• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huono omatunto päästöistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ripley
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tunteeko kukaan koskaan, edes ohikiitävän hetken ajan, huonoa omatuntoa moottoripyöräilyharrastuksensa aiheuttamista ympäristöhaitoista?

Sillä eihän tämä aivan totta puhuen niitä kaikkein vihreimpiä harrastuksia ole. Tarkoitan nyt nimenomaan harrastusta - sitä sinänsä tarpeetonta ja turhaa pörräilyä, jota teemme vain ja ainoastaan huvin vuoksi. Tuleeko kenellekään koskaan mieleen, että prätkäilyyn käytetty aika olisi sittenkin ympäristön kannalta fiksumpi viettää vaikkapa puutarhanhoidon, vapaaehtoistyön tai kuorolaulun parissa?

Maapallon keskilämpötila tulee seuraavan sadan vuoden aikana varovaisimpienkin arvioiden mukaan nousemaan n. kahdesta kuuteen celsiusastetta, millä on todennäköisesti erittäin tuhoisat seuraukset luonnon kannalta. Kun kasvihuoneilmiön aiheuttamia ympäristötuhoja tapahtuu, ei kukaan .orggilainen taida kirkkain silmin voida todeta, että "en minä tiennyt, ei se minun vika ole, en minä olisi voinut tehdä mitään".

En halua syyllistää ketään - luotaan vain mielipiteitä. Itselläni alkaa tänä viikonloppuna kymmenes ajokausi, mitä odotan yhtä innokkaana kuin aina ennenkin. Väännän kahvaa ja pistän fossiilista maaöljyjalostetta tankkiin riemurinnoin. Hukkukoon tulevat sukupolvet kuluttamieni tuhansien bensalitrojen, kymmenien öljynvaihtojen ja korkean rengasläjän alle!!!
baaa.gif
mad.gif
062802moto_prv.gif

Ethän oo tulossa kipeeksi... on kuumetta
biggrin.gif
biggrin.gif

Kyllä ainaki mun pyörän päästöt on niin pieniä verrattuna esim. teollisuuden päästöihin että ei paljo paina.
Paljon turhempia ja enemmän saastuttavia harrastuksia on jos kuinka paljon että en jaksa murehtia moista...

En todellakaan tunne tuskia... Kolmannessa maailmassa porukka ajelee vielä lyijyllisellä bensiinillä ja siellä on väkeäkin ihan erilailla. Lisäksi itse seilaan työkseni aluksella joka kuluttaa täydellä vauhdilla 83 tonnia raskasta menovettä per vuorokausi... En taida koko elämässäni kuluttaa Yamahan kautta moista määrää. Eli ihan kirkkain silmin kaasuttelen!
cool.gif

Mjaaaaa....onhan tuo mielessä käynyt, mutta fakta kuitenkin on, että armaiden kulkuneuvojemme päästöt on promillen-miljardis-tuhansis-osa(!) teollisuuden päästöihin verrattuna eikä kovin paljoa vanhoihin autoihinkaan verrattuna. Ameriikan poijjaat siellä keksii lisäverora pienikulutuksisille autoille kun noilla perhanoilla menee nii vähän gasoa joka heijastuu veromenetyksinä. Aivan sama miten päin tässä on, pyörämotoristien aiheuttamat päästöt tuskin merkitykselliset tulee maapallon kannalta koskaan olemaan sen lyhyen loppuhistorian ajan.

Aina hoetaan, että "jos kaikki ajattelisi sinun laillasi, niin kusessa oltais". Pessimistinä vaan en jaksa uskoa siihen "yhdelläkin mielipiteellä on merkitys"-puppuun. Niin kauan kuin suurvallat pyyhkii kestävän kehityksen sopimuksilla perseensä, yhden/sadan/tuhannen/miljoonan ihmisen käyttäytymiselle on yksi p*skan maku.

Kaikesta huolimatta käyttäydyn omasta mielestäni suhteellisen ympäristöystävällisesti. En omista autoa koska en sitä tarvitse, en syö pikaruokaloissa (juuri koskaan), pistän paperin vihreään lootaan enkä roskaa. Joskus tulee jopa kompostiin tuotettua tavaraa
smile_org.gif

Ei tule huonoa omatuntoa siis. Se on kyllä totta, että harrastukseksi voisi valita sen kuorolaulun tai puutarhakonttauksen, mutta samalla voisi lajitella roskansa, hillitä kulutusjuhlaa, kulkea bussilla, käyttää kangaskassia ostoksille, vaihtaa energialamppuhin, ajaa taloudellisesti, viljellä maata...hitto, valtio voisi jopa antaa verohelpotuksia hybridi- ja sähköautoille teennäisen "käyttövoimaveron" sijaan.

