• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hovioikeus: Peräänajo on sallittua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
noutaja sanoi:
Piha-alueella oikealta tulevalla on etuajo-oikeus. Peräänajaja on taas syyllinen. Meneekin mielenkiintoiseksi jos joku törmää oikealta takaviistosta. Mikä on nykyautojen kaarevissa muodoissa se kohta, jossa oikeaan kylkeen ajo muuttuu peräänajoksi ja syyllisyys vaihtuu??? Olin muuten 15 vuotta sitten rosiksessa tällaisesta tapauksesta. Voitin tapauksen.

Nykyaikasessa autossa saattaa olla mielenkiintoisempi tilanne.
Itse olen ollut kyydissä missä perään ajaja on ollut syytön, risteys alue, talvi, näkyvyys sivutieltä erittäin huono, liukas tie, korkea nopeus rajoitus, vaikka tilannenopeus oli alempi kuin sallittu rajoitus...
Se keneen osuttiin, niin sanoi poliisin paikalla ollessan että on ajanut niin paljon, siis vuosia, niin hän on oikeassa. Paikalla olleet poliisitkin oli vähän sitä mieltä että perään ajaja on syyllinen, mutta kun ruvetaan mittaa jarrutus jälkiä, liukkauta ja osuma kohtaa, niin eipä ollut.

Niin, no ei se peräänajaja välttämättä ihan aina ole syylinen, jos joku sivutieltä ehtiikin yhtäkkiä tulla eteen esim ym.... mutta tossa kysessä olevassa tuntui vähän omituiselta, varsinkin kun takapenkiltä huudetiin jarruta niin eipä kuljettaja tuntunut olevan ihan hereillä :grin: joku 50/50 tuomio olis ehkä ollut minun mielestäni oikeudenmukaisempi.

Tuo sama ollut pitkin foorumia jo ties kuinka monta kertaa jo.

Mielipiteeni tuohon " Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja....."
Jos AJATTELET, että mutkan, nyppylän tms. takaa vastaan tulee toinen samaa mieltä oleva, teitä on kaksi, jotka ajattelevat samoin, eli käytännössä "ajoneuvo on voitava pysäyttää 1/2 edessä oleva ajoradan näkyvällä osalla". Koska se vastaantulija voi (jostain syystä, esim. ylileveä kuljetus) täyttää koko ajoradan. (Tai AUTOT eivät mahdu kapealla ajoradalla ohittamaan toisiaan).
Tuurillahan tässä mennään, on tosi asia. :kääk:

Edit: TOSIASIASSA on noin, että käytössä on vain puolet ajoradan näkyvästä osasta, vaikka laki sanoisi mitä tahansa. Sama olettamahan on voimassa kaikille tienkäyttäjille, ei vain "minulle". Hullu ajatushan olisi, että "minä" saan käyttää koko näkyvän osan pysäyttämiseen ja vastaantulija joutuisi pysähtymään "niille sijoilleen".

Mika91 sanoi:
Minusta peräänajoja pistetään turhan herkästi peräänajajan syyksi. Edellä menevän huono ryhmittyminen, puuttuva tai myöhäinen vilkun käyttö, muut arvaamattomat liikkeet pitäisi tulkita niin että kumpikin on syyllinen. Tosin eihän näistä ole kuin peräänajajan todistus.
Ja muistakaa se turvaväli. Nimimerkillä "pysähdy nyt saatana jo!" TÖMPS!

Kun lisätään siihen kyseenalainen luottamus oikeusjärjestelmään ei yhtään ihmettele venäläisten intoa asentaa ajoneuvoihinsa tallentavia kameralaitteita.

Ehdotan EU-direktiiviä moottoriajoneuvoihin: etu - ja takasuuntaan tallentavat laajakulmakamerat, nopeustietoineen.

-J-

Back