:ssa ja pysyi n.7000km kunnes ratas vaihtoon. Eturengasta en paikkaisi.....kai se paikka pysyisi siinäkin....jotkut liikkeet paikkaavat takanakin mutta eivät etusta...

Tuollaiset siistit pyöreät reiät kuten ruuvit yms jättää, saa tubeless-paikalla luotettavasti paikattua ja uudessa renkaassa ei ominaisuudet muutu.

Toisaalta jos reikä on isohko ja villtomainen, ei kannata paikata, koska silloin renkaan pinnassa halkeama voi laajeta. Sama pätee myös auton renkaisiin.

t. Spagu shopista
Näin juuri! Viiltomainen reikä=suuri vaara kudosvauriosta. Pyöreässä reijässä ei niin suurta vaaraa, mutta mahdollinen.
Itsellä oli alle 1000km ajettu pyörä, (eli silloin rengaskin luultavasti saman verran päästelty...) johon tuli takarenkaaseen viilto jostain??? Kaverilta lainattu paikkapullo tuli hyvin ulos
062802jumpie_prv.gif
. Pihinä poikana en ostanut uutta gummia, vaan käytin työsuhde-etua eli kamelinpaskaa reikä täyteen. Hyvin toimis tässä tapauksessa.
Eipä kyllä tullut mieleen huippuja koittaa...
ghostface.gif

Entisenä rengasasentajana en moista paskaa renkaaseen laittais.
Parempi korjaus on kun laitetaan pieni tubeless lätkä renkaan sisään. Vititukseen voi kuolla jos on kyseistä paskaa renkaaseen laittannut ja reissussa rengas tyhjenee korpipätkälle, mikä ei ole ennen kuulumatonta. Se tappi ei vulkanoidu aina jostain kumman syystä kunnolla ja pyöriessä se pikkuhiljaa sitten irtoaa ja alkaa vuotaa.

Parempi korjaus on kun laitetaan pieni tubeless lätkä renkaan sisään. Vititukseen voi kuolla jos on kyseistä paskaa renkaaseen laittannut ja reissussa rengas tyhjenee korpipätkälle, mikä ei ole ennen kuulumatonta. Se tappi ei vulkanoidu aina jostain kumman syystä kunnolla ja pyöriessä se pikkuhiljaa sitten irtoaa ja alkaa vuotaa.
Jos perustelisit miksi se renkaan sisään laitettava pieni tubeless lätkä on parempi kuin mato oikein laitettuna ja mihin se vulkanoituminen siinä perustuu.
Joku jo aiemmin kirjoitti että paikkamisessa on eniten ongelmia rengasliikkeillä tai entisillä RENGASasentajilla(uusi koulukunta minulle).Miksi ns "mattimeikäläiset" paikkailevat ilman mitään vaikeutta ja renkaat pitävät loppuun asti,tuhansia kilometrejä.
Entinen rengasasentaja on ihan hyvä juttu.

Ei ole huonoja kokemuksia kummastakaan paikkaustavasta enkä ole kuullut kenelläkään olleen ongelmia...

Itselleni laitoin myös tuollaisen tubeless-paikan joka vedetään reiän läpi ja sit se renkaan sisään jäävä lätkä vulkanoidaan kiinni renkaan sisäpintaan. Melkein kuin perinteinen sisäkumin paikka.

Olen vedellyt sujuvasti koviakin nopeuksia ja toistaiseksi hengissä
biggrin.gif
Ja kohta rengas meneekin jo vaihtoon ja ei muutakuin odottelemaan seuraavaa renkaanlävistäjää
033102ass_1_prv.gif

Varmaankin vaikuttaa se siihen miksi rengasliikkeillä on enemmän ongelmia paikkausten kanssa johtuu siitä että mattimeikälänen paikkaa renkaita yhden vuodessa kun rengasasentaja paikkaa sata.
No itse kyllä paikkasin tuhansia vuodessa kun olin pinnoittajana ja kaivoskoneiden renkaiden paikkaajana.
Koiranpaskoja en suostunnut laittamaan yhteenkään prätkänrenkaaseen tai sitten melko uuteen autonrenkaaseen. Kuluneisiin autonrenkaisiin voi laittaa koska se saattaa kestääkkin renkaan loppuiän. Mutta minun mielipiteeni on ettei moista koiranpaskaa pitäisi renkaisiin laittaa.