Fossiilisista polttoaineista puheenollen: Se on käynyt mielessä, että mitäs hittoa sitten tankkiin pistää kun öjly on käytetty loppuun? Onneksi noita rypsiöljy/metanoli/maakaasu-viritelmiä kuitenkin on.
lookaround_orig.gif

No ei oo mitää tunnontuskia... Tuskin mitää suurempia ilmastonmuutoksia tapahtuu oman elinkaaren aikana jotenka huolletta ajelen prätkällä
sport05.gif

Hmm, omatunto - mikä se on?

Hitto vie, yksi lehmä piereskelee enemmän kasvihuonekaasuja, kuin mitä mun moposta lähtee. En todellakaan ajattele mitään ympäristöasioita, kun kaasuttelen maailman turuilla (enkä kyllä muutenkaan).

Mun suosikki on tractorpulling, jossa ne laitteet syyttää ilmaan sellaisesta 25 cm halkaisijaltaan olevasta piipusta melkein kiinteässä olomuodossa olevaa mustaa savua. Siitä luonto tykkää...
062802jumpie_prv.gif

juu ei tää mopoilu harrastus rasita luontoa kovin paljoa.mutta ihmiset vois kyllä keskittyä jätteiden lajitteluun vähän paremmin.vaikka toisaalta paskaanhan täällä hukku jokainen

Totta puhuen monesti on tullut pohdittua asiaa ja tulos on aina sama: harrastuksena moottoripyöräilyä ei tue kestävää kehitystä mitenkään päin. Se on karu fakta. Tämä hupi ei siedä kriittistä tarkastelua ja tulee varmaan ennen pitkää loppumaan. Kannattaa siis pitää pitää pohkeet ja reidet kunnossa - polkupyöräily on tulevaisuuden laji!

Oma moponi on luokassaan vähäpäästöisimpiä, mutta siitä huolimatta kyseessä on kuitenkin polttomoottori, jota käytetään pääasiassa virkistyskäyttöön, joten ekologisesti kyse on kestämättömästä tilanteesta. Paska, kun syntyi motoristiperheeseen.

Teollisuus on suurin päästöjen aiheuttaja, mutta ymmärrän kuitenkin sen, että kyse on laajasta kokonaisuudesta, jossa vaikuttavat niin liikenne, erityisesti paikallisena tekijänä, kuin yhdykuntajäte ja pienpäästöt.

Eli kyllä, asia vaivaa. Eikä vähiten siksi, että toimintani ei tuota mitään, ainoastaan kuluttaa. Siitä saatu hyöty on puhtaasti kaupallista ja subjektiivista. Voin ajaa mopollani metsäteitä lintuja bongaamaan tai retkeillä sillä paikoissa, joihin en muuten pääse tai ajella tukemaan maaseudun elinkeinoja, mutta lopputulos on kuitenkin sama. Olen osaltani mukana aiheuttamassa massiivista ympäristökatastrofia, jonka seuraukset alkavat pikku hiljaa selvitä koko laajuudessaan.

Tietysti voisin tehdä niinkuin muutkin ja kiistää seuraukset, pitää silmät kiinni ja lopettaa "hihhuloinnin". Pilluralli 4-ever!

Maapallon keskilämpötila tulee seuraavan sadan vuoden aikana varovaisimpienkin arvioiden mukaan nousemaan n. kahdesta kuuteen celsiusastetta, millä on todennäköisesti erittäin tuhoisat seuraukset luonnon kannalta. Kun kasvihuoneilmiön aiheuttamia ympäristötuhoja tapahtuu, ei kukaan .orggilainen taida kirkkain silmin voida todeta, että "en minä tiennyt, ei se minun vika ole, en minä olisi voinut tehdä mitään".
Maapallon lämpötila heittelee suuntaan toiseen ihan ilman meidän ajeluitammekin ! Kasvihuoneilmiö on aikamme keksintö joka kumotaan ja nauretaan maanrakoon joskus tulevaisuudessa. Eli ihan sama ajetaanko näillä polttomoottoreilla vai ei.
Pääasia että on hauskaa.
062802moto_prv.gif

Kyllähän asia mieltä painaa (joskus)...

MUTTA kun nyt vihdoinkin oon saanut oman pyörän, niin saa maailman pelastustalkoot jäädä vähäksi aikaa (lue käytän julkisia vain äärimmäisessä hädässä). Kun en tuota autoakaan omista niin ehkä en ole suuriin uhka.

Näin siis toimii oma kieroutunut ajatusmaailmani!!
tounge.gif

Kyllä toisinaan tulee asiaa mietittyä.Ja muutenkin huolestuttaa kiihtyvä luonnon tuhoutuminen...sitä vaan tuntee itsensä niin pieneksi et ei voi omilla valinnoillaan paljon vaikuttaa.

