• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huoltogallup

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Huoltogallup - tee-se-itse vai teetä ne muilla?

• Kaikki mahdollinen ja mahdoton itse (joskus kiroillen ja itkien)

Ääniä: 0 0,0%
  • Perushuollot itse (öljyt, nesteet, suodattimet, venat, tulpat..)

• Pain öljyjen ja suodattimien vaihdot itse

• Kaikki ammattilaisilla (säännölliset kilometrikohtaiset huollot)

• Mikä ihmeen huolto?

• Joku muu samasta perheestä huoltaa (mies, vaimo, isä....)

• Vaihdan pyörää niin usein ettei tarvi huollattaa

• Ääniä yhteensä
    0
Aikoinaan tuli kotiloa viilattua ite niin paljon, että tein päätöksen, että kunhan kukkarossa on varaa, annan ammattilaisen tehdä huollot. Mä käyn sitten korjaamassa sen tietokoneen (ja toivon ettei se oo ehtiny ite tekeen sille mitään pahentavaa...)

Tankkauksen,rengaspaineet,pesun ja vahauksen, ketjujen rasvauksen hoidan itse. Muun hoitaa ammattilaiset.  
062802moto_prv.gif
se tärkeintä
sport05.gif

Tuos ei ollut vaihtoehtoa et mopo on korjauksessa slämien jäljiltä niin usein ettei tartte erikseen huollattaa?
tounge.gif

Muuten perushuolto ite tai kaverin avulla, loput kai sitten joskus tarvittaessa huoltoliikkeessä?

Jenkkipyörätakuu pitää huolen siitä, että vain ulkoilutus, ruokkiminen ja puhdistus tapahtuu omistajan(/haltijan) toimesta.

Eipä viitsi maksaa sikahintaisia hintoja usein paskasta,itse tehdään niin paljon kuin vain on järkevää.esim. jotain perkeleen kalliita erikoistyökaluja on turha hommata jos tarvii vain harvoin. Muita työkaluja hommataan sitämukaa kuin on tarvista/puutetta.Ja eihän nää mitään kuuraketteja ole,ihminen nää on rakentanukkin.
idea3.gif

Tähän mennessä on melkein kaikki tehty itse.Venojen tarkistus,säätö(ruuvisäätö),paloihin ei ole tarvinnut koskea,kaasarien syncronointi,puhdistus.Uutta pyörää en ole koskaan omistanut ja vanhoja on saanut rassata kyllä.Mutta vähemmän pyörissä on ollut vikoja kuin noissa nelipyöräisissä.Ja jotenkin sitä mielummin rassaa joskus noita mopoja,mutta kotiloon ei viitsisi koskea edes pitkällä tikulla...
sport05.gif

Taitaa olla että tähän aikatauluun mikä mulla oli tänään illasta niin ei yksikään huoltokorjaamo taida pystyä! Eli mopo särkyi n.19.30 ja oli taas kunnossa pikkurempan jälkeen n.23.00. Ja tässä kopio jutusta.....

Piti aamusta lähteä rottaralliin ja melekin meinasi tulla iso kasa rumia sanoja....
Olo oli muutama tunti sitten juuri tuollainen. Tulin kämpille parkkipaikalle ja aikomuksena laittaa mopo parkkiin ja ottaa laukut sisälle pakkaamista varten niin katos pahusta, juuri sataa metriä aikaisemmin oli etupää päättänyt päästää öljyt pihalle Kawasta stefan välistä.
No eipä sitten päässytkään nukkumaan hyvissä ajoin.
Ei kun kiireesti tallille ja purkamaan etupäätä. No onneksi sai putken irroitettua ettei tarvinnut katteita purkaa pois (GTRssä kun noitakin on). Ainoastaan eturengas ja lokasuoja pois ja etuputki irti. No sitten pitäisi olla helv***n iso ja pitkä kuusiokolo että saisi alapään pultin auki, eli pidettyä sisäpuolelta vastaan. No hätä keinot keksii ja ei kun sopivaa aihiota etsimään mistä saisi tehtyä. No vanhasta porakangesta hieman fiiberilaikalla pois ja avot, juuri sopiva tähän tarkoitukseen!
No lähtihän se auki ja sitten vanha stefa pois ja uutta tilalle. Onneksi muuten sattui olemaan hyllyssä varalla. Ja kasallepäin ja onneksi löytyi jopa keulaöljyäkin hyllystä. Keula kasaan ja sit pikku ongelma...... jarrupalat liki finaalissa, no eikun taas kätköille ja uudet tilalle ja ainakin toistaiseksi näyttää sittenkin hyvältä rottaan pääsy.

