• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda CRF Africa Twin 2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin testaamassa Africatwiniä. Kone käy tosi nätisti ja koukuttavasti. Kate on ihan ok, mutta onhan pleksi aika iso. Tehoa ei ole paljonkaan, mutta se riittänee maastoon missä alusta tuntui todella hyvältä. Kunnon ruopimiseen ei teho riitä niinkuin kotareissa. Tosi hieno pyörähän se on, mutta tuntuu kalliilta teho-painosuhteeseen, osien tasoon ja viimeistelyyn nähden.
Menin paikalle KTM 1290 Superadventurella. Ei ollut hinkua vaihtaa mihinkään. Koeajoin Africatwiniä, KTM 1290 GT:n (oli muuten hyvä), ja BMW Gessun. Gessussa oli paremmin tehoa kuin Hondassa ja mukavampaa pyörää ei ole niin kävi niin, että tilasin Gessun nappularenkailla. Ehkä päätökseen vaikutti se, että kun olen viime päivinä ajanut kuristamattomalla Kawa H2:lla niin matkaendurokäyttöön riittää laiskempikin pyörä. Kun ei se kotari tuntunut miltään enää.

Saisivat rakentaa tämän koneen ympärille SMT-tyyppisen
tarmac-tourinkijopon. Vois olla mulle passeli!

Noi rupulikumit ja 21" pyörylä on ihan turhia omaan ajoon.
Tunturin huipulle ja sorateille pääsen Gixxerilläkin
silloin harvoin kun tarvetta :orgmp:

Baltic sanoi:
Saisivat rakentaa tämän koneen ympärille SMT-tyyppisen
tarmac-tourinkijopon. Vois olla mulle passeli!

Noi rupulikumit ja 21" pyörylä on ihan turhia omaan ajoon.
Tunturin huipulle ja sorateille pääsen Gixxerilläkin
silloin harvoin kun tarvetta :orgmp:

Hoh,vai Gixxerillä:grin:

Nii, sillä! Tai sitten tolla Mankilla, kummalla nyt sattuu olemaan liikenteessä.

Toi Håndan moottori saatais olla luotettava ja pitkäikäinen, kaiketi...
Olihan jamahatkin ennen "ikuisia" mutta uuden MT-09:n kestotestit ei oikein vakuuta :p

Oikeastaan oudoin juttu tuossa crfssä ja ncssä on se että kun lähtee risteyksestä , puolelessa välissä mutkaa pistää numero kakkosen sisään vienon kolahduksen kera IHAN kesken mutkan. Ilman katkoa vedossa. ei tulis itellä mieleen potkia kesken sisään.

Ei tulis normilaatikolla mieleen moinen . Jokatapauksessa tää on vaihelaatikko on juttu mikä tulee eri valmistajilta kuin sienet sateelta koska tärkeimmät patentit on lauennut jo aikaa sitten.

Hyvin on myynyt ainakin Italiassa. Uusimmassa Motociclismossa tilastoja. Tammi-Toukokuussa mennyt kaupaksi 2243kpl Africa Twiniä ja mp-kategoriassa toiseksi eniten R1200GS (+Adv) jälkeen. Gessuja mennyt yhteensä 2881kpl. Jos Gessut vielä jaetaan perusmalliin (1804kpl) ja Adventureen (1077kpl) niin sitten Africa Twin olisi eniten myyty pyörä. Nämä täysin omissa luvuissa mp:n osalta.

Samassa lehdessä myös AT:n kestotestistä 12tkm raportti ja ei mitään haukuttavaa "A tutto relax".