Jos joku haluaa harjoitella tubeleksen paikkaamista niin mulla olis 500km ajettu ContiForce Max 120/70ZR17 missä on keskellä kulutuspintaa pieni reikä, parin päivän välein piti paineistaa gummi.
Ei maksa mitään, nouto H:gin Pihlajamäestä.

EDIT- Se sit meni.

Meikäläisellä on huonoja kokemuksia tubeless-paikasta. Pyörä (ei oma, vaan muuten vaan mulla ajossa silloin) käyttäytyi kuin hullun m*lkku mielettömän p*rseessä, tiedä sitten oliko jotain tehty paikkauksessa pieleen. Niin tai näin, oma henkikulta on meikäläiselle sen verran kallis, että en missään tapauksessa omaan pyörääni laittaisi paikattua rengasta alle pyörimään. Mielummin otan uuden renkaan hinnan verran takkiini, alle vain ja ainoastaan ehjää kumesta.

Itsellä kulkee tubeless-paikkaussatsi satulan alla ihan vaan sen vuoksi, ettei jäisi tien päälle mikäli renkaaseen tulee reikä vaan sais itse auttavan koiranpaskapaikan laitettua ja ajeltua kotiin miettimään jatkoa.
Paikkasarjalla ei tosin tee mitään mikäli renkaaseen tulee jostain syystä isompi reikä mutta tietysti toivottavaa on, että en tarvitse koko sarjaa.
Toissakesänä meni Mezin Z6 takanen puhki naulaan enkä edes miettinyt sen paikkaamista vaan laitoin uuden. Kulutuspintaakin olisi ollut vielä jonkinverran jäljellä mutta pidin kuitenkin järkevämpänä olla paikkaamatta.
Jokainenhan tekee omalleen niinkuin tykkää paikkaa tai ei
biggrin.gif
biggrin.gif

Ruuvireikiin oon pistäny onnistuneesti 2 paikkaa ja kestänyt on.
Suosittelen sen renkaan paikkausta, ellei reikä ole viiltomainen.

Tubeless paikkaus "kamelinpaskalla" on ihan toimiva paikkaus pieniin pyöreisiin reikiin; ruuvi, naula tms. Viiltomaisten reikien paikkaaminen on sitten oma juttunsa, yleensä on renkaan runkokin jo kärsinyt sen verran ettei paikkaus tule kysymykseenkään.

Kamelinpaska on lähes ainoa vaihtoehto tienpäällä korjaukseen, ja oikein tehtynä hyvin kestävä. Itsellänikin on penkinalla korjaussetti vahinkojen varalle.

Aina on kuitenkin olemassa parempiakin vaihtoehtoja kamelinpaskapaikkaukselle, jos on niput  kunnossa voihan aina ostaa uuden renkaan. Sisäpuolelta asennettava tubelesspaikka on luonnollisesti luotettavampi, ja kaiketi ainoa hyväksytty, mutta mahdoton tienpäällä laitettavaksi. Harvoin se rengasrikko osuu rengasliikkkeen pihaan.
sanoi:

Tuohon vielä sen verran että, itse myös kuulun koulukuntaan "entiset rengasasentajat", ja kamelinpaskoja asennettu varmasti yli tuhat. Epäonnistuneita ei tule mieleen nyt kuin 1 kpl.
Mahdollisuuksien mukaan suosittelen kuitenkin myös sisäpuolelta asennettavaa paikkaa, mutta mutta, ainahan se ei ole mahdollista:)

Back