Aikoinaan tuli kotiloa viilattua ite niin paljon, että tein päätöksen, että kunhan kukkarossa on varaa, annan ammattilaisen tehdä huollot. Mä käyn sitten korjaamassa sen tietokoneen (ja toivon ettei se oo ehtiny ite tekeen sille mitään pahentavaa...)
Alkaakohan harrastus viemään mukanaan - just tulin sisälle kädet ihan mustana. Piti vaan äkkiä vaihtaa uudet vaimentimet, mutta kun huomas että ketjuthan on helppo pestä samalla ja... ja...

Putket on vielä(kin) irti - jospa huomenna ei satais
smile_org.gif

Itse öljyt, muut nesteet ja tulpat. venoihin en ole uskaltanu vielä koskee. Joku kun näyttää miten tehdään, niin sekin itse.

Merkkihuollossa ne mitä ei ite osata. Ajovalopolttimon vaihto alkaa olla jo mopoissakin joskus yhtä hankalaa kuin monessa autossa. Ketjujengin sivuilla olivat kisanneet polttimon vaihdosta ja aikaa oli mennyt muistaakseni parikymmentä sekuntia, mulla meni vielä viime talvenakin puoli tuntia (kun sormet ei meinaa mahtua).

Muut hommat luonnistuu kyllä itseltä mutta venahommia en ole vielä ehtinyt koittamaan.
smile_org.gif
Son on vähän semmosta kun mp-huollot ainakin täällä Turun suunnalla tuppaa olemaan kohtuullisen "vaihtelevan tasoisia" niin itse teet työn paremmin ja monta kertaa halvemmalla.

Kaikki huolllot ja korjaukset mitkä ei vaadi erikoistyökaluja on tullu tehtyä yksin tai kavereitten kans. Tulee yleensä paljon halvemmaksi ja onhan tuo laittaminen mukavaakin sopivassa määrin. Myös kavereitten pyöriä tulee jonkun verran rapattua. Talvella taas pyörä talliin ja rakentelu käyntiin.

Kyl olen kaikki huollot teettänyt ammattilaisilla.Vaikka itsekin osais perushuollot tehdä ja tilat,pukit yms löytyy tallista mut ensimmäinen pyöristäni oli aivan uus ja tämä toinen on alle vuoden ikäinen katsoin paarhaaksi pitää huoltokirjaa yllä liikkeen leimoilla..Luulisin siitä olevan hyötyä myydessä laitetta,vaikka kirpaisee vähän pussia kun sen huollossa käyttääkin.

Venat ja läppärunkosäädöt merkkihuoltoon, muuten nykyisin itse. Venatkin ajattelin ensikerralla hoitaa itse.
kaboom.gif

Venat olen jättänyt liikkeelle, mutta kaikki mihin vehkeet riittää niin periaatteessa hoituu ja tarvittaessa onneks kaverit jeesaa

Pääasiallisella ajomopolla tulee ajettua vuodessa tollaset 12 000 - 15 000. Öljyjä, tulppia ja suodattimia vaihtelen kesän aikana manuaalin suositusten mukaan, ja sitten syksyllä vien mopon oikein merkkihuoltoon, missä katsotaan venttiilit sun muut. Niitä paria muuta hoitelen ihan itekseni. Ne on kakstahtikoneita, joten niissä on vaan kaksi venttiiliä. Yksi edessä ja toinen takana.
biggrin.gif

Pikkuhommat teen itse mutta kaikki ns. taitoa ja älyä vaativat hommat tekee hoviasentaja yhden miehen firmassaan.
blush.gif

Back