Uusi african twin testattu. Asento ok, penkki hieman kova mut muutaman kymmenen kilsan matkalla ei liian kova. Edessä pleksin takana poikkirauta johon saa navin kiinni hyvälle paikalle.
Pleksi pienempi ku gessussa, ilmavirtaa en osaa sanoa, mut kypärä humisi samalla tavalla.
Laatikko toimii kuten hondassa eli hyvin. Gessun laatikko, no se on gessun laatikko.. pitää ääntä ja kolahtaa.
Moottorin äänet ihan kivat. Kaksi pyttyä riittää. Ei tarvitse parempaa vaimenninta.
Ei kiihdy kuten xx, sellainen vähän kumimainen lähtö, yli 4500 kierrosta, niin alkaa tapahtua.
Alusta ihan ok. Vajaa 80 ja soratien montut ei juuri haittaa.
Vilkut perinteiset eli huonommat ku vanhemman gessun.
Kaiken kaikkiaan kevyempi pyörittää ku gessua, vajaa 50kg ehkä painoa mikä on jo paljon.
Ketju on huono puoli, joutuu kyykistymään ku niitä voitelee. Keskituki ei edes sisälly hintaan.
Laukut muovia, gessun alumiinia. Kuka tykkää kummastakin.
Siro ja kevyempi vrt gessu. Tehot suunnilleen samat käytännössä.
Mitähän muuta.. kannattaa tuota kuitenkin kokeilla jos mahdollisuus tulee. Ei se huono ole.

Minä kävin kesällä tuota testaamassa. Pyörän ergonomia on suurimmalta osin hyvä. Ajoasennossa istuen ei juuri ole moitteen sijaa. Ainoastaan eteen viettävästä penkistä en pidä. Muuten penkki on aika hyvä, ei liian pehmeä, ainakaan kovin paljoa. Istuen ohjaustanko - satula - jalkatapit -mittasuhteet kohdallaan 188 pitkälle kuskille, mutta seisaalta ajoon saisi tankoa hieman nostaa, sentin, korkeintaan kaksi. Vaihdelaatikko toimii erinomaisesti ja välitykset juuri sopivat. Ykkönen ei liian pitkä, kuutosella satasen vauhdissa leppoisat n. 3500 kierrosta. Jalkatapit ovat liian lyhet tikut, voisivat olla sentin pidemmät. Vaihdevipu on hyvin sijoitettu, mutta takajarruvipu on pari senttiä liian lähellä jalkatappia (45 saapas).

Renkaina pyörässä oli Karoo 3:t. En tiedä johtuiko niistä vai mistä, mutta moottoritieajossa pyörä oli hieman epävakaan tuntuinen, oma Gessu ja KTM 1050 ovat selvästi vakaampia. Taittuu mutkiin hyvin ja mutkatiellä vakaa, jarrut hyvät ja ABS:n toiminta erinomaista. Pyrkii hieman oikenemaan pystyyn mutkassa jarrutettaessa. Gessu ja KTM 1050 eivät tuota tee.

Kovapintaisella soratiellä helppo viedä vauhdikkaastikin, helppo luottaa alusta alkaen. Todella pieni kääntösäde.

Kaasuvaste hyvä, mutta ei ihan pärjää KTM 1050:n erinomaisen hyvin toimivalle kaasulle. Honda perusteli perinteistä vaijerilla toimivaa kaasua hyvällä kaasuvasteella, mutta KTM:n ride-by-wire -kaasun veroista eivät silti ole onnistuneet siitä tekemään. Luistonesto toimii jotenkin karkeasti. Pleksi toimii mittaselleni kuskille noin 90 asti hyvin, yli 100 vauhdissa aiheuttaa äänekästä, kypärää täristävää pyörrettä. Sanoisin pleksistä, V-Stromia ja Tiger 800:sta parempi, mutta Kotareita ja GS LC:tä huonompi. Muuten hyvin viimeistellyn oloinen laite, mutta auringossa mittariston pienestä tihrusta ei saa juuri mitään selvää. Kierrosluvun näkee ja bensamäärän, samoin nopeuden, mutta sekin saisi olla suuremmalla. Vilkkujen merkkivalot ovat ainoat riittävän suuret.

Moottorin saundi muheva, ei ole imuääni päällimmäisenä kuten Kotareissa tai jakopään vinkuna kuten Triumpheissa ja Suzukissa.

