• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

huono ketjujen kunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panu..
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan minulle sattunut vahingossa ylikestävät orkkisketjut, kun ovat jo 32 tkm:iä pyörineet. Luulen olevan DID:n valmistamat.

Ketjut vaihtuu sit kun etulätkä on TÄMÄN näköinen
cool.gif
tai sitten tuolloin ei ollut tarpeeksi tehoja. No nykykettinki DID530ZVM kestää 30-40tkm riippuen miten sitä jaksaa rasvata eli pyörästä riippumatta viimeiset kolme ketjua ovat menneet roskiin koska ovat ensin päässeet pikkaisen kuivahtamaan ja kuluvat epätasaisiksi muutaman tonnin kuluttua.

nyt taitaa olla kans ketjujen vaihto edessä ajettu 46tkm orkkis ketjuilla
tuota en kyllä ymmärrä miten saa ketjut hajalle alle 20tkm?

Saa vähemmilläkin kilsoilla kuin 20tkm, kunhan muistaa laiminlyödä voitelun

Kyllä sen ketjuista näkee millon ne täytyy vaihtaa. Itellä alko olee jo nii paskat et joka lenkin jälkee piti kiristellä nii parempi kun ostaa uudet. Ja ei ollu kirivarat lähelläkää loppua. Ja pyörän ostin viime syksynä ja kysyin myyjältä et millos ketjuja on rasvattu kun näytti "hieman" kuivilta. Se vaa pokkana sano että "oon mää niitä kyllä rasvannu, alkukesästä"  
biggrin.gif
Tais kaveri luulla et ne rasvataa vaa nkerran kesässä  
tounge.gif

Nii ja takarattaasta oli jo useempi hammas poikki kun meni vaihtoo
biggrin.gif

Omassa mopossa (28kW) meni 525 ketjut 4000km matkalla totaalisen loppuun. Vaihdoin ennen kauden alkua uuden ketjun ja rattaat. Ketjut eivät olleet halvimmasta päästä (merkkiä en muista).
Eka 3000km, kerran kiristys ja rasvailua sopivin välein.
Viimeinen 1000km. Ketjuja piti kiristää 300km välein ja säätö loppui kolmannen kiristyksen jälkeen (löysää tuli 300km ajon aikana semmoinen 4-5cm ! ! !). En alkanut reissun päällä (olin Norjasta tulossa) enempää niitä ketjuja tutkimaan. Kotona vilkaisin tarkemmin, ketju ei mene edes kunnolla rattaan päälle. Ketju on ihan lopussa.
Mikähän ketjulle tuli, kun yhtä-äkkiä heitti henkensä? Vai oliko pelkkää huonoa tuuria tavaran kanssa? ? ?
Rasvaustahti oli sama kuin aiemmin, kuivalla n.400-500km ja sateella joka tankkauksen yhteydessä.

Mulla Bladessa alkuperäset ketjut ja rattaat pyöriny jo 50 000 km ja vielä mennään. Tuo eturatas ihmetyttää se vaan kestää ja kestää. Laatutavaraa Honda käyttää ensiasennuksessa. Ite rasvaan ketjut joka toisen tankillisen jälkeen. Käytän moottoriöljyä ketjuissa

Yksi syy ketjujen nopeaan kulumiseen on liian kireälle säädetyt ketjut. Ei noita ole tarvinnut yleensä kesän 15 000km:n aikana montaa kertaa säädellä. DIDit on kestänyt n.35 000 Reginat meni jo 15 000 km:ssä. Rasvailtu on kumpiakin samalla tavalla.

Mulla kesti alkuperäset melkein 50 000km. Sit oli pakko vaihtaa, tapeissa tuntu koko ajan semmone "pauke". Ei ne kauheen huonossa kunnossa olleet, mutta pikkusen venyneet. Saas nähdä kuin kauan kestää nää tarvikkeet.

-05 ZX-6R jopossa orkkisketjut ja pro-oiler. Ketjuja ei ole koskaan pesty tai mitenkään huollettu. Pro-oilerissa öljynä sitkostamatonta moottorisahaöljyä = alhainen viskositeetti = pesee ketjut = lähtee vanteesta irti ihan vain pyyhkäsemällä. Ketjut koko ajan täydellisen voideltuna, ja puhtaat. Ei mitään tarvetta huollolle tai vaihdolle. +20tkm ajettu tällä hetkellä, viimeset 10tkm pääasiassa rataa.

Täydellinen ratkaisu laiskalle.

Mulla kesti alkuperäset melkein 50 000km. Sit oli pakko vaihtaa, tapeissa tuntu koko ajan semmone "pauke". Ei ne kauheen huonossa kunnossa olleet, mutta pikkusen venyneet. Saas nähdä kuin kauan kestää nää tarvikkeet.
tounge.gif
Juu kun tollanen pauke rupeaan kuulumaan kuten kuvattu, niin sitten ei oo ku pari vaihtoehtoa ketjut loppu tai on tosi löysällä...eteenkin jos on kiristelly tiuhaan ...
Ei sitä meinaan uskaltaa vääntää menneee +200 :orgmp:ku hirvee rohina yms..
Mitäs rasvaa suosittelette ketjuille, ite oon käyttäny täyssynteettistä oilia sekä joskus vahaa...
Jotkut sanoo et vaha sitoo lian eikä putsaa ketjua, on ollu itselläkin samoja havaintoja mut ei oo tarpeeks kokemusta että voisi sanoa että näin !
mites muuilla?

