• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hullu kehä 3:lla klo 15:00, olitko se sinä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eddie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harvoin pääsee näkemään niin kaistapäistä splittausta kuin tänään... miten pääsen sinun faniclubiin, oisko sulla facebookkia tai jotain vastaavaa, jotta voisin fanittaa noin rohkeaa ja osaavaa kaveria? Sä osaat ajaa!

Tapahtumapaikka kehä kolme länteen, heti tampereen motarin liittymän kohdilla.

Valot vaihtuivat tampereen motarin kohdalla vihreiksi ja jono lähti eteenpäin.. vauhtia oli jonon molemmilla kaistoilla jo yli 50 km/h ja tämä sankari päätti splitata välistä vähintään tuplavauhdilla... mun edessä oli motoristi vaihtamassa kaistaa vasemmalta oikealle ja vilkku oli päällä... No tää sankari paukahti keskiviivalla ohi musta siinä vaiheessa, kun edellä ajava pyörä oli jo kallistanut oikealle... eli jo ylittämässä keskiviivaa kohti oikeaa kaistaa ja silti piti päästä viivaa pitkin ohi. ETTÄ TEKI PAHAA! Olin ihan varma, että kohta osuu ja pahasti. Koska väliä jäi tuskin sitä kuuluisaa hesaria..
mad.gif

Nyt täytyy sanoa: "toivottavasti ajat kaiteeseen, yms. ja lujaa, etkä vahingoita sivullisia tässä mällissä!" pliis älä jää kitumaan.

Ikävästi sanottu, myönnän... mutta rajansa kaikella.

En ollut minä. Mutta asiaan, kehällä näkee useinkin tuollaista splittausta, valitettavasti. Itsekin harrasta spliitausta mutta vain kun jonot menevät kävely vauhtia tai ovat pysähdyksissä. Päästän nopeammat ohitseni, kuhan vain näen heidät, tämän jälkeen kun joku on vetänyt vauhdilla ohi niin kotilokuskit paljon herkemmin "sulkevat" tien kuin muuten.

Eli MALTTIA, kuka ikinä oletkin. Me muutkin haluamme splitata ja silti päästä ehjänä perille.

NO meit on näköjää joka lähtöö!! itte en oo vissii ku pari kertaa kokeillu ihan hiljaa seisovaa jonoo mennä ja aina annan tilaa rekallakin! ei se mun vauhtiin vaikuta!

Joo kaiteeseen vaa ja kovaa!! SORI!!
062802jumpie_prv.gif

En ollu minäkään... mutta se on surullinen tosiasia että kaikilla ei leikkaa samalla tavalla. Jotkut maksaa siitä kalliin hinnan.

Nooh ei nuo urpot yleensä kauaa ole muiden vaarana liikenteessä; tänäkin kesänä jo moni siirtynyt jäykkäkoipisten kerhoon. Toivotaan vaan etteivät vahingoita muita tappaessaan itsensä.

Vetomies!!!
buttrock.gif
Ei sitä kaikki ymmärrä
nixweiss.gif
Helppoahan sen on motarilla tai taajamassa keulia ylinopeutta ja mennä poliisia karkuun
033102ass_1_prv.gif
mutta tää on oikea vetomies!! Kyllä!
buttrock.gif

Nope en ollut minä, tuossa neljän aikaan teki kyllä mieli harrastaa splittausta, mutta kun ikää ja jopa järkeäkin on hieman tullut, en mennyt mukaan siihen minkä joku toinen mopedi teki.

Hulluna maalaisena tuohon aikaan Kehällä kyllä heiluin ja luulin, että nyt jäin kiinni! Mutta ei, en splitannut.  

Splittaaminen on hiukan harkintaa vaativa laji. Ei liian ahtaisiin väleihin, ei vähänkään vauhdikkaammin liikkuvien jonojen välissä, eikä suurella nopeuserolla muihin.

Eikä myöskään sellaisella tyylillä kuin se olisi joku perustuslaillinen oikeus, moinen herättää autoilijoissa pahaa verta, mikä ei suinkaan ole motoristien etu, ja muutaman törttöilijän takia koko ryhmä voi tulla taas kerran helposti leimatuksi (ainakin autoilijoiden silmissä).

Ja suomalaisautoilija ei vielä keskimäärin ole tottunut tällaiseen menettelyyn, mikä on hyvä muistaa, koska pyörällä sitä jää todennäköisesti kuitenkin itse aika selkeästi kakkoseksi, jos osumia tulee.

Splittaaminen on hiukan harkintaa vaativa laji. Ei liian ahtaisiin väleihin, ei vähänkään vauhdikkaammin liikkuvien jonojen välissä, eikä suurella nopeuserolla muihin.