Suurin miinus 1050 Kotariin, V-Strom 1000:iin tai Gessuun verrattuna on lussu moottori. Alle 5000 kierroksen, eli meikäläisen normikierroksilla kone on laiskan ja ponnettoman oloinen. En tiedä, tottuisiko Gessun juurevan väännön jälkeen tuohon kierroskoneeseen. Alla olevista Motorradin testin kuvista näkee hyvin Hondan heikon väännön käyttökierroksilla, V-Strom 1000:iin ja KTM 1050:aan verrattuna. Suorituskyvyssä väännön puute vaikuttaa ohituskiihtyvyyteen isoilla vaihteilla huomattavasti, mikä tuntuu myös ajossa selvästi. Muuten valmis ja hyvin viimeistelty pyörä.

Vääntökäyrät.JPG

Motorrad.jpg

Ei olisi pitänyt koeajaa, nyt on tuollainen Tricolor-Honda tallissa.

_smaller.jpg

Viimeksi muokattu:
Onnea, toi on hiton hyvä pyörä. Ostaisin itsekin, jos en olisi köyhä.

Talven aikana Africa Twin sai varusteita kesän koitoksiin.

- Kaatumaraudoiksi suojaava, mutta kevyimmästä päästä oleva Outback Motortek.
- Pohjapanssariksi vakion tilalle SW-Motech.
- Jalkatapit tilasin mittojen mukaan Radanilta, vakiota pitemmät, 20 mm matalammat ja 15 mm taakse.
- Virtaa lisävarusteille Fuzeblock FZ-1, todella kätevä kun joka lähdölle voi valita sulaketta siirtämällä jatkuvaa tai kytkettyä virtaa.
- Pyörän mukana tuli Touring-paketti, 3 laukkua, keskituki ja Touring-pleksi, joka aiheutti kovat pyörteet kypärään, tilalle MRA Vario Touring, muutaman koeajon perusteella aika hyvä.
- Kaupan päälle sain tingittyä halvat kahvalämppärit, ajavat asiansa. Kojelautaan Hondan oma, isompi virtapistoke, penkin alle pienempi takkia varten.
- Naviteline piti rakentaa itse. Mittariston yläpuolelle en halunnut sitä tärisemään ja särkemään pleksin kiinnitysrautaa. Rugged Roadsin ja Touratechin ohjaustankokiinnikkeet eivät sopineet SW Motech Yukon 90 -tankkilaukun kanssa, mutta tangon korotuspaloilla sai Touratechin navitelineen sopivasti kiinni ohjaustankoon.
- Viimeisenä ja yhtenä tärkeimmistä, McCruise vakionopeussäädin.

Rostraan verrattuna McCruise toimii paremmin. Set-napista nopeus asettuu välittömästi ilman nykimistä tai seilaamista. Pitää nopeuden ainakin tasaisella teillä, erittäin kovassa puuskaisessa tuulessa +-1 km/h sisällä asetetusta. Jarrun, kytkimen tai cancel-napin painaminen pudottaa nopeuden pois päältä, jättäen sen muistiin. Nopeuden pudotus ei ole kuitenkaan niin äkillinen kuin Rostrassa, vaan hieman pehmeämpi, mikä on moottoripyörässä plussaa. Menosta ei tule niin nykivää, vaikka pyörän moottorijarrutus olisi kuinka voimakas. Nopeuden asettaminen jälleen saa pyörän pehmeästi kiihdyttämään tai hidastamaan muistissa olevaan nopeuteen ilman nykimistä tai "yli-/alinopeutta". Kaasukahvasta tehdyn ohituskiihdytyksen jälkeen pyörä palaa pehmeästi hidastaen asetettuun nopeuteen ilman nykimistä tai "alinopeutta".

Olen tyytyväinen. Hinta oli todella kova, Australiasta Englannin kautta Suomeen toimitettuna n. 1100 euroa, mutta mielestäni hintansa arvoinen, vaikka Rostran olisi saanut noin kolmasosalla tuosta.