Kato. Äijä vielä hereillä. Joo, mulla tosiaan noi orggikset kesti aikas hyvin, vaikka en niin hirveen huolellinen ollukkaan niiten kanssa. Silloin tällöin rasvailin, useimmiten Shellin teflonipohjaisella, tai sit jollain muulla vastaavalla. Tosin on noi vanteet ollu aikas kakkasia välillä. Toi Jarin peräöljy taitais olla ihan ok. juttu. Pitää jatkossa koittaa noita. Ketjut mulla on varmaan aina ollu pikkusen löysällä, ennemminkin kuin kireellä.

-05 ZX-6R jopossa orkkisketjut ja pro-oiler. Ketjuja ei ole koskaan pesty tai mitenkään huollettu. Pro-oilerissa öljynä sitkostamatonta moottorisahaöljyä = alhainen viskositeetti = pesee ketjut = lähtee vanteesta irti ihan vain pyyhkäsemällä. Ketjut koko ajan täydellisen voideltuna, ja puhtaat. Ei mitään tarvetta huollolle tai vaihdolle. +20tkm ajettu tällä hetkellä, viimeset 10tkm pääasiassa rataa.

Täydellinen ratkaisu laiskalle.
Saako radallakin ajella tollanen rasvanruiskija pyörässä kiinni.?

Ottakaa hyvät ihmiset huomioon kun kiristätte niitä että tuo
n.2,5cm liikerata joka on manuskoissa ohjearvoksi annettu
on kyllä oikea mutta tuo  mitta on löydyttävä kun pyöränpäällä
on myös kuski,saatikka kyytiläinen+muut kamat.
Tämä on totta, liikaa kiristämällä tuhoaa ketjut jopa nopeammin kuin rasvauksen laiminlyömällä.
Lisäksi vaihteiston laakerit kuluvat ennenaikojaan, varsinkin "vetoakselin" eturattaan puoleinen laakeri.

Mulla Bladessa alkuperäset ketjut ja rattaat pyöriny jo 50 000 km ja vielä mennään. Tuo eturatas ihmetyttää  se vaan kestää ja kestää. Laatutavaraa Honda käyttää ensiasennuksessa. Ite rasvaan ketjut joka toisen tankillisen jälkeen. Käytän moottoriöljyä ketjuissa
Omaan X-11 Hondaan vaihdoin ketju/rataspaketin, Hondan setissä tuli DID:n ketjut ja Hondan rattaat.

Ketjut meni vaihtoon kun mittarissa oli 25 tkm, ne oli ostettaessa jo surkeassa kunnossa, silloin mittarissa 16 tkm. Entinen omistaja ilmeisesti käyttänyt ketjuvahaa ja sitäkin harvoin. Ketjuja joutui kiristämään lopulta tonnin välein, ihan mielellään vaihdoin uusiin vaikka kirivaraa olis ollut.

Pitäsköhän mun rajottaa tota keulimista kun vasta 8tkm ajettu DID erv3 520 + Drivenin kiekkosetti alkaa näyttää kulumisen merkkejä. Rattaat on ok:t mutta ketjut on kiristäessään hyvät yhdessä kohtaan, ja taas sitten kun pyörittää rengasta vähäsen niin kiristyy ihan julmetun tiukkaan tietyissä kohdin.

Mitä eroa näillä ketjuilla on käytännössä? Halvimmat Ensimmäisetkin varmaan passaa Sport Touring (74kW) pyörään repivään ajoon?

D.I.D 530 VX, X-Ring Kette (endlos)
D.I.D 530 VX, X-Ring Kette (offen)
D.I.D G&B 530 VM, X-Ring Kette (endlos)
D.I.D G&B 530 VM, X-Ring Kette (offen)
D.I.D G&G 530 ZVM-X, X-Ring Kette (endlos)
D.I.D G&G 530 ZVM-X, X-Ring Kette (offen)

Itellä kans menee keväällä setti vaihtoon. Alkuperäiset kiinni edellisen omistajan jäljiltä ja 40000km tuli täyteen.

Saapahan syyn vaihtaa välityksiä samalla
biggrin.gif

32k kesti kusiaisessa orggikset. Vielä olis ollut kiristysvaraa mutta 1 lenkki jumissa ja toinen vähän jumissa. Niin ja takarattaan piikit oli teroittunut ja osa muistutti etäisesti hain evää. En viitsinyt enää lähteä kiristämään loppu olevia ketjuja, loppusuoralla kun taitavat menettää kireyden todella nopeasti (ja sitten hajoaa?)

Ketjun rasvasin ennen pidempää ajoa (pk) tai jos alkoi näyttää kuivalta. 2-3 tankkausta. Pukki olis kätevä, ei tarviis työntää metriä kerrallaan öljysillä käsillä (älkääkä kysykö miten ne saan aina öljyyn
biggrin.gif
)

Nyt on DID jotkut, -1/+2 ja mittari näyttää mitäsattuu
sad_orig.gif

Back