• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

huono ketjujen kunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panu..
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lieksa
onx kellää viel tullu eteen ketjujen vaihto ennen kirivaran loppumista? jos ketjuissa on viel kiristysvaraa nii luulis niitten olevan suht turvalliset jos vaa muistaa rasvailla. eli millaisii merkkejä ketjuista on luettavissa, mikäli henkenvuaralliset? ja mitä voip pahimmillaa sit tapahtuu?

ite vaihdan aina kauden päätteksi seuraavaksi kesäksi. ei tarvitse sitten itkeä kun ne menee vanhuuttaan poikki. ei se niin kallista ole  
wink.gif

sanoi:
Cubix Lähetetty Heinä. 22 2005,04:06
--------------------------------------------------------------------------------
ite vaihdan aina kauden päätteksi seuraavaksi kesäksi. ei tarvitse sitten itkeä kun ne menee vanhuuttaan poikki. ei se niin kallista ole

Mitä ihmettä?Hyvin hoidetuilla ketjuillahan pitäisi pystyä ajamaan n.40tkm!
Tai paljons sitten ajat kaudessa,mistä minä tiedän?
biggrin.gif

Ai niin, köyhällähän se vain tuntuu!
wink.gif

Itse vaihdoin ketjun ja rattaat, kun ketjua ei pystynyt kiristämään tasaisesti. Yksi kohta oli hyvin kireä, ja toinen aivan julmetun löysä.. Ed. omistajan ketjunhuollosta ei ole tietoa.

Edellinen mopotin oli ketjullinen. Ajoin siitä ketjut niin loppuun, että rasvalla ei saanu enää rahinaa pois..... Takarattaan piikit kääntyi jo sillai mutkalle.....

Nyt on kardaani...

033102bebe_1_prv.gif

wink.gif
itse kans vaihdan ketjut aina talvella... eipä ne paljoa maksa ja saa ajella ihan rauhassa seuraavan kesän ku tietää  et ketjut kestää  
033102bebe_1_prv.gif
No huh huh, paljonko niitä kilsoja tulee, jos kerran kaudessa tarvii vaihtaa?
Täähän on aika sama kun menis vaihtaa pyörän uuteen aina ennen huoltoo, kun siellä kumminkii tulloo vaan sitä valohoitoo......
wink.gif

wink.gif
itse kans vaihdan ketjut aina talvella... eipä ne paljoa maksa ja saa ajella ihan rauhassa seuraavan kesän ku tietää  et ketjut kestää  
033102bebe_1_prv.gif
Täähän on aika sama kun menis vaihtaa pyörän uuteen aina ennen huoltoo, kun siellä kumminkii tulloo vaan sitä valohoitoo......
wink.gif
mulla tulee 15-20tkm ja eihän ketju-rataspaketti maksa ku jonku pari sataa ni eipä ole iso homma.. ja ketjut todellakin menee huonoon kuntoon vaikka niitä tuleekin rasvailtua aika reilusti... taitaa johtua ajotyylistä
033102bebe_1_prv.gif

Ketjut meni vaihtoon kun yksi (ainakin) lenkki oli venynyt. Tämän huomasi siitä, että kun pyöritti takapyörä ilmassa takapyörä, niin yhdessä kohdassa ketjut oli tosi löysällä, toiseen kohtaan ne sitten pysähtyivät, olivat niin kireällä. Pysähdyskohdassa katsottiin takarattaaseen ja huomattiin, että yksi lenkki ei painaudu läheskään pohjaan rattaaseen. Ketjut meni vaihtoon, vaikka kirivaraa oli, mutta ajaminen oli tuskaista kun koko ajan tunsi jaloissa ketjut jalkatappien kautta ja muutenkin pitivät hirveää ääntä.

wink.gif
033102bebe_1_prv.gif
wink.gif
mulla tulee 15-20tkm ja eihän ketju-rataspaketti maksa ku jonku pari sataa ni eipä ole iso homma.. ja ketjut todellakin menee huonoon kuntoon vaikka niitä tuleekin rasvailtua aika reilusti... taitaa johtua ajotyylistä
033102bebe_1_prv.gif
No noilla kilsoilla sen jo ymmärtää !