Pleksi vaihtui vielä kerran, nyt on hyvä. Eli tuoreimpana VStream sport/tour, eli koko M. En edes kokeillut tuota ilman Batzenin pleksinsäätösysteemiä, koska hommasin tuon Batzenin jo MRA:lle.

Lisäksi tein itse tankin ja etuhaarukan väliin Swegotech forkshieldin kopion.

Tuolla yhdistelmällä on kypärämelu ja pyörteet täysin poissa. Vaikka olen 188 cm, pitkäselkäinen ja ajan penkki yläasennossa, ei pleksiä tarvitse säätää edes ylimpään asentoonsa, vaan noin 2/3 ala-asennosta ylöspäin riittää. Luulen, että tuo yhdistelmä riittää poistamaan kypärämelun 195 mittisellekin kuskille. Eikä tuo VStream ole kovin meluisa ala-asennossakaan. Tuossa käyttämässäni asennossa näkee hyvin ajaa pleksin yli katsellen, pleksin yläreunasta katsoessa sattuu katse tiehen noin 10 metrin kohdalla, eli tässä suhteessa tilanne on parempi kuin EX-Gessulla, jossa Givi AirFlow piti säätää ihan ylös ja katse kohtasi tien 20 metrin kohdalla.

Kypärinä Shoei Hornet DS ja Neotec. Korvatulppia käytän aina, parhaiten itselle sopii EAR:in perinteinen tulppa. Alpine Motosafeja ja Stanleyn korvan mukaan muotoutuvia kokeilin, mutta eivät passanneet minulle.

Minua vaivasi ajoittainen tinnitus jo aikaisemmin, viime syksynä muuhun sairauteen aloitetun lääkityksen seurauksena tinnitus on ollut vasemmassa korvassa jatkuvaa. Siksi olen valmis näkemään vaivaa, ettei prätkällä ajo sitä enää pahenna. Nyt löytyi oikeasti toimiva yhdistelmä AT:lle.

Testivideota plekseistä:

Ja testivideota MCCruisesta:

Viimeksi muokattu:
Kyllä huomaa että tämä foorumi ei ole kurapyöräilijöiden suosiossa, kolme viestiä viime vuoden puolella Afrikkalaisesta. Senkin vuoksi voisi pistää kommenttia että pysyisi aihe elossa. :D
Vuoden 2016 kesä-heinäkuussa tuli ajeltua 6 tkm pyörällä ja siitä asti on vähän kaihertanut mieliä että pitäiskö? Jos tästä joskus vielä kevät tulisi tänä vuonna niin saattaispa tuollaisella hyvinkin alkaa taas ajelemaan, mutta varmaankin DCT.llä. :wanna: Saas kattoo.:)

Ei, vaan kurapyöräilijät on niin persaukisia, että ne ajaa vanhoilla Kotarin paskoilla. Tai no, ehkä ne muiden Kotarit on hyviä.

Ajoin aika pitkän siivut taannoin DCT-vaihteisella. Se on yllättävän hyvä kunhan pysyy tiellä. Metsässä kaipaa mahdollisuutta kytkimellä kikkailuun.

..melkein tiedät jo mun kommentin :p
Osta se, se on hyvä! Metsässä (ja kuraspoorissa) varmaan tulee herkästi kytkintä ikävä, PoS on taatusti oikeassa. Tolla mun möhköllä siihen kytkimen puuttumiseen alkaa jo vähitellen tottumaan.. Sitten vaan rypöö enemmän siinä liukkaalla metsäpolulla ja on turvallaan mudassa ehkä pari lisäkertaa :grin:
Mistähän mä tiedän.. Jos en olisi niin sekaisin tuohon painavaan V4 niin mulla olisi jo DCT AT tallissa.

Meikäläisen EX on tuolla Orimattilassa myynnissä ilmeisesti edelleen. Siitä ei ole pahaa sanottavaa ja uskallan suositella hyvään kotiin... Älkää kysykö miksi vaihdoin. Ei mitään järkevää syytä, paitsi että kotari on kiva. :D

Back