• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huolto itse vs. ostettu huolto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NOx

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Espoo
Oletteko huomanneet, että kun joku kysyy esim. moottoripyörän huolloista, niin jostakin ilmestyy joku kertomaan ettei siellä huollossa vaihdeta kuin öljyt? Siis vaihda itse ja säästät rahaa.

Vaan kun pistät pyörän myyntiin, niin yhtäkään sellaista ostajaa ei ilmesty mistään, joka ei haluaisi katsoa huoltokirjaa ja valittaisi sen puutteista.
idea3.gif

Vaikka ostaja ei epäilisi tee-se-itse-huoltojen laatua, tuo voi olla tapa yrittää saada hintaa alemmaksi. Vaikka huoltojen laadusta liikkuukin ties mitä juttua ja vaikka sitä ovat jopa lehdet testanneet todeten laadun huonoksi, ovat huoltokirjan leimat ostajalle suurempi tae hommien hoitumisesta edes jotenkin. Ilman niitä, ostajan kannalta ajateltuna, kyseessä on vain myyjän sana siitä, että olen huoltanut. Eli itse tehdessä kannattanee tällaisia ostajia silmällä pitäen pistää ylös mitä on tehty, milloin on tehty ja laittaa mukaan kuitit öljyistä, tulpista ja varaosista.

Itse arvostan omistajan itse tekemää huoltoa liikkeen valohoitoa enemmän. Mikäli omistajasta saa sen käsityksen,että hän osaa&ymmärtää huollon. Kuitteja pidän liikkeen leimaa parempana todistuksena huollosta.
Jo pelkästään siitä syystä että leiman väärentämiseen menee huoltoa vähemmän aikaa. En tiedä onko kovin yleistä,pari kertaa tähän törmännyt...
033102ass_1_prv.gif

Mutta pyöräähän ihmiset ostavat,eikä papereita. Pyörän kunto määrää hinnan ei paperit.
nixweiss.gif

Ostettu huolto on ainakin parempi takuun tae, mikäli sellainen mopossa vielä on. Omatehdyistä huolloista tätä "riittävää ammattiataitoa" on vähän hankalampi todistaa, jos takuuvääntöä tulee. Mikäli oikein olen antanut itselleni kertoa niin nyky EU päivinä kun mopon saa huoltaa jopa ihan itse takuun kärsimättä, JOS omaa tuon "riittävän ammattitaidon". Korjatkaa oikeusoppineet mikäli metsään menee...
lookaround_orig.gif

Minä ainakin korjaan ja huollan itse,tiedän ainakin että toimenpide on kunnolla tehty,ei toleranssilla:sinne päin.Joskus joutunut käyttämään takuukorjauksessa oikein kuulussa merkkikorjaamossa ja täytyy sanoa että kyllä sielläkin osataan tehdä päin persettä ettei moni peukalo keskellä kämmentä-tyyppikään siihen pysty.

Itse huoltaen ja varaosien kuitteihin km-lukemat talteen. Jos sitten vielä jaksaa, niin exceliin näpsäkästi kooste mitä, milloin jne. Sitä printtiä on sitten hyvä esittää ostajakandille "ja tässä nämä kuitit tosta excelistä"
smile_org.gif

Noista liikkeissä tehdyistä huolloista kun ei koskaan tiedä että onko tehty kaikkea mitä pitäis tehdä ja sitten vielä kun ei tiedä että miten on tehty. Ite ainakin huollan pyörän (ja auton) niin pitkälle kuin vain kotikonstein on mahdollista. Ja vihkoon aina merkinnät päiväysten ja kilometri lukujen kans että mitä on tehty.

Ja paljonhan tuolla säästääkin kyllä jos ite pystyy huollot ja korjaukset tekeen. Ei paljoo innosta jotkut merkkihuollon 84 euron tuntitaksat. Tulee perushuollollekkin kovat hinnat jos tunti töinä menee.

Ja varmaan se onkin tuon huollon hintavuus se ns. "laadun tae" noissa kun ostajat tuota huolto kirjaa katteleevat että onko leimoja.

Siinä saa laskea ite huolletun pyörän hintaa aika paljon jos huollon keski hinta on 300e ja käytetty 10 kertaa =3000e. Epäilen että kuinka moni ostaja ois vielä sitä mieltä että haluaa sen täydellisen huoltokirjan.....
Jos päivän huollon hinta on 500e niin kyllä mä edelleen teen sen ite ja käytän siihen vaikka sen viikonlopun kun jää sille omalle työlle hintaa siltikin enemmän kun siitä työstä jossa käy 5pv viikossa.