sanoi:
--------------------------------------------------------------------------------

biggrin.gif

wink.gif
en ole kyllä järin rikas , mutta en ole kokenut yhtään ketju rikkoa yms... nojoo kilometrejä tulee kesässä 15000-20000

Näistä O- ja X-rengasketjuista kun pääsee rasvat ulos nivelestä, niin aika pian leikkaa tuo nivel kiinni ja siitä muodostuu sellainen kiinteä kulma. Ja silloin on se tilanne, että ketju ei mene rattaalle oikein siitä kohdsta, löysä jostain ja kiree jostain ja vaihto edessä ( ei tietysti välittömästi, mutta rasvausta vaatii tiheemmin). Syitä siihen, että rasvat häipyy on tietysti monia. Yksi on varmasti painepesurin käyttö.

Vaihdoin juuri orkkisketjut uusiin kun oli epätasaisesti venyneet. Nyt on kuin pumpulilla ajaisi. Kiristysvaraa olisi ollut, mutta ketjut alkoi jo täristä ja paukkumaan siihen malliin ettei enää viitsinyt odotella väistämätöntä.

Näistä O- ja X-rengasketjuista kun pääsee rasvat ulos nivelestä, niin aika pian leikkaa tuo nivel kiinni ja siitä muodostuu sellainen kiinteä kulma. Ja silloin on se tilanne, että ketju ei mene rattaalle oikein siitä kohdsta, löysä jostain ja kiree jostain ja vaihto edessä ( ei tietysti välittömästi, mutta rasvausta vaatii tiheemmin). Syitä siihen, että rasvat häipyy on tietysti monia. Yksi on varmasti painepesurin käyttö.
joo.. oliskoha nuo ketjujen omat rasvat väriltään punaruskeita, kun nyt jo useammat ketjut (n.20tkm välein) ollu siinä vaiheessa vainaat ku alkanu ilmestyä, niin ketjuihin ku lähiympäristöön kyseisellä väripigmentillä varustettuu töhnää. ruostepölyä se ei oo, sen verta ahkeraan on tullu öljyiltyä. voiko tollaset huonot ketjut esim. mennä jumiin? meinaa vaa jos sitä vauhtiiki sattuu sillä hetkellä...

sanoi:

biggrin.gif

wink.gif
MITÄ IHMETTÄ !!! kolmet ketjut on mennyt tänä kesänä. Neljännet paikallaan ja kilsoja takana 12 tkm.

Mitkä ketjut kestää 40 tai etes 10-15 tkm ??
wink.gif

sanoi:

biggrin.gif

wink.gif
MITÄ IHMETTÄ !!! kolmet ketjut on mennyt tänä kesänä. Neljännet paikallaan ja kilsoja takana 12 tkm.

Mitkä ketjut kestää 40 tai etes 10-15 tkm ??
wink.gif
MITÄ IHMETTÄ? !!!
Kolmannet ketjut paikallaan ja kilsoja tullut vajaa 3tkm. Millä ihmeen mopoilla te oikein ajelette, itselläni pahin tapaus (oli Tsubakin "kaikenkestävää") katkesi ekalla vedolla ja DID pomminvarma ZVM2 kesti vajaan tonnin. Tapit vääntyy jo pelkästä ajatuksesta ja loppujen lopuksi tielle oikee jollei vaihda uusiin.
cool.gif
cool.gif

MITÄ IHMETTÄ? !!!
Kolmannet ketjut paikallaan ja kilsoja tullut vajaa 3tkm. Millä ihmeen mopoilla te oikein ajelette, itselläni pahin tapaus (oli Tsubakin "kaikenkestävää") katkesi ekalla vedolla ja DID pomminvarma ZVM2 kesti vajaan tonnin. Tapit vääntyy jo pelkästä ajatuksesta ja loppujen lopuksi tielle oikee jollei vaihda uusiin.  
cool.gif
cool.gif
Vähän samaa ongelmaa täälläkin  
tounge.gif
 (tai sitten ei)

Nimimerkki: vajaat 60 kaakkia  
cool.gif

Mulla on nyt '99 ZX-9R:ssä 18 tkm ajetut ketjut, ei oo viel tarvinnu ees kiristää. Ahkerasti ku on vaan rasvaillu ni hyvin noilla toisen mokoman vielä ajaa.

Back