Heräs tuossa kipinä aloittaa moottoripyöräily. En ole mopovuosien jälkeen pyörillä ajellut, nyt on korkea aika korjata tämä asia.
Katselin eri malleja ja merkkejä, eniten kiinnostusta herätti Hondan CBR600 RR malli. Varmaan monta eri mielipidettä että onko tällä hyvä aloittaa moottoripyöräharrastus. Kysymys siksi kuuluukin, onko tämä hyvä malli jolla aloitella, jos ei niin millä olisi?
Itse aloitin piikillä joskus lukiolaisena ja useiden vuosien tauon jälkeen siirryin sitten 25-vuotiaana 600 cc pyörään, joka oli CBR 600 F4.
Olen aina tykännyt Hondasta, vaikka kokemuksia muista pyöristä ei juurikaan ole. Jonkin verran on varmasti kiinni eri valmistajien profiloitumisesta ajajien päässä. Diggailen Hondasta, koska mulla on mielikuva, että ne ovat luotettavia ja käsiteltävyydeltään erinomaisia ajokkeja.
Eiköhän tuo 600 rr ole ihan ok ensipyöräksi. Tehoista se nyt tuskin jää kiinni millään 2000-luvun 600-kuutioisella. Tämä tietysti riippuu täysin siitä, mitä hakee. Mulla kävi niin, että nyt kahta vuotta tuon ensimmäisen 600:sen jälkeen hommasin 1400 Kawa ZZR:n (välissä oli 1000 cc fireblade). Totesin vaan kokeilemani jälkeen diggaavani enemmän siitä, minkälaisen ajofiiliksen hieman isompi pyörä saa aikaan. Huomasin myös tykkääväni tehdä matkaa, mikä on pelkistetysti sanottuna sen helpompaa, mitä isommalla pyörällä menee.
Jos maltat odotella ajokelejä, niin kannattaa mielestäni käydä kokeilemassa joitakin erilaisia malleja, esim. CBR 600 rr vs. f-malli. 2006-malleissa eron ainakin huomaa hyvin, ja voi sitten miettiä, mitä ominaisuuksia arvostaa enemmän. Sitten voi vaikkapa käydä kokeilemassa 600 gsxr:ää ja taas kokee jotain hieman muuta.
Ei ehkä huonompaa tai parempaa, mutta erilaista.
Eli tiivistettynä: jos pyörä tuntuu nyt mieluiselta ensimmäiseksi isoksi pyöräksi, niin ei se kokemus todennäköisesti ajamalla huonone.
Toivotaan pikaista ajokauden alkua ja morjestetaan, jos satutaan kohdakkain!