Pitää päättää ketä varten huoltaa !
Ittelle vai seuraavalle omistajalle .
Kesällä ostin pyörän jota kuulemma merkkiliikkeessä on huollettu syksyin ja keväin . Hyvin tuntuu pelittävän vaik huoltokirjasta ei tietookaan ,mitekä lienee noin hyvin huolletusta päässyt katoamaan .
Silti vetohihna oli liian kireellä et vetoratas oli löystynny .
Huoltasin ite ja alankin kunhan löydän manuaalin .
Ja sama auton kanssa . Siis takuuajan jälkeen .

PS Eikös nykyisin takuuhuollotkin saa huollattaa asiantuntevassa muussakin kuin merkkiliikkeessä ?

Itse tulee huollot tehtyä niin pitkälle kun osaa. Onneksi löytyy tietoa lähipiiristä jos menee sormi suuhun. Exceliin olen kirjoitellut ylös kilometrit, päivämäärät ja mitä on milloinkin tehty/ostettu/vaihdettu.

Kyllä sen yleensä myyjästä jotenkin huomaa osaako se tehdä pyörän kanssa muutakun ajaa ja tankata. Varsinkin kun esittää kysymyksiä ja vähän miettii millasia vastauksia saa.

Itse olen pyrkinyt tekemään, mutta on vuosien saatossa mennyt hieman vaikeammaksi (erikoisavaimia, venttiilinsäätöpaloja yms.). Oma-huoltamalla CBR 1000 F:llä ajoin 170 000 km ja ei mitään erikosita tullut vastaan, kulutusosia vaihdeltiin. Olen pitänyt itse tarkkaa kirjaa ja esitellyt sitä ostajalle. Ja näin sanoessani en itse ostaessa paljon huoltokirjasta perusta.
sport05.gif

Ite kun tekee niin hyvä tulee, ei ole kiirus ja kaikki hommat tehdään viimeistä piirtoa myöden perfekt.

Huoltotoimet kun laittaa ylös niin siinä on nätti lista jos joskus myy pois. Joka ei usko niin ei sille kannata mitään myydäkään.

Autoista on ollut Excelissä pitkään tarkat tiedot kulutuksista ja huolloista sun muista, kyllä se on kertonut ostajalle aika paljon miten on hoidettu. Mulla oli semmoinen mattamustarotisko josta tekniikka oli erittäin hyvin pidetty, kahdeksan vuoden aikainen toimenpidelista vaikutti suotuisasti, muuten tuskin kukaan olisi sitä ostanut. No, nyt se auto ei ole enää mattamusta vaan likimain näyttelypeli. Ostajien kanssa on näköjään tullut ystävystyttyäkin, se on hiukan semmoista luottamushommaa.

Viimeinen takuuhuolto jäi tekemättä... iso missä on venttiiliilin säätö... aion talvella ainakii kattoo millanen homma on ite tehä...Manuaali löytyy... öljyt vaihan ite...
Pyörän ikään säästyy pitkä penni ja tietää missä mennään.
Öljyistä ei oo kuitteja, jos ei joku usko et vaihettu 4-8 välein riippuen tilanteesta niin voipi olla uskomatta.
Ja kyllä toi mulla kuuluu harrastukseen, vaik en niin taitava oo tekee niin aikaa ja malttia ni onnistuu.

Huoltaakos kukaan itse vielä takuun piiriin kuuluvia pyöriä?
Juuh. Tähän mennessä olen siihen ensihuoltoon mopot kiikuttanut ja sen jälkeen ite tehnyt kaiken.

Tai yleensä se on mennyt niin että jos on tullut vastaan jokin hankalampi toimenpide jota ei ole ennen tehnyt niin pyydän jotain kokeneempaa kaveria avuksi. Samalla sitten oppii itsekin sen homman.

Itse tehdessä tulee myös helpommin vaihdeltua öljyjä tms valmistajan ohjeita tiheämmin mikä ei ainakaan lyhennä kulkineen elinikää.

Ja kyllä toi mulla kuuluu harrastukseen, vaik en niin taitava oo tekee niin aikaa ja malttia ni onnistuu.
Ja mitäpä muuta sitä pimeinä talvi-iltoina tekisi
nixweiss.gif
Periaatteessa talven aikana kun nysvää mopon sellaiseen kuntoon että sillä taas seuraavan kesän voi huoleti päästellä, niin luulisi jo sen hitaammankin saavan moponsa talven aikana takaisin läjään vaikka hiukka isommastakin rempasta olisi kyse
lookaround_orig.gif

Back