Itse en onneksi ole toteamassa maailmanloppua, joten en menetä yöunia sen takia. Ja voisin väittää viime talven jälkeen että v**ut se lämpötila mihinkään ole nousemassa. Päinvastoin, kohti jääkautta ollaan menossa.

Lisää bensaa tankkiin ja
062802moto_prv.gif

Tuossa olisi vähän faktaa niistä päästöistä.

Suomen tieliikenteen päästöt 2003 (VTT 2004)

tonnia CO HC NOx Hiuk. CH4 N2O SO2 CO2 Polttoneste*
Kaikki päästöt 286 766 34 930 66 048 3 453 2 174 1 664 141 11 439 623 3 642 034
Moottoripyörien osuus 11 455 1 424 145 11 113 1,2 0,86 56 223 17 944

Luvuista havaitaan, että suhteessa tieliikenteen päästöihin kokonaisuutena kysymys on prätkien osalta aivan marginaalisesta asiasta. Puhumattakaan siitä, että teollisuuden päästöt luettaisiin laskelmaan mukaan.

Kioton sopimuksen kannalta hiilidioksidipäästöt ovat poliittisesti tärkeä asia. Ne ovat suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen. Prätkien osuus näistä on about puoli prosenttia. Esimerkiksi moottoriveneiden päästöt ovat jo moninkertaiset verrattuna prätkiin. Veneiden osuus ei näy tässä taulukossa.

En osaa laittaa taulukkoa siististi tähän, joten sorry tuosta sekamelskasta. Jos joku mode osaa, voin lähettää taulukon vaikka e-mailin liitteenä.

Verneri kirjoitti oikeastaan kaiken sen mitä minulla olisi ollut sanottavaa päästöasioihin, ja paremmin kuin itse olisin pystynyt, joten lukekaa sieltä. Minua ei silti huono omatunto vaivaa. Se lakkasi vaivaamasta siinä kohtaa kun Jenkit kieltäytyivät allekirjoittamasta Kioton sopimusta, tai kun Venäjän laajamittaiset ympäristötuhot paljastuivat.

Se ei ole totta että yksi ihminen ei voisi tehdä mitään. Perustelen tätä sillä, että toimintatavoilla on tapana olla trendejä. Esimerkiksi, jos nyt tarpeeksi moni silmäätekevä ja idoli alkaisivat elää ekologisemmin, väitän että massat seuraisivat mukisematta perässä. Sama pätee ystäväpiireissä, jokaisella ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa omalla toiminnallaan muiden toimintaan. Ongelma on vain siinä että ekologisuus ei ole riittävän cuulia.

Mutta karu totuus on se, että minä en sure ihmisen tuhoa, ja luotan siihen että luonto kyllä hoitaa itsensä sen jälkeen paremmin kuin hyvin. Me olemme tämän pallon syöpä, ja mitä nopeammin syömme itsemme ulos täältä sen paremmat mahdollisuudet evoluution seuraavalla kokeilulla on. Eli ei muuta ku hanaa!
buttrock.gif

Itse en onneksi ole toteamassa maailmanloppua, joten en menetä yöunia sen takia. Ja voisin väittää viime talven jälkeen että v**ut se lämpötila mihinkään ole nousemassa. Päinvastoin, kohti jääkautta ollaan menossa.
Huomasit sitten varmaankin, että esimerkiksi viime kesä oli poikkeuskellisen sateinen
wink.gif
Lisäksi jotkut teoriat ennustavat Grönlannin jäämassojen sulaessaan vapauttaman kylmän veden vaikuttavan Golf-virran virtaukseen, jolloin muun muassa Skandinaavian ilmasto alkaa merkittävästi viilentyä...

Tämä ei tosin välttämättä aiheuttaisi kunnon valkoisia pakkastalvia, vaan lähinnä ympärivuotisen syksyn...

Mutta karu totuus on se, että minä en sure ihmisen tuhoa, ja luotan siihen että luonto kyllä hoitaa itsensä sen jälkeen paremmin kuin hyvin. Me olemme tämän pallon syöpä, ja mitä nopeammin syömme itsemme ulos täältä sen paremmat mahdollisuudet evoluution seuraavalla kokeilulla on.
Ja tämä sanoo sen mitä mulla on tähän sanottavana!

Tottakai pallon puolesta huolestuttaa, mutta en usko että tämä pärräily nyt niin iso synti on. Ja ihminenhän on itsekäs, minäkin. Eli ajan, vaikka parempi olisi varmasti tältä kannalta olla ajamatta.

Mutta näitä teorioita seuraan mielenkiinnolla, jotain tälle planeetalle on kyllä varmasti tapahtumassa, mutta mitä... Se kiinnostaa.

Back