Eikä myöskään sellaisella tyylillä kuin se olisi joku perustuslaillinen oikeus, moinen herättää autoilijoissa pahaa verta, mikä ei suinkaan ole motoristien etu, ja muutaman törttöilijän takia koko ryhmä voi tulla taas kerran helposti leimatuksi (ainakin autoilijoiden silmissä).

Ja suomalaisautoilija ei vielä keskimäärin ole tottunut tällaiseen menettelyyn, mikä on hyvä muistaa, koska pyörällä sitä jää todennäköisesti kuitenkin itse aika selkeästi kakkoseksi, jos osumia tulee.
Ennenkuin kukkiskerho vallan villiintyy tuohon splittaamiseen niin muistutettakoon, että se on LAITONTA menoa ja meininkiä
sport05.gif

No mä en se ollut ainakaan kun en eilen koskenut kuin jalkarattaaseen.

Meitä on moneen prätkään ja kaikki ei ole viekä edes sitä hommannut, mutta eiköhän tää kaveri ole niitä joita me sitten laitetaan tuonne kynttiläketjuun. Toivottavasti ei vie sivullista.

Jonkun verran on tullut ajeltua tuolla etelämpänä, missä splittaaminen kuuluu asiaan, ja vieläpä sujuu hämmästyttävän kätevästi, eikä kukaan pahoita siitä mieltään. Täällä en sitä kovin usein edes tee, koska sitä ei vielä mielletä ´normaaliksi´ menettelyksi. Mikä onkin asia, joka kannattaa pitää visusti mielessään, jos sitä aikoo pidemmässä juoksussa säilyä ehjänä tuolla jonojen välissä.

Esimerkiksi raskaisiin ajoneuvoihin kannattaa suhtautua erityisellä kunnioituksella, koska kaistojen välissä ajaessa tulee mentyä aika läheltä niiden pyöriä, ja jos sinne väliin onnistuu tavalla tai toisella itsensä änkemään, se voi hyvin olla henki pois, vaikkei vauhtia olisi paljon mitään. Rekkakuskikaan ei välttämättä peileistään kovin hyvin pysty hahmottamaan kaistojen välissä tulijaa, puhumattakaan jos tämä ajaa siellä tyhmän kovaa.

Mp mahtuu kyllä aika kapoisista väleistä, mutta silti on hyvä olla olemassa koko ajan toteutuskelpoinen varasuunnitelma siltä varalta, että tila oikeasti loppuu. Liian kova vauhti muihin nähden on ehkäpä kätevin tapa ulosmitata oma pelivaransa tuolla.

Sedät kun tuon splittaamisen todistavat niin on kortti hyllyllä samantien, ei auta mutit ja jossittelut.
sport05.gif

Darwin Awards -osastoa... Liekö ollut sama kaveri kun eilen neljän jälkeen "splittasi" nelostietä Helsingistä pohjoiseen siinä missä vaihtuu 120 km/h. Autoja oli 4-5 vasemmalla kaistalla ja pidempi jono rekan takana oikealla, itsekin siinä isolla autolla. Sälli veti pokkana keskeltä läpi, sitten vasemman kaistan vasenta piennarta yhdestä edempänä vasemmalla roikkuvasta autosta ohi ja miljuunaa horisonttiin. Pyörä oli sininen b-henkinen, mustat nahat ja musta potta päässä.

Jäin odottelemaan sinivilkkuisia takaa-ajajia, vaistomaisesti luulin että pakoreisulla täytyy olla. Eipä kuulunut. Varmaankin onnellisesti pääsi perille jonnekin Järvenpään kerrostaloon.

Minulta jää kyllä Suomessa splittaamatta muut kuin seisovat jonot. Sen verran luovaa vilkuttomuutta pikakaistanvaihdoissa tulee vastaan niin täällä Lahdessa kuin muissakin kaupungeissa. Oikeissa ruuhkissa oikeissa kaupungeissa sitten ilman ei pärjää.

LT:llä splittaaminen on metkaa. Monta kertaa joutuu kallistelemaan puolelta toiselle, että menee peilien välistä.

sport05.gif

Iku

Muoks: En ollu minä

Sedät kun tuon splittaamisen todistavat niin on kortti hyllyllä samantien, ei auta mutit ja jossittelut.
sport05.gif
Sulla on sitten käynyt huonompi tuuri... (liian virka intoiset siniset)
Laitonta tahi ei. Olen monesti ajellyt setä sinisen ohi splittaamalla, ja juurikin mainitulla kehä3:lla. Enkä ole kertaakaan saanut edes pikavoittoa.

Ehkä siinäkin katsotaan miten sen tekee, ainakin toivon niin. Meinaan kyllä aamu- ja ipruuhkissa jatkossakin harrastunai jatkaa.

Back