• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hondalla moottoripyöräilyn aloittaminen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Superhuima
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka usein siellä punarajalla perusajossa muutenkaan liikutaan, jossa se "iso teho" kusiaiskyykyssä tulee? Jos vastaus on koko ajan, teet jotain väärin. Jos ei ole ns. alueella ei ne mitenkään hurjia pelejä ole, vaan hyvinkin ns. peruspyörätasoa (verrokkina autokoulun opetuspyörä)
Ei kenenkään yksilön viestiin viitaten vaan yleisesti näille kyykkyjä kauhisteleville.

20v tauon jälkeen ajelin broidin 600 cbr:llä, kyl oli hyvä peli.
Taas viis vuotta sil oli uudempi 600 cbr (sininen ;) ) Tosi kivaa.
Sit se vaihto taas tnninen suzuki, kylhän oli kiva mut isolle 8ja vanhalle) ahdas, paikat puutu.
Itselle sitten lopulta oma TDM, eri tyyppinen kyllä.
Honda olii must makee ja kulki tarpeeksi.
062802moto_prv.gif

Heräs tuossa kipinä aloittaa moottoripyöräily. En ole mopovuosien jälkeen pyörillä ajellut, nyt on korkea aika korjata tämä asia.

Katselin eri malleja ja merkkejä, eniten kiinnostusta herätti Hondan CBR600 RR malli. Varmaan monta eri mielipidettä että onko tällä hyvä aloittaa moottoripyöräharrastus. Kysymys siksi kuuluukin, onko tämä hyvä malli jolla aloitella, jos ei niin millä olisi?
Erittäin hyvä pyörä valinta ekaksi pyöräksi minun mielestäni! Oli myös mun eka pyörä tuo 600cbr ja vuosimalli tais mulla olla 92. Siinäkin oli se 100heppaa ja vie kyllä miestä kun markan munkkia kun kiertää kahvaa tarpeeks
smile_org.gif

Vaihdoin tuon cebarin sitten jälkeenpäin hondan Vtr F mitä myöskin suosittelen lämpimästi! Veikeä peli ajella ja tietysti tuo V-pata on erittäin miellyttävä kaikinpuolin. Väännön takia vaihdoin itse ja tehot eivät hirveästi kasvaneetkaan vaihdon yhteydessä.

Suosittelen perinteistä tai nakupyörää, ellet aja jatkuvasti radalla. Sinne tuo 600 RR on tarkoitettu. Suomen teillä on maksiminopeusrajoitus kuitenkin se 120km/h. Katteettomalla pyörällä voi noista hiljaisemmistakin vauhdeista nautiskella ihan eri tavalla.

Jos kuitenkin se kyykky on pakko saada, niin edelleenkään en suosittele rr-pyörää kadulle. Jos taas se rr on pakko saada, niin vanhemmat bladet ovat hyviä valintoja. Ne voi korjata itse aika helposti, eikä ajoasento ole kadullekaan aivan älyttömän tuskainen. Ei siinä pidempi kyllä satoja kilometrejä sentään mene silläkään, kun istuu juustolaudalla etukenossa ja jousitus on aika kova. Eikä ne Bladellakaan tunnu alle sadan kilometrin tuntinopeudet juuri miltään, oikeastaan ärsyttävä ajella kun joutuu makaamaan kahvojen päällä.

Jos kelloa sais kääntää taaksepäin, jättäsin itte nuo RR-vehkeet kokonaan ajamatta. Olis siltäkin ajalta saanut paljon enemmän hauskuutta irti ihan normaalilla pyörällä.
isse päädyin kyykkyyn kun ne on nykyään niin sairaan hyvän näköisiä, ajan hemmetin vähän, tarkoitus oppia jonain päivänä kiertämään rataa kunnon vauhtia eikä mulla oo mitään selkävaivoja. Muutoin ajaisin nakulla tai harleyllä(?)

Makuasioita hieman ja minkätyyppiseen reissailuun kampe pääasiassa tulee. Itellä oli kans 15 vuotta mopotonta aikaa piikin jälkeen. Honda oli tietenkin merkkinä tuttu ja luotettavan olonen valinta. Mulla oli lähtökohtana, että suurin osa ajosta on matkustelua ja täyspakkauksessa liikkumista(myös takapenkkipaikka lämpimänä) :jippikaijee:Sitten päädyin tähän 1000f matkalehmään ja kyllä ite oon tykänny. On nimittäin ajettavuus aika hyvä, viime syksynä tuli kuume maantie-enduroon... kävin kokeilemassa muutamaa. Oli vissiin liian vähän pyttyjä niissä malleissa, joita kokeilin. Ei siis sopineet minun ropalle,tärinää,vapinaa huojuntaa..Tietenkin pyörät oli aivan eri tyyppisiä, mutta jonkunlaisia ajo-ominaisuuksia olisin odottanut. Se siitä, lehmällä jatketaan. Osta ihmeessä ensipyöräksi, sitähän voi kuulemma ostaa ja vaihtaa myöhemminkin mopoa, jos tuntuu siltä!

pääasia on että olet nöyrä pyörää kohtaan ja maltillisesti tutustut siihen ja sen voimavaroihin.
Tässä se asia tulikin.
Itse olisin mitä ilmeisemmin tappanut itseni 600 rr pyörällä ekana kesänä (minulla onkin mutteri löysällä, vauhdin suhteen).
Jopa er 5 vei minua välillä siihen vauhtiin jossa taidoistani, joita ei ollut, ei ollut mitään apua.
En uskaltanut kantata riittävästi, jarruttaa riittävästi, jne jne.
Kun pyörät ja tehot kasvoivat ja luulin jo osaavani ajaa, kunnes menin ensimmäisen kerran radalle ja jopa piikkipojat nöyryyttivät minua. cbr 600 f tältä vuosituhannelta ja papat menivat 80 luvun peleillään oikealta ja vasemmalta ohi.
Siis moottoripyöräily tarvitsee taitoa rutkasti. Sitä saa mm rataajo harjoittelusta jota suosittelenkin. Muuten se kaikki ilo jota pyöräsi voisi antaa jää käyttämättä.

Itse en ole niitä miehiä jotka haluavat ajaa tonnisella, vaikka niitäkin on ollut, kusiaisella kun on kivempaa
wink.gif

Kusiainen on ärhäkkä pyörä jossa riittää potentiaalia ja potkua. Sitä pitää kierrättä, mutta se juuri kivaa onkin. Tosin rr pyörän parhaat puolet saat esiin vasta radalla, kadulle esim kawan z 750 voisi olla mukavampi, kun hauskuus kerroin voi sillä jopa nousta.

Kuinka usein siellä punarajalla perusajossa muutenkaan liikutaan, jossa se "iso teho" kusiaiskyykyssä tulee? Jos vastaus on koko ajan, teet jotain väärin. Jos ei ole ns. alueella ei ne mitenkään hurjia pelejä ole, vaan hyvinkin ns. peruspyörätasoa (verrokkina autokoulun opetuspyörä)
Ei kenenkään yksilön viestiin viitaten vaan yleisesti näille kyykkyjä kauhisteleville.
Aika usein, siellä kun hauskuus kerroin on parhaimmillaan.
wink.gif

Olisi kiva tietää mitä teen väärin, kun haluan sen potentiaalin käyttöön mitä vehkeessä on? Rikon tietenkin liikennesääntöjä, mutta sittenhän rikon.
062802moto_prv.gif

Back